Ik ben in 2011 weer naar Iraaks-Koerdistan geweest en heb toen wat aandacht gegeven aan de wegen.
Foto uit de jaren '70, met wegnummering
Alle oude borden in Iraaks-Koerdistan zijn weggehaald en helaas hebben de nieuwe borden geen wegnummering.
Hebben de Iraakse Koerden bevoegdheid over hun bewegwijzering (en verschilt de bewegwijzering dus van die van de rest van Irak?)
De bewegwijzering van Iraaks-Koerdistan verschilt met die van de rest van irak. Meestal zijn de borden alleen in het Koerdisch en in het Engels, soms zie je ook Arabisch op de borden, maar niet altijd. De Bewegwijzing van Iraaks-Koerdistan is gebaseerd op het Turkse en het Italiaanse systeem. De portaalborden lijken heel erg op die van turkije. De snelheidsborden, verkeerslichten en alle andere kleine borden verschillen wel eens, de meeste lijken op die van Italië.
In de rest van Irak zijn ze langzamerhand aan het overstappen op een eigen huisstijl die een klein beetje op het Amerikaanse systeem lijkt (groen). De "Duitse" borden uit het tijdperk van Saddam hoessein staan er nog steeds op de snelwegen.
Dit is een voorbeeld van een portaalbord in Iraaks-koerdistan:
Dit is een portaalbord in kirkuk (officieel buiten Iraaks-koerdistan). In kirkuk wonen voornamelijk Koerden en arabieren, maar er is ook een Turkmeense minderheid. Eerst waren de borden alleen in het Arabisch, Koerdisch en Englels in kirkuk, maar na veel demonstraties door de turkmenen hebben ze ook turkmeens op de borden gezet. Eerlijk gezegd vind ik de borden nu maar niks, want de borden zijn nu te onoverzichtelijk geworden. De Turkmenen hebben daar wel het recht op, maar ze zouden eigenlijk nieuwe grotere borden moeten maken, i.p.v. het er tussen te plakken.

Dit bord heeft trouwens geen Turkmeens.
Over het algemeen is het beter gesteld met de wegen in Iraaks-koerdistan dan in de rest van irak.
In erbil (de hoofstad van de Koerdische autonome regio zijn ze begonnen met het plaatsen van een aantal matrix borden.
(helaas geen goede foto ervan)
Verder heb ik nog meer foto's van Iraaks-Koerdistan, met name in de steden Erbil en Sulaimaniyah, maar soms ook van de wegen tussen de kleine dorpen.
- SPOILER: TOON
Erbil

Sulaimaniyah

Erbil

Shaqlawa

Sulaimaniyah

Halabja (de foto is genomen bij het museum van halabja. De bommen op deze foto werden gebruikt voor het bombaderen van die stad met chemische wapens)

Een provinciale weg

Ik heb nog meer foto's maar die zet ik er een andere keer op.