[KSA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [KSA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door Chris » zo 08 mar 2020, 10:04

Het zuidwesten van Saudi-Arabië is nog wel wat gecultiveerd. Dit land ligt hoog, deels boven de 2000 meter, en daar wonen dan ook wel veel mensen op het platteland. Het zal daar in de zomer ook wel wat aangenamer zijn.

Bijvoorbeeld het stadje Abha ligt op bijna 2.300 meter hoogte, hier is de gemiddelde maximumtemperatuur in de zomer 30 °C. In Riyadh is dat 43 °C.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 08 mar 2020, 16:18

Willem schreef: zo 08 mar 2020, 8:49 Het land doet verder erg Amerikaans aan (laat ze dat daar niet horen...), met al die wolkenkrabbers, alles per auto doen (logisch als het 50 graden is) en fastfood.
De regeringen zijn anders dikke maatjes met elkaar. ;)

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » ma 09 mar 2020, 10:26

Chris schreef: za 07 mar 2020, 10:26 Het land is inderdaad behoorlijk groot, als je het over Europa zou projecteren dan past het tussen Amsterdam en Istanbul:

Afbeelding
Ik wist wel dat het een vrij groot land was, maar dit plaatst het mooi in perspectief :top:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mar 2020, 11:01

Alfa schreef: zo 08 mar 2020, 0:22 De ene helft is dorre woestijn, de andere helft van het land zijn dorre rotsvlaktes. Dat is inderdaad niet meteen gevarieerd. Steker: ik denk dat Saoedi-Arabië het minst gevarieerde land ter wereld is. In de meeste andere landen die als woestijnland gekend zijn heb je nog delen die wat groener zijn (zoals de kustvlaktes van Algerije en Marokko, de Nijldelta in Egypte, de riviervallei van de Tigris en de Eufraat in Irak, de zuidelijke helft van Niger, Mali, Tsjaad), maar in Saoedi-Arabië zijn er bijna geen groenzones.
Zo'n groot land het minst gevarieerde land ter wereld noemen? Ik denk dat je dan te weinig van Saoedi-Arabië weet.

Neem bijvoorbeeld de Farasan-eilanden: https://www.abouther.com/node/25551/lif ... hidden-gem

Daar heb je tevens mangrovebossen.

Het hele Hoogland van Zuidwest-Arabië en het Asirgebergte dat vanaf pakweg Taif via Abha richting Jemen loopt is zeer fraai en kent ook het nodige groen. De Jabal Sawda bij Abha is met ca. 3000 meter de hoogste (of één na hoogste) piek en kan bereikt worden met een kabelbaan.

Een paar impressies van dit gebied:

https://www.google.nl/maps/@20.2010173, ... 264!8i5632
https://www.google.nl/maps/@19.9921617, ... 264!8i5632
https://www.google.nl/maps/@19.1207038, ... 704!8i4352
https://www.google.nl/maps/@18.8892605, ... 144!8i3072
https://www.google.com/maps/@18.2736078 ... 3072?hl=en
https://www.google.nl/maps/@18.5321862, ... 240!8i5120
https://www.google.nl/maps/@18.2001938, ... 704!8i4352
https://www.arabnews.com/sites/default/ ... k=wNbz3w3s

Maar goed, laat iedereen maar zeggen dat ze niet naar deze 'zandbak' willen gaan. Bij mij staat het wel op het verlanglijstje. :)

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 09 mar 2020, 11:51

^^ om het landschap zou ik op zich nog willen gaan maar door de strenge Islamitische wetten wil ik er alles behalve heen. De vrijheid die je hier hebt, heb je daar niet. Als man niet en als vrouw nog minder.
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mar 2020, 13:56

^^ Er zijn weinig landen waar je zoveel vrijheid hebt als in Nederland. Maar wat voor vrijheid heb je als toerist (die er bv. twee weken op bezoek is) eigenlijk nodig die je in Saoedi-Arabië niet kunt krijgen? Je kunt tegenwoordig een toeristenvisum krijgen, voor vrouwen die als toerist het land binnenkomen zijn er geen strenge kledingeisen meer en je hoeft als koppel bij het overnachten in een hotel zelfs niet meer aan te tonen dat je getrouwd bent. Je kunt gewoon vrij het land doorreizen, bijvoorbeeld met een huurauto, alleen de stad Mekka en het Nabawiplein in Medina zijn niet toegankelijk voor niet-moslims.

Dat je niet aan politieke discussies moet beginnen is een ander verhaal, maar dat geldt in zoveel landen. Als je er gewoon als toerist naar toe gaat en geen gekke dingen doet kan je ook in dat soort landen weinig overkomen. Het is echt niet zo dat je daar voor het minste of geringste de doodstraf krijgt, en toeristen zullen ze sowieso willen ontzien. Dat levert internationaal onwenselijke publiciteit op, terwijl Saoedi-Arabië op termijn de inkomsten uit het toerisme wel nodig heeft. Vandaar ook dat de regels voor toeristen in het afgelopen jaar flink versoepeld zijn.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 09 mar 2020, 16:44

Coen Tunnel schreef: ma 09 mar 2020, 13:56 voor vrouwen die als toerist het land binnenkomen zijn er geen strenge kledingeisen meer
Voor de wet misschien, cultureel zal er nog heel wat moeten veranderen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 09 mar 2020, 17:15

Coen Tunnel schreef: ma 09 mar 2020, 13:56 Je kunt tegenwoordig een toeristenvisum krijgen, voor vrouwen die als toerist het land binnenkomen zijn er geen strenge kledingeisen meer en je hoeft als koppel bij het overnachten in een hotel zelfs niet meer aan te tonen dat je getrouwd bent. Je kunt gewoon vrij het land doorreizen, bijvoorbeeld met een huurauto, alleen de stad Mekka en het Nabawiplein in Medina zijn niet toegankelijk voor niet-moslims.
Dat is de wettelijke kant maar de vraag is nog maar hoe dat sociaal geaccepteerd is. Ik zou toch 2 keer achter mijn hoofd krabben als mijn vriendin naar een land wil waar de mannelijke dominantie zo hoog is als Saudi-Arabië... geeft toch een gevoel van vooral sociale onveiligheid.
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mar 2020, 18:26

Zolang ik samen met mijn vriendin op pad ben en zij niet alleen op straat loopt voorzie ik daar geen problemen. Net als in andere moslimlanden waar ik ben geweest. In Oman en Libanon hebben we ook zonder problemen gereisd, met een huurauto. En als we op vakantie zijn in het buitenland zijn we sowieso vrijwel altijd samen. Ook in westerse landen. Dus wat dat betreft zou dit niet veel anders zijn. Mannelijke dominantie is in de meeste islamitische landen inderdaad vrij hoog. Daar is Saoedi-Arabië niet uniek in. Da's een cultuurverschilletje. Overigens iets wat in Zuid-Europa en Latijns-Amerika in mindere mate net zo goed voorkomt ('machocultuur'), en wat in die landen (zeker in Latijns-Amerika) door veel vrouwen als een gegeven wordt beschouwd. Ik weet niet meer in welk land het was (ik geloof in Turkije), maar ik heb wel meegemaakt dat we samen in een hotel incheckten bij een vrouwelijke receptioniste, mijn vriendin had de resevering gemaakt, maar alle communicatie ging alleen met mij.

Of het sociaal geaccepteerd is in Saoedi-Arabië? Men weet dat het er in andere landen wat losser aan toe gaat, en er zit ook nog verschil tussen de steden. Jeddah is liberaler dan Riyadh, om maar een voorbeeld te noemen. Maar uiteindelijk is mijn ervaring in alle 54 landen die ik heb bezocht, dat als je je gewoon normaal gedraagt, >99,9% van de bevolking helemaal geen kwaad in de zin heeft. Ik denk dat de meeste Saoedi's toeristen uit Europa juist interessant vinden. Net als ik het heb ervaren in buurland Oman. Mijn vriendin droeg daar een knalroze jasje, maar er waren genoeg Omaanse mannen en kinderen die ons aanspraken, en die mijn vriendin ook gewoon een hand gaven.

De strenge kledingeisen in Saoedi-Arabië zijn voor toeristen versoepeld; Saoedische vrouwen moeten er wel aan voldoen. Al zijn die ook creatief, en kiezen ze als ze modebewust zijn voor een abbaya van een duurdere stof, of met mooie details, en is de make-up van het gezicht ook belangrijk. Hippe zonnebril er bij. 8-) Zo kunnen ze zich toch wat onderscheiden, ondanks de strenge regels. Zeker in een stad als Jeddah is dit gangbaar (in het conservatievere Riyadh wat minder).

Mensen zijn niet per definitie zoals het politieke regime van hun land. Ook in dictaturen is de bevolking doorgaans gewoon vriendelijk. Saoedi-Arabië is een land dat enorm afwijkt van wat we in Nederland gewend zijn. Maar ze zullen het Nederlandse toeristen wel naar de zin willen maken, want die toeristen hebben ze hard nodig. Ze kijken gewoon het model van Dubai af, en gaan zelfs nog een stapje liberaler (want in Dubai mag je als ongehuwd koppel géén hotelkamer delen, in Saoedi-Arabië mogen westerse toeristen dat wel).
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 09 mar 2020, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 mar 2020, 18:41

Ook in de Saudische woestijn heb je wel interessante landschappen. Er zijn genoeg toeristen die voor dit soort landschappen naar pak 'm beet Utah afreizen.

Afbeelding
Sunset at the Edge of the World by Timon, on Flickr

Afbeelding
The Edge of the World by Timon, on Flickr

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 09 mar 2020, 18:50

^^ Tja, als "landschap" nu het enige criterium zou zijn...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 22 mar 2020, 0:08

Coen Tunnel schreef: ma 09 mar 2020, 13:56 ^^ Er zijn weinig landen waar je zoveel vrijheid hebt als in Nederland. Maar wat voor vrijheid heb je als toerist (die er bv. twee weken op bezoek is) eigenlijk nodig die je in Saoedi-Arabië niet kunt krijgen? Je kunt tegenwoordig een toeristenvisum krijgen, voor vrouwen die als toerist het land binnenkomen zijn er geen strenge kledingeisen meer en je hoeft als koppel bij het overnachten in een hotel zelfs niet meer aan te tonen dat je getrouwd bent. Je kunt gewoon vrij het land doorreizen, bijvoorbeeld met een huurauto, alleen de stad Mekka en het Nabawiplein in Medina zijn niet toegankelijk voor niet-moslims.

Dat je niet aan politieke discussies moet beginnen is een ander verhaal, maar dat geldt in zoveel landen. Als je er gewoon als toerist naar toe gaat en geen gekke dingen doet kan je ook in dat soort landen weinig overkomen. Het is echt niet zo dat je daar voor het minste of geringste de doodstraf krijgt, en toeristen zullen ze sowieso willen ontzien. Dat levert internationaal onwenselijke publiciteit op, terwijl Saoedi-Arabië op termijn de inkomsten uit het toerisme wel nodig heeft. Vandaar ook dat de regels voor toeristen in het afgelopen jaar flink versoepeld zijn.
Door als toerist daar naartoe te gaan steun je indirect ook het achterlijke regime, zoals homo's die worden opgehangen, kritische journalisten die worden vermoord, kindhuwelijken zijn toegestaan, geen gelijke rechten voor andersdenkenden en gelovigen, financiering van salafisme in Europa enz. enz. Verder gun ik iedereen zijn vakanties overal ter wereld.
Link
Link

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 22 mar 2020, 0:24

Prima punt voor ieder persoonlijk om die morele afweging te maken. Maar strikt genomen blijft er dan weinig over in de wereld om te bezoeken. Kortom, er zal toch in de praktijk water bij de wijn gedaan worden. Hetzelfde geldt zo ongeveer voor bv Rusland (al dan niet geldend in z'n deelrepubliek Tsjetsjenië), toch vaak minder controversieel geacht.

Dus: laten we het maar bij de wegen in de woestijn houden. :yes:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 22 mar 2020, 17:23

Eigenlijk is het een verkeerde redenatie. Door als toerist (met vredelievende bedoelingen) een land te verkennen draag je bij aan positieve interactie die regimes er van doordringt dat zware repressie het verkeerde antwoord is op maatschappelijke problemen. Spanje, Portugal en Griekenland waren tot ver in de 20e eeuw ook dictaturen om maar eens wat voorbeelden te noemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 mar 2020, 12:07

^^ In de Franco-tijd was Spanje al een populaire zonbestemming voor Nederlanders, en hetzelfde geldt voor Griekenland onder het kolonelsregime of Joegoslavië onder Tito. Italië, San Marino en Malta waren destijds de enige democratieën in Zuid-Europa - en hadden ook zo hun imperfecties.
nederland24 schreef: zo 22 mar 2020, 0:08Door als toerist daar naartoe te gaan steun je indirect ook het achterlijke regime, zoals homo's die worden opgehangen, kritische journalisten die worden vermoord, kindhuwelijken zijn toegestaan, geen gelijke rechten voor andersdenkenden en gelovigen, financiering van salafisme in Europa enz. enz. Verder gun ik iedereen zijn vakanties overal ter wereld.
En als je als toerist ergens naar toe gaat zal er ook altijd een deel van je geld, ook al is het maar een klein deel, terechtkomen bij de lokale bevolking. Ik ben in meer discutabele landen geweest, zoals Wit-Rusland, Azerbeidzjan, Cuba, Turkije en Rusland. En tevens landen die minder discutabel zijn zoals Oman en de Verenigde Arabische Emiraten, maar die ook zeker geen democratieën zijn. In al die landen zijn regimes waar vanuit een Nederlands oogpunt erg kritisch naar wordt gekeken. Maar de realiteit is dat er maar weinig landen qua regime beter zijn dan Nederland, en dat zelfs in sommige westerse landen dingen gebeuren die wij verwerpelijk vinden. In Spanje en Frankrijk komt stierenvechten nog steeds voor, in Noorwegen doet men nog aan walvisvangst, de VS kent nog steeds de doodstraf. Allemaal mede mogelijk gemaakt door degenen die in die landen de macht hebben.

Een verwerpelijk regime maakt een land niet minder mooi, en in veel gevallen kan de bevolking vaak niet veel aan het regime doen. Ik kan wel de moraalridder uithangen, maar dan kan ik bijna nergens met goed fatsoen meer naar toe. Ik denk dat het juist goed is om andere culturen te leren kennen. Isolationisme is nooit ergens goed voor geweest.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 23 mar 2020, 12:18

Wat ik zeg: strikt genomen kan je dan vrijwel nergens naar toe, buiten EU/Europa, de Angelsaksische wereld en een paar uitzonderingen in Oost-Azië zoals Japan en Zuid Korea, als we dat als soort van referentiekader nemen.

Daarnaast is er niets mis met de ogen openen in de rest van de wereld. Het is een verrijking voor jezelf, en people-to-people interactie is belangrijk, juist in landen waar het allemaal wat minder fraai geregeld is. Dat heeft niets te maken met regimes steunen ofzo.

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » vr 27 mar 2020, 18:29

Coen Tunnel schreef: ma 09 mar 2020, 13:56Maar wat voor vrijheid heb je als toerist (die er bv. twee weken op bezoek is) eigenlijk nodig die je in Saoedi-Arabië niet kunt krijgen?
Als toerist (ttz als koppel) lijkt het me inderdaad niet echt zeer problematisch, mits je je houdt aan een paar evidente en niet onoverkomelijke zaken. Maar wil je dat bedenkelijk regime echt steunen, zelfs op de kleinste manier denkbaar? Ik vind Noord-Korea ook uiterst intrigerend, maar ik zal er nooit heengaan. Niet uit schrik voor mijn eigen veiligheid, wel uit ethische overwegingen.
Vinny schreef: zo 22 mar 2020, 17:23 Eigenlijk is het een verkeerde redenatie. Door als toerist (met vredelievende bedoelingen) een land te verkennen draag je bij aan positieve interactie die regimes er van doordringt dat zware repressie het verkeerde antwoord is op maatschappelijke problemen. Spanje, Portugal en Griekenland waren tot ver in de 20e eeuw ook dictaturen om maar eens wat voorbeelden te noemen.
Ja, en al die dictaturen hebben zichzelf opgeheven omdat ze dankzij de toeristen inzagen dat ze verkeerd bezig waren :dontknow: Sorry, maar dit is wel een zeer naïeve rationalisatie als je het mij vraagt. In het allerbeste geval ziet de plaatselijke bevolking dankzij de toeristen in dat het ook anders en beter kan. Alleen lijkt mij dat gezien de afstand tussen beide culturen erg onwaarschijnlijk. En daarvoor hoeft het dubieuze regime zelfs niet eens propaganda te gebruiken, veel westerse toeristen zijn dermate ignorant dat ze zelf wel voor antireclame zorgen.

M.i. mogen mensen wel wat bewuster/consequenter omgaan met hun vakantiebestemmingen. En in tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt, is de wereld dan helemaal niet beperkt tot enkel de EU en Angelsaksische landen (alsof die allemaal goed bezig zijn?), het hangt er maar van af hoe streng je door jezelf opgelegde regels zijn en wat je zelf ethisch het belangrijkst vindt. Maar als je voor het uiterste scenario gaat, dan kom je simpelweg Nederland en België niet meer uit, vrees ik. Maar landen als Saoedi-Arabië en Noord-Korea bengelen in alle geval onderaan de lijst.
Laatst gewijzigd door TomTorquay op vr 27 mar 2020, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 27 mar 2020, 18:49

TomTorquay schreef: vr 27 mar 2020, 18:29 En in tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt, is de wereld dan helemaal niet beperkt tot enkel de EU en Angelsaksische landen (alsof die allemaal goed bezig zijn?),
Dat is niet precies wat ik zei of zoals de intentie er achter was. Ik gaf een (voor de hand liggend maar zeker niet perse 100% dekkend) algemeen referentiekader dat als uitgangspunt kan dienen en waar lezers in algemene zin mee uit de voeten zouden kunnen zonder in al te veel mitsen, maren en specifieke uitzonderingen te vervallen.

Alles in dit opzicht valt of staat inderdaad met de striktheid die je zou toepassen en welke grijstint nog wel of niet acceptabel zou zijn. ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 27 mar 2020, 19:27

Er zijn ook hele volksstammen die niet naar Nederland mogen/willen vanwege het liberale drugs- of homobeleid. Op dat vlak zal Nederland ook wel ergens onderaan een lijstje bungelen omdat het onethisch is. Het is maar net hoe je waar tegenaan kijkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 mar 2020, 21:11

TomTorquay schreef: vr 27 mar 2020, 18:29Als toerist (ttz als koppel) lijkt het me inderdaad niet echt zeer problematisch, mits je je houdt aan een paar evidente en niet onoverkomelijke zaken. Maar wil je dat bedenkelijk regime echt steunen, zelfs op de kleinste manier denkbaar?
Het regime steunen op de kleinste manier denkbaar doe ik al regelmatig. Elke keer als ik tank bijvoorbeeld. Ik denk dat de meesten op dit forum wel met enige regelmaat tanken. Waar dacht je dat de olie voor onze benzine of diesel vandaan komt?
Ik vind Noord-Korea ook uiterst intrigerend, maar ik zal er nooit heengaan. Niet uit schrik voor mijn eigen veiligheid, wel uit ethische overwegingen.
En voor mij is het dus een land dat ook op mijn verlanglijstje staat. Juist omdat het intrigerend is. Een land is meer dan zijn regime. Als je in die landen op vakantie gaat, komt er hoe dan ook ook wel geld terecht bij ondernemers en de lokale bevolking.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 27 mar 2020, 22:01

jelger schreef: ma 23 mar 2020, 12:18 Wat ik zeg: strikt genomen kan je dan vrijwel nergens naar toe, buiten EU/Europa, de Angelsaksische wereld en een paar uitzonderingen in Oost-Azië zoals Japan en Zuid Korea, als we dat als soort van referentiekader nemen.

Daarnaast is er niets mis met de ogen openen in de rest van de wereld. Het is een verrijking voor jezelf, en people-to-people interactie is belangrijk, juist in landen waar het allemaal wat minder fraai geregeld is. Dat heeft niets te maken met regimes steunen ofzo.
Het gaat me niet alleen om de binnenlandse politiek, maar ook om de buitenland politiek die ze voeren. Veel terroristische organisaties worden indirect gewoon gefinancierd door de lokale machthebbers. Bovendien wordt met behulp van het Saoedisch regime het salafisme gesteund en gefinancierd in Europa en andere delen van de wereld. Bovendien is het salafisme wel één van de laatste geloofsovertuigingen die je in Europa en daarbuiten wilt hebben. Hierdoor komen gematigde en meer liberale stromingen van de Islam binnen en buiten Europa onder druk te staan.

En ja daarom moeten we ook zo snel mogelijk onafhankelijk van de olie uit die landen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 mar 2020, 22:24

nederland24 schreef: vr 27 mar 2020, 22:01Het gaat me niet alleen om de binnenlandse politiek, maar ook om de buitenland politiek die ze voeren.
De buitenlandpolitiek is bij een westers democratisch land als de VS ook uiterst discutabel. Irak werd toch binnengevallen omdat er massavernietigingswapens zouden zijn? Oh nee, die waren er toch niet! Foutje. :?

Als buitenlandpolitiek een quotum is kun je behalve de VS ook niet fatsoenlijk naar bijvoorbeeld Rusland, Turkije of Israël. Om maar eens wat te noemen. En zo kan ik legio voorbeelden bedenken.

Kortom, er is op heel wat landen wel wat aan te merken, en soms ook best forse zaken. Natuurlijk snap ik dat er vanuit westers oogpunt op Saoedi-Arabië veel aan te merken valt. Maar het is voor mij geen reden om er dan maar niet naar toe te willen gaan. En langzaamaan veranderen er dingen.

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » vr 27 mar 2020, 23:46

Coen Tunnel schreef: vr 27 mar 2020, 21:11 Het regime steunen op de kleinste manier denkbaar doe ik al regelmatig. Elke keer als ik tank bijvoorbeeld. Ik denk dat de meesten op dit forum wel met enige regelmaat tanken. Waar dacht je dat de olie voor onze benzine of diesel vandaan komt?
Tja, er is geen alternatief, er is geen (realistische) vrije keuze. Voor reizen naar S-A is dat er wel. Maar verder moet iedereen vooral doen wat hij of zij zelf denkt te moeten doen, weliswaar zolang de waarheid erkend mag worden. Voor mij is het echter duidelijk: ik blijf er weg.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 28 mar 2020, 8:50

Als je echt principieel wilt zijn, dan tank je niet (en rij je dus geen auto). En dus niet principieel zijn als het je uitkomt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 mar 2020, 16:36

Palance schreef: vr 27 mar 2020, 19:27 Er zijn ook hele volksstammen die niet naar Nederland mogen/willen vanwege het liberale drugs- of homobeleid. Op dat vlak zal Nederland ook wel ergens onderaan een lijstje bungelen omdat het onethisch is. Het is maar net hoe je waar tegenaan kijkt.
Beeldvorming vs. praktijk. Ik heb een aantal jaar geleden een Turks vriendinnetje gehad, waarvan haar ouders tegen haar hadden gezegd dat ze overal in Europa mocht wonen, maar niet in Nederland omdat het een 'verdorven maatschappij' zou zijn. Feit: In Nederland geldt een minder streng drugsbeleid dan in de meeste andere landen; Fabel: Nederland is het land met het grootste percentage verslaafden en iedereen vind het doodnormaal om een lijntje coke in de supermarkt te bestellen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jan 2022, 22:19

Ik kwam vandaag in Jeddah deze borden tegen (foto van Mapillary, ik was zelf te laat om een foto te maken). Ze weken af van wat ik verder heb gezien in Saoedi-Arabië:

https://www.mapillary.com/app/?lat=21.5 ... 713&zoom=0

Is dit DIN 1451?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 10 jan 2022, 22:29

Het lijkt mij Transport te zijn. Samen met de pijlen oogt het geheel wat Brits.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 10 jan 2022, 22:41

Het Arabisch schrift oogt op dit bord ook wat 'hoekig', daar blijkt dus ook nog veel verschil tussen te zitten, naast 'lettertypen' ook cultureel (want bv in Pakistan is dat Arabisch schrift in de regel veel onleesbaarder).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jan 2022, 23:02

^^ Nou, ook in vergelijking met wat ik hier in Saoedi-Arabië verder op andere borden heb gezien is dit wel erg hoekig.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 jan 2022, 12:50

Ik ben onlangs teruggekomen van 10 dagen vakantie in Saoedi-Arabië. Ik had daar een huurauto en heb een kleine 3000 km door het land gereden. Riyadh, waar ik met Aegean Airlines naar toe gevlogen ben met een overstap in Athene, was het begin- en eindpunt.

Het verkeer in de steden viel me over het algemeen mee. In Riyadh zijn de wegen breed en in een gridpatroon aangelegd. Er wordt assertiever gereden dan in Europa, maar ik heb het wel erger meegemaakt. Maximumsnelheid is op de snelwegen veelal 100-120 km/u, ook dwars door de stad. Dat haal je echter lang niet altijd, zeker in de brede spits staan er soms files. Openbaar vervoer is beperkt tot bussen, al gaat de metro vermoedelijk dit jaar in bedrijf, gelijk met zes lijnen.

In Taif, Medina en Hail viel de rijstijl mij ook mee. Dit zijn redelijk grote steden. Alleen in Jeddah, de tweede stad van het land, vond ik het verkeer chaotisch. Ik kwam daar in de avondspits aan en Google Maps stuurde mij over wat stadswegen en expresswegen. Dit knooppunt was het meest chaotische punt: ik reed van zuid naar noord, maar bij het afslaan in noordelijke richting was er zoveel verkeer dat vanaf het oosten kwam. Voor elke richting 3-4 rijstroken breed, en heel veel verkeer dat door elkaar de weg moest zoeken. Ik heb in Jeddah mijn auto verder bij het hotel laten staan en heb Uber gebruikt, dat was niet duur.

De snelwegen tussen de steden zijn goed. Wegnummers staan aangegeven, maar de Saoedische nummers staan enkel in Oost-Arabische cijfers. Die zijn echter niet zo lastig om te leren. Ook maximumsnelheden staan in de meeste gevallen enkel met Oost-Arabische cijfers aangegeven.

Tussen Riyadh en Taif heb ik weg 40 genomen, een snelweg met minimaal 2x3 rijstroken over de gehele lengte. Wegdek was op sommige trajecten in de woestijn wat minder, maar het reed goed door. Vmax 140, langs bebouwing 120.

Van Taif naar Jeddah ben ik over de wegen 15, 298 en 5 gegaan. Weg 15 is een expressweg tussen Taif en Mekka, die 2x2 door de bergen slingert met spectaculaire haarspeldbochten. Erg leuk rijden. Weg 298 is de Fifth Ring Road van Mekka, de weg die niet-moslims verplicht moeten nemen om de stad te passeren. Enkelbaans (1x2), Vmax 90, en het is best een lang stuk. Alleen aan de westkant ligt een kort stukje op snelwegprofiel, dat dan gelijk met 2x4 rijstroken is uitgebouwd. De meeste moslims nemen de route door Mekka heen, dat is volledig snelweg en ook met de checkpoints is dat sneller dan weg 298. Verder ging het over weg 5, dat is een 2x5 snelweg tussen Mekka en Jeddah.

Van Jeddah naar Medina ging het over weg 5 en 15. Bij Thuwal ligt een korte verbindingsweg tussen beide snelwegen. Ook deze hele route was in het geheel minimaal 2x3.

Vanaf Medina naar Al-'Ula ging het over weg 15, een lange ongenummerde weg, weg 328 en weg 70. Weg 15 is hier 2x2 gelijkvloers, maar met maar weinig kruispunten. Vmax is 110, de facto rijdt het vrijwel als een snelweg. De ongenummerde weg die ik reed stond niet op mijn papieren kaart uit 2009, de weg leek vrij nieuw. Met 100 km/u schoot het mooi op door de woestijn. Weg 328 en 70 hetzelfde verhaal.

Van Al-'Ula, waar ik drie dagen bleef, ging het door naar Hail, over weg 70. Het grootste deel is 1x2 door een heel leeg deel van het land. Vmax veelal tussen de 100 en 120 km/u. Pas bij Asbtar zitten er weer wat voorzieningen langs de weg. Het laatste stukje bij Hail is 2x3 of breder, maar met rotondes. Niet echt een snelweg.

Van Hail naar Riyadh ging ik over weg 400 en 65. Weg 400 is een expressweg. Het begin in Hail is gelijkvloers, daarna wordt het ongelijkvloers. Eerst 2x3, het laatste stuk tot de 65 is echter 2x2. Weg 65 is overal minimaal 2x3 en gaat westelijk langs Buraydah. Ook lange, lege stukken door de woestijn, maar overal wel aardig wat verkeer en het reed goed door.

Ik zal binnenkort nog wel wat foto's plaatsen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 24 okt 2022, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.