[KSA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

CasablancaMarocco
verkeersader

Re: [KSA] Saoedi-Arabië / Saudi Arabia

Bericht door CasablancaMarocco » wo 19 jan 2022, 14:41

Wat leuk om te lezen, dank voor het delen van je ervaring!
De meeste mensen op mijn werk blijven dit jaar in Nederland ''corona hé'' zegt men daarop, leuk dat jij je niet laat tegenhouden en gewoon blijft genieten van nieuwe bestemmingen. :)

Ik weet nog wel van Dubai dat men tijdens de spits erg vaak van rijstrook wisselt.. Wat een redelijk onrustig wegbeeld geeft, zo te horen is dat in Saudi Arabië ook het geval. Zijn de mensen daar al wat gewend aan toeristen, en werd er vaak gevraagd door nieuwsgierige inwoners waar je vandaan kwam?

Ik ben benieuwd naar de foto's. :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jan 2022, 9:06

CasablancaMarocco schreef: wo 19 jan 2022, 14:41 Wat leuk om te lezen, dank voor het delen van je ervaring!
De meeste mensen op mijn werk blijven dit jaar in Nederland ''corona hé'' zegt men daarop, leuk dat jij je niet laat tegenhouden en gewoon blijft genieten van nieuwe bestemmingen. :)
Tja, ik zou niet weten waarom ik niet zou gaan. Saoedi-Arabië heeft een geel reisadvies, is geen corona-hoogrisicogebied, en Nederlandse toeristen zijn er welkom.
Ik weet nog wel van Dubai dat men tijdens de spits erg vaak van rijstrook wisselt.. Wat een redelijk onrustig wegbeeld geeft, zo te horen is dat in Saudi Arabië ook het geval.
Ja, ik denk dat dat wel aardig overeenkomt. Ik heb nooit zelf gereden in Dubai, wel in Oman, maar in Saoedi-Arabië is het iets beter dan in Oman - dat zal deels ook door de betere infrastructuur komen.
Zijn de mensen daar al wat gewend aan toeristen, en werd er vaak gevraagd door nieuwsgierige inwoners waar je vandaan kwam?
In Riyadh kijken ze er niet van op. Weliswaar is het daar zeker niet vol met toeristen, maar het is een heel grote stad en van oudsher zijn er ook wel expats en hun gezinnen. Er worden in Riyadh tegenwoordig in de winter evenementen georganiseerd waar een heel internationale sfeer heerst en waar locals, expats en toeristen samenkomen. Riyadh is ook een heel moderne stad, de wegen doen soms Amerikaans aan: een gridpatroon met frontage roads.

Taif heeft minder ervaring met buitenlandse toeristen, of het moeten pelgrims zijn die naar Mekka gaan en liever in Taif verblijven, een verrassend groene stad die door de ligging in de bergen een veel aangenamer klimaat heeft dan Mekka en Jeddah, waar het warm en vochtig is. In het gloednieuwe Velar Inn Hotel werd ik uiterst vriendelijk ontvangen en heb ik nog leuk met het personeel gekletst, die oprecht geïntereseerd waren in mijn reis.

Jeddah heeft altijd al veel buitenlandse bezoekers gekend voor de hajj en umrah, als poort naar Mekka. Westerse toeristen zijn daar wat zeldzamer, al hadden ze vorige maand natuurlijk de Formule 1 Grand Prix en zullen toeristen daar ook steeds gangbaarder worden.

Voor Medina geldt dat het ook een plaats is met veel buitenlandse bezoekers, maar dan vooral moslims. Gevoelsmatig was ik daar op dat moment de enige westerse toerist, of in ieder geval niet-moslim, maar dat kon daar prima en ik werd zeker niet raar aangekeken.

De regio Al-'Ula heeft een groot toeristisch potentieel en hier heb ik ook de meeste andere westerse toeristen gezien. En daar is men in die regio nu al heel goed op ingespeeld. Veel activiteiten, veel rondleidingen met gidsen die ook Engels spreken.

Alleen in Hail had ik het gevoel dat men toch wat minder ervaring had met internationale toeristen. Het is een grote stad, maar staat wel bekend als wat conservatiever. Ik sliep in een heel behoorlijk driesterrenhotel, maar je merkte dat het niet ingericht was op westerlingen, zo was er bijvoorbeeld geen wc-papier maar alleen zo'n sproeiertje, en waren op veel plekken zaken alleen in het Arabisch aangegeven, gevoelsmatig wat meer dan in andere steden.

Desalniettemin ben ik overal vriendelijk ontvangen, ook in gebieden buiten deze plekken waar ik toevallig stopte tijdens de lange ritten.

Al met al heb ik een geweldige vakantie gehad, en heeft het land mij positief verrast. Er is genoeg te zien en te beleven, landschappelijk is het ook de moeite waard. Zelfs de woestijn ziet er toch elke keer weer anders uit. 8-) Het reizen door het land ging erg gemakkelijk en ik heb me overal erg veilig gevoeld.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 20 jan 2022, 13:07

^^ Ik zet het land op mijn bucket-list. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 jan 2022, 14:01

Als Saudi-Arabië zich nog wat meer toelegt op liberalisering en de democratie verder uitbouwt, denk ik inderdaad dat het Europeanen een zeer interessante bestemming kan worden. Het land heeft een kustlijn langs de rode zij van maar liefst 1000 mijl en nog eens bijna 500 km kust langs de Perzische Golf. Plus ondanks de recente geschiedenis qua mensenrechten, vrouwenrechten en gesjoemel met olie, blijft het toch wel tot de verbeelding spreken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jan 2022, 14:35

^^ Een land bezoeken als toerist is natuurlijk anders als je daar woont en ik moet zeggen dat ik als toerist geen enkele problemen heb ondervonden.

Toeristen gaan ook zonder problemen naar landen als de VAE, Qatar, Oman, Egypte, Cuba, Thailand - landen waar van democratie ook geen sprake is, en waar vanuit westers oogpunt ook het nodige op aan te merken is. Of die liberalisering en democratie nou per se nodig is om het toerisme te ontwikkelen, dat vraag ik me af. De toerismesector in Saoedi-Arabië is zich nu in ieder geval duidelijk aan het ontwikkelen, het e-visum verkrijgen is een eitje, en het inreizen van het land is ook ongecompliceerd.

Wat sommige westerlingen misschien tegen kan houden is dat je er geen alcohol kan krijgen, maar vrijwel alles is wel in een alcoholvrije variant te krijgen: bier (van westerse merken vooral Budweiser en Holsten, soms ook Beck's en Bavaria, vaak met fruitsmaakjes maar soms ook gewoon 'bier'), wijn, mocktails. De Budweiser Zero die je in Saoedi-Arabië kan krijgen is zelfs door AB InBev in België geproduceerd, en smaakt prima! :biertje: Volgens mij is het niet veel anders, of misschien wel exact hetzelfde, als de Jupiler 0.0; het zou me niks verbazen als het van dezelfde productielijn komt en simpelweg in andere flesjes wordt afgevuld!

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 jan 2022, 14:52

Coen Tunnel schreef: do 20 jan 2022, 14:35 Wat sommige westerlingen misschien tegen kan houden is dat je er geen alcohol kan krijgen
Het zou voor mij zelfs een pluspunt zijn :)

Overigens is er best kans dat, als er meer toeristen komen, het uiteindelijk wel toegestaan wordt in bv hotels. In de VAE gold ook een alcoholverbod, behalve in de hotels (alleen Sjarjah scheen een uitzondering te zijn en een totaalverbod te kennen). In de supermarkten in Dubai was ook gewoon varkensvlees te koop, maar wel in een apart deel waar met borden gewaarschuwd werd dat moslims er niet in mochten.

In Marokko was op het platteland ook geen alcohol te vinden, maar in bv Essaouria en Agadir was dat ook geen probleem. Zelfs de Carrefour verkocht er wijn.

Dus wie weet ziet dat er over 10 jaar weer heel anders uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jan 2022, 14:58

^^ Zaken veranderen er inderdaad heel snel. Momenteel is alcohol in Saoedi-Arabië absoluut not done. Maar na een warme dag smaakt ook een koud alcoholvrij biertje prima, iets dat ik in andere landen overigens ook vaker neem dan alcoholhoudend bier.

Varkensvlees is er inderdaad ook niet te krijgen, maar worstjes zijn bv. van kip, en in de restaurants heb ik meermaals "beef bacon" gehad. Daar is ook prima mee te leven.

Het project van de koning en de kroonprins (volgens mij vooral van de kroonprins) is Vision 2030, en tegen die tijd moet toerisme een belangrijke bron van inkomsten zijn. En daar horen veranderingen bij. Die gaan momenteel snel in Saoedi-Arabië. Ik vond het nu al een heel fijne toeristische bestemming, zeker in Riyadh en Al-'Ula merk je dat er echt werk van wordt gemaakt en goed voor de toeristen wordt gezorgd. En dat zal alleen maar verder uitgebreid worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 jan 2022, 15:05

Heb je eigenlijk mobiel bereik op de wegen door woestijngebieden? En hoe accuraat is Google Maps qua wegnummers en wegen?

En hoe gaat het tanken? Pre-pay, aan de pomp, in een winkeltje, of misschien verplicht bediend?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 jan 2022, 15:07

Qua vlees maakt het me niet veel uit wat er op mijn bord beland, varkensvlees eet ik sowieso al erg weinig, of het moet verwekt zijn in gemengd gehakt. Wat alcohol betreft heb ik ook net ontdekt dat Saoedi-Arabië een droog land is, dat vind ik dan wel weer een grote afknapper. Hopelijk groeit men wat meer naar de situatie toe zoals in de VAE.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 jan 2022, 15:28

Er bestaat een leven buiten de fles :lol:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 jan 2022, 15:34

^^
Uiteraard, maar het hoort bij mijn manier van reizen en ik zou het dus erg missen. Om dan nog eens in een land te zijn waar je 36 zweepslagen kan ontvangen voor het nemen van een slok, dan wacht ik liever nog even tot men daar bij zinnen gekomen is. :mrgreen:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 20 jan 2022, 15:51

Hoe is het eigenlijk om lange ritten door de woestijn te rijden? Krijg je dan nog last van "woestijnblindheid" of dat soort dingen?

In mijn ogen lijkt het een beetje hetzelfde als een lange rit over de Afsluitdijk. Alleen dan natuurlijk met zand i.p.v. water naast de weg.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jan 2022, 15:55

Chris schreef: do 20 jan 2022, 15:05 Heb je eigenlijk mobiel bereik op de wegen door woestijngebieden? En hoe accuraat is Google Maps qua wegnummers en wegen?
Vrijwel overal is 4G. Ik had een simkaart van STC gekocht, iets van 75 euro voor een maand maar met een belachelijke 60 GB aan data, dus ik hoefde me nergens druk om te maken. Het was ook wel handig, want voor de Tawakkalna-app (COVID-app) mag je je telefoon en locatiebetaling niet uitschakelen.

Google Maps heeft soms de Mashreq-nummers aan, maar verder klopt het aardig. Google Maps geeft de nummers met Arabische cijfers aan, daar waar de landelijke wegnummers in Oost-Arabische cijfers staan. Qua wegen klopte alles en heb ik zonder problemen volledig op Google Maps kunnen vertrouwen, inclusief live verkeersinformatie. Ook in Riyadh en Jeddah werkte het prima.
En hoe gaat het tanken? Pre-pay, aan de pomp, in een winkeltje, of misschien verplicht bediend?
Net als in Oman was het betalen bij de pompbediende. Het tanken is verplicht bediend, je mag niet zelf tanken en blijft normaal gesproken in je auto zitten. Er is benzine (91 en 95, voor de huurauto was 91 goed genoeg) en diesel. De meeste pompbediendes zijn Indiërs, Pakistani of Bengalen en spreken wel wat Engels. Aangeven dat je een volle tank 91 wil, en na afloop kun je afrekenen bij de bediende. Dat kan cash of met creditcard (meestal Visa en MasterCard, Amex wordt minder geaccepteerd). Pinpas (Maestro/VPay) werkt misschien ook, heb het niet geprobeerd. Benzine is omgerekend € 0,52 per liter, mijn auto had een tank van 40 liter, dus je kunt wel nagaan dat er nooit voor gigantische bedragen in ging, omdat ik meestal rond de 30 liter tankte. Dan praat je over omgerekend iets van 15 euro.

De meeste tankstations hebben wel een winkeltje. Die van SASCO vond ik langs de hoofdroutes het beste, vrij westers. Van Aramco heb ik maar één tankstation gezien, vlakbij het vliegveld van Riyadh (deze), maar dat was wel mooi en super modern. Al Drees was ook wel oké, daar heb ik ook één of twee keer getankt. In veel gevallen zijn er langs de snelwegen en hoofdwegen wel VZP's met tankstation, restaurantjes (vaak westerse ketens als McDonald's, Burger King, Subway, Dunkin Donuts, KFC, etc. en ook lokale tentjes), winkeltjes met van alles en nog wat, soms een hotel, en een moskee. De wc's zijn doorgaans naast de moskee te vinden, meestal wel hurktoiletten (maar o.a. bij Aramco waren het gewone wc's). Het wisselt, maar echt heel smerig heb ik het niet meegemaakt. Maar uiteraard zijn hurktoiletten wel anders dan gewone wc's.

McDonald's en Burger King hebben net als in Europa touchscreens waar je je bestelling kan plaatsen en met creditcard kan betalen. Net als bij het tanken: pinpas (Maestro/VPay) werkt misschien ook, heb het niet geprobeerd.

Op langere routes, met grotere intervals, worden VZP's soms al vanaf 100+ km aangekondigd. Dan kun je in ieder geval ook een beetje plannen. Soms wordt een palmboomsymbool 🌴 gebruikt - begrijpelijk, want de VZP is voor reizigers een soort oase.

De Saoedische riyal is gekoppeld aan de Amerikaanse dollar (3,6 SAR = 1 USD), dus fluctueert niet veel in waarde ten opzichte van de euro. Je kunt de prijzen grofweg door 4 delen om op het bedrag in euro uit te komen.
Wimpie25 schreef: do 20 jan 2022, 15:07 Qua vlees maakt het me niet veel uit wat er op mijn bord beland, varkensvlees eet ik sowieso al erg weinig, of het moet verwekt zijn in gemengd gehakt. Wat alcohol betreft heb ik ook net ontdekt dat Saoedi-Arabië een droog land is, dat vind ik dan wel weer een grote afknapper. Hopelijk groeit men wat meer naar de situatie toe zoals in de VAE.
In hypermarkten zijn er schappen die vol met drank staan - met de alcoholvrije versies weliswaar. Maar er is bijna overal wel een alternatief voor te krijgen. Ik heb meerdere malen smakelijke mocktails gehad, en alcoholvrij bier was in veel supermarkten, tankstations en restaurants verkrijgbaar. De Budweiser smaakte goed, de Holsten ook best oké. Andere merken heb ik niet geprobeerd.
Willem schreef: do 20 jan 2022, 15:51 Hoe is het eigenlijk om lange ritten door de woestijn te rijden? Krijg je dan nog last van "woestijnblindheid" of dat soort dingen?

In mijn ogen lijkt het een beetje hetzelfde als een lange rit over de Afsluitdijk. Alleen dan natuurlijk met zand i.p.v. water naast de weg.
Het zijn soms lange ritten, maar de woestijn verandert wel telkens. Heuvels, bergen, zandduinen, een kudde dromedarissen, rotsen, kliffen, geel zand, rood zand - het is afwisselend genoeg.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 24 okt 2022, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 jan 2022, 15:57

Willem schreef: do 20 jan 2022, 15:51 Hoe is het eigenlijk om lange ritten door de woestijn te rijden? Krijg je dan nog last van "woestijnblindheid" of dat soort dingen?

Mijn ervaring in Marokko was dat dat meeviel: Een woestijnlandschap is veel afwisselender dan je zo zou vermoeden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 jan 2022, 16:40

Alcoholvrij is inderdaad een aardig alternatief als je geen andere keuze hebt, en de 0,0 versies van Inbev zijn inderdaad erg lekker. Maar soms draait het om meer dan de smaak... :hap:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 jan 2022, 16:54

^^ Wellicht is Saudi-Ibiza dan wat voor je ;)

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 23 jan 2022, 17:35

Ik vind het vrij verwerpelijk als je naar dat soort landen op vakantie gaat. Hieronder even een 'ludiek' filmpje over het frisse regime aldaar.
Link
Fantastisch land verder.....

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » zo 23 jan 2022, 17:56

^^ Besef wel dat er sinds die video die 6,5 jaar geleden is gepubliceerd ontzettend veel veranderd is in Saudi-Arabië! Ik zeg niet per se dat het nu ineens een baken van democratie is, maar niet alles is per se meer waar. Als je een goede reportage wil zien die wat meer up-to-date is, dan zou ik Danny in Arabistan eens bekijken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 23 jan 2022, 18:25

nederland24 schreef: zo 23 jan 2022, 17:35 Ik vind het vrij verwerpelijk als je naar dat soort landen op vakantie gaat.
Ik vind zulke ondoordachte reacties verwerpelijk.

Of weet jij soms zeker dat alle door jou bezochte landen wel OK zijn?

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 23 jan 2022, 18:30

^^ En bezoeken is dan nog één ding. Vind je het bijvoorbeeld niet verwerpelijk dat 75% van de spullen die je koopt in China is gemaakt?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 23 jan 2022, 21:06

Een democratie zou niet per definitie betekenen dat een land als Saudi Arabië er meer op voorruit gaat dan wat nu het geval is.

Vergeet niet dat een groot deel van de inwoners religieus zijn, een democratie zou in dit geval ook kunnen betekenen dat er na stemming een partij aan de macht komt, die juist een toekomst ziet in het wahhabisme, en er juist voor zorgt dat alles teruggedraaid gaat worden (bijvoorbeeld dat alle bioscopen weer gesloten moeten worden, en vrouwen minder rechten krijgen).

Saudi Arabië, VAE en Qatar zijn geen democratische landen, maar er heerst orde, rust en veiligheid. Religies van arbeidsmigranten en expats worden respecteert. Dit is juist iets wat juist gekoesterd moet worden, zeker in deze onstabiele regio.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 jan 2022, 23:24

nederland24 schreef: zo 23 jan 2022, 17:35 Ik vind het vrij verwerpelijk als je naar dat soort landen op vakantie gaat.
Ik ga niet op vakantie voor het regime van een land, maar voor wat er te zien is. Ik ben ook in Cuba, Belarus, Rusland en Azerbeidzjan geweest, op al die landen is vanuit Nederland ook de nodige kritiek.
Hieronder even een 'ludiek' filmpje over het frisse regime aldaar.
Link
Fantastisch land verder.....
Zoals Afrit13 al aangaf is dat filmpje 5,5 jaar oud, en juist de afgelopen jaren zijn er enorm veel veranderingen in Saoedi-Arabië doorgevoerd. Natuurlijk, het is nog lang niet conform onze standaarden, en dat zal het ook wel nooit worden. Maar de hervormingen zijn er zeker. Het land stelt zich meer open, buitenlandse vrouwen hoeven niet meer rond te lopen zoals Floortje Dessing in dat filmpje, publieke executies komen steeds minder voor (misschien wel niet meer, dat gaat niet zo goed samen met het openstellen van het land voor buitenlanders - ik ben zelf op Deera Square geweest maar het zag er uit alsof daar die avond één of ander evenement georganiseerd ging worden), vrouwen mogen tegenwoordig autorijden, er zijn evenementen die ronduit westers zijn, er zijn bioscopen, de verschillende ingangen voor single mannen en gezinnen (single/family section) bij restaurants zijn er steeds minder, er liggen plannen om de doodstraf af te schaffen voor drugsmisdrijven en andere niet-gewelddadige misdrijven.

Bovendien, die beelden van het tentoonstellen van geëxecuteerden zijn, hoe vreselijk ook, bij mijn weten niet uit Saoedi-Arabië, maar uit Iran.

Ik zag in Saoedi-Arabië een land dat in transitie is, en met de inwoners die ik sprak werd dat beeld ook bevestigd. Die zeiden dat er binnen vijf jaar tijd enorm veel veranderd is. Die waren unaniem zeer positief over de veranderingen. Dat filmpje van 5,5 jaar geleden is niet meer up-to-date.

Zoals gezegd, ik ga op vakantie om een land en de inwoners te leren kennen, om van de natuur en cultuur genieten. Niet voor het regime van het land. Dat mag je dan verwerpelijk vinden, het zij zo. Ik maak mijn eigen afweging. Ik heb er in ieder geval een geweldige vakantie gehad. En andere mensen moeten zelf weten of het iets voor hun is of niet. Ik kan me goed voorstellen als andere mensen er bezwaren bij hebben en niet willen gaan. Ik kan me ook goed voorstellen dat andere mensen, net als ik, geïnteresseerd zijn en het land graag (willen) bezoeken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 okt 2022, 12:04

Dat futuristische megaproject 'The Line', de bouw van een 170 kilometer lang gebouw dat een stad moet worden, is daadwerkelijk gestart. Op een groot deel van het tracé zijn grootschalige graafwerkzaamheden.

Afbeelding

Afbeelding

Satellietbeelden (west naar oost):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 24 okt 2022, 12:20

Zeg me dat het niet zo is :nuts:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 okt 2022, 12:27

Het wordt echt behoorlijk serieus aangepakt. Als in: flinke kosten gemaakt in de voorbereiding (kreeg op mijn werk wat mee over wat voor adviseursrollen er op dit moment worden getenderd). Hoe het precies moet gaan vliegen op een van de plekken op de wereld die permanent airco nodig heeft en die door zijn mensenrechten-status nou niet echt hoog op de lijst staat om naartoe te verhuizen? Laat ik het erop houden dat ik het economische beleid van Liz Truss van meer realiteitszin vind getuigen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 24 okt 2022, 12:58

De overtreffende trap van megalomaan... :nahzeg:
Zie ook:
https://youtu.be/b6GgaJWcbww
Donateur Vereniging Wegenforum

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 24 okt 2022, 13:01

Coen Tunnel schreef: do 20 jan 2022, 14:35 Wat sommige westerlingen misschien tegen kan houden is dat je er geen alcohol kan krijgen
Ben zelf een aantal jaren geleden nog in Iran geweest, ook een alchohol-loos land. En officieel is het ook nergens te verkrijgen, je zult het nergens in winkels zien, maar op de zwarte markt wordt alles verhandeld wat Allah verboden heeft, dus ook alcohol. Ik ben er niet naar op zoek geweest want ik wilde het risico op problemen niet lopen, maar toen de eigenaar van een lokaal winkeltje leerde dat ik uit Nederland kwam was zijn eerste antwoord "Ah, Grolsch!". Op mijn vraag of hij dat wel eens gedronken had hield hij veelzeggend glimlachend zijn wijsvinger voor zijn mond, "Ssst!".

Vraag me af of dat in Saudi-Arabie net zo is, heb je daar mogelijk iets van meegekregen? Nu was Iran was voor de revolutie een tamelijk liberaal land en nog steeds heeft een redelijk deel van de bevolking een liberaler wereldbeeld dan het regime hun oplegt, Saudi Arabie heeft wat dat betreft een langere geschiedenis met een op de islam gestoeld regime en kent ook al langer een alchohol verbod.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 okt 2022, 15:16

Nee, ik ben het in ieder geval nergens tegengekomen. Echt een zwarte markt is daar volgens mij ook niet, tenminste, ik ben niet iets tegengekomen dat daar op wijst. Het inkomensniveau ligt er natuurlijk ook een stuk hoger dan in Iran. En er zijn geen embargo's zoals in Iran, dus er zal ook minder een incentive zijn om dingen illegaal in te voeren. Vrijwel alle westerse producten behalve alcohol en varkensvlees kun je gewoon krijgen, en internationale ketens als bv. Carrefour kun je er ook vinden. In de grote steden zitten moderne malls waar alle grote merken vertegenwoordigd zijn. Vrouwen die in abaya en niqab gehuld de Victoria's Secret binnenlopen, het blijft een wonderbaarlijk gezicht. ;)

Je merkt als toerist weinig van het strenge regime in Saoedi-Arabië, maar alcohol heb ik nergens gezien, en kan je ook echt in problemen brengen. Het is gewoon strafbaar. Zelfs Listerine wordt er alleen in de alcoholvrije variant verkocht. Ook op de officiële websites voor toerisme wordt verduidelijkt dat alcohol in Saoedi-Arabië echt niet mag, ook in luxe hotels kun je het niet krijgen. Zelfs op vluchten van en naar het land schijnt het verboden te zijn, al heb ik er niet om gevraagd.

Maar de alcoholvrije Budweiser die je er kan krijgen is prima te doen. Toevallig heb ik drie weken geleden nog zo'n alcoholvrij biertje gehad in Saoedi-Arabië, toen ik op weg naar India overstapte op de luchthaven van Jeddah. :biertje:

Het land heeft inderdaad strenge regels en een conservatief regime, ook al zijn er de laatste jaren veel veranderingen doorgevoerd. Maar aan de andere kant, ik vond het land een stuk makkelijker om door te reizen en te krijgen wat ik nodig heb dan in veel andere landen. In sommige opzichten is Saoedi-Arabië namelijk ook supermodern en westers. Het is hoe dan ook een fascinerend land, dat met Al Ula bovendien een toeristische trekpleister met enorme potentie heeft.
Pino schreef: ma 24 okt 2022, 12:27 Het wordt echt behoorlijk serieus aangepakt. Als in: flinke kosten gemaakt in de voorbereiding (kreeg op mijn werk wat mee over wat voor adviseursrollen er op dit moment worden getenderd). Hoe het precies moet gaan vliegen op een van de plekken op de wereld die permanent airco nodig heeft en die door zijn mensenrechten-status nou niet echt hoog op de lijst staat om naartoe te verhuizen? Laat ik het erop houden dat ik het economische beleid van Liz Truss van meer realiteitszin vind getuigen.
Neom ligt nog vrij noordelijk. In de winter zal airco daar niet noodzakelijk zijn. Het ligt ter hoogte van Sharm El Sheikh. Daar is het in de winter aangenaam, maar in december, januari en februari is het overdag rond de 22 graden. Qua weer is het wat dat betreft milder dan grote steden als Riyadh, Jeddah of ook Dubai, Abu Dhabi en Doha. De uitdagingen zie ik eerder op andere vlakken.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 24 okt 2022, 15:56

Een paar weken zonder alcohol zal wel te overleven zijn?

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » ma 24 okt 2022, 16:21

Pure geldverspilling zo'n bak van +100 lang. :facepalm:

Zoiets onderhouden lijkt mij op de langere termijn nauwelijks te doen, en ik vraag mij af wie nu permanent in zo'n dichte bak wilt wonen.

Hennie V/D Most had ooit een plan voor een 'overdekte camping' ergens in Duitsland, camperen in zo'n magazijn zou de uitkomst zijn op regenachtige dagen, ook dat idee is nooit van de grond gekomen. :mrgreen:

Het nut van koele shoppingmalls is nog wel te begrijpen, maar dit zie ik echt nog niet voor me.