Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)
Moderator: Moderatoren
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door keokiracer » ma 25 apr 2011, 13:08
Wimpie24 schreef:Ook werkten er in de jaren voor de onafhankelijkheid bijna evenveel zwarten in de ambtenarij als de zwarten.
Evenveel blanken als zwarten neem ik aan

.
Ik moet eens stoppen met Nederlands-docent te spelen...
-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » ma 25 apr 2011, 13:50

Ik heb het al gecorrigeerd, meester.
Ergens kan ik wel op mijn verspreking verder bouwen. Je had namelijk een systeem van apartheid in Belgisch Congo. Je had eerst zwarten als laagste plaats, daarna de geëvolueerden die een cursus tot volledige Belgische omvorming hadden gevolgd en uiteindelijk de Belgen zelf. De geëvolueerden en de Belgen stonden bijna op dezelfde voet.
Die geëvolueerden waren namelijk zwarten die een zware en langdurige opleiding tot het Belg worden hadden gevolgd en volledig als nieuwe Belgen door het leven gingen. Ze moesten zich Belgisch kleden, Belgische gerechten eten etc.. Aanvankelijk mochten zij niet in de blanke wijken van de steden komen maar sinds 1950 kregen ze dat recht wel. Dat is ook de periode dat de Belgische regering begonnen is met het verspreiden van foto's waar zwarten en blanken op het zicht gelijk door het leven leken te gaan. Vooral klasfoto's van zwarte en blanke kinderen samen in 1 klas moesten de rest van de wereld gerust stellen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » za 14 mei 2011, 15:53
Pino schreef:Wimpie24 schreef:Wat de Chinezen nu doen is een paar weggetjes vernieuwen die er al lagen en vervolgens half het land leeg plunderen.
Je had toch niet de gedachte dat de Belgen daar tussen 1909 en de onafhankelijkheid een beetje de filantropen zaten uit te hangen? Die zaten net zo goed voor een appel en een ei het land leeg te halen. De daarbij tot stand gekomen infrastructuur was er vooral voor de Belgen en hun mijnbouwbedrijven.
Zonder het koloniale beleid te willen goedpraten moet je goed het onderscheid maken tussen het Congo voor 1908 en het Congo van erna. Voor 1908 was het de speeltuin van koning Leopold II. Toen hadden de Congolezen het zeer slecht en werd het land inderdaad leeggeplunderd. Maar na 1908, en zeker na de Tweede Wereldoorlog, voerde België een beschavingsmissie. Dat betekende niet dat de Belgen plots alles in teken van bevolking zetten. Maar het was toch echt de bedoeling dat de Congolese bevolking er beter van zou worden. Daarbij ontstond ook een zwarte elite évolués genoemd, het is net die elite die de Belgen er in 1960 uitgeschopt hebben. Dat schijnt trouwens een lot te zijn dat elke beschavingskolonie meemaakt.
Er wordt vaak gezegd dat de Congolese bevolking beter af was onder de Belgen (periode 1908-1960) dan onder de regimes die erna zullen volgen. Persoonlijk geloof ik dat wel.
Pino schreef:
De zwarte bevolking was algemeen opgeleid? Ach, de missie deed zijn werk heel redelijk, maar intussen kan het afglijden van Congo direct na de onafhankelijkheid worden toegeschreven aan het feit dat binnen de lokale bevolking niemand was voorbereid op het runnen van het land. In andere Afrikaanse landen hadden zwarten een veel betere toegang gehad tot vervolgonderwijs én de ambtenarij, wat daar uiteindelijk tot een veel rustiger transitie heeft geleid. De zwarten in Congo hadden maar één ding mogen doen voor de Belgen: in twee wereldoorlogen voor ze vechten. Zo groot was de "zorg" van de Belgische regering in die vijftig jaar.
De reden waarom de onafhankelijkheid zo chaotisch verliep is het het geïmproviseerde karakter ervan. Plots was Congo onafhankelijk maar er was geen nieuwe machtsstructuur. Diegene die de macht hadden (de Belgen) verdwenen van de ene op de andere dag. Een langere overgangsperiode was beter voor het land geweest.
-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » za 14 mei 2011, 16:37
Er was een overgangsperiode van 50 jaar gepland waarin het de doelstelling was om tegen 2010 de helft van alle belangrijke functies door zwarten te laten uitvoeren. Aan de afzwakking van de apartheid tussen blank en zwart zouden vooral in de laatste 20 jaar van die 50 gewerkt worden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
-
Groningen
- expressweg
Bericht
door Groningen » zo 15 mei 2011, 11:02

En Zuid-Afrika maar blamen voor diens apartheid

-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » zo 15 mei 2011, 12:38

België is het enige land dat aanvankelijk altijd achter de apartheid is blijven staan en op het einde het enige Europese land dat datzelfde regime niet veroordeeld heeft.
In 1978 is er een stemming geweest in het Belgische parlement om een gelijkaardig regime in België zelf in te voeren naar het oude koloniaal Congolese voorbeeld. Niet dat dat nog niet bestond in de praktijk. Zo mocht mijn vader in die periode op een bepaald moment een dancing niet binnen omdat hij er Italiaans uitzag.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » zo 15 mei 2011, 13:12

Is dat waar? Dat is het eerste dat ik er van hoor en het klinkt nogal ongeloofwaardig. Heb je een bron die dat kan staven?
-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » zo 15 mei 2011, 13:50
De bron staat in de bibliotheek van de KHL, ik zal eens keken of een uitreksel online gepubliceerd is. De bekendste pro-apartheid lobby in België was Protea.
Wiki Docs schreef:The most important pro-apartheid lobby was Protea. Protea or the Flemish-South African
friendship club, was founded in 1977 by professor André J Vlerick (ex Minister of Finance and
vice-president of the "Kredietbank") and the late senator Wim Jorissen. The right wing members
consisted of MP's of the liberal and Christian-democratic parties, some important Flemish bankers
and industrialists, some journalists and high civil servants. Its aim was to furnish "objective
information" about South Africa, defending the apartheid regime and attacking the ANC. Since 1981
there existed a Protea student association. Protea organised meetings, debates, tourist trips to
South Africa and offered opportunities to student to do their practical training in SA. Many members
of Protea lobbied also against a new law against racism and xenophobia (1987)
Wiki Docs schreef:An important right wing founding member of Protea was Leon Rochtus, the director of the bank
Paribas in Antwerpen. Rochtus was also one of the founding members of the Vlaams Kultureel
Centrum Dr. Missak in Johannesburg (1981). He maintained contacts with the
Vlaams Blok and helped the VMO financially. Leon Rochtus was honorary consul of South Africa
from 1975 until his death in 1997. The SA Ministry of Foreign Affairs (as well its Ambassador in
Belgium Mrs. Anette de K. Joubert as its Minister Alfred Nzo) blundered by writing in the journal
"Beelden"of the South African Embassy in Brussels [Beelden, febr.97] about this former enemy of
the ANC and pro-apartheid activist: "Mr. Rochtus was an exceptional man for South Africa, since
he fulfilled the role of Honorary Consul in an admirable way. He received in 1992 "Die Orde van
Goeie Hoop" for his excellent record of service, especially for the promotion of trade relations
between South Africa and Belgium".
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » zo 15 mei 2011, 18:16

Wat ik dacht dus: gewoon een racistisch actiegroepje in het spoor van Voorpost en consorten. Het is dus niet zo dat dat de mening van de Belgische regering was of zelfs maar van een significant deel van de Belgische bevolking.
-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » zo 15 mei 2011, 18:22
Nee klopt, na het nalezen van de bron blijkt wel dat die lobbygroep invloeden had op alle niveaus van onze openbare maatschappij. Ze hebben het toch zover gekregen dat over een apartheidswet gesproken is in het Belgische parlement. Ten tijde van Belgisch Congo was zo'n wet enkel in Congo zelf gewenst. Echter met de toename van immigratie in de jaren 70 is er ook in België zelf over nagedacht geweest. De oprichter van dat clubje is toch ook een consul geweest voor Zuid-Afrika.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door marcel » za 03 dec 2011, 10:55
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » za 03 dec 2011, 11:23
Dat kan heel veel slechter. Je hoeft niet heel lang in België rond te rijden om te zien hoeveel slechter het kan met borden in deze stijl ...
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Snelwegenkenner » zo 04 dec 2011, 20:02
De lay out ziet er ook niet eens zo slecht uit. Wat mij betreft mogen die ingevoerd worden in Vlaanderen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 05 dec 2011, 7:50
Leuk taaltje, dat Lingala. Ik verstond er vrij weinig van, behalve "Panneaux de signalisation"

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 05 dec 2011, 10:46
Het eerste commentaar is wel veelzeggend:
"Voordat een verkeersbord gerespecteerd kan worden, moet het worden begrepen"
Verder lijkt het te gaan om verkeerde accenten op aeroport, en is er iets mis met de spelling van de universiteit.
Maar ik moet zeggen, het taaltje wijkt te veel van het Frans af om echt chocola te maken van de comments en wat er in de film gezegd wordt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » ma 05 dec 2011, 13:31
Wat een vreemd taaltje. Zeker met dat Frans ertussen.
De borden komen volgens een sticker uit Servië. Weet iemand of ze ook op dat model gebaseerd zijn? Of zou het een Congolees bedenksel zijn?
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 05 dec 2011, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » ma 05 dec 2011, 13:32
Ik snap er niks van, de zinnen beginnen vaak met twee woorden Frans en daarna is het niet te volgen...

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
HAFRABAisfun
- stadsweg
Bericht
door HAFRABAisfun » di 27 dec 2011, 18:00
De Belgische regering was zeker niet heilig, maar dat ze nu écht serieus heeft nagedacht over een apartheidsregime, dat kan ik moeilijk geloven, de borden zien er degelijk uit overigens
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » wo 28 dec 2011, 1:13
HAFRABAisfun schreef:De Belgische regering was zeker niet heilig, maar dat ze nu écht serieus heeft nagedacht over een apartheidsregime
Dat heeft ze ook niet. Zoals ik hierboven reeds schreef was het maar een klein racistisch clubje die zoiets graag had gezien. Zeker geen regeringsinitiatief of zelfs maar een voorstel. Laat staan dat het ene steun genoot bij de bevolking.
-
HAFRABAisfun
- stadsweg
Bericht
door HAFRABAisfun » wo 28 dec 2011, 12:05
Veel Belgen zijn wel redelijk conservatief...
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 23 aug 2012, 17:19
Snelwegfreak schreef:Ik snap er niks van, de zinnen beginnen vaak met twee woorden Frans en daarna is het niet te volgen...

Schop
Dat kan goed zijn dat ze uit voormalig Joegoslavië komen want men heeft alleszins SNV gebruikt waardoor ze er meteen terug Belgisch uitzien

-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » vr 24 aug 2012, 22:14

Dat zal uiteraard wel niet uit Joegoslavië komen. Werd SNV in België trouwens voor of na de Congolese onafhankelijkheid ingevoerd. Ik dacht erna maar ik ben niet zeker.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » za 25 aug 2012, 0:55
Het lettertype werd in België pas in 1978 ingevoerd maar daarvoor werd er 1 gebruikt dat een soort combinatie was van Interstate en SNV. Ook begin jaren 80 werd in Joegoslavië SNV overgenomen. Heden ten dage gebruiken verschillende landen die deel uit hebben gemaakt van die republiek opnieuw SNV op al hun nieuwe wegwijzers. Dan heb ik het over Slovenië, Kroatië en Servië maar ook buurlanden zoals Hongarije en Bulgarije.
Blijkbaar bestelt men in Congo de wegwijzers nu bij de Serviërs.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » di 09 apr 2013, 19:41
Nog een straatbeeld uit 1957 in Leopoldstad (Kinshasa). Het grote gebouw links op de foto was de Munt gelegen aan de Av. Leo Delcampelaan
http://2.bp.blogspot.com/-QX-J6_mSK4Y/T ... 1%2529.jpg
-
Afrit13
- verkeersader
Bericht
door Afrit13 » wo 10 apr 2013, 15:45
Wimpie25 schreef: Heden ten dage gebruiken verschillende landen die deel uit hebben gemaakt van die republiek opnieuw SNV op al hun nieuwe wegwijzers. Dan heb ik het over Slovenië, Kroatië en Servië maar ook buurlanden zoals Hongarije en Bulgarije.
Hoo stop halt huu,
Hongarije gebruikt Útjelzés (ofzoiets), een DIN-afgeleide (net als SNV trouwens).
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » di 11 jun 2013, 11:33
Niet echt een wegenproject, maar wel het grootste en duurste project ooit in de DRC: tussen Kinshasa en Matadi is de Grand Inga Dam gepland die in 2015 in aanleg moet gaan. Dit word veruit de grootste stuwdam en elektriciteitscentrale ter wereld, genoeg om half Afrika van stroom te voorzien (500 miljoen mensen). De hydrocentrale moet 39.000 MW op gaan wekken, bijna het dubbele van de Drieklovendam in China. Het project kost een astronomische $ 80 miljard.
Het gaat om de onderste dam op dit kaartje. Het hele meer aan de linkerzijde wordt dan nieuw. Er zijn al een paar kleine dammen in de Congo River.

-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » di 11 jun 2013, 12:57
Wie gaat het aanleggen....en betalen?
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » di 11 jun 2013, 12:59
Ik ben sceptisch. Congo heeft het geld niet om die dam te bouwen en de andere dammen in dat gebied draaien ook niet geweldig (maar op 20% van de capaciteit). Dit project is gewoon té groot voor Congo. Tenzij de Chinezen het bouwen en beheren.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » zo 27 okt 2013, 18:40
Nog een kleine foto uit Elisabethstad van een RTT gebouw, tegenwoordig Lumbumbahsi
Amerikaans consulaat in Leopoldstad, tegenwoordig Kinshasa.
Een echt wegbeeld uit 1958, met op de achtergrond de Sabenabuildings en op de voorgrond een vandaag onbekend verkeersbord (én een zwarte verkeersbegeleider)

-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » di 24 jun 2014, 19:21