http://zoetermeer.sp.nl/bericht/29462/0 ... rmeer.htmlLiftend meer sociale zekerheid in Zoetermeer
Naast de twee voorstellen gericht op de sociale voorzieningen is ook het voorstel aangenomen om te onderzoeken of het ad-hoc carpoolen in Zoetermeer bevorderd kan worden. De wethouder was geheel tegen dit voorstel van de SP en heeft dit ook afgeraden. De gemeenteraad dacht hier gelukkig anders over. Dus de wethouder mag gaan onderzoeken hoe hij denkt het ad-hoc carpoolen te gaan bevorderen.
Dan nog een plaatje uit de oude doos, kwam ik vandaag tegen.

Lekker positief verhaal van een zorgeloze student.
http://www.volkskrantreizen.nl/blogpost ... -_nijmegenLiften Berlijn - Nijmegen: De Poolse Trucker
door hitching-a-ride op zondag 13 juli 2008
Berlijn, Duitsland op zondag 13 juli 2008
duitsland liften berlijn lift lifter
Een tijdje terug deed ik met de studentenvereniging AEGEE mee aan een liftwedstrijd naar Berlijn! Vastbesloten er niet nog eens 12 uur over te doen, liftten mijn liftmaatje en ik al de volgende dag weer terug naar Nijmegen. En zoals bij iedere reis die liftend wordt afgelegd hadden we geen idee wat ons te wachten stond...
We startten bij een oprit naar de snelweg. Niet de beste plek omdat auto's er amper konden stoppen, maar voor we het wisten hadden we al een lift te pakken, die ons een goed stuk op weg hielp. Na een tijdje op een parkeerplaats te hebben gestaan vonden we ook redelijk snel een tweede lift, die ook al een behoorlijke afstand zou rijden. Wat een voorspoed! Maar als een donderslag bij heldere hemel...
...werden we afgezet op een vrijwel verlaten tankstation! Geen Shell, geen BP, nee een B-merk benzinepomp (zoniet C, dames en heren!) waarvan ik de naam niet zou durven noemen, mocht ik die überhaupt onthouden hebben. Als we het geluid van de snelweg niet hadden konden we bij wijze van spreken het gesnurk van de slapende truckers horen. De toevoer van auto's was op zijn hoogtepunt ongeveer één in de vijf minuten, wat niet al teveel goeds voorspelde. Bovendien stond er al een AEGEE koppel, dat voor onze neus met succes een busje vol stonede Italianen bestormde.
Net op het moment dat we de hoop begonnen op te geven en we onszelf voor de benzinepompshop geparkeerd hadden, gebeurde het. Een bordje met de tekst HOLLAND! erop (inclusief het vaderlandslievende uitroepteken) bleek onze redding. Een man maakte ons duidelijk dat hij erheen ging. Vrijwel zonder iets te zeggen nam hij ons mee naar een grote Poolse truck. Met een Engelse vocabulaire die bleek te bestaan uit de woorden "no" en "problem" werd het uitleggen van onze bestemming nog niet makkelijk. Gelukkig bood de kaart uitkomst. Na vijfmaal "APELDOORN" te hebben geroepen en die plaats op de kaart te hebben aangewezen waren we ervan overtuigd dat we daadwerkelijk naar Nederland gingen en niet naar een ondergrondse kelder in Oostenrijk. Instappen maar!
Ik voorop, omdat dat nou eenmaal de liftersetiquette was. Maar...waar was mijn zitplaats gebleven?? Hij had immers maar één bijrijdersstoel in z'n truck, en die was bestemd voor mijn liftmaatje. Na wat gepraat en gebaar over en weer, bleek dat zijn bed mijn zitplaats was. De schoenen moesten wel uit, omdat de truck nou eenmaal zijn ‘huis' was. Nog niet helemaal op mijn gemak vroeg ik of hij toevallig ook een riem voor me had, omdat de politie ("police, police!") ons anders misschien aan zou houden. Dit bleek niet het geval, wat duidelijk werd gemaakt met een soort van wegwerpgebaar.
Daar gingen we: met de vlam in de pijp ‘scheurden' we met negentig kilometer per uur door het West-Duitse land. Met handen, voeten en woorden die vele malen herhaald werden maakten we het gezellig. Foto's van zijn vrouw, zijn motor en Oekraïense toiletten en wegen (meer wegwerpgebaren) kwamen in willekeurige volgorde voorbij. Dat hij in al zijn emoties daarbij de weg wel eens uit het oog verloor leek hem niet te deren. Bij het zien van onze enigszins geschokte gezichten werd het stuur gauw weer rechtgetrokken. Dit rijgedrag leverde boos getoeter op van het kleinste fiatje dat we op de weg tegenkwamen, maar aan zijn hoongelach te horen was ‘onze' trucker niet echt onder de indruk.
De schemering begon al te vallen toen we de grens passeerden. Maar Mr. Pool was niet van plan ons zomaar te laten gaan. Alleen rijden kon altijd nog, zal hij gedacht hebben. Vandaar dat hij slechts 20 kilometer van onze einddoel, Apeldoorn dus, zijn truck nog op een parkeerplaats zette om een bak koffie met ons te drinken. Op een gasbrandertje in zijn truck kookte hij het water, en natuurlijk kwamen de inmiddels gebruikelijke foto's weer naar boven. Hieraan kwam echter een einde toen we hem vroegen om door te rijden naar Apeldoorn, zodat we voor het donker nog een lift naar Nijmegen konden scoren.
Na hem bij aankomst vriendelijk bedankt te hebben ("no problem!"), vonden we al snel onze laatste lift: een busje muzikanten op weg naar een concert. Mooie instrumenten en rauwe stemmen die duidelijk door overmatig roken waren aangetast, maar láng niet zo stoer als ‘Onze Poolse Trucker'!
De huidige mediakijk op de liftsport, het profiteren van andermans auto, zonder overigens de files een millimeter langer te maken.
http://www.nrcnext.nl/projecten/nextque ... d_geblevenWaar zijn de lifters in Nederland gebleven?
Forra de Jong
10 november 2008 07:00
Laatst gewijzigd
11 november 2008 14:29
Leestijd
01:16
Toen Erik-Jan van Oosten onlangs de laatste bus van Rhenen naar Wageningen had gemist, besloot hij te liften. Een half uur en veertig passerende auto’s later, kon hij boos door de regen naar huis lopen. Blijkbaar is liften aan het uitsterven. Waarom?
Utrechtse jongeren liftend door Europa. (Foto Dirk-Jan Zom)
„Het waren vooral studenten die liftten en die zitten sinds de invoering van de ov-jaarkaart in 1991 in de trein of in de bus”, antwoordt Daan Toner, auteur van de Europese Liftersgids (1996). In Oost- en Zuid-Europese landen bijvoorbeeld wordt nog wel veel gelift. „En meer Nederlanders dan tien jaar geleden, hebben een auto”, vult woordvoerder Markus van Tol van de ANWB aan.
Met alle alternatieven is het risico van liften mogelijk een grotere drempel dan vroeger – denk aan Rutger Hauer als moordende lifter in The Hitcher (1986). Het gevaar wordt wel overdreven, zegt Frank Verhart, ervaren lifter en beheerder van een website over liften. „Je loopt altijd wel risico. Maar liften is over het algemeen een relatief veilige, leuke, goedkope en vaak snelle manier van reizen.”
Daarbij is liften wat gemakkelijker geworden. Op ‘online liftcentrales’ zoals http://www.meerijden.nu en http://www.hitchhikers.org kun je een liftafspraak maken. Vaak worden de reiskosten gedeeld. In Duitsland bijvoorbeeld is dit erg bekend. Toner: „Daar heb je grotere afstanden en het openbaar vervoer is best prijzig.”
Enkele lifttips:
* Ga overdag naar een officiële liftersplaats, zoals ze die Amsterdam en Groningen hebben. ’s Nachts kun je het beste bij tankstations staan.
* Liften op de vluchtstrook van een autosnelweg is verboden.
* Lift als man alleen of nog beter, samen met een vrouw. Voor vrouwen is het veiliger als zij niet alleen liften.
* Zorg dat je er ‘betrouwbaar’ uitziet. Let er op of de chauffeur ook zo overkomt.
* Neem in Nederland altijd een regenjas en wat proviand mee.
Lees hier meer tips voor liften http://franknature.nl/hitchhike/hitchhike.htm
Tot slot het advies van Rene de Bakker, EPos Inspire BV
CarGo: Een alternatief concept
voor de aanpak van het fileprobleem in Nederland
Centrale CarGo Stelling:
Het fileprobleem in Nederland is in wezen opgelost...
... als wij het voor elkaar krijgen dat iemand met een vervoersbehoefte
met vertrouwen instapt in de auto van een onbekende bestuurder,
die aan die vervoersbehoefte kan beantwoorden.