Afbeelding

Op bijna alle toeritten een TDI

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Paixao
autoweg

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Paixao » wo 17 dec 2008, 12:23

rene154 schreef:(...)
De snelheid waarbij de hoogste capaciteit op een wegvak kan worden behaald is overigens niet 80 km/uur, maar ligt meer rond de 90 km/uur.
Dit is nu de tweede keer dat ik deze bewering lees. Tot zover heb ik nog altijd geen bewijs kunnen vinden dat dit inderdaad het geval is. Er zijn wél metingen waarbij de maximale intensiteit wordt bereikt bij een snelheid van circa 50 km/uur (Bron).

Ik kan me persoonlijk overigens wel vinden in de interpretatie van René voor wat betreft capaciteit. Ik meen echter dat met de term 'verkeersprestatie' het (totaal) aantal voertuigkilometers wordt aangeduid. Nu gaat dat wel voor een zekere periode (maand, jaar), maar ik kan het niet herleiden tot iets in vtg/u of PAE/u. Voor zover ik weet is verkeersprestatie ook zeker niet hetzelfde als intensiteit.
Ik begrijp wel wat de strekking van de stelling is: gegeven het feit dat een weg of wegvak een absoluut maximum heeft in het aantal voertuigen dat per tijdseenheid (normaal per uur) de weg of het wegvak kan passeren, dan wordt de capaciteit als constant op deze waarde gesteld. De intensiteit op die weg of dat wegvak is altijd een variabele, als zijnde het aantal voertuigen dat per uur het wegvak passeert.
Afhankelijk van al of niet te beïnvloeden omstandigheden (o.a. het weer), is er een maximale intensiteit die op de weg of het wegvak kan voorkomen, met als absoluut maximum de capaciteit (onder optimale omstandigheden). Het punt is dan hoe je deze maximale intensiteit zou willen aanduiden als het niet de capaciteit is....
Laatst gewijzigd door Paixao op do 18 dec 2008, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 17 dec 2008, 23:22

Paixao schreef:Ik meen echter dat met de term 'verkeersprestatie' het (totaal) aantal voertuigkilometers wordt aangeduid.
Je hebt gelijk. Ik heb me een beetje teveel laten leiden door de analogie met de fabriek.
Je kunt de prestatie trouwens ook uitdrukken in personenverplaatsingskilometers / reizigerskilometers.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 18 dec 2008, 1:18

Paixao schreef: Dit is nu de tweede keer dat ik deze bewering lees. Tot zover heb ik nog altijd geen bewijs kunnen vinden dat dit inderdaad het geval is. Er zijn wél metingen waarbij de maximale intensiteit wordt bereikt bij een snelheid van circa 50 km/uur (Bron).
Als ik het goed zie op dit late tijdstip wordt in dat onderzoek van jouw alleen gebruik gemaakt van data van tijdens de congestieperiode (verstoorde verkeersstroom). Zoals ik al eerder aangaf is de situatie voor het intreden van congestie anders dan die na het intreden van congestie. De ideale snelheid waarbij de intensiteit het hoogst is ten tijde van een onverstoorde verkeersstroom (voordat congestie optreedt) is hieruit dus niet op te maken. Mijn bewijs: diverse fundamental diagrams (Wu’s fundamental diagram, De Romphs’ fundamental diagram,Smulders’ fundamental diagram), data van de A20 (het huidige 80 km/uur gebied). Uiteraard is er geen eenduidige optimale maximum snelheid, maar meer een bepaalde range waarbinnen de optimale maximumsnelheid valt. Een mooi artikel om eens te lezen, waarin veel duidelijk wordt gemaakt:
Wu, N., A new approach for modeling of Fundamental Diagrams, Transportation Research Part A 36 (2002) 867–884.
In dit artikel wordt gebruik gemaakt van data van de A43 (Duitsland).
Ik hoop dat je dit kunt openen, het betreft hier een artikel waar je denk ik normaal gesproken niet zomaar bijkan. Zelf kan ik dit artikel bekijken via het netwerk van de TUDelft. Als je het echt zou willen lezen en je kan het niet openen via de door mij gegeven link is er wel een andere manier te bedenken om dit mogelijk te maken.
Paixao schreef: Het punt is dan hoe je deze maximale intensiteit zou willen aanduiden als het niet de capaciteit is....
In mijn ogen is het gewoon wel capaciteit, in mijn ogen is de capaciteit altijd afhankelijk van de omstandigheden. Mocht je het niet zo zien, zou je het kritieke intensiteit kunnen noemen, of zoals Rene zei: dynamische capaciteit. Hoe je het ook noemt, dat maakt (mij) hier niet zoveel uit (een discussie hierover hoort ook niet in dit topic thuis), waar het hier om ging was dat de TDI's op de A10 (mits goed AFgesteld) het mogelijk maken dat er meer auto's kunnen passeren dan zonder doordat je het moment waarop congestie optreedt kan uitstellen. Hiermee zijn TDI's dus veel meer dan alleen maar "file verplaatsers".

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 18 dec 2008, 12:17

Dank voor het artikel van Wu. Je hebt inderdaad gelijk dat het onderzoek van Zuidgeest gericht is op de 'verstoorde verkeersstroom' en dat Wu het geheel in een breder perspectief plaatst. In de paper staan een heleboel interessante aspecten die voor verkeersmanagement van belang kunnen zijn, en dus ook voor de TDI's. Wanneer ik ervan uit ga dat de situatie op de Duitse snelwegen onveranderd mag worden vergeleken met de Nederlandse situatie, kom ik tot de volgende opvallende constateringen cq. redeneringen (uitsluitend snelwegen of andere ongelijkvloers en gescheiden uitgevoerde doorgaande wegen).

- De maximale capaciteit wordt bereikt bij een snelheid rond de 80-90 km/u en bedraagt voor een tweestrooks richting maximaal circa 4000 vtg/uur. Dat is dus pakweg 2000 vtg/u per strook en dat is minder dan de capaciteit die op dit moment vaak per strook wordt toegepast cq. aangenomen (2200 of meer vtg/u).

- Op het beschouwde wegvak is kennelijk geen fysieke bottleneck aanwezig in de zin van een wegversmalling (3 naar 2 stroken, etc.). Daaruit constateer ik dat een file optreedt ten gevolge van een verkeersaanbod dat de optimale capaciteit overschrijdt, in casu dus een verkeersaanbod van meer dan 4000 vtg/u.

- Bij een file klapt de capaciteit in elkaar naar circa 3300-3400 vtg/u (capacity drop) bij een snelheid rond de 50 km/u (snelheid dus analoog aan het onderzoek van Zuidgeest).

- Gegeven de Wet van Behoud van Massa (WvBvM), moet alles wat er in gaat, er ook weer uit gaan, of, omgekeerd, alles wat er uitgaat, moet er ook ingekomen zijn. Wanneer de maximale capaciteit dus 4000 vtg/u is (uitgaand), dan betekent dat conform de WvBvM dat er dus ook maximaal 4000 vtg/u in mogen. Evenzo geldt dat wanneer de capaciteit door de capacity drop is gedaald tot 3400 vtg/u, er dus conform de WvBvM niet meer dan 3400 vtg/u in mogen/kunnen. Ofwel, bij een verkeersaanbod van 4000+ vtg/u zakt de capaciteit zodanig dat de file met circa 600+ vtg/u groeit (de + representeert dan het verschil tussen verkeersaanbod en de maximale capaciteit van 4000 vtg/u, bv. verkeersaanbod = 4500, dan groeit de file na de capacity drop dus met 1100 vtg/u).

- Een van de voornaamste doelen van de wegbeheerder (in casu RWS) is om de doorstroming op een zo hoog mogelijk niveau te houden. Dat betekent dus op 4000 vtg/u bij een snelheid van circa 80-90 km/u. Om deze doorstroming in stand te houden staat de wegbeheerder verkeersmanagement ter beschikking.

- Gegeven de WvBvM en de maximale capaciteit is het dus zaak om het verkeersaanbod (de instroom) dus niet groter te laten zijn dan de maximale uitstroom. Ofwel: niet meer dan 4000 vtg/u het wegvak in/op. En hoe komt er verkeer op een wegvak? Via de "normale stroom" en de toeritten, en in beginsel komt verkeer op de gehele weg via toeritten dan wel de eindaansluiting. Het wegvak kan worden verlaten via de "normale stroom" of de afritten, en in beginsel verlaat al het verkeer de gehele weg via afritten dan wel de eindaansluiting.

- Het waarborgen van de doorstroming op het hoogste niveau moet dus gericht zijn op het beperken van het verkeersaanbod tot de maximale capaciteit, dus 4000 vtg/u, of het uitbreiden van de maximale capaciteit, dus meer asfalt. Wanneer we ervan uitgaan dat de laatste optie in elk geval voor de korte termijn geen oplossing is) blijft dus beperking van de instroom over. We hebben geconstateerd dat je het wegvak op komt via de toerit of via de "normale stroom", dus als de normale stroom voertuigen de maximale capaciteit van 4000 vtg/u nadert, dan moet de instroom via de toeritten dus worden beperkt. Een TDI kan daarbij een uitkomst zijn. Aan de andere kant betekent dat wel dat je door de TDI een ander routekeuzepatroon initieert, waardoor je mogelijk ook stroomopwaarts of stroomafwaarts de instroom op je weg moet beperken om de uitstroom te kunnen waarborgen.

- Vanzelfsprekend heeft dit kunstmatig afdwingen van een maximale stroom een grote uitdaging tot gevolg, met het creëren van files en opstoppingen op de toeritten en de daarop aangesloten onderliggende wegen. Immers, door het verkeersaanbod niet bij de bron aan te pakken (daadwerkelijk verminderen of spreiden van het verkeersaanbod), maar bij het knelpunt, ben je bezig met knelpuntverplaatsing. Want uiteraard leiden opstoppingen op onderliggende wegen uiteindelijk weer tot hetzelfde verhaal als hierboven. De capaciteit is immers begrensd, dus je moet zorgen dat er niet meer verkeersaanbod de weg op komt. Doortrekken van een beperkende maatregel als een TDI leidt dus uiteindelijk onherroepelijk tot het oprit van de individuele weggebruiker: meneer mag zijn oprit niet meer af omdat zijn straat aan de maximale capaciteit zit.

- En dan, op dat ultieme punt, zijn we weer bij de eeuwig blijvende wisselwerking tussen mobiliteit en ruimtelijke planning...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 18 dec 2008, 16:41

Paixao schreef: - De maximale capaciteit wordt bereikt bij een snelheid rond de 80-90 km/u en bedraagt voor een tweestrooks richting maximaal circa 4000 vtg/uur. Dat is dus pakweg 2000 vtg/u per strook en dat is minder dan de capaciteit die op dit moment vaak per strook wordt toegepast cq. aangenomen (2200 of meer vtg/u).
De reden voor extra congestie op 80 km/uur trajecten komt dus ook voort uit het feit dat de gemiddelde snelheid op deze trajecten (ver) onder de 80 km/uur ligt. Daarom vind ik persoonlijk dat de 80km/uur zone's minimaal omgevormd zouden moeten worden tot 90km/uur zone's, zodat de gemiddelde snelheid wel tussen 80- 90 km/uur uitkomt ( mede door het feit dat de kilometerteller een hogere snelheid aangeeft dan de werkelijk gereden snelheid). Hiermee denk je zowel aan het milieu als de doorstroming op de weg.
Wat betreft de maximale capaciteit ( of kritieke intensiteit, zo u wilt): hier moet je dus voorzichtig zijn, omdat je de omstandigheden waaronder de data is verzameld niet weet. Een fundamental diagram gebaseerd op data ten tijde van regen of harde wind ziet er anders uit dan een fundamental diagram gebaseerd op data ten tijde van droog weer. Hieronder een mooi voorbeeld. Er is hier data gebruikt van de A20 ter hoogte van Rotterdam centrum. Bij het ene diagram is gebruik gemaakt van data gedurende droge omstandigheden, het andere maakt gebruik van data ten tijde van regen. Volgens het “droge” diagram zou je tot een capaciteit van 2460 mvt/uur komen, bij een optimale snelheid van 80 km/uur. Volgens het "natte" diagram is het 2100 mvt/uur, bij een optimale snelheid van 70 km/uur ( hier is wel een stuk minder data gebruikt).
Afbeelding
Afbeelding

Paixao schreef: - Op het beschouwde wegvak is kennelijk geen fysieke bottleneck aanwezig in de zin van een wegversmalling (3 naar 2 stroken, etc.). Daaruit constateer ik dat een file optreedt ten gevolge van een verkeersaanbod dat de optimale capaciteit overschrijdt, in casu dus een verkeersaanbod van meer dan 4000 vtg/u.

- Bij een file klapt de capaciteit in elkaar naar circa 3300-3400 vtg/u (capacity drop) bij een snelheid rond de 50 km/u (snelheid dus analoog aan het onderzoek van Zuidgeest).

- Gegeven de Wet van Behoud van Massa (WvBvM), moet alles wat er in gaat, er ook weer uit gaan, of, omgekeerd, alles wat er uitgaat, moet er ook ingekomen zijn. Wanneer de maximale capaciteit dus 4000 vtg/u is (uitgaand), dan betekent dat conform de WvBvM dat er dus ook maximaal 4000 vtg/u in mogen. Evenzo geldt dat wanneer de capaciteit door de capacity drop is gedaald tot 3400 vtg/u, er dus conform de WvBvM niet meer dan 3400 vtg/u in mogen/kunnen. Ofwel, bij een verkeersaanbod van 4000+ vtg/u zakt de capaciteit zodanig dat de file met circa 600+ vtg/u groeit (de + representeert dan het verschil tussen verkeersaanbod en de maximale capaciteit van 4000 vtg/u, bv. verkeersaanbod = 4500, dan groeit de file na de capacity drop dus met 1100 vtg/u).

- Een van de voornaamste doelen van de wegbeheerder (in casu RWS) is om de doorstroming op een zo hoog mogelijk niveau te houden. Dat betekent dus op 4000 vtg/u bij een snelheid van circa 80-90 km/u. Om deze doorstroming in stand te houden staat de wegbeheerder verkeersmanagement ter beschikking.

- Gegeven de WvBvM en de maximale capaciteit is het dus zaak om het verkeersaanbod (de instroom) dus niet groter te laten zijn dan de maximale uitstroom. Ofwel: niet meer dan 4000 vtg/u het wegvak in/op. En hoe komt er verkeer op een wegvak? Via de "normale stroom" en de toeritten, en in beginsel komt verkeer op de gehele weg via toeritten dan wel de eindaansluiting. Het wegvak kan worden verlaten via de "normale stroom" of de afritten, en in beginsel verlaat al het verkeer de gehele weg via afritten dan wel de eindaansluiting.
Helemaal mee eens. Zo zie je dus ook dat het moment waarop een file begint van invloed is op de uiteindelijke lengte van een file, vanwege de capacity drop. Dit verklaart dus deels ook waarom de vrijdagmiddagspits over het algemeen vrij lang duurt. Een kanttekening: die 4000 mvt/uur hoeft dus niet altijd kritisch te zijn, zoals ik aantoonde met mijn voorbeeld van de A20. In sommige omstandigheden is het hoger, soms (veel) lager.
Paixao schreef: - Het waarborgen van de doorstroming op het hoogste niveau moet dus gericht zijn op het beperken van het verkeersaanbod tot de maximale capaciteit, dus 4000 vtg/u, of het uitbreiden van de maximale capaciteit, dus meer asfalt. Wanneer we ervan uitgaan dat de laatste optie in elk geval voor de korte termijn geen oplossing is) blijft dus beperking van de instroom over. We hebben geconstateerd dat je het wegvak op komt via de toerit of via de "normale stroom", dus als de normale stroom voertuigen de maximale capaciteit van 4000 vtg/u nadert, dan moet de instroom via de toeritten dus worden beperkt. Een TDI kan daarbij een uitkomst zijn. Aan de andere kant betekent dat wel dat je door de TDI een ander routekeuzepatroon initieert, waardoor je mogelijk ook stroomopwaarts of stroomafwaarts de instroom op je weg moet beperken om de uitstroom te kunnen waarborgen.
De huidige TDI’s die worden geplaatst werken voornamelijk volgens een bepaalde kritieke bezettingsgraad (critical occupancy) waarbij de TDI in werking treedt. Toch blijft het een lastige situatie, omdat verschillende factoren van invloed zijn op de kritieke intensiteit. Hierdoor kan het dus gebeuren dat je in sommige situatie’s te weinig motorvoertuigen op de snelweg toelaat, terwijl je op andere momenten eigenlijk teveel motorvoertuigen toelaat. Er wordt daarom vaak een vrij conservatief getal voor de kritieke bezettingsgraad gekozen, om te voorkomen dat er file ontstaat er daarmee de capacity drop optreedt. Wat betreft het routekeuzepatroon: vaak zie je inderdaad dat (vanuit de netwerkgedachte) er op meerdere toeritten tegelijkertijd TDI’s worden geplaatst. Dat is ook wat ze in Amsterdam doen. Dit leidt er deels toe dat er meer trips op het onderliggend wegennet worden gemaakt.
Paixao schreef:- Vanzelfsprekend heeft dit kunstmatig afdwingen van een maximale stroom een grote uitdaging tot gevolg, met het creëren van files en opstoppingen op de toeritten en de daarop aangesloten onderliggende wegen. Immers, door het verkeersaanbod niet bij de bron aan te pakken (daadwerkelijk verminderen of spreiden van het verkeersaanbod), maar bij het knelpunt, ben je bezig met knelpuntverplaatsing. Want uiteraard leiden opstoppingen op onderliggende wegen uiteindelijk weer tot hetzelfde verhaal als hierboven. De capaciteit is immers begrensd, dus je moet zorgen dat er niet meer verkeersaanbod de weg op komt. Doortrekken van een beperkende maatregel als een TDI leidt dus uiteindelijk onherroepelijk tot het oprit van de individuele weggebruiker: meneer mag zijn oprit niet meer af omdat zijn straat aan de maximale capaciteit zit.

- En dan, op dat ultieme punt, zijn we weer bij de eeuwig blijvende wisselwerking tussen mobiliteit en ruimtelijke planning...
Uiteraard worden er bij TDI’s ook bepaalde eisen gesteld. Er moet altijd een bepaalde minimaal capaciteit worden aangeboden, en wanneer file’s voor de TDI een bepaalde lengte bereiken worden er meer auto’s doorgelaten, of wordt de TDI zelfs volledig uitgezet. Uiteraard moet je dergelijke beperkende maatregelen niet verder doortrekken, en ze alleen toepassen op stroomwegen. Uiteindelijk zijn er inderdaad maar een beperkt aantal “ultieme” oplossingen, waarbij het verbreden van wegen er eigenlijk niet 1 van is ( geen duurzame oplossing. Voordat iedereen over mij heenvalt: hiermee bedoel ik dus niet dat er in dit land helemaal geen wegen verbreed zouden moeten worden). De bron aanpakken is in mijn ogen de enige echte oplossing.

Paixao
autoweg

Re: Op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Paixao » do 18 dec 2008, 17:49

rene154 schreef:(...)
Een fundamental diagram gebaseerd op data ten tijde van regen of harde wind ziet er anders uit dan een fundamental diagram gebaseerd op data ten tijde van droog weer.
(...)
Ik neem aan dat meneer Wu bij zijn onderzoek niet uitsluitend gebruik heeft gemaakt van droge dan wel natte dagen. En bij voldoende data geldt natuurlijk de Wet van de Grote Getallen: de effecten van een droge cq. natte dag middelen elkaar uit. Per saldo zal dus sprake zijn van een gemiddelde capaciteitsbepaling. Het verschil maakt voor de werking van een TDI echter wel degelijk uit, dus in principe heb je gelijk voor wat betreft de verkeersmanagement kant van het verhaal.

fflip
zandpaadje

Bericht door fflip » wo 02 sep 2009, 23:08

Hallo allemaal,

Kan iemand vertellen wanneer de TDI,s gaan werken?
Ze zijn in groot tempo uit de grond gekomen,maar ik zie al maanden geen actie.
Wie o wie weet de status van dit project.
Alvast bedankt een dagelijkse A10 rijder

Flipje

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 03 sep 2009, 9:54

Inregelen kost tijd. Je hebt er ingewonnen data voor nodig. Daarvoor moet het systeem zelf werken, maar de lampen uit zijn.
Die ingewonnen data liet door probleempjes behoorlijk op zich wachten. Uiteindelijk leverden de meeste installaties pas vlak voor de zomervakantie goede gegevens. Volgend probleem was dat de gegevens van de zomervakantie zelf niet gebruikt kunnen worden voor het inregelen wegens te weinig verkeer. Dus is men nu, na de vakanties, de afgelopen weken dus, druk bezig met de inregeling.

Op dit moment is het zover gevorderd dat de A10-noord en de A10-oost op afzienbare termijn in dienst zullen gaan. Wel moet eerst nog een vuiltje bij de TDI op de s114 binnenring worden weggewerkt. Daarna zullen spoedig de TDI's op de A10-zuid volgen. De TDI's op de A10-west kunnen wel eens einde van het jaar worden vrees ik, maar er zal naar worden gestreefd de vertraging te minimaliseren.

Als de eerste TDI's definitief aangaan, zal daar zeker in de media over gecommuniceerd worden (althans, dat is de bedoeling).

fflip
zandpaadje

Bericht door fflip » di 08 sep 2009, 19:32

Bedankt voor de toelichting we wachten weer geduldig :lol:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 17 sep 2009, 21:36

Het is zover ...
Rijkswaterstaat schreef:
Nieuwe verkeerssituatie: toeritdoseerlichten A10 Noord en Zuid aan
Gezamenlijke persbericht van Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Stadsregio Amsterdam
16-09-2009 | Noord-Holland | persbericht

Maandag 21 september gaan de toeritdoseerlichten naar de A10 Noord en Zuid aan. De doseerlichten gaan aan als er file dreigt te ontstaan op de Ring van Amsterdam (A10). Op dat moment wordt het verkeer gedoseerd op de A10 toegelaten. Zo kan het verkeer op de A10 beter doorstromen. Het verkeer dat de A10 opgaat moet even wachten voor het doseerlicht maar kan dan beter invoegen in de verkeersstroom op de A10. Per saldo neemt de reistijd voor de meeste weggebruikers af.

Binnenkort volgen de doseerlichten naar de A10 Oost en als laatste die naar de A10 West. De verwachting is dat alle toeritdoseerlichten begin november 2009 werken. Rijkswaterstaat en Amsterdam hebben in de afgelopen periode de toeritdoseerlichten A10 Noord en Zuid getest.

Om te zorgen dat het onderliggende kruispunt niet vast komt te staan, zijn er afspraken gemaakt door de wegbeheerders over de maximale lengte van de ‘wachtrij’. Op het moment dat de rij auto’s de afgesproken lengte benadert, gaat het doseerlicht uit. Ook als er een file op de A10 staat. De toeritdoseerlichten naar de A10 zijn gekoppeld aan de verkeerslichten op het stedelijk wegennet en zijn onderdeel van het maatregelenpakket. Dit pakket bestaat ook uit kleine aanpassingen aan toe- en afritten van de A10, het slimmer afstellen van verkeerslichten en dynamische route-informatiepanelen in de berm.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 17 sep 2009, 21:46

Op de A10-noord afritten s115, s116, s117 en s118 zijn afgelopen maandag al in werking gegaan ;)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 17 sep 2009, 22:56

En zijn de effecten al meetbaar? Of hebben ze nog niet aan hoeven staan. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 17 sep 2009, 23:54

Rene schreef:Op de A10-noord afritten s115, s116, s117 en s118 zijn afgelopen maandag al in werking gegaan ;)
En? Heeft het voor file op de A10 gezorgd? :puh2:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 19 sep 2009, 14:57

Nee joh. De A10 bleek uitgestorven. Er stond zoveel file voor de opritten dat de A10 voor automobilisten onbereikbaar geworden is. :puh2:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 sep 2009, 15:28

Frits zei dat hij gisteren 45 minuten te laat op het werk was omdat de TDI bij de oprit Houten (A27) aan stond... :roll:

Dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling van een TDI. De TDI bij Nieuwleusen (A28) zorgt ook voor een forse terugslag op de N377.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 19 okt 2010, 21:16

Vanaf deze week zijn de TDI's bij de oprit RAI richting KP De Nieuwe Meer voor het eerst in hele lange tijd aan. Op het betreffende wegvak staat in de avondspits altijd een file van een kilometer of vier tot aan afrit 1 van de A4 (wat anderhalve kilometer voorbij KP De Nieuwe Meer ligt). De TDI's hebben het vorig jaar wel eens incidenteel gedaan, maar sinds deze week lijkt het structureel te worden.

Nog afgezien van het feit dat ze weinig effect lijken te hebben (de file staat nog even stil en aldaar is een kilometers lange invoegstrook waardoor er bijvoorbeeld ook geen invoegproblemen zijn), staat er nu een dubbelstrooks file voor de TDI's die enorm terugslaat op het onderliggende wegennet. Vandaag stond de Europaboulevard (de weg voor de RAI langs) helemaal vast. Toch raar, ik dacht dat die TDI's automatisch uitzouden gaan als er een (te grote) terugslag op het lokale wegennet zou ontstaan?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 18 feb 2011, 9:56

Piepols. Ik kreeg te horen dat de RLC's bij TDI's niet (mogen) fotograferen. Ik kan er iets bij voorstellen omdat ik twijfels heb aan het volgens van de richtlijnen ten aanzien van verkeerslichten, maar zeker weten doe ik het niet. Is er iemand die daar meer over weet?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 21 feb 2011, 22:28

Kan het probleem niet worden opgelost door de TDI te zien als een kruispunt, en na het stoplicht een bord autosnelweg te plaatsen? Maar goed ik weet natuurlijk te weinig van de wetgeving af om er iets over te kunnen zeggen, maar dit zegt mijn boerenverstand.

Zelf vind ik het vreselijk irritante ondingen, maar goed ik ben allang blij dat ik slechts zeer zelden te maken heb gehad met een TDI 8-)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 22 feb 2011, 7:07

sirdanilot schreef:Kan het probleem niet worden opgelost door de TDI te zien als een kruispunt
Ten eerste is er geen kruisende weg en ten tweede zie ik geen probleem. ;)