Afbeelding

[FOTO] Spaanse pyreneeën (deel 2) Andorra

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

caresse
woonerf

[FOTO] Spaanse pyreneeën (deel 2) Andorra

Bericht door caresse » do 04 aug 2005, 21:02

Tja; Andorra was vlakbij dus....Toch maar even erheen rijden

Afbeelding
De route (heen èn terug)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
even goedkoop tanken. Verder de zelfde weg terug

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kort samengevat:

Benzine, roken en Alchohol is goedkoop, De rest valt tegen.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 04 aug 2005, 21:14

Mooie foto's! En moet iedereen daar stoppen bij de grens?

caresse
woonerf

Bericht door caresse » do 04 aug 2005, 21:18

ViaHaaren schreef:Mooie foto's! En moet iedereen daar stoppen bij de grens?
ja willekeurig worden er auto's aanghouden

De binnenkant van grensgebouw staat vol parkeervakken. (grotendeels bezet!!) maar daar heb ik maar geen foto's van gemaakt.....

Maar als je pech hebt mag je kofferbak open :twisted:

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Spaanse pyreneeën (deel 2) Andorra

Bericht door Pino » do 04 aug 2005, 21:56

caresse schreef:Afbeelding
Heeft Andorra een eigen systeem van bewegwijzering of lift het net zoals Monaco mee met het Franse systeem? Of, bij Andorra natuurlijk ook mogelijk, het Spaanse systeem.

Dit bord ziet er op het eerste gezicht vrij Spaans uit. Dat voorsorteerbord met die enorme pijlen heeft daarentegen een heel Italiaans aandoende afstandsaanduiding.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 aug 2005, 22:46

Interresant. Er staat dus een wegnummer op zijn Spaans aangegeven in Andorra. Vandaar de rare verandering van N wegen in GC wegen...

Afbeelding
Deze lichtbak lijkt me vanuit Frankrijk geïmporteerd... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 05 aug 2005, 0:46

Ik ben er zelf ook een paar jaar geleden geweest en het is toch overwegend Spaans met enkele Franse accenten. Heeft ook historische gronden natuurlijk: om naar Frankrijk te gaan moet je over de hooggelegen Pas de la Case, terwijl je Spanje binnenrijdt zonder ook maar een enkele pas over te rijden. Het grootste deel van de weginrichting komt dus nogal Spaans over. Grappig is ook het feit dat op vele plaatsen een brievenbus van de Spaanse broederlijk naast een brievenbus van de Franse posterijen hangt.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 05 aug 2005, 1:06

Ah is leuk toch die piepkleine landjes. Ik zou ook heel graag in een van deze landen willen wonen. Leichtenstein ofzo. Ik vind ze gewoon zo gezellig.

Die weg van de fotos. Is dat Andorras drukste weg?

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 05 aug 2005, 1:20

Dat is de drukste weg...eigenlijk is er maar 1 grote weg, die dwars door Andorra loopt van de Spaanse naar de Franse grens. Er zijn nog wel enkele kleinere wegen, maar zoveel wegen zijn er niet in Andorra.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 aug 2005, 7:51

Wat is die tunnel op de 3e foto? Ik zie er geen berg achter, dus het lijkt me geen echte tunnel. Gaat de weg toch ergens onderdoor, of is het een grensovergang?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 05 aug 2005, 10:29

Palance schreef:Wat is die tunnel op de 3e foto? Ik zie er geen berg achter, dus het lijkt me geen echte tunnel. Gaat de weg toch ergens onderdoor, of is het een grensovergang?
Volgens mij een tunnel op Andorees grondgebied waar je doorheen moet om Frankrijk binnen te komen. Klopt dat? Verder: mooie foto's! :toppie:
Donateur Vereniging Wegenforum

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 05 aug 2005, 12:32

Hajo schreef:
Palance schreef:Wat is die tunnel op de 3e foto? Ik zie er geen berg achter, dus het lijkt me geen echte tunnel. Gaat de weg toch ergens onderdoor, of is het een grensovergang?
Volgens mij een tunnel op Andorees grondgebied waar je doorheen moet om Frankrijk binnen te komen. Klopt dat? Verder: mooie foto's! :toppie:
Volgens mij niet, als de fotos in de juiste volgorde staan moet dit nog op Spaans grondgebied zijn.

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 05 aug 2005, 15:54

Volgens mij ligt die tunnel ook op Spaans grondgebied, want zoals gezegd moet je om Frankrijk binnen te komen over de Pas de la Casa en daar liggen geen dergelijk soort tunnels. Er is nog een andere kleinere grensovergang naar Frankrijk, ook een soort pas, maar daar is de weg heel smal en slecht aangelegd (voor zover ik me herinner), dus zeker geen aanrader.

caresse
woonerf

Bericht door caresse » vr 05 aug 2005, 20:07

Hajo schreef:
Het is een soort van loods waar je doorheen rijdt.

En je krijgt ook 2 douane's; de spaanse en de andorrese.

En die weg; die is stikdruk. Vandaar dat ook aardig wat stukken 2x2 zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 16 aug 2005, 10:14

R4 schreef:Volgens mij ligt die tunnel ook op Spaans grondgebied, want zoals gezegd moet je om Frankrijk binnen te komen over de Pas de la Casa en daar liggen geen dergelijk soort tunnels. Er is nog een andere kleinere grensovergang naar Frankrijk, ook een soort pas, maar daar is de weg heel smal en slecht aangelegd (voor zover ik me herinner), dus zeker geen aanrader.
De tunnel op het plaatje is zeer waarschijnlijk nog in Spanje. De tunnel waar Hajo zich op richtte is redelijk nieuw en loopt onder de Pas de la Casa door, waardoor het eenvoudiger is om in Frankrijk te komen. Zie hier voor meer info over deze Tunel d'Envalira:

http://www.andorramania.com/tunel_enval ... ex_esp.htm
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen