[A] Oostenrijkse S wegen
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
[A] Oostenrijkse S wegen
In Oostenrijk kennen ze ook blijkbaar S wegen. Alleen dit zijn wegen die volgens ViaMichelin autosnelweg zijn. Ze zijn ook dmv knooppunten verbonden met de A wegen. Alleen, wat zijn S wegen in Oostenrijk? Iemand een idee?
Knooppunten met S wegen verschijnen deze avond in het KP Oostenrijk topic.
Knooppunten met S wegen verschijnen deze avond in het KP Oostenrijk topic.
-
- 4x5 autosnelweg
Schnellstrasses. Komt een beetje overeen met wat wij 'autoweg' zouden noemen. De 'Voies Expresses' in Frankrijk komen qua idee het meest overéén met deze S wegen. Overigens is deze nummering recent in Polen ook geïntroduceerd. (Ik zie dat Marcel dit nog niet heeft verwerkt in zijn site...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Meer informatie over Poolse expresswegen:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Drogi_ekspresowe_w_Polsce
Trouwens ook hier geldt: op dubbelbaans S wegen geldt een limiet van 110 en voor enkelbaans S wegen geldt een limier van 100 km/u.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Drogi_ekspresowe_w_Polsce
Trouwens ook hier geldt: op dubbelbaans S wegen geldt een limiet van 110 en voor enkelbaans S wegen geldt een limier van 100 km/u.
-
- expressweg
Let wel op: een S-weg in Oostenrijk is steeds een autoweg, maar een autoweg krijgt niet steeds een S-nummer. Dat komt omdat men soms autowegen heeft die eigenlijk deel uitmaken van een gewone weg, zoals bijvoorbeeld de weg van Landeck naar de Reschenpass. In dat geval prefereert men om het nummer van die weg te behouden op het autoweggedeelte, wat eigenlijk wel duidelijker is dan wanneer men plotseling een ander wegnummer zou invoeren.
Een van de bekendere S-wegen is de Arlbergschnellstrasse, die de overgang vormt tussen Vorarlberg en Tirol met o.a. de Arlbergtunnel en die de verbinding vormt tussen de A14 en de A12. Men is die nu stilletjesaan verder aan het uitbouwen, want tot nu toe is het niet overal autoweg.
Een van de bekendere S-wegen is de Arlbergschnellstrasse, die de overgang vormt tussen Vorarlberg en Tirol met o.a. de Arlbergtunnel en die de verbinding vormt tussen de A14 en de A12. Men is die nu stilletjesaan verder aan het uitbouwen, want tot nu toe is het niet overal autoweg.
-
- 4x5 autosnelweg
Ook niet onbelangrijk: Voor de (meeste?) S-wegen in Oostenrijk moet je ook het Autobahnvignet gebruiken, ook al zijn het geen snelwegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Klopt. Ik ben er nog altijd niet achter of zoiets ook geldt voor andere trajecten tussen de grens en de volgende afrit, maar ik denk dat dat niet het geval is en het deel bij Kufstein een uitzondering is.snelwegracer schreef:Bij Kufstein op de A12 had voor een klein stuk geen autobahn vignet te hebben.
Ik heb er 1 keer op gegokt, door vanuit Slovenië (ik was daar met een huurauto) de Karawankentunnel te nemen, en over de grens op de A11 de eerste afslag te nemen. Geen controle gehad gelukkig, wel de gebruikelijke tol die je sowieso voor de Karawankentunnel moet betalen.
Overigens was het een lastige passage: Een Nederlands paspoort met een Bosnische achternaam in een auto met Kroatisch kenteken de EU binnen willen gaan. Dat kost echt een hoop moeite. Maar niemand die iets zei van het ontbreken van een vignet

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Ik denk ook dat het een uitzondering is, want als je Oostenrijk binnenrijdt via de A10 in Salzburg, dan geldt vanaf de grens reeds Vignettenpflicht, wat trouwens duidelijk op voorhand aangegeven wordt op de A8 in Duitsland.Palance schreef:Klopt. Ik ben er nog altijd niet achter of zoiets ook geldt voor andere trajecten tussen de grens en de volgende afrit, maar ik denk dat dat niet het geval is en het deel bij Kufstein een uitzondering is.snelwegracer schreef:Bij Kufstein op de A12 had voor een klein stuk geen autobahn vignet te hebben.
-
- expressweg
Klopt. Maar omdat het stukje snelweg voor Kufstein deel uitmaakt van een zeer belangrijke toeristische route over de Bundesstrassen naar Tirol, het westelijke Salzburgerland en Ost-Tirol (en verder door naar Italië), heeft men logischerwijs besloten het buitenlandse verkeer niet te belasten voor het gebruik van zo'n kort stukje snelweg (op de B-strassen geldt immers geen Vignettenpflicht...duh).
En Vinny: alhoewel de meervouds-s in het Duits wel degelijk voorkomt, is het meervoud van Schnellstrasse toch nog echt Schnellstrassen.
Goed, genoeg gepielemuisd!
En Vinny: alhoewel de meervouds-s in het Duits wel degelijk voorkomt, is het meervoud van Schnellstrasse toch nog echt Schnellstrassen.
Goed, genoeg gepielemuisd!

-
- 2x2 autosnelweg
In principe moet je, voorzover ik het mij herinner, voor alle snelwegen in Oostenrijk tol betalen m.u.v. dat stuk bij Kufstein.R4 schreef:Ik denk ook dat het een uitzondering is, want als je Oostenrijk binnenrijdt via de A10 in Salzburg, dan geldt vanaf de grens reeds Vignettenpflicht, wat trouwens duidelijk op voorhand aangegeven wordt op de A8 in Duitsland.Palance schreef:Klopt. Ik ben er nog altijd niet achter of zoiets ook geldt voor andere trajecten tussen de grens en de volgende afrit, maar ik denk dat dat niet het geval is en het deel bij Kufstein een uitzondering is.snelwegracer schreef:Bij Kufstein op de A12 had voor een klein stuk geen autobahn vignet te hebben.
Maar 'gewone' tol (per passage te betalen) en vignette sluiten elkaar uit: je hebt altijd maar één van beide. Omdat de Karawankentunnel gewone tol heeft, heb je er dus geen vignette voor nodig.
-
- expressweg
Inderdaad. Nu ja, als toerist maakt dat niet zoveel uit, dan heb je sowieso een vignet nodig als je over de autostrade te rijden, want om aan de stukken autostrade zonder vignetplicht (zoals bij stukken van de A13) te geraken, moet je nu eenmaal over andere stukken waar de plicht wel geldt, tenzij je er natuurlijk een sport van maakt om net die stukken over gewone wegen af te leggen, wat ik niet echt aanraadt. :P
-
- 4x5 autosnelweg
Is dat zo? Ik heb begrepen dat je altijd dubbel moet betalen (muv. dat stukje A12). Ofwel, zeg jij nu dat ik zonder vignet gebruik mag maken van, laten we zeggen, de Katschbergtunnel? (en de rest dus via de passen moet doen)marcel schreef: Maar 'gewone' tol (per passage te betalen) en vignette sluiten elkaar uit: je hebt altijd maar één van beide. Omdat de Karawankentunnel gewone tol heeft, heb je er dus geen vignette voor nodig.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
In de A10 (Salzburg-Villach) staat tussen de Katschberg en Tauerntunnel een tolstation, waar je in 2002 € 10 per doorgang moest neertellen. Die paswegen (16/17%) zijn niet echt aan te bevelenPalance schreef:...
Is dat zo? Ik heb begrepen dat je altijd dubbel moet betalen (muv. dat stukje A12). Ofwel, zeg jij nu dat ik zonder vignet gebruik mag maken van, laten we zeggen, de Katschbergtunnel? (en de rest dus via de passen moet doen)

-
- 2x2 autosnelweg
Ja, zie http://www.oeamtc.at/netautor/pages/res ... 56862.htmlPalance schreef:Is dat zo? Ik heb begrepen dat je altijd dubbel moet betalen (muv. dat stukje A12). Ofwel, zeg jij nu dat ik zonder vignet gebruik mag maken van, laten we zeggen, de Katschbergtunnel? (en de rest dus via de passen moet doen)marcel schreef: Maar 'gewone' tol (per passage te betalen) en vignette sluiten elkaar uit: je hebt altijd maar één van beide. Omdat de Karawankentunnel gewone tol heeft, heb je er dus geen vignette voor nodig.
Als je bijv. van Garmisch-Partenkirchen naar Italië wilt, heeft het wel zin om de B171 te nemen i.p.v. de A12. Anders betaal je de vignette alleen maar voor 9 km!Sondermautstrecken:
Autobahnen und Schnellstraßen, welche bereits bemautet werden (sogenannte „Sondermautstrecken“), sind nicht vignettenpflichtig. Es ist dort weiterhin eine fahrleistungsabhängige Maut zu entrichten.
A 9 Phyrn-Autobahn in den Abschnitten zwischen der Anschlussstelle Spital/Phyrn und der Anschlussstelle Ardning und zwischen der Anschlussstelle St. Michael und Übelbach.
A 10 Tauern-Autobahn im Abschnitt zwischen der Anschlussstelle Flachau und der Anschlussstelle Rennweg.
A 11 Karawanken-Autobahn im Abschnitt zwischen der Anschlussstelle St. Jakob i. Rosental und der Staatsgrenze im Karawankentunnel.
A 13 Brenner-Autobahn
S 16 Arlberg-Schnellstraße im Abschnitt zwischen der Anschlussstelle St. Anton und der Anschlussstelle Langen.
Ik neem (net als bijna iedereen die daar zelden komt) van St. Margrethen naar Lindau ook niet de A14 maar de B190 door Bregenz.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb het aangepast. Ik heb ook maar meteen de Droaga powiatowa en droga gminna toegevoegd (max. 7-cijferige nummers!) helaas staan die niet op borden.Vinny schreef:Overigens is deze nummering recent in Polen ook geïntroduceerd. (Ik zie dat Marcel dit nog niet heeft verwerkt in zijn site...)
Verder ook updates bij Hongarije, Kroatië (alleen een link) en Taiwan.
-
- 4x5 autosnelweg
Tja ik was ook zelf vrij verbaasd een S letter tegen te komen op één van de plaatjessite van Poolse snelwegen. Kennelijk zijn ze er mee begonnen toen de 'oude' 7 nog gewoon Krakow in liep en de S 7 als een soort van verdubbleling liep. Nu is het een letter om een klasse onder de A wegen aan te duiden. Het nut ontgaat mij echter volledig, want in Polen bestaat een integraal wegnummeringsstelsel. Veel S wegen kunnen als A weg door het leven, en de ander als DK (letterloos) door het leven.
-
- 4x5 autosnelweg
Klopt, bij St,.Michael. Altijd goed voor lange files.waldo79 schreef: In de A10 (Salzburg-Villach) staat tussen de Katschberg en Tauerntunnel een tolstation, waar je in 2002 € 10 per doorgang moest neertellen.
Maar wel leuk om te rijden, lijkt mewaldo79 schreef: Die paswegen (16/17%) zijn niet echt aan te bevelen

@Marcel: Kijk, ik ging altijd uit van dubbele tolheffing. Weer wat geleerd, voor als ik tijd over heb

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Ik denk dat het aantal tolpoortjes over 2 - 5 jaar fiks vergroot gaat worden, omdat dan de Katschbergtunnel (eind 2007- begin 2008) en de Tauerntunnel (midden 2010) verdubbeld zullen zijn. De capaciteit van de Tauernautobahn zal dan ook fiks gegroeid zijn.Palance schreef:Klopt, bij St,.Michael. Altijd goed voor lange files.waldo79 schreef: In de A10 (Salzburg-Villach) staat tussen de Katschberg en Tauerntunnel een tolstation, waar je in 2002 € 10 per doorgang moest neertellen.
Maar wel leuk om te rijden, lijkt mewaldo79 schreef: Die paswegen (16/17%) zijn niet echt aan te bevelen(Ik ben gek op bergpassen, maar dat komt omdat we ze hier niet hebben)
@Marcel: Kijk, ik ging altijd uit van dubbele tolheffing. Weer wat geleerd, voor als ik tijd over heb
MvG
Rogier de Groot
-
- dorpsstraat