Ritsen wordt splitsen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

jan
autoweg

Ritsen wordt splitsen

Bericht door jan » zo 21 dec 2008, 18:03

Uit De Telegraaf van gisteren:
Ingenieus idee voorkomt files Rijkswaterstaat enthousiast
Ritsen wordt splitsen
door Jouke Schaafsma (20-12-2008)

HOEVELAKEN - Een nieuw wapen in de strijd tegen files bij werk aan de weg moet egoïstisch gedrag bij ritsen onmogelijk maken. Het verkeer wordt namelijk gesplitst in plaats van geritst.

Enkele kilometers voor een ongeluk op de linkerrijbaan wordt de middelste rijstrook afgekruist. Het verkeer splitst zich op over de linker- en de rechterrijbaan en de middelste komt vrij. Vlak voor de plek des onheils wordt de middelste rijbaan vrijgegeven en de linkerrijbaan afgekruist. Het verkeer op de linkerrijbaan rijdt verder over de middelste.

Door een ingenieus gebruik van de weg blijft bij de methode 'Soepel ritsen door splitsen' irritatie over voordringers en de eventuele files die ze veroorzaken achterwege. Rijkswaterstaat heeft er hoge verwachtingen van.

Bij een blokkade van de linkerrijstrook op een snelweg met drie rijstroken wordt ver van tevoren de middelste rijstrook tijdelijk afgesloten. Verkeer wordt naar de eerste en de derde rijstrook gedirigeerd, gesplitst dus. Vlak voordat het verkeer aankomt bij het ongeluk op de linkerrijstrook, wordt het verkeer op de linkerrijstrook weer naar de inmiddels vrije middelste rijstrook teruggestuurd, zonder gerits.

Speciaal voor het splitsen ontwierp en bouwde de bedenker, Tekstkar.nl uit Hoevelaken, een verplaatsbaar informatiesysteem voor boven de weg. Een eerste officiële test op de A1 voorkwam de file in zijn geheel.

"Weggebruikers waardeerden het tijdens een evaluatie dan ook met een 7,7 in plaats van de 5,4 die gemiddeld wordt gegeven voor het ritsen. Een dikke voldoende en dat zegt wel wat. Wij beschouwen het dan ook als zeer positief."
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2839 ... sen__.html

Het lijkt mij in ieder geval het proberen waard, ben benieuwd.

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Ritsen wordt splitsen

Bericht door boe! » zo 21 dec 2008, 18:15

Enkele kilometers voor een ongeluk op de linkerrijbaan wordt de middelste rijstrook afgekruist. Het verkeer splitst zich op over de linker- en de rechterrijbaan en de middelste komt vrij.
In feite verplaatst het rits'probleem' zich een paar kilometer naar voren. En wat gebeurt er als de middelste strook kilometers lang onbenut erbij ligt en er niets bijzonders te zien is? Neemt men dat rode kruis dan nog wel serieus?

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 21 dec 2008, 18:18

Ritsprobleem verplaatst zich naar voren. Het probleem is op 3-strookswegen sowieso al veel kleiner, dus het is me weer eens een raadsel waarom iedereen zo enthousiast is. Waarschijnlijk omdat het 'slim' en 'innovatief' is... en omdat meneer tekstkar.nl weer wat extra karretjes of in dit geval een mobiel boven-de-weg-ding kan verhuren. Uiteindelijk moet de schoorsteen gewoon roken..

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 21 dec 2008, 18:31

Als de weg volbezet is, dan zal er nog steeds file ontstaan.
Plus dat ik voorspel dat verkeer van de rechterstrook ook weer naar het midden zal gaan, zodra deze is vrijgegeven.
Niet bepaald een zinnig idee.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 21 dec 2008, 20:35

Verkeer op de middelste rijbaan verdeeld zich redelijk evenredig over de linker en de rechterrijbaan. Daardoor is de kans groter dat beide niet aan hun max capiciteit komen, en zal het splitsen soepeler verlopen. Bij ritsen van de linker naar de middelste baan, komt alles op het bordje van de middelste baan. Die zal snel aan zijn capiciteit zitten, terwijl rechts in weze zou kunnen blijven rijden. Dit gebeurd meestal niet, omdat pas als de middelste stilstaat, mensen naar de rechter gaan, en dus daar alle snelheid er ook direct uit is, met als gevolg dat die ook stil valt.

Voordelen (in mijn ogen)
- Gelijker verdeling over beide banen
- Vloeiender ritsen
- Minder vertraging (elke extra remactie kan ervoor zorgen dat alles stil staat (de persoon achter je remt harder, en no. 5 daarachter staat stil wanneer jij 50 reed))

Nadelen:
- Wisselen verderop
- Geen oplossing voor 2strooks wegen
- Extra informatievoorziening nodig en gewenning

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 dec 2008, 20:39

Zal het wel zo gelijkmatig verdelen? Kruisen op de middelste rijbaan zijn volgens mij vrij ongebruikelijk. Ik verwacht dat het gros gaat proberen naar de rechterstrook te gaan. Ik vind het wel een innovatief idee, maar het blijft het zoveelste lapmiddel.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 21 dec 2008, 20:59

Voor een kruis moet een pijl staan.
Die zal gebruikelijkerwijs maar één kant opwijzen: naar rechts.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 21 dec 2008, 21:11

Volgens het artikel komt er voor voor het splitsen een verplaatsbaar informatiesysteem boven de weg. Nu lijkt het mij dat het wel even duurt voordat het boven de weg is geplaatst; en heeft het dan nog wel zin.
Rene schreef: Plus dat ik voorspel dat verkeer van de rechterstrook ook weer naar het midden zal gaan, zodra deze is vrijgegeven.
Ja precies, dit moet dan voorkomen worden, benieuwd of men hier aan gedacht heeft.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 22 dec 2008, 5:40

Lost zich wel op. De gemiddelde landgenoot durft toch niet te duwen, en er komt een hele stroom vanaf links.

Ik vraag me meer af hoe het verkeer van de middelste strook ook naar links gestuurd wordt en niet alleen naar rechts, en ik vraag me ook af hoe het verkeer op de linkerstrook reageert.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » ma 22 dec 2008, 8:40

Strikt verkeerskundig gezien is het concept onzin: de stremmingscapaciteit (de capaciteit van de weg door de afsluiting) is net zo groot bij het ritsen als bij het splitsen. Sterker nog, de buffercapaciteit bij een mogelijke file is bij ritsen groter dan bij splitsen omdat een langer wegvak beschikbaar is om 'file op te bouwen'.

Waar kennelijk winst valt te behalen is op het gebied van gedrag. Blijkbaar zijn automobilisten gewilliger om andere automobilisten er tussen te laten zodra deze laatste groep zich over twee stroken moet verdelen, in plaats van over de direct naastgelegen strook. Op zichzelf logisch, omdat iemand de keuze heeft tussen twee stroken en dus twee hiaten. Mijns inziens toont deze proef in dat kader nog meer aan, namelijk het failliet van het fenomeen 'ritsen'.

De vraag is nu alleen hoe de verkeersstroom zich ontwikkelt zodra de randvoorwaarde voor een file in zicht komen, ofwel, wanneer de intensiteit de (stremmings-) capaciteit benadert. Waarbij het benaderen van de stremmingscapaciteit er toe zal leiden dat verkeer dat over drie stroken goed doorstroomt, zich tot de capaciteit zal moeten verdelen over de twee resterende stroken. En waarbij het benaderen van de algehele capaciteit er toe zal leiden dat verkeer dat over drie stroken al in een instabiele stroom rijdt, zich moet verdelen over twee stroken met een veel lagere capaciteit. Hoe zullen mensen zich in die omstandigheden gedragen? Is de automobilist dan nog steeds gewillig om anderen er tussen te laten?

Er wordt gesproken over een succesvolle proef op de A1, maar om van 'succesvol' te kunnen spreken moeten nadere gegevens ook beschikbaar zijn. Daarbij kan met name gedacht worden aan dag en tijdstip van de gebeurtenis, intensiteit, ernst van het incident, weersomstandigheden. Essentiële gegevens om te kunnen beoordelen of iets echt 'succesvol' is en op andere plaatsen/tijden ook 'succesvol' zal zijn, of dat het een naar plaats en tijd bepaald 'succes' is geweest.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » ma 22 dec 2008, 11:47

Lijkt me nogal gevaarlijke situaties op te leveren wanneer de middenbaan opengaat, dan krijg je van die acties dat mensen teglijk van links naar midden en van rechts naar midden gaan schuiven.

En om het goed te laten verlopen aan het begin moet je de splitsing ook om en om laten verlopen of in ieder geval zoveel mogelijk. Zeker met veel vrachtwagens zullen veel auto's dan naar links gaan verwacht ik.

Enige voordeel zou kunnen zijn dat er 2 kanten op geritst kan worden aan het begin.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 22 dec 2008, 14:31

Rene schreef:Voor een kruis moet een pijl staan.
Dit is een richtlijn. Ik zou zelfs adviseren geen pijl te gebruiken om de slingerafstand te beperken tot max 500m (de gemiddelde afstand tussen twee portalen) in plaats van 1000m. Hier beperk je inhaalacties mee. Helaas kan je die acties niet uitsluiten...

Maar ik ben de beroerdste niet dus ik ga het niet meteen afschieten. Ben benieuwd naar de resultaten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 22 dec 2008, 16:22

Attietattie schreef:Dit is een richtlijn. Ik zou zelfs adviseren geen pijl te gebruiken
Een kruis zonder pijl ?
Nee, dat zal niet snel gebeuren. Dat is echt vragen om moeilijkheden.
Dat is net zoiets als voorstellen om binnen het klassieke spoorwegseinstelsel het gele sein maar af te schaffen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 22 dec 2008, 16:49

De gemiddelde slaapkop ziet dan een kruis, raakt in paniek en stampt op de rem.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 22 dec 2008, 17:01

Och, ik heb het wel toegepast hoor. In overleg met RWS trouwens.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 dec 2008, 18:03

Ik vraag me af: is dit nu echt nieuw? Ik kan me als klein kind nog herinneren dat bij werkzaamheden aan de A 2 het verkeer werd gesplitst door een wagentje met een pijl links en een pijl rechts. Het verkeer werd ook fysiek gesplitst: de linkerrijstrook werd overgeheveld naar de andere rijbaan en de rechterrijstrook kwam terecht op de vluchtstrook. Natuurlijk: hier was geen sprake van een incident; maar ik neem toch aan dat toen de conclusie is getrokken dat het niet onveiliger was dan de reguliere manier?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 22 dec 2008, 19:28

Dat figuur passen we nog steeds toe en is dus inderdaad niet nieuw. Dat je het bij een calamiteit op rijstrook 1 (of 3) toepast is wel nieuw. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Daar moeten ook al resultaten uit te halen zijn inderdaad. Toch denk ik wel dat het aanzienlijk scheelt als je het verkeer fysiek scheidt en ook nog eens tijdelijke markering aan kunt brengen wat je in het geval van werkzaamheden vrijwel altijd doet. Je neemt dan namelijk twijfel bij de weggebruiker weg, over wat er van hem wordt verwacht. Die twijfel is er wel als er alleen maar kruizen en pijlen boven de weg hangen die ook nog eens verspringen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 22 dec 2008, 19:47

Attietattie schreef:Je neemt dan namelijk twijfel bij de weggebruiker weg, over wat er van hem wordt verwacht. Die twijfel is er wel als er alleen maar kruizen en pijlen boven de weg hangen die ook nog eens verspringen.
Attie, held!
Dit soort dingen mis ik altijd in die enorme verkeerskundige systeembespiegelingen. Het feit dat een weggebruiker ook twijfel kan hebben is een effect waar verkeerskundigen telkens weer door verrast worden. Het systeem gedraagt zich niet als verwacht, het zal die stomme weggebruiker wel weer zijn.
Je merkt dat altijd als er weer hele verhalen komen met blijkbaar zus en blijkbaar zo om het dan "achteraf" te verklaren, maar er is in de verkeerskunde veel te weinig aandacht voor de weggebruiker als individu. Het is altijd het systeem als geheel.
Wat dat betreft is dit idee op zich wel slim, want het houdt rekening met het feit dat het voor weggebruikers psychologisch beter is als er eerst 2 keuzes zijn (lnker of rechterrijstrook) en vervolgens geen keuze (van links naar midden). Het wordt als minder asociaal ervaren en dus zou het het probleem oplossen dadt efficient ritsen als "asociaal" wordt gezien.
Maar dat soort dingen begrijpen verkeerskundigen niet en daarom zal dit idee wel niet ver komen.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » ma 22 dec 2008, 21:45

Beetje kort door de bocht. De traditionele verkeerskundige heeft inderdaad weinig oog voor gedrag en psychologie. Maar dat is bijna een uitstervend ras: de nieuwe generatie verkeerskundigen heeft er wel aandacht voor. Karel Brookhuis van de RUG (misschien niet bepaald de nieuwe generatie in termen van leeftijd, maar goed) loopt daarin eigenlijk voorop. Ook hier aan de UT wordt meer en meer aandacht besteed aan het gedragsaspect.

Gedrag is bijvoorbeeld een belangrijke veroorzaker van files: bumperkleven, hard remmen, niet opletten, invoegen, uitvoegen, ritsen, weven, snelheid, allemaal factoren die rechtstreeks te herleiden zijn tot de individuele weggebruiker, en tevens allemaal factoren die rechtstreeks aanwijsbaar zijn als oorzaak van files.

Maar ook gegeven het feit dat een weggebruiker kan twijfelen, anders kan reageren dan verwacht, door zijn of haar gedrag een verkeersstroom kan blokkeren, noem maar op, wil dat nog niet zeggen dat hetzelfde gedrag optreedt wanneer (bijvoorbeeld) de intensiteit op drie stroken groter is dan de resterende capaciteit op twee stroken. En dat is iets wat in het nieuwsbericht niet naar voren komt. Zo'n proef kan prima succesvol zijn, maar als hij gehouden is op een zaterdag om 13.00 uur, dan is ie niet representatief voor een donderdag om 16.30 uur. Vandaar dat ik graag meer informatie zou willen, voor ik tot een definitief oordeel kom.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 22 dec 2008, 22:01

Paixao schreef:Gedrag is bijvoorbeeld een belangrijke veroorzaker van files: bumperkleven, hard remmen, niet opletten, invoegen, uitvoegen, ritsen, weven, snelheid, allemaal factoren die rechtstreeks te herleiden zijn tot de individuele weggebruiker, en tevens allemaal factoren die rechtstreeks aanwijsbaar zijn als oorzaak van files.
Als het rustig is, deert dat gedrag niet. Het leidt tot problemen in geval van structurele overbelasting.
Wat is oorzaak, wat is gevolg ? Is de file het gevolg van het gedrag, of is het gedrag bij zeer hoge I/C hooguit de druppel die de emmer (die onder een druppelende kraan staat) een minuutje eerder doet overlopen ? Een verkeerskundige zal proberen dit in perspectief te plaatsen. De andere 15,9 miljoen Nederlanders (politici voorop) gaan naarstig op zoek naar mogelijkheden om met gedragsbeïnvloeding files "op te gaan lossen". Daarbij laat men de traditionele capaciteitsbenadering maar al te graag varen, want dat ligt politiek wat minder lekker.
Met als gevolg: heel veel proeven (veelal niet zo goedkoop als men het voor doet komen, maar wel goed voor politieke window-dressing) om de gedragscomponent te beïnvloeden, die met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vrijwel niet zullen bijdragen aan de feitelijke oplossing ervan.

Een robuust wegennet heeft de capaciteit om gedragsfoutjes van weggebruikers op te vangen.
Te traditionele, pragmatische benadering ? Misschien. Maar i.m.h.o. wel de meest effectieve.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 22 dec 2008, 22:07

Rene schreef:Een kruis zonder pijl ? Nee, dat zal niet snel gebeuren. Dat is echt vragen om moeilijkheden.
Ik heb het al gezien! Overigens geen splitsplek, maar een kruis met flashers zoals je bij een pijl zou verwachten. En niet alleen de pijl, maar ook de linker twee flashers waren stuk.

Moeilijkheden, chaos, paniek? Nee hoor, geen enkel probleem, men verliet gewoon keurig de rijstrook.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 22 dec 2008, 22:13

Een kruis met flashers ontstaat als de pijllamp kapot gaat tijdens gebruik. De beeldstand is niet los te schakelen. Het is een beeldstand die als vorm van graceful degredation is ingevoerd juist om te voorkomen dat een weggebruiker zomaar uit het niets met een kruis wordt geconfronteerd.
In die situatie wordt het gewone kruis dus vooraf gegaan door een kruis met flashers. Heb je dus minstens 1200m volledig onbenutte rijstrook.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 22 dec 2008, 22:25

Daar ben ik het dan ook wel weer helemaal mee eens! Er is veels te weinig aandacht voor "ouderwets" capaciteit uitbreiden. En als er aandacht voor is, dan wordt het vaak met de botte bijl gedaan (zie bijv. Utrecht-Amsterdam 2x5, Randweg Eindhoven). Ik denk dat als er meer rekening wordt gehouden met het gedrag van de individuele weggebruiker je veel beter op veel verschillende plekken, maar dan wel kortere (of langere waar nodig) stukken de capaciteit kunt verhogen dan op de botte-bijl, veel asfalt manier. Da's prima als we onbeperkte budgetten zouden hebben, maar dat is helaas niet het geval, dus moet je daar capaciteit uitbreiden waar het effect het grootst is. En dan kom je toch weer op (reis-)gedrag van de individuele weggebruiker uit. Waar gaat hij wanneer naar toe en waarom, waar is de file "het ergst" . Natuurlijk moet je geen nieuwe bottlenecks creëren, maar als je bij wijze van spreke ergens tussen Budel en Weert-Noord van 3 naar 2 rijstroken zou gaan, dan ontstaat daar geen km file meer door.
Heel typisch zie je dit gebrek aan inzicht ook bij de nieuwe Randweg Eindhoven, waar straks alle verkeer uit het zuiden met bestemming Eindhoven over de rotonde van Leenderheide moet. Dat kan nog wel eens verdomd druk worden. Ik sta iedere dag in die file en ik kan je vrij goed vertellen hoeveel verkeer er bij een van de Eindhovense afritten afgaat..

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » di 23 dec 2008, 3:13

Tekstkar.nl wil het pijlprobleem heel simpel oplossen: met hun eigen product uiteraard. Dat kan allerhande dingen tonen, zoals ook een dubbele pijl.

Plaatjes en tekst op http://www.soepelritsendoorsplitsen.nl/ ... itsen.html

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » di 23 dec 2008, 8:39

Rene schreef:Als het rustig is, deert dat gedrag niet. Het leidt tot problemen in geval van structurele overbelasting.
Wat is oorzaak, wat is gevolg ? Is de file het gevolg van het gedrag, of is het gedrag bij zeer hoge I/C hooguit de druppel die de emmer (die onder een druppelende kraan staat) een minuutje eerder doet overlopen ? Een verkeerskundige zal proberen dit in perspectief te plaatsen. De andere 15,9 miljoen Nederlanders (politici voorop) gaan naarstig op zoek naar mogelijkheden om met gedragsbeïnvloeding files "op te gaan lossen". Daarbij laat men de traditionele capaciteitsbenadering maar al te graag varen, want dat ligt politiek wat minder lekker.
Met als gevolg: heel veel proeven (veelal niet zo goedkoop als men het voor doet komen, maar wel goed voor politieke window-dressing) om de gedragscomponent te beïnvloeden, die met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vrijwel niet zullen bijdragen aan de feitelijke oplossing ervan.

Een robuust wegennet heeft de capaciteit om gedragsfoutjes van weggebruikers op te vangen.
Te traditionele, pragmatische benadering ? Misschien. Maar i.m.h.o. wel de meest effectieve.
Je weet hoe ik over de robuustheid cq. kwetsbaarheid van het Nederlandse wegennet denk. Of het wegennet robuust ontworpen moet zijn voor het gedragsaspect, is denk ik overdreven. Het feit dat op sommige trajecten een schokgolf met file als gevolg van hard remmen of foutief ritsen kan optreden, zegt mijns inziens meer over een structureel capaciteitstekort dan over een beroerde robuustheid (hoewel het een het ander niet uitsluit). De kwetsbaarheid van het wegennet zit primair in een tekort aan restcapaciteit (netwerkbreed!) bij slecht weer, incidenten, werk in uitvoering, evenementen, noem maar op, wanneer ofwel de capaciteit gereduceerd is ofwel de intensiteit (veel) hoger is. Bij 'gedragsfoutjes' is de initiële capaciteit niet anders dan anders noch de intensiteit anders dan anders.

Bovendien bemoei ik me maar weinig met politieke aangelegenheden. Ik bekijk een mogelijke oplossing kritisch vanuit zoveel mogelijk invalshoeken. En zoals gezegd, ben ik nog niet overtuigd van de werking van 'ritsen wordt splitsen', met name onder omstandigheden met een hoge intensiteit, hoe leuk het beïnvloeden van het ritsgedrag ook mag klinken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 23 dec 2008, 9:00

Paixao schreef:Het feit dat op sommige trajecten een schokgolf met file als gevolg van hard remmen of foutief ritsen kan optreden, zegt mijns inziens meer over een structureel capaciteitstekort dan over een beroerde robuustheid (hoewel het een het ander niet uitsluit).
Dat probeerde ik dus ook te zeggen; volgens mij zitten we niet direct op een andere lijn.

Wat mij betreft sluiten de twee begrippen elkaar ook niet uit, maar liggen ze in het verlengde van elkaar. Bij wegvakken spreek je meestal over capaciteit(stekort), bij een netwerk vaak over (gebrek aan) robuustheid.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 dec 2008, 17:57

Splitsritsen wordt uitgevoerd bij calamiteiten of werkzaamheden. Beiden geven een tijdelijke capaciteitsbeperking. Dat de capaciteit wordt beperkt en dus filevorming optreedt is evident. De vraag is: gegeven deze capaciteitsbeperking: levert dit idee dan meerwaarde op voor de weggebruiker? Daar moet de discussie wat mij betreft over gaan. Vooralsnog ben ik niet 100% overtuigd van het nut, maar toch ook zeker niet van het tegendeel. Ik wacht de evaluatier van de wegbeheerder gewoon af :)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » di 23 dec 2008, 20:48

Qua capaciteit scheelt het niks. Er gaat een rijstrook af, en daarmee basta. Maar welke rijstrook er af gaat maakt volgens mij voor de doorstroming wel degelijk uit, en daarom stelde ik in een heel andere draad al eerder voor om de middelste rijstrook te laten afvallen in plaats van de linker of rechter.

Ten opzichte van de linkerrijstrook is de middelste vaak een stuk leger, en heb je als verdrevene het voordeel dat je kunt kiezen tussen links of rechts. Je hebt dus meer kans op een natuurlijk gat en bent minder afhankelijk van de vriendelijkheid van anderen. Op ritsplekken zie je maar weinig mensen ruimte maken voor ritsers door vanaf strook 2 een gat op 3 te vullen. Stel je voor, dan ben je je plekje kwijt!

Splitsen maakt asociale manoeuvres minder effectief terwijl het onbaatzuchtige voorlaatacties minder nodig maakt.

Voor permanente situaties zie ik nog steeds wel wat in een convergerende taper-oplossing, maar als middel bij incidenten vind ik werken met louter signalering, en het daarna terug laten slingeren van een rijstrook wel een leuk gevonden idee.

Ik vermoed dat het wel helpt om het leed iets te verzachten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 dec 2008, 22:40

In hoeverre denk je dat dit effect niet heel tijdelijk is? Wanneer mensen eraan gewend raken krijg je vanzelf weer een onderscheid tussen de snelle-voegers en de late-schuivers, althans dat denk ik. Maar misschien heb ik het wel mis...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 23 dec 2008, 22:44

Sterker nog: het wordt voor de 'doorrijders' nog veel aantrekkelijker. 2x zoveel mogelijkheden om hem ertussen te pleuren.