Ritsen wordt splitsen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Ritsen wordt splitsen

Bericht door Attietattie » di 23 dec 2008, 23:23

Als ik even advocaat van de duivel mag zijn zeg ik dat mij is geleerd iedere meter asfalt te benutten (zonder aso te doen). En dat geldt ook voor voegen tijdens files. Dus als ik op rijstrook 1 zit en 2 is eruit, zal ik op het laatste moment naar rijstrook twee gaan als 1 wordt afgekruist. Het wordt dus sowieso knijpen en klooien en kleven door anderen om mij er niet tussen te laten. En dan doe ik niets fout.

Feit is dat als men weer terug moet slingeren naar rijstrook 2 en men gebruik gaat maken van zowel een pijl en daarna kruis, men zo'n 1000m heeft om te voegen. Zat ruimte om een tijdje naast elkaar te rijden en dus te moeten stoeien.

Wat zal trouwens de signalering gaan doen? Er zijn denk ik twee mogelijkheden. Zal het optie 1 of optie 2 worden? De onderste optie geniet mijn voorkeur maar het lijkt me dat dat niet mag.

X 50 50
> 50 50
50 X 50

X 50 50
> X 50
50 X 50
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 24 dec 2008, 9:43

Gegeven dat er een vaste signalering aanwezig is, en dat tekstkar.nl of wie dan ook met zo'n mobiele DRIP komt aanzetten, lijkt me onderstaande configuratie het meest logisch. Zo'n 100-200 meter voor het nulpunt (de politieauto, RWS-wagen, actiewagen, botser, ...) tuig je je mobiele DRIP op om de mensen terug te dirigeren naar de middelste rijstrook. Dan heb je denk ik een stuk minder gezeur met mensen die nog even snel een strookje tot aan het kruis willen meepikken.

Afbeelding
(De 'blokjes' staan uiteraard voor een stuk 'overgeslagen' snelweg.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2008, 11:45

Helaas, kan niet zomaar geplaatst worden.

Wat wil het geval: MTM wil persé een pijl voor een kruis hebben.
En een naar rechts wijzende pijl mag nooit naar een afgekruiste rijstrook leiden.

Een constructie met op portaal n een kruis op rijstrook 1 en op portaal n-1 een kruis op rijstrook 2 kan (evenals een kruis zonder voorafgaande pijl) dan ook alleen maar in een "vrije bewerking", en dat is iets wat nogal omslachtig is.Zeker in incidentsituaties kan dat omwille van de gewenste snelle plaatsing en veiligstelling van de incidentlocatie niet zomaar, en al helemaal niet als direct voor het veiligstellen in eerste instantie al een 'gewone' afkruising op rijstrook 1 is geplaatst.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 24 dec 2008, 12:03

Hmmm, dat is inderdaad wel een goed punt. Want direct na het incident zal de geblokkeerde rijstrook conventioneel afgekruist worden en dan is er nog geen mogelijkheid om het 'splitsen' principe toe te passen, omdat tekstkar.nl of wie dan ook met zijn karretje nog moet uitrukken.

Ofwel, gegeven een zekere reactietijd van de MRS-DRIP leverancier moeten automobilisten dus 'gewoon' ritsen. Dan is het niet ondenkbaar dat dit bij bepaalde I/C verhoudingen al tot filevorming leidt (voorzover het incident zelf dat al niet doet!), zonder dat die MRS-DRIPs uberhaupt maar ter plaatse en actief zijn. Dan lijkt het me dat het aanrijden en optuigen alleen nuttig is wanneer het incident niet van heel korte duur is (waarbij het ook nog eens heel waarschijnlijk is dat er dus meerdere hulpdiensten ter plaatse moeten komen en je met afsluiting van één rijstrook niet eens volstaat), én wanneer je de verkeersstroom door middel van verkeersregelende handelingen eenvoudig op gang zou kunnen helpen zonder dat filevorming ontstaat of verergert.

Inhoudelijk op MTM: voorzover ik mij kan herinneren is MTM kort gezegd een software besturingspakket. Wanneer 'splitsen' op grote schaal zou worden ingevoerd waardoor andere matrixconfiguraties nodig mochten zijn, dan is dat altijd in te bouwen (prijs buiten beschouwing gelaten, want tekstkar.nl of wie dan ook komt ook niet pro deo).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 24 dec 2008, 12:59

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat Tekstkar met 15 wagens 24/7 paraat staat, te wachten tot ze hun materiaal mogen inzetten. Als ze dat niet doen heb je de aanrijdtijd (met aanhanger dus niet met 120km/h), de file waarin ze zelf terechtkomen door het incident (weliswaar misschien te bereiken over de vluchtstrook, maar snel zal het niet gaan) plus het opzetten waarbij ze waarschijnlijk de vluchtstrook zullen bezetten die dan zo hard nodig is ivm het incident! Of willen ze rijstrook 3 ook even afkruisen bij het opzetten??

Neuh, het is idee is leuk en misschien helemaal niet zo fout, maar ik zie veel haken en ogen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2008, 13:01

Paixao schreef:voorzover ik mij kan herinneren is MTM kort gezegd een software besturingspakket. Wanneer 'splitsen' op grote schaal zou worden ingevoerd waardoor andere matrixconfiguraties nodig mochten zijn, dan is dat altijd in te bouwen (prijs buiten beschouwing gelaten, want tekstkar.nl of wie dan ook komt ook niet pro deo).
Als het toch allemaal zo makkelijk was geweest...

MTM behelst het hele systeem (TOP-FEP-BCG-BEP), inclusief de communicatie met de onderstations via de partylijnen (of bij de Trafficbox/Viking via glas en UDP-FEP). Zolang er nog sprake is van partylijnen en hun zeer beperkte communicatieprotocol, is aanpassen van de programmatuur, inclusief het aantal commando's dat je naar de wegkantstations kunt sturen, vrijwel onmogelijk. Zie daar ook de reden waarom de rode rand nog altijd niet vanuit de verkeerscentrales kan worden aangestuurd.
Tenslotte nog een kleinigheidje: bijna alle signaalgevers kunnen slechts vaste beelden tonen. Ze zijn niet vrij programmeerbaar, maar tonen een vast beeld door een lamp aan/uit te zetten. Zomaar even een dubbele pijl toevoegen ? Vergeet het maar.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 24 dec 2008, 13:09

Och, je kunt ook links en rechts laten afwisselen :D

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 24 dec 2008, 13:14

Paixao schreef:Hmmm, dat is inderdaad wel een goed punt. Want direct na het incident zal de geblokkeerde rijstrook conventioneel afgekruist worden en dan is er nog geen mogelijkheid om het 'splitsen' principe toe te passen, omdat tekstkar.nl of wie dan ook met zijn karretje nog moet uitrukken.
Dat is toch niet zo? Ook bij 'splitsen' wordt rijstrook 1 kort voor de versperring afkruist, het enige verschil zit stroomopwaarts.
Je kunt volgens mij prima eerst enkel strook 1 afkruizen (klassieke rits-situatie), om een half uur later alsnog iets stroomopwaarts strook 2 af te kruizen, waarmee je een splits-situatie creeert.

Daarnaast, het werd al eerder genoemd, kan dit splitsconcept natuurlijk ook permanent worden gebruikt. Alle genoemde nadelen wat betreft tekstkarren, DRIPs en de grote tussenafstand van portalen gaan dan niet op, je kunt het simpel en efficient met belijning uitvoeren.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 24 dec 2008, 13:37

Wat bedoel je met permanent? Voor permanente situaties zie ik geen noodzaak tot splitsen. Als je doelt op werkzaamheden spreken wij nog steeds over (langere) tijdelijke situaties. En dat wordt al heel lang toegepast.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 24 dec 2008, 14:40

Rene schreef:(...)
Als het toch allemaal zo makkelijk was geweest...
(...)
Mijn idee is eigenlijk, dat als het met een vrije bewerking mogelijk is om een kruis zonder voorafgaande pijl te tonen, dan moet het toch ook mogelijk zijn om deze vrije bewerking als 'vaste optie' in te bouwen? Of loopt dat op dezelfde problemen spaak? Overigens hoeft er verder niks 'geks' getoond te worden. Als de MRS-DRIP toko zijn dingetje komt opzetten neemt hij de speciale zaken wel voor zijn rekening... (ik moet overigens toegeven dat MTM voor mij al weer even geleden is dus vergeef me dat ik alle technische details kwijt ben.)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 24 dec 2008, 14:43

Attietattie schreef:Wat bedoel je met permanent? Voor permanente situaties zie ik geen noodzaak tot splitsen.
Ik bedoel situaties waar permanent van 3 naar 2 stroken wordt gegaan.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2008, 14:44

Paixao schreef:Mijn idee is eigenlijk, dat als het met een vrije bewerking mogelijk is om een kruis zonder voorafgaande pijl te tonen, dan moet het toch ook mogelijk zijn om deze vrije bewerking als 'vaste optie' in te bouwen?
Een 'vrije bewerking' betekent dat je voor een specifiek wegvak alle signaalgevers individueel een eigen beeldstand meegeeft. Dat gaat dus niet op basis van een kruismaatregel, waar je met een commando de plek van het eerste en het laatste kruis aangeeft en de hele rest er automatisch bij wordt geplaatst.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2008, 14:47

Matthijs schreef:Ik bedoel situaties waar permanent van 3 naar 2 stroken wordt gegaan.
Moet je omwille van 15 spitsuren/week beperkt aantal spitsuren in permanente situaties de andere 150 uur een hele rare situatie aanbieden, die ook nog eens nodeloos capaciteitsbeperkend en daarmee filebevorderend is (2 gescheiden stroken x1600mvt=3200 mvt/uur, 2 aanliggende stroken x2150=4350 mvt/uur) ??

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 24 dec 2008, 14:52

Hmm, dat wordt inderdaad een bewerkelijke zaak. Dat zou dus betekenen dat je voor ieder mogelijke combinatie (tot wegvakoverschrijdend in het geval van toerit/afrit) moet identificeren welke signaalgever welk teken moet bevatten en vervolgens elk van deze combinaties als keuzemogelijkheid moet toevoegen of een nieuw algoritme zou dat gegeven twee locaties moeten uitrekenen. Probleem bij beide is denk ik de toepasbaarheid, want je zult natuurlijk net een situatie krijgen die je niet hebt ingevoerd. Ik houd er over op, het lijkt me in theorie te kunnen maar alleen tegen een hoge prijs (tijd en geld)...

Ben dan wel benieuwd hoe de verkeerscentrale dan omgaat met zo'n situatie, en hoe het verkeer daar op reageert...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 24 dec 2008, 15:15

Vergeef me als ik het niet goed heb begrepen maar ik zie niet zo'n probleem. Momenteel gebeurt het ook al dat er niet-standaard signalering wordt toegepast. Er moet toch een knop zitten op zo'n systeem: vandaag leggen we de regels aan de kant en doen we alles handmatig. Dus kruis zonder pijl!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2008, 15:19

Zou het heel misschien niet wellicht zo kunnen zijn dat er mogelijk een verkeersveiligheidsreden is, dat men in het verleden die regels zo heeft 'ingebakken' in het systeem ?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 24 dec 2008, 15:26

Nee, ik denk dat het ermee te maken heeft dat men te lui is om ze handmatig te bedienen, nou goed.

Volgens mij hebben we het erover hoeveel moeite het kost om het anders dan standaard te doen. Dat het een reden heeft om het standaard te doen was wel in me opgekomen.

Als ik het al voor elkaar krijg om het anders dan standaard te doen zonder calamiteit moet dat tijdens een calamiteit ook geen onoverkomelijk probleem zijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2008, 17:14

Attietattie schreef:Als ik het al voor elkaar krijg om het anders dan standaard te doen zonder calamiteit moet dat tijdens een calamiteit ook geen onoverkomelijk probleem zijn.
Een standaard kruismaatregel is enkele seconden werk.

Een voorbereide maatregel waarin je meer vrijheid hebt, kost aanzienlijk meer tijd.
Eerst moet de maatregel worden gecreëerd, waarbij elke signaalgever los moet worden gevuld met een beeldstand.
Vervolgens opslaan onder een naam. Dan kun je die plaatsen. Een ervaren wegverkeersleider die heel snel en foutloos werkt zal dat -afhankelijk van de complexiteit van het wegvak- misschien nog wel in een minuutje kunnen. Maar het dubbele (of meer) is waarschijnlijker.

Bij een calamiteit wil je volgens mij zo snel mogelijk een maatregel erop hebben.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 24 dec 2008, 17:15

Ik kan me er wel iets bij voorstellen: bij een incident waarbij sprake is van een dusdanige situatie dat aanvullend materieel de weg op moet (botsers, DRIPs, etc.) en de rijstrookafsluiting dus wel iets langer gaat duren, heeft de verkeerscentrale ongetwijfeld meer werk dan alleen de knoppen van het MTM bedienen. Denk aan coördineren van weginspecteurs, instellen en monitoren van (mogelijke) omleidingen, aannemers inschakelen, enzovoort. Bij werk in uitvoering is het hoogstwaarschijnlijk niet zo hectisch, dat is aangekondigd, afgesproken en kan bij wijze van spreken dus al klaar liggen voor activatie. Bovendien komt dan niet de "regeldruk" er bij. Dus ik kan wel begrijpen dat de verkeersmanager in de centrale zoiets heeft van "leuk dat kruis zonder pijl, maar nu ff niet" ;)
TOEVOEGING
edit n.a.v. reactie René: wanneer een bepaald omslagpunt zou worden bereikt (zeg afsluiting langer dan 1 uur), dan is het die 5 of 10 minuten prutsen in MTM misschien wel waard, als dat voor de weggebruiker duidelijker is en de doorstroming bevordert...

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 24 dec 2008, 19:13

Rene schreef:Een 'vrije bewerking' betekent dat je voor een specifiek wegvak alle signaalgevers individueel een eigen beeldstand meegeeft.
Als het protocol de mogelijkheid heeft om losse dingen aan te wijzen, is de rest een kwestie van automatiseren bij de aansturing. Oftewel: een stukje verbluffend simpele software.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2008, 21:00

Als je eens wist hoe verbluffend complex die oude zooi in elkaar steekt...

Eerst wordt op de bedienpost (BEP) grafisch een maatregel aangemaakt.
Die gaat via een dynamische database, de BCG, om vervolgens als een aloude syntax-commandoregel te eindigen bij de TOP.
Daar vindt het proces van expanderen en combineren plaats, waarbij o.a. de controle op reeds staande maatregelen en op problemen met signaalgevers en onderstations plaatsvindt. Pas als dat allemaal succesvol is afgerond, wordt via de FEP begonnen met de communicatie met het onderstation.

Het is dus niet zo dat er één stukje software op één computertje is waarmee de beeldstanden worden geregeld.
Er wordt inmiddels nagedacht aan een opvolger, maar dat zal sterk afhankelijk zijn van de mogelijkheden van de transmissie naar de wegkantstations.
Zolang daar echter sprake blijft van een tekort aan financiële middelen om te vervangen, zie ik het somber in dat er op korte termijn iets zal veranderen.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 24 dec 2008, 21:41

Rene schreef:Als je eens wist hoe verbluffend complex die oude zooi in elkaar steekt... Eerst wordt op de bedienpost (BEP) grafisch een maatregel aangemaakt.
En dat zou een mooi niveau zijn om het splitspatroon op te boetseren.

En wat betreft oude zooi: oud hoeft niet meteen ook slecht ontworpen te zijn. Het klinkt, aan de hand van je omschrijving, allemaal redelijk netjes geabstraheerd in onderdelen die eigen verantwoordelijkheden hebben. Dat kun je dan mooi modulair upgraden.
Rene schreef:Het is dus niet zo dat er één stukje software op één computertje is waarmee de beeldstanden worden geregeld.
Ik spreek sowieso niet in termen van aantallen computertjes. Maar als de mogelijkheid bestaat om per signaalgever een beeld individueel in te stellen, kun je dat *dus* automatiseren in dezelfde software.
Rene schreef:Er wordt inmiddels nagedacht aan een opvolger, maar dat zal sterk afhankelijk zijn van de mogelijkheden van de transmissie naar de wegkantstations.
Wat is daar het probleem mee? Ik kan me voorstellen dat je in het ergste geval iets moet maken dat oude signalen in nieuwe omzet en vice versa.

Terug over splitsen: waar hebben we het nou eenmaal over? Twee kruismaatregelen die elkaar opvolgen, dat kan toch niet zo spannend zijn? Het bijzondere zit 'm in het beeld van de eerste verdrijfpijl: idealiter wil je 2 pijlen boven een 1 rijstrook. Daar valt van alles op te verzinnen, en we hebben al wat mogelijkheden voorbij zien komen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2008, 22:23

Juerd schreef:
Rene schreef:Er wordt inmiddels nagedacht aan een opvolger, maar dat zal sterk afhankelijk zijn van de mogelijkheden van de transmissie naar de wegkantstations.
Wat is daar het probleem mee?
Koperkabels met repeaters. Transmissierate slechts 9600 baud. Jaren '70 techniek dus. Moet elke 4 (maximaal 16) seconden communiceren met alle 1700 wegkantstations per centrale, om het systeem niet partieel plat te laten gaan. Lijkt makkelijk haalbaar, maar is dat niet. Daarnaast gaat er nog diverse statusinfo en snelheids/intensiteitsgegevens heen en weer. Om het communicatieproces binnen de tijdslimiet te houden zijn er daarom maar 16 verschillende maatregelcommando's mogelijk. Dat beperkt dus ook het aantal beeldstanden, en de mogelijkheden om eenvoudig wat te veranderen in aantal beeldstanden, laat staan over te gaan op iets vrij programmeerbaars, al zouden er geschikte signaalgevers hangen.
Juerd schreef:Terug over splitsen: waar hebben we het nou eenmaal over? Twee kruismaatregelen die elkaar opvolgen, dat kan toch niet zo spannend zijn?
Dat is het dus wel. Het moet ook nog gematcht worden met beeldstanden die al op de weg staan. Mogelijk nog meer pijlen en kruizen dus.
En daarbij heeft men in het verleden gekozen voor veiligheid, Geen pijl wijzend naar een afgesloten rijstrook, geen kruis zonder voorafgaand verdrijfteken.

Daarbij nog steeds de vraag: wat is het nut ? De capaciteit van twee losse stroken ligt 30% onder die van twee naastliggende stroken.
Plus dat bij afkruisen van strook 1 (de linker dus) er ook al heel wat verkeer uit strook 2 naar strook 3 gaat. De idee van de voorstanders is dat de situatie in rijstrook 2 stabiel is, zonder rijstrookwisselingen naar 3. Maar die zijn er in de praktijk dus wel, wat al tot een verevening in de hiaten op de verschillende rijstroken leidt.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 25 dec 2008, 1:31

Rene schreef:Transmissierate slechts 9600 baud. (...) Moet elke 4 (maximaal 16) seconden communiceren met alle 1700 wegkantstations per centrale. Om het communicatieproces binnen de tijdslimiet te houden zijn er daarom maar 16 verschillende maatregelcommando's mogelijk.
Even rekenen. 4 bits per signaalgever, 1700 wegkantstations. Laten we even uitgaan van 5 signaalgevers per station. Dan kom ik op een capaciteitsbehoefte van maximaal 34000 bits. Elke seconde zijn er 9600 bits beschikbaar, dus dat past inderdaad maar net in de 4 seconden. Nou heb je natuurlijk nog protocoloverhead, maar uitgaande van 100% overhead kun je nog steeds je informatie verdubbelen zonder over die 16 seconden te komen.

Overigens had je het een tijdje terug over het bestaan van twee blanko beelden, waarvan eentje "overruling". Dat doet me vermoeden dat je meerdere beelden tegelijkertijd naar eenzelfde signaalgever kunt sturen. Is dat zo? In dat geval zouden het wellicht 16 bits zijn, en kun je een combinatie een nieuwe betekenis geven. De combinatie links + rechts = beide ligt dan voor de hand :)

Verder kun je een extra beeld natuurlijk ook op creatievere manieren in je protocol verwerken door een zeldzame of onmogelijke combinatie van beelden te misbruiken. Zo kun je je voorstellen dat rechts-links-70 gewoon 70-dubbel-70 moet betekenen.

Maar ik laat me erg meesleuren, aangezien ik 't niet eens had over een nieuw beeld. Dat kan ook op andere manieren worden opgelost, zoals met het mobiele apparaat van tekstkar.nl. Is het nieuwe beeld het enige technische bezwaar?
Rene schreef:En daarbij heeft men in het verleden gekozen voor veiligheid, Geen pijl wijzend naar een afgesloten rijstrook, geen kruis zonder voorafgaand verdrijfteken.
Op papier een volkomen logische voorwaarde, zo'n verdrijfteken. Maar de praktijk van een situatie zonder pijltje heb ik onlangs met eigen ogen gezien, en ik kan me echt niet voorstellen dat de veiligheid zo erg in het geding is. Los daarvan vind ik het wel een goed streven om pijltjes te tonen voordat je met kruizen begint, maar gewoon niet makkelijk te overtuigen van de onmogelijkheid van een dubbel pijltje.
Rene schreef:Daarbij nog steeds de vraag: wat is het nut ? De capaciteit van twee losse stroken ligt 30% onder die van twee naastliggende stroken.
Die waarde zal gelden bij wegontwerp, maar bij splitsen voor een kort stukje verwacht ik eerder een verhoogde capaciteit (meer personenauto's die de gaten op de meest rechter rijstrook vullen) t.o.v. ritsen dan lager. En zo niet de capaciteit, dan wel de doorstroming. Ik heb geen gegevens om mijn vermoeden te onderbouwen, en ik ben erg nieuwsgierig naar de uitkomsten van een eventueel onderzoek. Vooralsnog ben ik erg geneigd in splitsen te geloven.
Rene schreef:Plus dat bij afkruisen van strook 1 (de linker dus) er ook al heel wat verkeer uit strook 2 naar strook 3 gaat.
Het gebeurt wel, maar mijn observatie is anders: er biljven op ritsplekken veel gaten op de laatste rijstrook/-stroken, terwijl het links opstroopt en vaak zelfs tot stilstand komt.

jan
autoweg

Bericht door jan » za 03 okt 2009, 16:59

Dit weekend voor het eerst toegepast op de A1:
De Telegraaf schreef: za 03 okt 2009, 05:30
Ritsen wordt splitsen

door Jouke Schaafsma

AMSTERDAM - Automobilisten krijgen dit weekeinde op de A1 te maken met een nieuwe aanpak van files bij wegwerkzaamheden. Het verkeer wordt eerst gesplitst in plaats van meteen geritst. Met een groot tekstbord worden auto's bij wegwerkzaamheden gedwongen te splitsen. De nieuwe methode van verkeersafwikkeling leidt tot minder oponthoud en geringere kans op ongelukken.
Afgelopen twee jaar zijn al meerdere proeven gedaan met het concept dat werd uitgedacht door het bedrijf Tekstkar.nl. Rijkswaterstaat heeft eerder al aangegeven er toekomst in te zien, maar nu wordt het voor het eerst bij echte wegwerkzaamheden ingevoerd."Het concept heeft zich bewezen. Nu wisselen auto's niet steeds van rijstrook als een deel van de weg wordt afgesloten. Het voorkomt aanrijdingen en daarmee ook files", zegt projectcoördinator Jan Paulissen van Hoka Verkeerstechniek, onderdeel van BAM infra. BAM infra zal in opdracht van wegbeheerder Rijkswaterstaat vier weekeinden lang nieuw dubbellaags asfalt leggen op de A1. Deze nacht is gestart op een traject van vier kilometer tussen Barneveld en Hoevelaken. Verkeer komend uit de richting Hoevelaken wordt net voorbij het knooppunt Hoevelaken op de A1 over de vluchtstrook en rijbaan 1 gestuurd via aanwijsborden boven de weg. Rijbaan 2 blijft dan eerst leeg. Maar na enkele honderden meters gaat het verkeer op rijbaan 1 naar rijbaan 2. De twee verkeersstromen zitten dan weer netjes naast elkaar, zonder te hoeven ritsen. Rijbaan 1 wordt dan gebruikt om het verkeer uit de tegenovergestelde richting af te wikkelen. Tussen rijbaan 1 en 2 komt daartoe een zogeheten road barrier van betonblokken. Op de andere weghelft, dus bij het verkeer van Barneveld naar Hoevelaken, vinden de echte werkzaamheden plaats.
Files heeft het vandaag iig niet voorkomen...

jan
autoweg

Bericht door jan » ma 05 okt 2009, 22:05

Verkeer komend uit de richting Hoevelaken wordt net voorbij het knooppunt Hoevelaken op de A1 over de vluchtstrook en rijbaan 1 gestuurd via aanwijsborden boven de weg. Rijbaan 2 blijft dan eerst leeg. Maar na enkele honderden meters gaat het verkeer op rijbaan 1 naar rijbaan 2. De twee verkeersstromen zitten dan weer netjes naast elkaar, zonder te hoeven ritsen. Rijbaan 1 wordt dan gebruikt om het verkeer uit de tegenovergestelde richting af te wikkelen.
Dit slaat nergens op zo bleek gisteren, vanaf Hoevelaken valt er namelijk niks te ritsen; zowel voor als na de splitsing 2 rijstroken, dit was ook met een gewone slinger op te lossen...
Vanaf Barneveld moest er wel geritst worden. Verkeer vanaf de A30 bleef op de invoegstrook - vluchtstrook, verkeer op de rechterrijstrook van de A1 moest kiezen tussen de vluchtstrook of de linkerrijstrook. Dit ging vrij onwennig en totaal niet soepel. Ook vonden lui het nodig om vlak voor de splitsing de afgesloten rijstrook in het midden 'over te steken', omdat het op de andere rijstrook sneller ging..