:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Soorten asfaltverharding

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Achterhoek
dorpsstraat

Soorten asfaltverharding

Bericht door Achterhoek » ma 22 dec 2008, 14:24

Weet iemand wat voor soort asfalt ze in Amerika gebruiken?
En wat voor soort asfalt in Nl en BE?
Ik weet niet precies of dit onderwerp bij dit topic hoort :oops:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Soort asfalt

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 dec 2008, 14:30

In Amerika gebruiken ze volgens mij alleen maar beton of goedkoop, dicht asfalt.

In Nederland op het OWN dicht asfalt, op HWN ZOAB volgens mijn...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 22 dec 2008, 14:38

Wij gebruiken meerdere soorten volgens mij. Is afhankelijk van de kosten, de hoeveelheid verkeer, het aandeel vrachtverkeer etc. Uit mijn hoofd weet ik ZOAB en DAB. Ik dacht dat er een derde was (of misschien nog veel meer). Er is ook een site waar je zo kan zien welke wegen waarmee zijn overlaagd. Die ga ik nog opzoeken. Dat gaat niet handig op mijn foon.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » ma 22 dec 2008, 16:13

Uit: VBW Asfalt, 2000

Je hebt in Nederland de volgende soorten warm asfalt:
- Asfaltbeton
Continue gradering volgens het "betonprincipe". Diverse "subsoorten", zoals grindasfaltbeton (GAB), steenslagasfaltbeton (SAB), open asfaltbeton (OAB) en dicht asfaltbeton (DAB). GAB en SAB met name voor onderlagen, OAB voor tussenlagen en DAB voor deklagen.

- Zeer open asfalt beton (ZOAB)
Discontinue gradering met veel holle ruimte. Wordt gebruikt voor deklagen.

- Steenmastiekasfalt (SMA)
Sterk discontinue gradering, waarbij de holle ruimte is gevuld met mastiek, met een hoge duurzaamheid. Gebruik als deklaag (o.a. toe- en afritten van autosnelwegen).

- Gietasfalt
Asfaltmengsel op basis van hoge mortelstijfheid, dus geen korrelskelet. Hoge duurzaamheid, maar relatief duur en vervormingsgevoelig. Wordt in Nederland niet vaak meer toegepast als wegdek, maar nog wel op stalen brugdekken, industrievloeren en parkeerdekken.

Andere soorten warm asfalt zijn bijvoorbeeld Hot Rolled Asphalt (HRA) (UK, België, Denemarken) of Soft Asphalt (Scandinavië).

En twee soorten koudasfalt:
- Warm bereid koudasfalt
Met name in gebruik voor reparatiewerkzaamheden en op wegen met een lage intensiteit.

- Emulsie Asfaltbeton
Met name in gebruik voor reparatiewerkzaamheden (uitvullen spoorvorming), wapeningen en kleuraccenten (zoals fietsstroken).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 dec 2008, 18:19

Er zijn er nog veel meer, bekijk de Cwegdek lijst maar eens op stillerverkeer.nl

Het gros daarvan zal amper gebruikt worden overigens. Volgens mij is Nederland het enigste land wat ZOAB zo wijdverbreidt toepast op de snelwegen. Het resulteerd nogal in vrij hoge onderhoudskosten ten opzichte van beton. In de Verenigde Staten gebruikt men in stedelijke gebieden vooral beton, en daarbuiten DAB. ZOAB zal je in de VS vrijwel niet aantreffen. De kostprijs van ZOAB is meer dan twee maal zo hoog als van DAB heb ik begrepen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 22 dec 2008, 18:27

Attietattie schreef:Er is ook een site waar je zo kan zien welke wegen waarmee zijn overlaagd.
Ga naar http://www.dataportal.nl/
Klik op 'Ga naar producten'
Links 'Infrastructuur en verkeer'
'Wegkenmerken'
'Verharding'
'Kaart van product tonen'

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » ma 22 dec 2008, 21:52

Chris schreef:Er zijn er nog veel meer, bekijk de Cwegdek lijst maar eens op stillerverkeer.nl
De op die site genoemde asfalt typen zijn allemaal herleidbaar tot één van de vier hoofdgroepen cq. subgroepen. Iedere fabrikant heeft welhaast zijn eigen naam voor een min of meer vergelijkbare soort asfalt.
Chris schreef:Het gros daarvan zal amper gebruikt worden overigens. Volgens mij is Nederland het enigste land wat ZOAB zo wijdverbreidt toepast op de snelwegen. Het resulteerd nogal in vrij hoge onderhoudskosten ten opzichte van beton. In de Verenigde Staten gebruikt men in stedelijke gebieden vooral beton, en daarbuiten DAB. ZOAB zal je in de VS vrijwel niet aantreffen. De kostprijs van ZOAB is meer dan twee maal zo hoog als van DAB heb ik begrepen.
De kostprijs is hoger, de levensduur korter, maar de eigenschappen voor het verkeer zijn beter. ZOAB is stiller, voert het water beter af en voorkomt o.a. aquaplaning. In Nederland is bewust gekozen voor de eigenschappen, en niet voor de kosten. In de VS staan de kosten voorop, en zijn de eigenschappen secundair.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 23 dec 2008, 9:10

Vaak zijn de weersomstandigheden ook anders. In gebieden met veel hitte (Nevada) zal je liefst veel steenslag hebben (zwart asfalt smelt, ZOAB wordt ook dichtgedrukt bij 50 C omgevingstemperatuur) en in gebieden met veel sneeuw of vorst is ZOAB ook niet ideaal.

ZOAB is met name ideaal voor regenachtige gebieden, hoewel het meer en meer vanwege geluid wordt aangelegd. In de VS heeft de overheid geen geld voor luxeinvesteringen (en zo in veel Europese landen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

wiebe1952
polderweggetje

Bericht door wiebe1952 » di 23 dec 2008, 11:38

Chris schreef:... De kostprijs van ZOAB is meer dan twee maal zo hoog als van DAB heb ik begrepen.
Valt wel mee.
De investeringskosten (of aanlegkosten) van DAB en ZOAB 0/16 liggen beide rond de 37-38 euro (prijspeil 2007). Het is wel een beetje afhankelijk van hoe je het uitrekent, bijv. of ook de kosten voor RWS worden meegenomen (de zgn. interne productiekosten). Daarbij is geen rekening gehouden met de latere instandhoudingskosten. Zelfs als je het latere beheer en onderhoud over een periode van zeg 30 jaar meeneemt, dan nog kom je niet in de buurt van een kostprijs van ZOAB die 'twee maal zo hoog' is.

asfaltwerker89
polderweggetje

Bericht door asfaltwerker89 » vr 02 jan 2009, 19:58

In Nederland wordt veelal bepaalde soorten asfalt gebruikt ;) ,even de soorten die de laatste jaren gebuikt worden:

ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton), wordt voornamelijk gebruikt op de snelwegen, maar je hebt ook dubbellaags ZOAB dat wordt meer gebruikt rond de randstad en provincale wegen waar veel huizen staan, dit vanwegen de geluidsreducerende werking ervan.

STAB (STeenslagAsfaltBeton) wordt (net zo als eerder genoemd) gebuikt als onderlaag, wordt ook veel gebruikt als deklaag (voornamelijk in polders) waar later een slijtlaag overheen komt.

OAB (OpenAsfaltBeton) wordt net zo als STAB gebruikt als onderlaag, in asfalttermen wordt OAB binder genoemd

DAB (DichtAsfaltBeton) wordt het meest gebuikt in Nederland als deklaag, denk hierbij aan, (boeren)erven, speelplein(tjes), sportvelden, rotonde's, kruisingen, fietspaden etc...,wordt ook gebruikt voor het maken van freesvaken (reparatievakken voor gemeente's), en DAB is in alle kleuren van de regenboog verkrijgbaar :blauweduim: .

SMA (SteenMastiekAsfalt) wordt veel gebruikt op dorps/stadswegen, kruisingen, rotonde's, het is ook geluidsreducerend (licht eraan wat voor steenslag erin zit).

ZSA (ZeerStilAsfalt) is een uitvinding van KWS/Gebr. van Kessel (mijn werkgever :dyn_hyp: ), wordt gebruikt op dorps/stadswegen, is niet geschikt voor rotonde's, kruisingen en andere dingen waar veel wringend verkeer op komt.

EME (Enrobé á Module Elevé) is een Franse asfaltsoort met verhoogde stijfheid, wordt hier in Nederland gebruikt als onderlaag bij op en afritten en als onderlaag op (vrachtwagen)parkeerplaatsen of op erven/terreinen bij (transport)bedrijven

LEAB (LaagEnergieAsfaltBeton) is een uitvinding van BAM Wegen, dit asfalt wordt geproduceerd bij een temperatuur van 95 graden in plaats van 170 graden, verder is het net z'n soort als DAB.

LT-Asfalt (Laag-teperatuur-asfalt) is een uitvinding van Dura Vermeer, Jansen de Jong, Rasenberg wegenbouw en Bruil Infra, en het is net zo soort asfalt als LEAB.

KOAB (KOolstofAsfaltBeton) is (nog) een uitvinding van KWS/Gebr. van Kessel, dit is asfalt wat gebruikt wordt op bedrijfsterreinen en opstelvakken voor verkeerslichten, dit asfalt moet na de verwerking gezaagt worden, en de zaagsnede moet dan gevuld worden met gietasfalt, omdat KOAB met warmte uitzet.

Tot zover een overzichtje wat voor soorten asfalt gebruikt worden in de Nederlandse asfalt Branche ;) .
Laatst gewijzigd door asfaltwerker89 op za 03 jan 2009, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor service en garantie zijn we op vakantie, voor bier en plezier zijn we er met een kwartier!!!!!

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 02 jan 2009, 21:11

Weet jij wat voor asfalt KWS op de bloemenveiling (Aalsmeer) binnen heeft gelegd? Ik heb begrepen dat dat extra glad asfalt is in verband met de herrie die die elektrowagentjes maken.

asfaltwerker89
polderweggetje

Bericht door asfaltwerker89 » vr 02 jan 2009, 22:08

Attietattie schreef:Weet jij wat voor asfalt KWS op de bloemenveiling (Aalsmeer) binnen heeft gelegd? Ik heb begrepen dat dat extra glad asfalt is in verband met de herrie die die elektrowagentjes maken.
Daar is toen door KWS Infra speciaal asfalt ontworpen genaamd: Konwé Fluister Top, dat is net iets anders dan Konwé Stil (een duurzaame geluidsreduceerde deklaag),KWS heeft daarbinnen eerst proefvakken gemaakt en toen bleek dat Konwé Fluister Top een succses was.
Nu hebben wij (Gebr. van Kessel) vorig jaar s'nachts proefvakken gemaakt met Konwé Fluister Top op het dak (waar de vrachtwagens laden) van de bloemenveiling Naaldwijk, uit verhalen heb ik begrepen dat die proef ook geslaagd is :D :blauweduim: .
Voor service en garantie zijn we op vakantie, voor bier en plezier zijn we er met een kwartier!!!!!

koef
verkeersader

Bericht door koef » vr 02 jan 2009, 22:49

asfaltwerker89 schreef:ZSA (ZeerStilAsfalt) is een uitvinding van KWS/Gebr. van Kessel (mijn werkgever :dyn_hyp: ), wordt gebruikt op dorps/stadswegen
KWS? Heb ik je gemist bij de asfaltering van de gereconstrueerde Tilburgseweg in Eindhoven? Is dit ZSA, voorzover de foto dat duidelijk kan maken?

asfaltwerker89
polderweggetje

Bericht door asfaltwerker89 » za 03 jan 2009, 12:47

koef schreef:
asfaltwerker89 schreef:ZSA (ZeerStilAsfalt) is een uitvinding van KWS/Gebr. van Kessel (mijn werkgever :dyn_hyp: ), wordt gebruikt op dorps/stadswegen
KWS? Heb ik je gemist bij de asfaltering van de gereconstrueerde Tilburgseweg in Eindhoven? Is dit ZSA, voorzover de foto dat duidelijk kan maken?
Ja op de foto's van jou (mooie foto's trouwens :blauweduim: ) is te zien dat het om ZSA gaat, ik ben daar niet geweest, ik werk bij Gebr. van Kessel niet bij KWS ;) .

Achterhoek
dorpsstraat

Bericht door Achterhoek » za 03 jan 2009, 16:53

Weet iemand de gemiddelde kostprijs per kilometer van Asfalt?(specifiek SMA,DAB,STAB,ZOAB)

asfaltwerker89
polderweggetje

Bericht door asfaltwerker89 » za 03 jan 2009, 22:38

Achterhoek schreef:Weet iemand de gemiddelde kostprijs per kilometer van Asfalt?(specifiek SMA,DAB,STAB,ZOAB)
.

Heb ik wel geweten :dontknow: ,(ik zal het volgende week even navragen), ik weet wel wat DAB 0/16 geel kost (omdat we dat een paar weken terug nog verwerkt hebben ;) ), maarre dat kost 200 Euro per ton.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 03 jan 2009, 22:40

Wat is ook alweer het referentiewegdek? Is dat DAB 0/11 of DAB 0/16?

asfaltwerker89
polderweggetje

Bericht door asfaltwerker89 » zo 04 jan 2009, 17:19

Chris schreef:Wat is ook alweer het referentiewegdek? Is dat DAB 0/11 of DAB 0/16?
Dat is volgens mij DAB 0/8, 0/11 en 0/16.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 25 jul 2009, 10:40

Even het stof afblazen, In Vlaanderen worden 4 types gebruikt van nieuwe wegverharding, als je de oude van vroeger er bij telt hebben we er meer maar die worden niet allemaal meer gebruikt. Subtypes, dus de manier van aanleggen, bv bij beton dat een waaier van mogelijkheden biedt, tel ik ook niet mee;
Fluisterasfalt, nieuwste mengels, ZOA op de snelweg of een zeer open mengel met niet zichtbare steenmastiek op het own.
Dicht asfalt, op wegen met hoge snelheid: dicht glad type met diepbruine schijn, BBK: zelfde of licht grof type met steenmastiek.
Half open asfalt, meeste gebruikt, vroeger met donkergrijs uitzicht, nu met zwart uitzicht.
Beton, werd heel veel gebruikt en wordt tegenwoordig terug nieuw aangelegd. Zowel in platen als in 1 stuk. Zowel in witte gladde uitvoering als grijze ruwe uitvoering.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 09 nov 2009, 20:26

Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat test wegdek met rubber
06-11-2009 | Dienst Verkeer en Scheepvaart | persbericht

Dinsdag 4 november is in opdracht van Rijkswaterstaat door de combinatie Dura Vermeer en Intron een superstil wegdek met rubber aangelegd op verzorgingsplaats De Brink langs de A50 bij Apeldoorn. Het proefvak wordt naar verwachting opengesteld voor verkeer in de week van maandag 16 november. De proef moet duidelijk maken of een elastisch wegdek een oplossing kan zijn voor een verdere geluidsreductie. De doelstelling is een geluidreductie van tenminste 8 dB(A). Dat is 4 dB(A) stiller dan het Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) dat nu veelal wordt toegepast op snelwegen.

Een onderdeel van de proef is verder het vaststellen van de invloed van de onderliggende laag op de geluidreductie. Een deel van de onderliggende laag bestaat daarom uit het open ZOAB en een deel uit het dichte Steenslag Asfalt Beton (STAB). Daarnaast moet de proef inzicht geven in de aanlegmogelijkheden, de technische haalbaarheid, de beleving van de weggebruiker en de verwachte duurzaamheid.

De veiligheid van de weggebruiker staat voor Rijkswaterstaat voorop. Het proefvak dient te voldoen aan de normen voor verkeersveiligheid en zal vóór openstelling hieraan getoetst worden. Tijdens de proef wordt de kwaliteit van het proefvak voortdurend bewaakt. Als het proefvak niet meer aan de normen voldoet, wordt het verkeer direct over een alternatieve route op de verzorgingsplaats geleid.

Omdat het hier om een geheel nieuw wegdek gaat, dat nog nooit eerder in Nederland op de weg is gebruikt of door wegenbouwers is toegepast, is het nog onbekend hoe lang het wegdek blijft functioneren. Medio 2010 wordt een eerste tussenresultaat bekend.

Als beheerder van het rijkswegennet is Rijkswaterstaat constant op zoek naar maatregelen die een bijdrage leveren aan de vermindering van verkeersgeluid. De noodzaak om maatregelen te nemen neemt toe. Niet alleen het verkeer blijft groeien, er wordt ook steeds dichter bij de snelweg gebouwd en de geluidsregelgeving wordt aangescherpt.

Met de innovatieprojecten van SuperStil Wegverkeer (SSW) speelt Rijkswaterstaat hierop in. Doel van SSW is te komen tot innovatieve producten, maatregelen en processen waarmee geluidsreductie aan de bron kan worden gerealiseerd. SSW voert hiertoe projecten uit in nauwe samenwerking met marktpartijen en kennisinstellingen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 09 nov 2009, 22:01

Allemaal leuk en aardig, maareh.. quanta costa? Hoeveel km ZOAB kan ik voor de prijs van 1 km rubber aanleggen??
Volgens mij hebben we in dit land op dit moment qua asfalt even wat meer behoefte aan kwantiteit dan aan kwaliteit.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 09 nov 2009, 22:05

Ik ben er niet kapot van, dat spul gaat volgens mij op een weg met flinke intensiteit binnen de kortste keren kapot door rafeling.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 09 nov 2009, 23:37

Mwah, als je het niet uittest zul je het nooit weten. Het zal ook geen gemiddeld elastiekrubber zijn hoor.

Ben benieuwd... ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 10 nov 2009, 10:28

Ik kan me hier een paar plekken herinneren waar men rood rubber heeft gebruikt voor fietspaden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 10 nov 2009, 11:09

Wimpie24 schreef:Ik kan me hier een paar plekken herinneren waar men rood rubber heeft gebruikt voor fietspaden.
En? Kan je jouw subjectieve ervaringen mededelen? Slijtage? Rijcomfort?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 10 nov 2009, 13:18

Ik kan me onmogelijk voorstellen dat men hetzelfde soort rubber gaat gebruiken om een rijweg mee te bekleden. Als ik het dan toch moet beschrijven, het leek erg veel op rubber dat men gebruikt om de bodem onder speeltuigen mee af te dekken.

Kenw00t
dorpsstraat

Bericht door Kenw00t » zo 10 mei 2015, 20:32

In de Schipstraat in Sint-Lievens-Esse (ook gekend als de N464 in Herzele) test het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw een poro-elastisch wegdek op basis van rubberkorrels en vermalen autobanden.

Dit is blijkbaar een onderzoek op Europees niveau met proefvakken in o.a. Zweden. Wie weet hier meer over? Op de website van de organisatie is er alvast niks over te vinden.

Artikels, filmpje en radiofragment:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140929_01293479
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150227_01552698
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2094867

RSK
Penningmeester

Re: Soorten asfaltverharding

Bericht door RSK » ma 28 sep 2015, 20:04

Link
Dit filmpje kwam via Facebook onder mijn aandacht: dit speciale soort wegdek is in staat om enorme hoeveelheden water door te laten. Het lijkt een soort doorontwikkeling op ZOAB te zijn, maar ik kan er verder nog niet veel over vinden. Wel imposant om te zien hoe het water gewoon lijkt te verdwijnen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 28 sep 2015, 20:15

Als ook alles onder de toplaag een open structuur heeft, is het wel extreem gevoelig voor spoorvorming. Plus dat je ook een riolering nodig hebt met voldoende capaciteit, zonder verstoppingen. Je kunt nog zo'n mooie poreuze toplaag hebben, als het afschot niet deugt en/of het water niet voldoende kan afstromen naar riool of open water, wordt het uiteindelijk toch een natte bende.

Ben trouwens benieuwd wat er gebeurt als de onderlaag vol staat met water en het gaat vriezen...
Laatst gewijzigd door Rene op ma 28 sep 2015, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 28 sep 2015, 21:13

Is er met zulke snelle afvoer ook niet het gevaar op wegspoeling van de ondergrond, wat weer verzakkingen kan geven?