[A004][N201] Nieuwe A4-N201 aansluiting

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [A004][N201] Nieuwe A4-N201 aansluiting

Bericht door mavas » zo 28 apr 2013, 11:13

Op 18 mei 2013 wordt de fietsbrug Geniedijk feestelijk geopend. Niet zo heel bijzonder, maar is wel onderdeel van dit deelproject van de N201. http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... iedijk.htm
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 27 mei 2013, 21:13

Vanaf vorige week rijden de HOV bussen (o.a. voormalige Zuidtangent) bij De Hoek over de zogenoemde Pergola.

Voorheen ging de busbaan, komend vanaf Schiphol/De Hoek (richting Hoofddorp) vlak na het viaduct over de N201 bij De Hoek vrij snel naar maaiveldniveau. Nu gaat de bus nog een tijdje over het nieuwe kunstwerk Pergola heen om pas een paar honderd meter verder naar maaiveldniveau te dalen. De Pergola is gebouwd om verkeer rijdend over de omgelegde N201 (Hoofddorp --> A4 (nieuwe aansluiting Hoofddorp)) ongehinderd de HOV baan te laten passeren. Rijdend op de huidige N201 slaat het verkeer richting A4 in de toekomst vlak voor het bestaande HOV viaduct rechtsaf, rijdt even parallel aan de HOV baan om er dan bij de Pergola schuin onder door te gaan.

Nu de Pergola voor busverkeer in gebruik is, kunnen de rijbanen van de nieuwe N201 richting A4 ongehinderd aangelegd worden. Sinds een maand is men hier trouwens al mee bezig, zo is bij De Hoek, bij de aansluiting op de huidige N201, al goed te zien.

Zie hier een 'ludiek' filmpje van de officieuze opening van de Pergola voor busverkeer. En hier een al wat oudere impressie van het kunstwerk. Er circuleert op YouTube trouwens ook nog een filmpje over de Pergola.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 mei 2013, 21:27

Dat achtbaangevoel geldt trouwens voor het gehele tracé van de busbaan tussen Hoofddorp en Schiphol. Dat is expres hobbelig aangelegd, en de meeste chauffeurs rijden ook behoorlijk hard... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 20 jun 2013, 11:39

Kruisweg N201 bij "De Hoek" tijdelijk afgesloten
18 juni 2013

In het weekend van 28 juni 2013, vinden werkzaamheden plaats op de zuidelijke rijbaan van de Kruisweg (N201) gelegen tussen de Rijnlanderweg en de oprit A4, richting Den Haag. De werkzaamheden starten vrijdagavond om 20.00 uur en zijn maandagochtend om 5.00 uur afgerond.
De kruisingen bij de Rijnlanderweg en bij de Vuursteen blijven beschikbaar voor het verkeer.

Omleidingsroutes
Voor het verkeer vanuit verschillende richtingen worden omleidingsroutes ingesteld. Bewoners/bedrijven van de Hoek kunnen via de Rijnlanderweg en de kruising Vuursteen/Kruisweg oprit A4 en de Hoeksteen het gebied verlaten.

Nieuwe rijstrookindeling
De afsluiting is noodzakelijk om asfalteringswerkzaamheden uit te voeren voor de nieuwe rijstrookindeling voor de aan te leggen kruising van de nieuwe N201 met de Kruisweg ter hoogte van de busbaan. Na het weekend rijdt het verkeer over het vernieuwde weggedeelte en wordt de herinrichting van de middenberm van de Kruisweg weer voortgezet.
http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... sloten.htm
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 01 jul 2013, 10:31

Waarschijnlijk afgelopen weekend is bij De Hoek op de 'oude N201' in de richting van de A4 een tweetal VRI's geplaatst ter hoogte van het HOV viaduct. Eén VRI staat vlak voor het viaduct en is met name bedoeld om toekomstig tegemoetkomend verkeer komend vanaf Aalsmeer (toekomstige N196) en De Hoek (Mc Donalds) vrij voorlangs te laten kruizen richting de nieuwe oprit richting A4. Het andere staat direct na het HOV viaduct en biedt verkeer komend vanaf de toekomstige A4 aansluiting de kans om rechtsaf te gaan richting Aalsmeer (N196) of linksaf richting Hoofddorp/Heemstede (N201).

Gezien de beperkte afstand tussen beide VRI's, er zit volgens mij nog geen 50 meter tussen, en het feit dat ze eigenlijk op dezelfde kruising staan (waartussen toevallig alleen de busbaan 'zweeft'), vraag ik me af of men niet gewoon met één VRI had afgekund. De tweede VRI staat in ieder geval vrij dicht achter het HOV viaduct waardoor het zicht erop als je van afstand aan komt rijden beperkt is.
Laatst gewijzigd door Rein op ma 01 jul 2013, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 01 jul 2013, 16:41

Een foto ter verduidelijking van bovenstaande bericht.

Afbeelding

Verkeer richting A4 gaat hier in de toekomst direct na de VRI, maar nog voor het viaduct rechtsaf. Direct na het viaduct komt van rechts verkeer komend vanaf de A4 (op weg naar Aalsmeer of Hoofddorp/Heemstede). Om dat verkeer doorgang te kunnen geven is direct na het viaduct een tweede VRI neergezet. De onderkant van de tweede VRI is direct na het viaduct nog net te zien.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 01 jul 2013, 19:13

Het zal hoogstwaarschijnlijk wel door 1 kast geregeld worden, en gekoppeld met elkaar zijn.
Wat jij bedoelt is denk ik: "Hadden ze niet met 1 portaal voor het viaduct uitgekund?" Het antwoord is denk ik: Nee, want dan is de tijd tussen het naar rood gaan van de hoofdrichting en het naar groen gaan van de zijrichting heel hoog (de zogenaamde ontruimingstijd). Met zo'n dubbel portaal kun je de ontruimingstijd een stuk kleiner maken, waardoor je capaciteit wint.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 01 jul 2013, 19:32

Jij begrijpt me tenminste. ;)

Hoewel er op sommige plekken nog veel moet gebeuren, zijn er ook veel stukken weg rond de A4 aansluitingen af. Je merkt toch wel dat we langzaam naar het einde toegaan. In Hoofddorp is deze week de kruising van de Polarisavenue met de Van Heuven Goedhartlaan (deels) dicht. Die laatste is de belangrijkste ontsluitingsweg voor grote delen van Hoofddorp naar de N201 en de A4. In de nieuwe situatie komt er een shortcut die het verkeer via de Polarisavenue en de nieuw aangelegde Taurusavenue naar de A4 leidt. Blijkbaar is men nu bezig de shortcut aan te sluiten. Gevolg: enorme chaos in de avondspits aan de oostkant van Hoofddorp. Nog even doorbijten dus....

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 22 jul 2013, 22:00

Ik had René beloofd hem te waarschuwen als dit bord verdwenen zou zijn:
Afbeelding
Gisteren zag ik dat het bord nu echt verdwenen is!
Eindelijk... ik had niet kunnen voorspellen dat ikzelf eerder uit Hoofddorp verdwenen zou zijn dan dit bord. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 jul 2013, 22:12

Mavas, weet jij waarom de Pergola in de Zuidtangent-busbaan is aangelegd voor de N201? Ik dacht dat er nog ergens een kruispunt zou worden verweven, maar het lijkt er op alsof de oostbaan (die net ten oosten van het viaduct begint) gewoon onder het kunstwerk doorloopt. Dan had de hele weg toch gewoon aan de andere kant van de busbaan gelegd kunnen worden? Of zie ik echt iets essentieels over het hoofd?

Het is een vraag die ik al eens aan de provincie heb gesteld, waarna ik een preek kreeg over de essentialiteit van het kruisingsvrij afwikkelen van bus- en autoverkeer... :roll:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 22 jul 2013, 22:22

^^ Aan beide kanten is een industrieterrein gepland. Die moet uitmonden op die weg...
Bron: projectleider Korbee.
Afbeelding
:mrgreen:
Laatst gewijzigd door harry op di 23 jul 2013, 0:11, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 22 jul 2013, 22:39

Vinny schreef:Mavas, weet jij waarom de Pergola in de Zuidtangent-busbaan is aangelegd voor de N201? Ik dacht dat er nog ergens een kruispunt zou worden verweven, maar het lijkt er op alsof de oostbaan (die net ten oosten van het viaduct begint) gewoon onder het kunstwerk doorloopt. Dan had de hele weg toch gewoon aan de andere kant van de busbaan gelegd kunnen worden? Of zie ik echt iets essentieels over het hoofd?
Oostbaan? Kruispunt verweven? "het kunstwerk"? andere kant van de busbaan? (de weg ligt toch aan beide kanten van de busbaan, dus wat is dan andere kant?) Serieus, ik begrijp je vraag echt niet. Kun je hem even wat duidelijker stellen?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 jul 2013, 22:42

Hmm in mijn enthousiasme zie ik dat ik oost en west heb omgedraaid. Op een of andere manier heb ik daar vaker last van als ik naar het zuiden "kijk"... :dyn_hyp:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 23 jul 2013, 10:46

harry schreef:^^ Aan beide kanten is een industrieterrein gepland. Die moet uitmonden op die weg...
Bron: projectleider Korbee.
Peter is een paar weken geleden wat anders gaan doen bij de provincie. Dat bord in de keet staat inmiddels omgedraaid...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 jul 2013, 21:17

mavas schreef:
Vinny schreef:Mavas, weet jij waarom de Pergola in de Zuidtangent-busbaan is aangelegd voor de N201? Ik dacht dat er nog ergens een kruispunt zou worden verweven, maar het lijkt er op alsof de oostbaan (die net ten oosten van het viaduct begint) gewoon onder het kunstwerk doorloopt. Dan had de hele weg toch gewoon aan de andere kant van de busbaan gelegd kunnen worden? Of zie ik echt iets essentieels over het hoofd?
Oostbaan? Kruispunt verweven? "het kunstwerk"? andere kant van de busbaan? (de weg ligt toch aan beide kanten van de busbaan, dus wat is dan andere kant?) Serieus, ik begrijp je vraag echt niet. Kun je hem even wat duidelijker stellen?
Een plaatje zegt meer dan 100 woorden. Waarom loopt de weg niet zoals ik hem heb ingetekend (ongeveer)?
Dat zou volgens mij één duur kunstwerk hebben gescheeld.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 23 jul 2013, 21:18

Ik snap je punt, je hoeft hem daarvoor echt niet twee keer te posten!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 jul 2013, 21:20

Probleem verholpen. Ik dacht dat ik op "voorbeeld" had gedrukt. Doe ik wel vaker als ik complexe dingen post.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 23 jul 2013, 21:27

Ik ben met je eens dat verkeer vanaf Hoofddorp (N201) richting A4 ook direct na het busviaduct rechtsaf had kunnen slaan in plaats van, zoals nu, er vlak voor (zie foto) waarna men vervolgens schuin onder het viaduct de Pergola door moet.

Afbeelding

Wellicht toch een stukje prestigeproject ofzo? Sowieso is de aankleding van dat viaduct ook niet erg standaard te noemen met al de tegeltjes enzo (zie onder), er lijkt meer geld aan dit stukje N201 te worden besteed dan als je het geheel heel sober en functioneel had uitgevoerd.

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 23 jul 2013, 21:50

^^ Ik heb de vraag hierboven trouwens al beantwoord.
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 23 jul 2013, 22:06

Vind je?

Ik zie nergens op tekeningen of artist impressions een aansluiting getekend in de ca 100 meter tussen de Kruisweg en de onderdoorgang van de Pergola. Ik zou het ook wat onlogisch vinden op dit punt, omdat verkeer dan maar 1 richting op kan en het dan een behoorlijke opeenstapeling van aansluitingen vlak na elkaar wordt. Bovendien lijkt ontsluiting via de nieuwe Taurusavenue (voor het westelijke terrein) en via de N196 (voor het oostelijke deel) veel logischer en beter voor de doorstroming op de N201.

Edit: op onderstaand kaartje is vlak bij de kruising N201 / N196 een klein lijntje te zien. Zou dit een klein gepland kruisinkje kunnen worden. Maar dan nog, dat zou toch ook nog kunnen als de verbindingswegen richting / van de A4 beide aan de oostkant van de Zuidtangent viaduct zouden lopen?

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 jul 2013, 22:40

Zo'n bedrijventerreintje kan veel beter via de Rijnlanderweg ontsloten worden. Ik vind het dan ook geen excuus om zo'n duur viaduct aan te leggen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 23 jul 2013, 22:57

Vinny schreef:Een plaatje zegt meer dan 100 woorden. Waarom loopt de weg niet zoals ik hem heb ingetekend (ongeveer)?
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ah, dit is duidelijker. Je vraag is dus eigenlijk: Waarom hebben ze de kortsluiting van de N201 niet gewoon ten oosten van de Pergola aangelegd?

Ik zit nu al 15 minuten over deze vraag na te denken, maar niks schiet me te binnen wat die Pergola zou kunnen rechtvaardigen. Je kunt namelijk de N201 prima ten oosten va de Pergola neerleggen. Het bedrijventerrein tussen de Pergola en de Rijnlanderweg ontsluit je dan via de Rijnlanderweg zelf, en het bedrijventerrein tussen de Pergola en de A4 in ontsluit je dan via de op te heffen A4-aansluiting.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 24 jul 2013, 1:25

Rein schreef:Vind je?
Ja. Ik heb Vinny's vraag een paar jaar geleden letterlijk zo aan de genoemde projectleider gevraagd. En dit was zijn antwoord.
Het waren trouwens plannen van de gemeente waarvan de kans toen al groot was dat ze in de ijskast zouden belanden...
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 jul 2013, 8:37

@ Mavas: ik bedoelde feitelijk hetzelfde, maar jij legt het een stuk beter uit! :top:

jvo
zandpaadje

Bericht door jvo » wo 24 jul 2013, 9:50

Is er ergens een indicatie te vinden van wanneer het een en ander open gaat? :dontknow: Ik kreeg een melding dat de taurusavenue veranderd was, maar hoe en wat vertelde het verhaal niet :neenee:
If everything seems under control You're just not going fast enough

When responding to a call always remember your ambulance was built by the lowest bidder

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 jul 2013, 10:13

De laatste publieke communicatie over de openstelling van de laatste nieuwe N201 delen, waaronder de A4 aansluitingen, was eind 2013, maar dat is alweer een tijdje geleden. Ik heb zelf het vermoeden dat in de eerste helft van 2014 realistischer is. Zo moet er bij Schiphol Rijk, bij het land van Poot, nog veel gebeuren en laat de provincie soms ook wat in de richting van 2014 doorschemeren, zoals hier.

De Taurusavenue is recentelijk door de gemeente verdubbeld en verlengd (tussen de Rijnlanderweg en de nieuwe A4 aansluiting). Bedoeling is dat deze weg de nieuwe toegangsweg wordt voor grote delen van Hoofddorp (stationsgebied, centrum, Graan voor Visch, etc). Dit verkeer hoeft dus niet meer via De Hoek te rijden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 jul 2013, 13:48

Voor de grap ben ik maar eens een kijkje gaan nemen bij de Pergola. Als je vanaf de Rijnlanderweg het nieuwe deel van de Taurusavenue oprijdt (en daarbij één :C1: niet ziet) kom je zonder enige belemmering bij de Pergola uit. Vooralsnog is tussen de aansluiting met de oude N201 en de Pergola geen aansluiting (in voorbereiding) met een eventueel toekomstig bedrijventerrein te zien. Er ligt een doorlopende sloot langs de hele weg.

Foto's in de spoiler.

De Pergola vanaf de zuidzijde gezien. In de toekomst komt verkeer komend vanaf Heemstede (N201) deze kant opgereden onder de busbaan door. Verkeer vanaf de A4 richting Heemstede rijdt rechts langs de Pergola en zal verderop linksaf onder het viaduct doorgaan.

Afbeelding

Van middenin de Pergola. De bebouwing in de verte is het bedrijventerrein De Hoek.

Afbeelding

In de verte loopt van links naar rechts de huidige N201 bij De Hoek. In de nabije toekomst slaat verkeer komend vanaf Heemstede af en komt deze kant op. Parallel aan deze weg op dit mooi betegelde kunstwerk ligt de HOV busbaan (richting Schiphol).

Afbeelding

Foto de andere kant op, rijdend onder de Pergola richting A4. De HOV busbaan maakt een bocht naar rechts richting station Hoofddorp. In de bocht ligt nog een aansluiting van de (nieuwe) HOV busbaan richting Aalsmeer.

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 jul 2013, 14:05

En nu ik er toch was in de spoiler nog wat foto's van het nieuwe kruispunt N201 - Taurusavenue. Deze kruising is eigenlijk een grote T-splitsing met als takken (1) N201 (Heemstede, Hoofddorp Noord, De Hoek), (2) Taurusavenue (Hoofddorp Centrum) en (3) N201 (Schiphol Rijk, Aalsmeer). Tak 3 splitst zich al op de kruising door een aftakking naar de A4 zuid (Hoofddorp Zuid, Den Haag, Rotterdam). Even verderop op tak 3 liggen de overige kruisingen met de A4 (en de A5). Dwars door de T-splitsing loopt een nieuwe HOV baan van/naar Aalsmeer die om mij onduidelijke redenen de kruising niet ongelijkvloers kruist.

Komend vanaf de Taurusavenue (Hoofddorp Centrum) moet het verkeer hier kiezen voor de twee rechterrijstroken (voor de A4 zuid richting Hoofddorp Zuid, Leiden, Den Haag en verder) of voor de twee linkerrrijstroken voor de N201 richting Aalsmeer (waarna vlot daarna afgeslagen moet worden voor de A4 richting Amsterdam of de A5).

Afbeelding

Zelfde kruising, maar nu komend vanaf 'oude' N201 bij De Hoek. Nadat het verkeer onder de Pergola is doorgereden richting A4 komt men bij deze dubbele kruising. De eerste VRI is voor de HOV baan richting Aalsmeer, vlak daarna volgt de kruising met de Taurusavenue. Ook hier moet het verkeer hier al een keuze maken tussen (rechts) de A4 zuid of (links) de N201 richting Aalsmeer, de A4 noord en A5.

Afbeelding

Blik op dezelfde kruising vanaf de rijbaan met twee rijstroken die leidt naar de A4 zuid. Links ligt de Taurusavenue, met de bocht mee verkeer komend vanaf de N201 vanaf De Hoek.

Afbeelding

De weg richting de A4 zuid (of beter gezegd de parallelbaan A4). Duidelijk is dat de Ring Hoofddorp dit traject gaat volgen en daarmee een stuk groter wordt. Nu loopt de oostelijke ringweg grotendeels bibeko langs het spoor, straks zal dit deel van de ringweg volledig bubeko liggen. Het nieuwe stuk ringweg loopt dus via de parallelbaan van de A4 en dus via een ASW. Het lijken wel Tilburgse taferelen in Hoofddorp!

Afbeelding

Bord voor de kruising N201 (Aalsmeer) en de A4 Noord.

Afbeelding

Rijbaan vanaf de N201 uit Aalsmeer en de A4. Verkeer slaat hier linksaf richting Taurusavenue (en dus Hoofddorp Centrum). Verkeer richting N201 Heemstede is hier al eerder gescheiden.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 24 jul 2013, 19:04

harry schreef:
Rein schreef:Vind je?
Ja. Ik heb Vinny's vraag een paar jaar geleden letterlijk zo aan de genoemde projectleider gevraagd. En dit was zijn antwoord.
Het waren trouwens plannen van de gemeente waarvan de kans toen al groot was dat ze in de ijskast zouden belanden...
Het kan zijn dat het echt zo is, maar dan is het echt een dom plan (als ik zo vrij mag zijn). Want zo'n bedrijventerrein kun je echt veel beter ontsluiten via de Rijnlanderweg. Verder ontgaat mij waarom er een zijtak van de zuidtangent naar Aalsmeer moet worden aangelegd, als je de bussen ook via de Kruisweg kan laten rijden. Die weg is 2x3 en als de omliggende infrastructuur af is, is dat natuurlijk volkomen overdreven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 jul 2013, 19:49

Vinny schreef:Waarom loopt de weg niet zoals ik hem heb ingetekend (ongeveer)?
De gemeente Haarlemmermeer wil ooit nog eens een oostelijke randweg hebben, los van de rangeerbanen van de A4. De knik bij de nieuwe aansluiting Hoofddorp-Zuid (afrit 3a) ligt dan ook precies in het verlengde van de pergola bij afrit 3...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])