Afbeelding

[A] Opmerkingen bij knooppuntenlijst Oostenrijk

Moderator: Moderatoren

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 06 aug 2005, 10:17

Mooi gemaakt Mark.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 06 aug 2005, 17:46

@Mark. Ziet er gelikt uit. De A9 gaat vanuit Knooppunt Voralpenkreuz in zuidelijke richting naar Graz ipv Villach. ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 06 aug 2005, 17:51

Bedankt voor de melding, zal het vanavond wijzigen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 aug 2005, 20:44

@ René: In het Engels heb je ook het verschil tussen Junction en Interchange. Het laatste woord betekent ook letterlijk 'tussen-wisselaar' ;)

Een mooie term voor knooppunt is dan ook 'Verkeersuitwisselpunt' ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 06 aug 2005, 21:05

3 nieuwe knooppunten gepost.

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 06 aug 2005, 21:47

René schreef: In Nederland wordt verkeerswisselaar gezien als een typisch Vlaams en erg mooi klinkend woord, maar tegelijkertijd toch wel "erg moeilijk doen" in vergelijking tot het simpele "knooppunt" (vijf lettergrepen ipv twee).
Grappig, wij in Vlaanderen denken eigenlijk net hetzelfde over het woordje knooppunt als zijnde een typisch woord voor Nederland ;) , alhoewel het in de verkeersinformatie hier ook wel gebruikt wordt, maar in de volksmond is verkeerswisselaar of klaverblad gebruikelijker.
René schreef: Wat duidelijker wordt gevonden is volgens mij dan ook meer een kwestie van waar men in de loop der jaren gewend aan is geraakt.
Daar ben ik het mee eens, want uiteindelijk weten we in beide landen wel wat er met beide termen bedoeld wordt. Het is dus gewoon een persoonlijke voorkeur, maar inderdaad vooral uit gewoonte.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 07 aug 2005, 0:36

Oostenrijk is trouwens ook een van de landen waar men namen geeft aan autostrades en die effectief ook gebruikt, bijvoorbeeld bij verkeersinformatie.

Hebben de Nederlandse autosnelwegen ook namen?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 07 aug 2005, 22:03

Weer 3 intressante knoten gepost.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 aug 2005, 8:01

Bij Knoten Salzburg was vroeger, toen er nog grenscontroles waren, en dus vele lange files op de A1 en de A10 stonden bij grensovergang Walserberg, nog een leuke sluiproute, die je zo 2 uur kon schelen: Je nam de A1 (bij file mocht je al kilometers van te voren de vluchtstrook nemen volgens de borden daar), richting Wenen, om dan de volgende afrit te nemen, en bia een binnenweggetje naar de grens te rijden. De grensovergang lag (ligt?) pal naast die van Walserberg. Maar niet bekend bij het grote publiek, dus gemiddeld stonden daar zo'n 5 auto's te wachten. Direct na de grenscontrole was er een oprit naar de A8, en klaar was je: Een lange file omzeild :PP:

Overigens stond die route in het boekje "Links und Rechts der Autobahn", dus het verbaasde me dat niet meer mensen dit weggetje kenden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 08 aug 2005, 9:23

Knoten Graz-west is leuk. Dat is dus ongeveer hetgeen wat KP Muiderberg ooit had moeten worden.
(Voor Muiderberg lees je dan ipv A2 Wien: A1 Amsterdam)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 10 aug 2005, 17:34

Na een moeizame strijd met URL's, zijn er weer 3 KP gepost.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 10 aug 2005, 17:54

Er zijn nu twee Knooppunten Sankt Michael. Het knooppunt bij Klagenfurt heb je namelijk de verkeerde naam meegegeven. Volgens http://www.linksundrechts.com/pages/01490_D.htm heet dat knooppunt Knoten Klagenfurt-West.

Wat betreft je andere Knooppunt Sankt Michael (op de A 10), ik zie die alleen genoemd als afslag, dus zonder specifieke naam. Het feit dat de afslag een wat aparte constructie heeft, maakt het nog geen knooppunt. De kruisende weg is ook geen A- of S-weg.

Hoe dat ook zij, bij het kiezen van je namen is het misschien goed om gebruik te maken van één bron, en wel van de meest gezaghebbende Oostenrijkse wegen-site: Verkehrsnotizen. Zie de afrit-lijsten per snelweg op http://members.a1.net/wabweb/frames/aab1f.htm

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 aug 2005, 18:57

Pino schreef: Wat betreft je andere Knooppunt Sankt Michael (op de A 10), ik zie die alleen genoemd als afslag, dus zonder specifieke naam. Het feit dat de afslag een wat aparte constructie heeft, maakt het nog geen knooppunt. De kruisende weg is ook geen A- of S-weg.

Het is inderdaad geen knooppunt, is een gewone afrit, waarin ook nog eens het tolstation voor de Katschbergtunnel is verweven.
Wat betreft het Knoten Spittal: Wellicht het vermelden waard bij bijzonderheden is dat daar vanuit beide richtingen van uit de A10 links en rechts uitvoegers zitten
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 10 aug 2005, 19:53

Pino schreef:Er zijn nu twee Knooppunten Sankt Michael. Het knooppunt bij Klagenfurt heb je namelijk de verkeerde naam meegegeven. Volgens http://www.linksundrechts.com/pages/01490_D.htm heet dat knooppunt Knoten Klagenfurt-West.

Wat betreft je andere Knooppunt Sankt Michael (op de A 10), ik zie die alleen genoemd als afslag, dus zonder specifieke naam. Het feit dat de afslag een wat aparte constructie heeft, maakt het nog geen knooppunt. De kruisende weg is ook geen A- of S-weg.

Hoe dat ook zij, bij het kiezen van je namen is het misschien goed om gebruik te maken van één bron, en wel van de meest gezaghebbende Oostenrijkse wegen-site: Verkehrsnotizen. Zie de afrit-lijsten per snelweg op http://members.a1.net/wabweb/frames/aab1f.htm
Dan zou ik jou en die afritlijstensite wel geloven :)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 10 aug 2005, 20:14

Ausfahrt 104 Sankt Michael

Wat een gedrocht met die twee linker-invoegers.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 10 aug 2005, 21:31

René schreef:Ausfahrt 104 Sankt Michael

Heeft dat te maken met tolheffing? Ik vermoed dat er in het midden tolhuizen staan, die moet je dan altijd passeren, of je nou Villach - St. Michael, St. Michael - Salzburg of Villach - Salzburg (of in de andere richting) rijdt.
Handig toch?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 10 aug 2005, 22:44

De laatste paar KN zijn gepost.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 10 aug 2005, 23:24

Innsbruck:

De knooppunten heten
1 Innsbruck-Wilten
2 Innsbruck-Berg Isel
3 Innsbruck-Amras

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 10 aug 2005, 23:26

Zal het direct wijzigen Marcel, bedankt :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 11 aug 2005, 8:24

marcel schreef:
René schreef:Ausfahrt 104 Sankt Michael

Heeft dat te maken met tolheffing? Ik vermoed dat er in het midden tolhuizen staan, die moet je dan altijd passeren, of je nou Villach - St. Michael, St. Michael - Salzburg of Villach - Salzburg (of in de andere richting) rijdt.
Handig toch?
Ja, dat is correct. Je betaalt er altijd tol, of je nu de A10 volgt of de afrit neemt. De oprit zit voor het tolstation (links invoegen), de afrit erna.

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 11 aug 2005, 22:29

De knooppunten staan nu op Alfabetische volgorde. Ik heb de bijzonder afritten gescheiden van de normale Knoten, zo blijft het overzichtelijk. Ik zal Oostenrijk nog afzoeken naar zulke afritten, dus blijf kijken :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 12 aug 2005, 8:08

Mark schreef:De knooppunten staan nu op Alfabetische volgorde. Ik heb de bijzonder afritten gescheiden van de normale Knoten, zo blijft het overzichtelijk. Ik zal Oostenrijk nog afzoeken naar zulke afritten, dus blijf kijken :)
2 Dingen:

1) De 2 knooppunten Villach staan in de verkeerde volgorder (eerst het onderste, dan het bovenste deel)

2) Je opmerking bij de afrit 104:
Opmerking: Lijkt ook weer veel op het Nederlandse KP Caland. Waarschijnelijk zo gemaakt wegens ruimtegebrek.
Zoals al gezegd heeft het te maken met het tolstation waar zowel doorgaang, als invoegend als uitvoegend verkeer doorheen moet. Dit ligt in een dal, en er is echt wel genoeg plek voor een gewone aansluiting, maar dat is vanwege het tolstation dus niet gebeurd.

Veel (duidelijke ) foto( 's) kon ik niet zo snel vinden van de omgeving van het tolstation:

Afbeelding

De afrit St.Michael en het tolstation.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

highwayking

Bericht door highwayking » zo 21 aug 2005, 17:06

2 beelden van Knoten Voralpenkreuz. Vóór A8 en daarna!

Afbeelding

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 21 aug 2005, 17:20

Opvallend dat het knooppunt eigenlijk al af was, en dat ze het daarna toch nog hebben verbouwd, vwb de richting Wien -> Graz.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 18:43

Ds79m schreef:Opvallend dat het knooppunt eigenlijk al af was, en dat ze het daarna toch nog hebben verbouwd, vwb de richting Wien -> Graz.
Het verbaast mij ook wel. Verkeer noord-oost zal er amper zijn, in de andere richtingen wel meer maar een gewoon klaverblad lijkt mij wel genoeg. Heel wat klaverbladen in Duitsland zijn vast en zeker drukker: Oberhausen, Walldorf, Wiesbaden etc.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 11 sep 2005, 20:16

Heb 3 nieuwe knooppuntachtige afritten toegevoegd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 sep 2005, 21:14

Spittal-Milstätter See: De kruisende weg, die nu A10 heet, was vroeger als Schnellstraße, volgens mij met het nummer S40, gepland. Ik zal nog kijken of ik het nummer kan bevestigen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 sep 2005, 21:14

Het gaat natuurlijk om het korte weggetje, niet de Tauernautobahn! ;)

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 12 sep 2005, 21:29

Bij sommige afritten ben ik voorbij gereden en ik wist niet dat sommige een soort knooppunt waren.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 sep 2005, 11:53

Coen Tunnel schreef:Spittal-Milstätter See: De kruisende weg, die nu A10 heet, was vroeger als Schnellstraße, volgens mij met het nummer S40, gepland. Ik zal nog kijken of ik het nummer kan bevestigen.
Op mijn ADAC-kaart Deutschland, westlicher, mittlerer Teil und angrenzende Gebiete (of te wel de BRD, de DDR en grote gebieden eromheen, ook Nederland, Zwitserland en Oostenrijk) uit ca. 1978 staat inderdaad het nummer S40.