Na jaren van weigering (mijn familie noemt mij niet voor niets 'Rysz Rysz'

) heb ik nu toch ook een navigatiesysteem gekocht. Afgelopen jaren de luxe gehad van dicht bij het werk te wonen, maar moet nu elke dag Zeist-Amsterdam doen. Iets met files

Voor vertrek op routes.tomtom.com kijken voor de HDtraffic is altijd een goed idee, maar zodra je in de auto zit, heb je daar niets meer aan. Dus toch maar overstag gegaan. Geen TomTom, maar een Navigon (ik kom ook veel in Duitsland, zelfs al de dag nadat ik hem had gekocht, en Navigon is Duits), en die hebben ook een Live Traffic systeem.
Ik heb hem wel op een speciale manier ingesteld: map-weergave in 2D, noord altijd boven en grootste uitzoom. Geluid uit, en wat mij betreft mag die rijstrook-indicatie helemaal uit, maar dat gaat niet. Ik ken overal de weg goed genoeg, en eigenlijk hoeft dat ding voor mij alleen maar onderweg bij te houden wat de snelste routes is, incl. files. En dat doet ie goed! Soms gaat ie 's ochtends over de N230, soms over de A12, net afhankelijk van de drukte op de Zuilense Ring. 's Middags meestal over de A1 terug, maar als er daarna file staat op de A27, leidt ie me gewoon via Soest binnendoor. Bij knooppunten is het ideaal dat ie gewoon snelwegnummer en één bestemming aangeeft, dus weet ik gewoon welke route hij wil doen. Dan kijk ik zelf wel welke rijstrook ik neem
Ben er erg blij mee, want het scheelt toch wel aardig wat file-minuten. Wel is ie soms iets te pietluttig (maar heeft in ieder geval geen moeite om me van de snelweg af te sturen), want bij afslag 2 ind. terrein Diemen op de A1 liet ie me de afslag nemen (Oh ja, zat daar ook niet een mogelijke binnendoor-route?), om me daarna weer direct rechtdoor de snelweg op te sturen. Tja, het is sneller dan stilstaan op de file, maar het is niet iets wat ik "goedkeur"
Toen ik hem net had was ook mooi. Weekend naar het Duitstalige deel van België, maar op de terugweg was de A2 tussen Deil en Everdingen dicht. Had al bedacht dat ik zowiezo niet de A2 terug zou nemen, maar wist nog niet of ik over A73 of helemaal door Duitsland zou gaan over Duisburg. Dus ik rij vanuit België naar Aachen, en om de paar minuten switchte hij tussen ofwel bij Aachen richting Heerlen, of rechtdoor richting de Ruhr. Blijkbaar was de file-vertraging ongeveer gelijk met de extra rijtijd. Uiteindelijk bij Aachen gaf ie net aan rechtdoor, dus ik rechtdoor. Daarna switchte hij weer terug en wou hij me bij de volgende afrit terug laten gaan (wat ik natuurlijk niet heb gedaan), en daarna hield ie me netjes rechtdoor tot de BAB61. Daar wou hij me eerst wel richting Venlo sturen, maar besloot uiteindelijk mij toch naar Duisburg te laten rijden. Blijkbaar was er ook file richting Venlo. Later hoorde ik van iemand anders die toevallig die route wel nam die avond, dat daar idd een flinke file stond.
Uiteindelijk heb ik er 3 uur over gedaan (over Duisburg en de BAB3/A12), wat maar een half uur langer is dan de normale route via de A2, terwijl volgens nu.nl de files die avond toch meer vertraging opleverden dan een half uurtje.
Ja, ik wist al dat de file-info waarschijnlijk voor mij de "killer app" zou worden, en nu ik hem heb, ben ik idd van mening dat het een goede keus was.