[R000] Ring Brussel/Bruxelles
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: [R000] Ring Brussel/Bruxelles
Op de R0 ter hoogte van de oude renbaan in Hoeilaart komt er een ecoduct. Zie hier voor plannen.
-
- autoweg
Here we go again..."90 km/u op de volledige Ring"
Verschillende gemeenten willen dat de maximumsnelheid op de Brusselse Ring verlaagd wordt tot 90 kilometer per uur om de CO2-uitstoot te beperken. Vilvoorde is een van hen. "Op het viaduct geldt die beperking al. Een uitbreiding naar de totaliteit van de Ring zou een goede zaak zijn", zegt burgemeester Hans Bonte (sp.a). Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is niet van plan om de snelheid aan te passen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-vilv ... -a2521025/

-
- Moderator
Een verbreding waarna het verkeer beter doorstroomt is veel gunstiger voor de CO2 uitstoot dan een verlaging naar 90 km/h.
-
- autoweg

Inderdaad maar dat schijnt bij sommige politici nog steeds niet door te dringen. Uit onderzoek verricht door het Vlaams Verkeerscentrum is gebleken dat een lagere snelheidsbeperking op de Ring amper bijdraagt tot een betere doorstroming en nagenoeg geen effect heeft op de luchtkwaliteit. De snelheid op het viaduct van Vilvoorde van 90 km/u heeft in principe ook geen enkel nut. Het viaduct loopt door industriegebied en door bebost gebied en niet doormidden een dorp zoals bv. Gentbrugge. Wel buigt de R0 bij het viaduct af naar het westen maar in principe kan er zonder problemen 120 km/u gereden worden. De beperking van 90 km/u is daar officieel ingevoerd om de wegdek en de brugvoegen niet te hoog te belasten als ik mij niet vergis.
Snelheidsverlaging, trajectcontrole en zaken zoals: "er wordt vaak veel te snel gereden" doen mij vermoeden dat de visie van sommigen eens dringend dient bijgeschaafd te worden.

-
- Moderator
CO2 heeft overigens niks met luchtkwaliteit te maken. Het is een broeikasgas, maar heeft geen effect op de concentraties van vervuilende stoffen rond een weg.
-
- Penningmeester
Als CO² het probleem zou zijn, is het een betere oplossing om een paar honderd duizend mensen te laten verhuizen. Die ademen immers allemaal CO² uit.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- 2x2 autosnelweg

Nu ja dat snelheidgezever. Er is uiteraard een bevolkingsgroep in België die de auto meer en meer begint te haten en het als 1 of ander monster ziet dat mensen verslindt door zich snel voort te bewegen. Als enkele politici daar dan op inspelen, is dat op zich weinig meer dan gemakkelijk "stemmen" halen. 120kph op de Brusselse ring is perfect haalbaar omdat de weg daarvoor zo gebouwd is. Zelfs de Antwerpse ring is dat sinds de grondige herinrichtingen van een paar jaar geleden.
-
- stadsweg

Kan wel zijn dat die wegen voor een hogere snelheid werden gebouwd, maar dat was wel met een lagere bezettingsgraad.
Het aantal weefbewegingen op de Antwerpse ring ligt gewoonweg te hoog om een hogere snelheid toe te laten. Het snelheidsverschil zou alleen maar groter worden.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.
-
- autoweg
De R1 lijkt is inderdaad wat te druk bereden voor 120 km/u toe te laten lijkt me. Ook de aanwezigheid van veel vrachtverkeer en de constante weefbewegingen maken dat dit niet meteen mogelijk. Een maximumsnelheid van 100 km/u is daar dan terecht.
-
- dorpsstraat
En lambo19Tokke1976 schreef: Kan wel zijn dat die wegen voor een hogere snelheid werden gebouwd, maar dat was wel met een lagere bezettingsgraad.
Het aantal weefbewegingen op de Antwerpse ring ligt gewoonweg te hoog om een hogere snelheid toe te laten. Het snelheidsverschil zou alleen maar groter worden.

We zitten hier op een verkeersforum en toch wordt zo vaak het aspect dynamische snelheidslimieten vergeten?
Ik rijd geregeld ook tijdens de daluren op de snelwegen en de Antwerpse ring. 's Nachts is er zo goed als geen volk op die ring. Waarom zou dan de snelheidslimiet niet naar 120 km/u kunnen?
-
- 2x4 autosnelweg
Spelen hier nog discussies rond geluisoverlast of luchtkwaliteit? Dat kunnen redenen zijn om toch de 100 te handhaven.
Overigens heb ik wel het idee dat de 100 zone zich langzaam uitbreidt.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
-
- verkeersader
Exact mijn idee ook...niet dat ik mij ooit tijdens die uren aan de 100km/u houd behalve de paar flitspalen, voelt aan als zone 30 waar geen school isSanderK schreef:En lambo19Tokke1976 schreef: Kan wel zijn dat die wegen voor een hogere snelheid werden gebouwd, maar dat was wel met een lagere bezettingsgraad.
We zitten hier op een verkeersforum en toch wordt zo vaak het aspect dynamische snelheidslimieten vergeten?
Ik rijd geregeld ook tijdens de daluren op de snelwegen en de Antwerpse ring. 's Nachts is er zo goed als geen volk op die ring. Waarom zou dan de snelheidslimiet niet naar 120 km/u kunnen?

*insert sarcasm here*
-
- autoweg

100km/u overdag op de Antwerpse Ring is inderdaad helemaal gerechtvaardigd. 's Nachts zou 120km/u prima kunnen. Vergeet ook niet aan dit stukje middenberm te remmen 's nachts - vooral de nacht van zaterdag op zondag...

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x3 autosnelweg
Ze breidt uit daar waar de dynamische bebording uitbreid. Om die reden sta ik niet te springen bij berichten dat die borden op meer plekken komen. Dat levert vooral meer snelheidsbeperkingen op.Willem schreef:Spelen hier nog discussies rond geluisoverlast of luchtkwaliteit? Dat kunnen redenen zijn om toch de 100 te handhaven.
Maar in Brussel zullen die borden er voorlopig niet komen wegens de geplande herinrichtingswerken.
-
- autoweg

Ik vind het wel verbazend dat er op de R0 geen RSS aanwezig is. Het zou nochtans een goede zaak zijn bij bv. het afhandelen van ongevallen. Dat men de herinrichting aanhaalt als excuus vind ik ook wel een drogreden. De R1 is de jaren '00 voorzien van RSS, toen had men ook ineens de R0 hiermee moeten uitrusten. De herinrichten staat momenteel gepland voor 2019, reken daar nog enkele jaren vertraging bij dan kon de R0 dus al probleemloos 13 jaar voorzien van RSS.
Vreemde manier van denken hebben ze daar bij AWV.
-
- 2x4 autosnelweg
De Vlaamse overheid trekt volgend jaar 5,7 miljoen euro uit voor de realisatie van een fietsersbrug over de Brusselse ring net ten zuiden van het knooppunt met de A201 in Zaventem. Hiermee wordt een belangrijk knelpunt opgelost op de fietsroute tussen Leuven en Brussel.

Meer informatie over de fiets-o-strade:
http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/Fi ... -99889.pdf

Meer informatie over de fiets-o-strade:
http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/Fi ... -99889.pdf
-
- Penningmeester
Gelukkig maar. Want het is natuurlijk een schande dat je als overheid die tienduizenden forensen die elke dag twintig kilometer enkele reis naar hun werk fietsen in lengte van jaren niet faciliteert.vynkce schreef:Hiermee wordt een belangrijk knelpunt opgelost op de fietsroute tussen Leuven en Brussel.

Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- 2x2 autosnelweg

Ik weet niet of je het al weet maar er wordt effectief elke dag door duizenden mensen vanuit het oosten van Vlaams-Brabant naar Brussel gefietstpendelt. Het is voor velen met een elektrische fiets dé snelste manier om op het werk te raken. Het wordt bovendien ook nog eens degelijk vergoed per kilometer. en het is een redelijk vlakke en kaarsrechte route. Hetgeen men nu gaat aanleggen daar, zou echt een verademing zijn.
Er wordt zelfs vanuit mijn hoek van de provincie gependeld per fiets en dat gaat toch al over 30 kilometer enkele rit. Als ik in Zaventem werkte, deed ik het toch ook 1 à 2 keer de week.
-
- dorpsstraat
Mooi, want het punt dat nu het dichtst bij die route ligt om de R0 te kruisen, is de Hector Henneaulaan. Deze is totaal niet geschikt voor fietsers, maar anderhalf jaar geleden heeft men er toch een poging tot fietspad aangelegd: https://goo.gl/maps/KhHqJcEadXv (volg het maar eens, en draai je ook eens om).
Veel fietsers heb ik er nog niet gezien tussen al dat verkeer.

-
- autoweg
Dat is gewoon hoe het NIET moet .... 

Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
AWV investeert de komende jaren volgende bedragen in de Brusselse ring:
- 0,813 miljoen ontsnipperingsmaatregelen (Life+) (2016)
- 0,5 miljoen werken aan spoorwegbrug L36 (2016)
- 0,2 miljoen ontsnipperingsmaatregelen (Life+) (2017)
- 0,45 miljoen stabilisatie + toplaag Tervuren (2017)
- 1 miljoen herstellen opstuwingen Drogenbos (2017)
- 8 miljoen structureel onderhoud Kraainem (2018)
- 0,15 miljoen renovatie geluidsschermen Beersel (2018)
(Voor de uitbreiding van de Brusselse ring zie het betreffende topic)
- 0,813 miljoen ontsnipperingsmaatregelen (Life+) (2016)
- 0,5 miljoen werken aan spoorwegbrug L36 (2016)
- 0,2 miljoen ontsnipperingsmaatregelen (Life+) (2017)
- 0,45 miljoen stabilisatie + toplaag Tervuren (2017)
- 1 miljoen herstellen opstuwingen Drogenbos (2017)
- 8 miljoen structureel onderhoud Kraainem (2018)
- 0,15 miljoen renovatie geluidsschermen Beersel (2018)
(Voor de uitbreiding van de Brusselse ring zie het betreffende topic)
-
- 2x2 autosnelweg
Dit is dan ook een fietssuggestiestrook ipv van een fietspad. Het is puur ter indicatie. Je komt hier vanuit de bebouwde kom van Zaventem plots op de R0 uit. Die overgang is altijd een beetje bruut geweestKenw00t schreef:Mooi, want het punt dat nu het dichtst bij die route ligt om de R0 te kruisen, is de Hector Henneaulaan. Deze is totaal niet geschikt voor fietsers, maar anderhalf jaar geleden heeft men er toch een poging tot fietspad aangelegd: https://goo.gl/maps/KhHqJcEadXv (volg het maar eens, en draai je ook eens om).

-
- 2x3 autosnelweg

-
- autoweg
-
- verkeersader
In Zwijnaarde is er ook zoiets maar dan met een "echt" fietspad. Ik meen zo'n constructies vaker gezien te hebben bij snelwegopritten.Alfa schreef:Dan nog. Een fietssugestiestrook tussen de rijstroken in heb ik nog nooit gezien en is absoluut niet aan te raden.
https://goo.gl/maps/Mw5uRuwnPg92
Ik ben ook niet te spreken over fietssuggestiestroken. Zoals je zegt, de schijnveiligheid voor fietsers (vooral in het donker), maar ook al vaak genoeg meegemaakt dat een tegenligger niet snapt dat je erop mag rijden en dus half op uw rijhelft komt aangestormd.
-
- 2x2 autosnelweg

Vroeger heb ik het ook vaker gezien, zelfs met echte fietspaden. Een suggestiestrook is iets dan men vandaag terecht binnen de Kom houdt.
Historisch voorbeeld. Situatie bestaat al een aantal jaren niet meer.
2 Langdorpsesteenweg
https://goo.gl/maps/JuCxtMaWi4x
-
- stadsweg
Stukje ring grondgebied Wemmel, daterend 1967... :

Bron: website Agentschap Wegen & Verkeer - 'De Geschiedenis van de R0'.

Bron: website Agentschap Wegen & Verkeer - 'De Geschiedenis van de R0'.