[SME] Suriname

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » za 23 mei 2020, 20:15

Willem schreef: za 23 mei 2020, 15:24 Duurzaam veilig is Suriname daarin dus wel.

Is er in en rond Paramaribo in de spitsuren eigenlijk nog sprake van filevorming?
De laatste keer dat ik er was is bijna 9 jaar terug en toen was er wel degelijk file in de spits
Svenlo

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » za 23 mei 2020, 20:49

Hier wat foto's van internet geplukt (ook deels al elders op dit forum) hoe de wegwijzers eruit zien:

Het is niet toegestaan om foto's van andere websites over te nemen vanwege de copyright-regels.
Wouter N14 - moderator

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 25 mei 2020, 15:21

Een dronevideo van de DDB highway. Het lijkt erop dat er inderdaad geen snelwegborden zijn... Sad me :sadley: .
Link
Svenlo

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 25 mei 2020, 17:59

Natuurlijk wel een koe van een fout om :G12b: neer te zetten als je (waarschijnlijk) :C15: bedoelt. :emo:

En een aslast van 12 ton geeft natuurlijk wel aan wat de kwaliteit van de weg is. En hoe die er over pakweg 5 jaar uit zal zien met die verharding van slechts 6 cm dik. Met name als men ook nog plantages wil gaan ontsluiten via deze weg, lijkt het me toch wel zo wenselijk om de weg vrachtwagenbestendig aan te leggen. Het heeft dan wel 60 US$ gekost, een flinke smak geld voor Suriname. Maar als je de weg nou 1x2 had aangelegd, had je voor dat geld één stevige rijbaan kunnen maken, want voor de drukte hoef je het niet te doen.

Wel een leuke picknicklocatie daar bij de brug over de Parakreek, daar zouden ze toch meer mee kunnen doen. Parkeerplaats, picknickbank en een verkoopstalletje erbij zou ik zeggen. ;)

En natuurlijk een groot bord met 'Desiré Delano Bouterse Scenery' ofzo. :hap:

Ben wel benieuwd wat die flessenhals met de waterhuishouding van de Parakreek doet. Het lijkt me een nogal moerassig gebied dat regelmatig overstroomt. Hopelijk zorgt dit niet voor waterophoping met een weggespoelde weg als gevolg. We zullen zien...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 25 mei 2020, 18:53

Kennen ze eigenlijk wel dezelfde borden in dat opzicht om het 'fout' te doen door :G12b: te plaatsen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 mei 2020, 21:43

Met een paar uitzonderingen (Suriname gebruikt nog steeds verboden om af te slaan in plaats van verplichte rijrichtingen) hanteert Suriname bij mijn weten dezelfde verkeersborden als Nederland. Uiteraard zijn sommige borden gespiegeld omdat in Suriname links wordt gereden.

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » ma 25 mei 2020, 22:27

Dat inhaalverbod is toch alleen maar onhandig? Heb je een vrachtwagen voor je neus, mag je niet inhalen, ik zie letterlijk geen voordelen aan een inhaalverbod op een snelweg.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 25 mei 2020, 22:33

Kom mensen, niet zo kritisch. Ze leggen daar ook niet elke dag een snelweg aan :rofl2:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » ma 25 mei 2020, 23:10

De projectdrager zei nog dat het een snelheid zou krijgen van :A1-80:
Kortom een prima GOW met bijbehorende regels :hap:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 26 mei 2020, 0:11

Kaaiman schreef: ma 25 mei 2020, 17:59Het heeft dan wel 60 US$ gekost, een flinke smak geld voor Suriname.
60 US dollar is voor de gemiddelde Surinamer allicht ook aardig wat geld, maar die highway was wel een stukje duurder. :duck:

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 26 mei 2020, 1:17

Wouter N14 schreef: ma 25 mei 2020, 22:33 Kom mensen, niet zo kritisch. Ze leggen daar ook niet elke dag een snelweg aan :rofl2:
Mja die opmerkingen doen me als half-Surinamer toch een beetje pijn :sadley:

Dat maakt deze snelweg nog niet meer dan een aanfluiting :mrgreen:
Svenlo

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 26 mei 2020, 7:04

Ik vind de locatie ook wat typisch. Ik zou zelf gewoon een snelweg bouwen tussen het vliegveld en de hoofdstad. In de meeste andere landen doen ze dat ook zo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

H.
dorpsstraat

Bericht door H. » di 26 mei 2020, 7:25

^^ De nieuwe snelweg leidt naar de Martin Luther Kingweg, wat de snelste route van de luchthaven naar Paramaribo is (weliswaar iets meer kilometers dan de Indira Ghandiweg / JFK Highway, maar wel sneller omdat je door minder dorpjes / bebouwing rijdt).

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 06 mar 2021, 1:50

Suriname gaat gebruik maken van Digitale flitspalen voor onder andere de handhaving van de maximumsnelheid. Dit wil Suriname gaan gebruiken om het verkeer (theoretisch) 50% veiliger te maken. De boetes moeten op naam van de koper terecht komen.

Ik ben benieuwd hoe Suriname dit aan wil pakken. De administratie omtrent voertuigen is op dit moment in Suriname een zooitje. Suriname zal dus eerst aan een schone database moeten werken. De camera's worden van Gatso.

Bron: https://www.waterkant.net/suriname/2021 ... e-cameras/
Svenlo

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 12 sep 2021, 1:03

Wat wegennieuws uit Suriname:

Afobakkaweg gestremd door breuk in wegdek

De Afobakkaweg (De weg die van Paramaribo richting Brokopondo loopt) was in augustus gestremd vanwege een breuk in het wegdek dat is veroorzaakt tijdens graafwerkzaamheden. Er werd hierbij gewerkt aan de afwatering. Er is vervolgens een deel weggegraven waardoor de situatie erger werd en de weg is weggespoeld. Ik weet niet of de weg inmiddels weer open is maar daar ga ik wel vanuit.

Afbeelding
Afbeelding

Bron: https://www.waterkant.net/suriname/2021 ... in-wegdek/

Nieuwe brug over Corantijnrivier

Binnen 4 weken maakt de Surinaamse regering een beslissing over hoe deze brug gebouwd zal gaan worden. Dit betekent dat er een nieuwe brug gaat komen tussen Suriname en Guyana die een comfortabele en goede verbinding mogelijk maakt.
Met de bouw van de brug over de Corantijnrivier is Suriname vast van plan een grote industriële ontwikkeling te brengen in het westen van het land. Het staatshoofd gaf aan dat een ‘High Level Study Group’, bestaande uit Surinaamse deskundigen, simultaan aan het project van de brug, werkt aan de voorbereidingen voor het groot industrieelproject in het westen.
De Surinaamse deskundigen bestuderen volgens het Staatshoofd hoe het westen van Suriname en het oosten van Guyana sterk ontwikkeld kan worden op basis van een integraal plan van gasexploitatie, energieopwekking en industriële ontwikkeling aan beide kanten. De president zegt dat er tegelijkertijd wordt gekeken naar de beschikbaarheid van bauxiet om het weer te gaan ontwikkelen, zodat gestart kan worden met een modern aluinaarde fabriek met import vanuit Guyana en de export van gas naar Brazilië.
Bron: https://www.waterkant.net/suriname/2021 ... ijnrivier/

Dit is ontzettend goed nieuws! Een nieuwe brug over de Corantijnrivier zal een goede verbinding vormen tussen Guyana en Suriname al ben ik wel benieuwd hoe het reizen over de grens zal gaan en waar er controlepunten zullen komen...

De brug zal naar alle waarschijnlijkheid hier komen aan het einde van de Oost-West verbinding.
Afbeelding

EBS brengt nog meer duurzame LED verlichting aan
De NV Energiebedrijven Suriname (EBS) is reeds geruime tijd bezig met het treffen van voorbereidingen om op korte termijn te starten met het vervangen van alle (oude) straatverlichtingsarmaturen met LED-armaturen. Als gevolg hiervan worden er geen nieuwe reserve onderdelen en/of lampen gekocht om de oude armaturen te repareren. Hierdoor kan het voorkomen dat bij straatverlichtingsstoringen, deze wat langer blijven om gerepareerd te worden of niet gerepareerd kunnen worden.
Bron: https://www.waterkant.net/suriname/2021 ... rlichting/
Svenlo

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 12 sep 2021, 19:53

Ik vond het sowieso al apart dat de highway Parimaribo - Nieuw-Nickerie gewoon dood liep op de riviermonding.
Terwijl er rondom Nieuw-Nickerie voldoende industriële activatie is waar de Surinaamse economie iets aan heeft.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 12 sep 2021, 20:10

^^ De Nederlandse A58 loopt dood op de Scheldemonding, de Duitse A27 op de Elbemonding en de Duitse A1 op de Fehmarnbelt. Zo bijzonder is dat dus niet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 sep 2021, 6:28

Jeff schreef: zo 12 sep 2021, 19:53 Ik vond het sowieso al apart dat de highway Parimaribo - Nieuw-Nickerie gewoon dood liep op de riviermonding.
Terwijl er rondom Nieuw-Nickerie voldoende industriële activatie is waar de Surinaamse economie iets aan heeft.
Er is 'gewoon' een veerdienst over de Corantijn, waardoor je over de weg verder kan reizen naar Guyana en Brazilië. Je komt dan in Manaus uit, vanaf waar je met een veerdienst over de Amazone naar de rest van Brazilië kan gaan.

In oostelijke richting is er over de Marowijne ook een veerdienst naar Frans-Guyana, en vanaf daar kun je ook nog verder door naar Macapá in Brazilië, vanaf daar is er een langere veerdienst (duurt 24-28 uur) door de Amazonedelta naar Belém vanaf waar de rest van BrazilIë te bereiken is.

Al vraag ik me af of er veel verkeer over de weg is dat vanaf Suriname naar Brazilië of nog verder gaat. Ik vermoed dat het meeste grensoverschrijdende verkeer met Guyana en Frans-Guyana is.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 15 sep 2021, 15:55

^^ De verkeersregels tussen Suriname en Brazilië is kennelijk zo klein dat nooit een rechtstreekse weg is aangelegd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 15 sep 2021, 17:24

Verkeersregels? Bedoel je niet verkeersintensiteiten?

Bij een rechtstreekse weg moet je ook een wissel inbouwen van rechts- naar linksrijdend verkeer en andersom.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 sep 2021, 17:29

Tussen de bewoonde wereld van Suriname en die van Brazilië (rond de Amazone) ligt 800 kilometer jungle waar geen infrastructuur is.

Het was volgens mij wel eens eerder ter sprake gekomen, maar de connectiviteit van Suriname met de rest van het continent is zo beperkt dat het eigenlijk een soort eiland is.

Er is een wissel van links naar rechts rijden op de grens van Guyana en Brazilië: https://www.google.com/maps/@3.3812887, ... a=!3m1!1e3

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 15 sep 2021, 18:59

Palance schreef: wo 15 sep 2021, 17:24 Verkeersregels? Bedoel je niet verkeersintensiteiten?
Dat laatste bedoelde ik, maar de computer was eigenwijs.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 15 sep 2021, 19:01

The inventor of autocorrect should burn in hello. :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 25 sep 2021, 11:31

Suriname werkt aan tolheffing op bepaalde wegen en viaducten

Suriname gaat werken aan tolheffing op verschillende wegen en viaducten. De onderhoudskosten van wegen zijn zo excessief toegenomen en dat terwijl er amper budget voor is om dat onderhoud te kunnen voorzien. In de 1e helft van 2022 zullen de eerste tolhuisjes geplaatst worden.

Het lijkt erop dat er stukken weg geprivatiseerd zullen worden waarbij private bedrijven zullen zorgen voor het onderhoud. Suriname heeft sinds 1 januari 2021 wegenbelasting. Kennelijk is die wegenbelasting niet hoog genoeg om onderhoud te kunnen voorzien van de wegen in Suriname... verhoog dat dan zou je denken...

Bron: https://www.waterkant.net/suriname/2021 ... n-bruggen/
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 25 sep 2021, 12:37

^^
Sowieso zijn de opbrengsten van belasting niet inzetbaar in het eerste jaar van invoering. Zeker niet als ze dienen om een gat in de begroting te vullen.