[SME] Suriname

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: [SME] Suriname

Bericht door sven_engelen » di 12 mei 2020, 22:04

Lekkere Kwal schreef: di 12 mei 2020, 21:33 Natuurlijk niet, dat is gewoon voor een vinger in de pap qua handel en diplomatieke voordelen. Veel landen hebben een kwakkelende economie en dat openbaart zich via een rem op infrastructurele vernieuwing. China heeft genoeg kennis en goedkope arbeidskrachten om daar op in te spelen en overal projecten te winnen. Vervolgens is het land ook schuldenaar aan China en dat geeft leverage voor onderhandelingen op andere vlakken.
(quote ivm nieuwe pagina)
Suriname heeft een staatsschuld van zo heb je me niet. De koers blijft er stijgen en zelfs na presidentiële verlaging (want schijnbaar kan dat) is de koers weer explosief gestegen. Bouterse heeft de koers van €1 op 19 SRD vorige maand verlaagd naar €1 op 8 SRD en tegelijkertijd het betalen met Euro's en USD verboden in het land. Toch is vandaag weer de koers op €1 op 16 SRD. Het land ligt op economisch gebied dus echt op rand van afgrond. China maakt daar gebruik van en geeft Suriname geld en infrastructurele projecten om zo het kwakkelende land te "helpen". Suriname is zowat een "puppet state" van China geworden.

Anyways, de snelweg heeft nu met hulp van Chris een wegenwiki-artikel gekregen.
https://www.wegenwiki.nl/Desi_Delano_Bouterse_Highway
Svenlo

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 12 mei 2020, 22:11

Suriname is rijk aan grondstoffen. Die grondstoffen route veilig stellen is het hoofddoel van dit soort projecten.
En je raad het al: Diezelfde grondstoffen dienen als onderpand voor de kosten van de aanleg.

Juist omdat "Wij, de westerse wereld" China inzetten als "fabriek van de wereld".
Fabriek zonder grondstoffen kan simpelweg niet draaien.

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » wo 13 mei 2020, 11:53

Ik vind het een bijzonder slap stuk snelweg om je voor in de schulden te steken. :facepalm:

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 13 mei 2020, 12:23

^^ Vooral prestige van Bouterse om het volk te laten zien wat ie allemaal wel niet kan en waarom ze op hem moeten stemmen. Laten we hopen dat dit jaar (want er zijn dit jaar verkiezingen) toch echt een groep mensen 180 graden draait en deze oorlogsmisdadiger de rug toekeert.
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 13 mei 2020, 18:51

Dan moeten er wel betere alternatieven zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » ma 18 mei 2020, 20:38

Een video over de nieuwe Highway die geopend is, met beelden van de highway zelf, enkele speeches en de openingsceremonie.
Link
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » ma 18 mei 2020, 20:47

Zijn er zo weinig ontwikkelingen in Suriname , dat dit zo bijzonder is? :lol:

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » ma 18 mei 2020, 20:56

Ook de Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken (EHK) doen hun intrede in Suriname. In plaats van 9-3-markering zoals we deze in Nederland kennen, wordt in het midden 3-9-markering toegepast. Met dank aan Sven voor de tip ;)
Link
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 mei 2020, 21:04

CasablancaMarocco schreef: ma 18 mei 2020, 20:47 Zijn er zo weinig ontwikkelingen in Suriname , dat dit zo bijzonder is? :lol:
Er zijn maar een paar geasfalteerde wegen buiten Paramaribo. Je moet je ook bedenken dat dit een land is waar bijna de hele bevolking in en rond Paramaribo woont en er dus geen noodzaak is aan grootschalige weginfra. De grootste plaats buiten Paramaribo en ommelanden is Nieuw-Nickerie met maar 13.000 inwoners. Van de top 10 grootste plaatsen in Suriname hebben er maar 4 meer dan 5.000 inwoners.

Suriname heeft maar 542.000 inwoners waarvan er 360.000 in en rond Paramaribo wonen. Een enorm deel van het land is onontgonnen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 18 mei 2020, 22:12

Wel grappig dat die verkeersborden Nederlands lijken, maar het fietsoversteekbord in het promofilmpje op 2:00 is weer totaal anders.

Overigens krijgt mijn computer nu kortsluiting van het gekwijl van die minister van openbare werken... :pukey:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 19 mei 2020, 13:38

Chris schreef: ma 18 mei 2020, 21:04 Suriname heeft maar 542.000 inwoners waarvan er 360.000 in en rond Paramaribo wonen. Een enorm deel van het land is onontgonnen.
Besef wel dat er nog duizenden mensen in het oerwoud wonen en dus ongeregistreerd zijn. De inwonersaantallen van Suriname kloppen dus niet helemaal.
Svenlo

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 19 mei 2020, 14:45

Als ze ongeregistreerd zijn acht ik de kans klein dat ze iets hebben met een kentekenplaat erop, en dus bijdragen aan het verkeer.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » di 19 mei 2020, 18:33

EtienneM schreef: ma 18 mei 2020, 20:56 Ook de Essentiële HerkenbaarheidsKenmerken (EHK) doen hun intrede in Suriname. In plaats van 9-3-markering zoals we deze in Nederland kennen, wordt in het midden 3-9-markering toegepast. Met dank aan Sven voor de tip ;)
Link
Ondanks dat Suriname geheel onafhankelijk is van Nederland, vind ik het grappig dat ze toch nog de markeringen van NL afkijken, ze konden ook de markeringen van bijvoorbeeld Brazilië gebruiken wat veel dichterbij gelegen is. :)

Altijd grappig om zoiets te zien, zeker als het aan de overkant van de wereld ligt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 mei 2020, 18:39

Suriname en Brazilië grenzen aan elkaar, maar dat is een grens op een kaart. De jungle is zo dicht dat er net zo goed een oceaan tussen had kunnen liggen.

Dit deel van Suriname is nagenoeg volledig onontgonnen behalve een paar mijnen (Sipaliwini district).

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 mei 2020, 20:24

Kaaiman schreef: ma 18 mei 2020, 22:12 Wel grappig dat die verkeersborden Nederlands lijken, maar het fietsoversteekbord in het promofilmpje op 2:00 is weer totaal anders.

Overigens krijgt mijn computer nu kortsluiting van het gekwijl van die minister van openbare werken... :pukey:
Dat valt wel mee; het is gewoon formeel Nederlands uit de jaren '60 met een Surinaams accent. Vergeet niet dat sinds de onafhankelijkheid van Suriname het Nederlands in Nederland een evolutie heeft doorgemaakt waarin informeel taalgebruik tot in de hoogste kringen is doorgedrongen. In Suriname is dat niet gebeurd zo te horen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 19 mei 2020, 22:00

^^ Volgens mij had Kaaiman het over de inhoud van de speech, wat ik volledig kan begrijpen en niet over het Nederlands ;)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 19 mei 2020, 22:36

Wat Etienne zegt, inderdaad.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 19 mei 2020, 22:46

Chris schreef: di 19 mei 2020, 18:39 Suriname en Brazilië grenzen aan elkaar, maar dat is een grens op een kaart. De jungle is zo dicht dat er net zo goed een oceaan tussen had kunnen liggen.
En naar Guyana en Frans-Guyana gaan slechts veerponten, er is met beide landen maar één grensovergang. De ferry over de Corantijn naar Guyana is toch nog een overtocht van zo'n 30 minuten, de ferry naar Frans-Guyana gaat tussen de stadjes Albina en Saint-Laurent-du-Maroni over de Marowijne. Dat is een wat kortere oversteek. Als je die naar het oosten maakt ben je dan wel gelijk in de EU en kun je weer met euro's betalen. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 20 mei 2020, 22:21

EtienneM schreef: di 19 mei 2020, 22:00 ^^ Volgens mij had Kaaiman het over de inhoud van de speech, wat ik volledig kan begrijpen en niet over het Nederlands ;)
Ik vond de uitleg over het fietspad wel grappig. Blijkbaar is dat voor Surinamers een soort science-fiction geval. Maar goed dat kan ik me wel voorstellen ergens er zullen in de rest van het land weinig fietspaden liggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 20 mei 2020, 22:56

Dat viel me ook al op toen Humberto Tan bij Mindf*ck in Paramaribo een fietstocht moest maken als opdracht. Hij merkte op dat het de eerste keer was dat hij in Suriname op een fiets had gezeten.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 21 mei 2020, 0:23

^^ Fietsen in Suriname is als fietsen op een snelweg. Een doodswens.
Svenlo

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » vr 22 mei 2020, 17:24

Ik zie hier een ander bericht over de nieuwe highway met bewegwijzering. Is dit ook het Chinese lettertype?
Zie rond 0:30: link
Link
Wel op zich jammer dat er zo ook een ratjetoe ontstaat aan lettertypen in Suriname. Je hebt zelfs ANWB UU, zo blijkt uit een eerder bericht.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 22 mei 2020, 20:02

De weg loopt dus van niets naar nergens en heeft 60 miljoen US$ gekost. Oké, het is met de Afobakaweg/JFK Highway wel een snellere verbinding, dat geloof ik best, maar dan denk ik: maak die wegen dan ook 2x2, of enkelbaans met parallelwegen o.i.d., met een vloeiende overgang naar die nieuwe DDB Highway. Juist het gedeelte tussen Paramaribo en Zanderij dat het minst 2x2 nodig heeft is het nu... :geenlach:

Ik vind al die inhaalverboden wel overdreven, eerlijk gezegd. Ze doen net of het twee enkelbaans wegen strak naast elkaar zijn in plaats van één dubbelbaans weg. Ook staan verkeersborden alleen links van de rijbaan. Kennelijk heeft men bestaande richtlijnen voor enkelbaans wegen gehanteerd zonder zich af te vragen of een dubbelbaans weg niet iets andere eisen stelt... :facepalm:

Men heeft het ook over het ontsluiten van plantages. Maar er zijn toch helemaal geen in/uitritten of kruispunten? Ik vraag me af hoe men zich dat voorstelt.

Er staat ook dat de weg alleen voor snelverkeer is bedoeld. Maar heeft iemand al een auto(snel)wegbord of een geslotenverklaring voor langzaam verkeer gezien toevallig?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 22 mei 2020, 22:19

Wat ik het gekste vind is dat men zegt dat de snelweg de ondernemers langs de snelweg moet ondersteunen. Ik hoop niet dat de snelweg wordt volgekwakt met erftoegangen van ondernemers...
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 mei 2020, 22:34

Kaaiman schreef: vr 22 mei 2020, 20:02 De weg loopt dus van niets naar nergens en heeft 60 miljoen US$ gekost. Oké, het is met de Afobakaweg/JFK Highway wel een snellere verbinding, dat geloof ik best, maar dan denk ik: maak die wegen dan ook 2x2, of enkelbaans met parallelwegen o.i.d., met een vloeiende overgang naar die nieuwe DDB Highway. Juist het gedeelte tussen Paramaribo en Zanderij dat het minst 2x2 nodig heeft is het nu... :geenlach:
Een weg op een nieuw tracé aanleggen is natuurlijk makkelijker dan een weg op bestaand tracé verbeteren. En het is ook een prestigeproject.
Ik vind al die inhaalverboden wel overdreven, eerlijk gezegd. Ze doen net of het twee enkelbaans wegen strak naast elkaar zijn in plaats van één dubbelbaans weg. Ook staan verkeersborden alleen links van de rijbaan. Kennelijk heeft men bestaande richtlijnen voor enkelbaans wegen gehanteerd zonder zich af te vragen of een dubbelbaans weg niet iets andere eisen stelt... :facepalm:
Die inhaalverboden zijn inderdaad wat overdreven.
Er staat ook dat de weg alleen voor snelverkeer is bedoeld. Maar heeft iemand al een auto(snel)wegbord of een geslotenverklaring voor langzaam verkeer gezien toevallig?
Aan het begin van de weg staan twee ronde borden, maar in de filmpjes kan ik ze niet van de voorkant zien. Maar het zou natuurlijk heel goed kunnen dat hier een geslotenverklaring en een Vmax staan aangegeven, bijvoorbeeld:

Afbeelding
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 mei 2020, 11:35

Coen Tunnel schreef: vr 22 mei 2020, 22:34
Kaaiman schreef: vr 22 mei 2020, 20:02Er staat ook dat de weg alleen voor snelverkeer is bedoeld. Maar heeft iemand al een auto(snel)wegbord of een geslotenverklaring voor langzaam verkeer gezien toevallig?
Aan het begin van de weg staan twee ronde borden, maar in de filmpjes kan ik ze niet van de voorkant zien. Maar het zou natuurlijk heel goed kunnen dat hier een geslotenverklaring en een Vmax staan aangegeven, bijvoorbeeld:
Dát valt even tegen :lol:

Afbeelding

Wat is eigenlijk de maximumsnelheid in Suriname?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 23 mei 2020, 11:52

^^ Geen idee hoe betrouwbare bron het is:
The maximum speed limit in urban areas is 40 km/h (25 mph), on rural roads – 60 km/h (37 mph), on motorways – 90 km/h (55 mph).
http://www.adcidl.com/Driving-in-Suriname.html
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 23 mei 2020, 11:53

Chris schreef: za 23 mei 2020, 11:35Wat is eigenlijk de maximumsnelheid in Suriname?
Op de highway 80 km/u: https://www.srherald.com/suriname/2020/ ... -bouterse/

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 23 mei 2020, 11:55

Wikiepdia heeft het alleen over 40/50 en 80
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 23 mei 2020, 15:24

Duurzaam veilig is Suriname daarin dus wel.

Is er in en rond Paramaribo in de spitsuren eigenlijk nog sprake van filevorming?