[LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport

Bericht door Attietattie »

Nee. Er zijn al enorm weinig vliegvelden in Nederland. En het is er druk, dus waarom zou je het opdoeken?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Typisch toch altijd dat je zelden tot nooit de voorstanders van het vliegveld hoort. Op het RTL-nieuws gisteren werd gemeld dat de tegenstanders een ‘onafhankelijk’ rapport hadden laten opstellen. Ja, tuurlijk… :facepalm:

En al die woningen? Personeelstekort in de bouw? Stikstof? Infrastructuur? Nutsvoorzieningen? Dat is allemaal overal een probleem, waarom zou dat hier wel goed kunnen?

Er is vraag zat naar vluchten van/naar dit vliegveld.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Het is wel opvallend dat Schiphol eigenlijk de enige luchthaven is die een eigen station heeft. Uiteraard is dat historisch zo gegroeid, maar er is in de voorbije 50 jaar nauwelijks moeite gedaan om ook de andere luchthavens meer als OV-knooppunten te zien. De meeste vliegvelden zijn alleen maar per bus bereikbaar. In verband met gesleep met koffers is dat niet erg comfortabel en boet het in als alternatief voor Schiphol, oftewel een slechtere spreiding van functies door het land.

Daarmee krijg je tevens dit soort opmerkingen om een vliegveld dan maar op te doeken, want elke gemeente aast op bouwgrond aan de stadsrand.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Alle andere luchthavens in Nederland zijn dan ook een orde van grootte kleiner. Eindhoven airport verwerkt net zo veel passagiers in 1 jaar als Schiphol in 1 maand. En Rotterdam heeft maar 1/3 van de passagiersaantallen van Eindhoven. Vanwege de geluidsoverlast liggen vliegvelden altijd aan de rand van de stad, waardoor ze dus noodzakelijkerwijs een eindpunt van een railverbinding moeten zijn. En dan staan de baten voor die paar duizend reizigers per dag niet in verhouding tot de kosten.
In Rotterdam is een railverbinding nog het makkelijkst te regelen: Je kan een aftakking maken vanaf metrostation Melanchtonweg naar de luchthaven en dan lijn D doortrekken. Maar ja, dat is dan toch 3km nieuw spoor, waarvan maar 1 km op maaiveld kan worden aangelegd. Dat zal niet goedkoop worden.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Attietattie schreef: vr 23 aug 2024, 0:01 Nee. Er zijn al enorm weinig vliegvelden in Nederland. En het is er druk, dus waarom zou je het opdoeken?
Die 50 km tussen 2 vliegvelden is nog te veel volgens jou? Uit zowel milieuoverwegingen als uit logistieke overwegingen kun je beter 1 groot vliegveld hebben dan meerdere kleine.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Wat mij betreft heeft Rotterdam een fijne luchthaven die in de verste verte niet concurreert met Schiphol.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Kaaiman schreef: vr 23 aug 2024, 8:54 Het is wel opvallend dat Schiphol eigenlijk de enige luchthaven is die een eigen station heeft. Uiteraard is dat historisch zo gegroeid, maar er is in de voorbije 50 jaar nauwelijks moeite gedaan om ook de andere luchthavens meer als OV-knooppunten te zien. De meeste vliegvelden zijn alleen maar per bus bereikbaar. In verband met gesleep met koffers is dat niet erg comfortabel en boet het in als alternatief voor Schiphol, oftewel een slechtere spreiding van functies door het land.

Daarmee krijg je tevens dit soort opmerkingen om een vliegveld dan maar op te doeken, want elke gemeente aast op bouwgrond aan de stadsrand.
Je doet nu net alsof de vliegvelden veel populairder zouden worden als daar beter vervoer naartoe zou bestaan. Die causale relatie bestaat helemaal niet. Rotterdam zit al sinds een eeuwigheid tegen de slotgrens aan, men heeft niks te klagen over de populariteit. In de praktijk kan ik ook vertellen dat ik liever de metro en de bus naar Rotterdam pak dan het risico te lopen dat de trein Schiphol weer eens niet (op tijd) kan bereiken. Maar met die paar vliegtuigen per uur waarvan het grootste deel budgetvakantievluchten is het wel een erg overbodige luxe in een dichtbevolkte regio.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Jeroen schreef: vr 23 aug 2024, 9:13Die 50 km tussen 2 vliegvelden is nog te veel volgens jou? Uit zowel milieuoverwegingen als uit logistieke overwegingen kun je beter 1 groot vliegveld hebben dan meerdere kleine.
Nederland heeft relatief erg weinig 'kleine velden'. Dat zal voor de meeste mensen geen factor zijn, voor mij wel.

Overigens hoor ik veel mensen erg positief praten over vliegen vanaf Rotterdam of Eindhoven bijvoorbeeld. Positiever dan vliegen vanaf Schiphol.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

verfmeer95 schreef: vr 23 aug 2024, 9:12 In Rotterdam is een railverbinding nog het makkelijkst te regelen: Je kan een aftakking maken vanaf metrostation Melanchtonweg naar de luchthaven en dan lijn D doortrekken. Maar ja, dat is dan toch 3km nieuw spoor, waarvan maar 1 km op maaiveld kan worden aangelegd. Dat zal niet goedkoop worden.
En toch is het een gemiste kans dat ze dat bij de ombouw van het treinspoor naar metrospoor niet meteen hebben meegenomen. Aan zo’n verbinding heb je veel meer dan de huidige bus 33 waar mensen met koffers plek moeten zoeken tussen mensen met kinderwagens. Er is overigens nu wel tijdelijk een bus 300 die rechtstreeks Rotterdam Centraal - vliegveld doet, zonder de tour door Overschie.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Attietattie schreef: vr 23 aug 2024, 11:04 Overigens hoor ik veel mensen erg positief praten over vliegen vanaf Rotterdam of Eindhoven bijvoorbeeld. Positiever dan vliegen vanaf Schiphol.
Vind Rotterdam ook fijn om vandaan te vliegen. Toen ik nog in Den Haag woonde zeker (Randstadrail vanaf Laan van NOI, prima verbinding).
Voor een grote luchthaven is Schiphol zeker niet vervelend maar een klein vliegveld is gewoon relaxter.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Ik vlieg ook liever vanaf een kleiner vliegveld, maar het probleem is dat je erg beperkt bent in je reisbestemmingen, maar vooral ook in de reisdagen en tijden en wij vliegen sowieso vrijwel nooit in het hoogseizoen, waar je juist nog de meeste vluchten op dat soort luchthavens hebt. Airport Weeze ligt hier zowat om de hoek, maar daar heb ik om die reden nog maar 2 keer vanaf gevlogen. Op Schiphol, Düsseldorf en in mindere mate Eindhoven heb je veel meer reisopties.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik ben maar 1 keer vanaf Eindhoven gevlogen, zo'n 5 jaar geleden, maar ik vond het toen zeker geen prettig vliegveld. Te klein voor teveel bestemmingen en passagiers. Rotterdam was ook zo, maar dat is enkele jaren eerder uitgebreid en oogt nu stukken ruimer.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ik ben jaren geleden een keer vanaf Eindhoven gevlogen. Parkeren moest een eind weg om vervolgens met een busje naar het vliegveld gebracht en opgehaald te worden. Vliegveld Rotterdam ken ik niet.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Er staat al een tijd een parkeergarage recht voor de deur. Is 2 minuten lopen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En in de oude situatie waren alle parkeerplaatsen binnen 10-15 minuten lopen bereikbaar.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Attietattie schreef: za 24 aug 2024, 17:13 ^^ Er staat al een tijd een parkeergarage recht voor de deur. Is 2 minuten lopen.
Dat was nog voordat de parkeergarage er was. De parkeerplaatsen vlakbij waren vol, weet ik nog. Lopend was te ver, vooral met bagage. Ook al is het maar een rolkoffer. Dat busje was een uitkomst.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

djiwie schreef: za 24 aug 2024, 0:35
Attietattie schreef: vr 23 aug 2024, 11:04 Overigens hoor ik veel mensen erg positief praten over vliegen vanaf Rotterdam of Eindhoven bijvoorbeeld. Positiever dan vliegen vanaf Schiphol.
Vind Rotterdam ook fijn om vandaan te vliegen. Toen ik nog in Den Haag woonde zeker (Randstadrail vanaf Laan van NOI, prima verbinding).
Voor een grote luchthaven is Schiphol zeker niet vervelend maar een klein vliegveld is gewoon relaxter.
Ik vind Schiphol juist vervelend geworden. Te veel reizigers voor wat het aankan, dus lange rijen, veel lopen en een bijzonder vervelende security check. Eindhoven is een stuk relaxter, en vliegveld Eelde is heerlijk. Je kunt eigenlijk gewoon binnenstappen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Als ik nu iets beter vind geworden op Schiphol zijn het juist de security filters die een paar jaar geleden zijn geopend. Denk dat het voor je ervaring wel uitmaakt hoe vlot je er doorheen kan, laatste keer dat ik vloog vanaf Schiphol was ik er in nog geen 10 minuten doorheen. Maar ook qua ruimte en proces vind ik de nieuwe filters een stuk prettiger dan vroeger.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Precies mijn ervaring. In vergelijking met veel buitenlandse vliegvelden is Schiphol qua beveiliging een verademing.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Vinny schreef: zo 25 aug 2024, 10:19 lange rijen
Tegenwoordig nooit meer last van gehad. Dat was 10-20 jaar geleden extreem veel erger. Okee, nog steeds lange rijen, maar die lopen vaak gewoon heel snel door.
Vinny schreef: zo 25 aug 2024, 10:19veel lopen
Schiphol staat bekend om zijn korte loopafstanden voor een airport van deze omvang.
Vinny schreef: zo 25 aug 2024, 10:19bijzonder vervelende security check.
Geen last van. Ook al word ik er bijna altijd uitgepikt.

Ja, Eindhoven vind ik prettiger, maar alles is relatief. Voor zo'n grote airport, is Schiphol echt erg goed geregeld.
Laatst gewijzigd door Attietattie op ma 26 aug 2024, 0:15, 2 keer totaal gewijzigd.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Het is natuurlijk logisch dat hoe meer gates je hebt hoe groter de gemiddelde loopafstand is. In die zin is iedere vergelijking tussen Schiphol en Rotterdam of Eindhoven appels met peren vergelijken. Het is inderdaad heel fijn als je van een kleinere luchthaven kan vliegen, maar vaak genoeg kan dat gewoon niet omdat jouw bestemming niet wordt aangedaan of enkel op het verkeerde moment.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat was 10-20 jaar geleden extreem veel erger.
Het nieuws van de chaos op Schiphol is van 2022/2023. Dat is echt geen tien jaar geleden. Ik heb voor het laatst via Schiphol gevolgen in 2021 en toen heb ik mezelf voorgenomen om dat nooit meer te doen. Het was werkelijk een hel. Maar verder prima als je andere ervaringen hebt; ik zal wel een paar keer achter elkaar 'pech' gehad hebben :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Chaos en lange rijen hoeven niet hetzelfde te zijn. En ik ben me er bewust van dat 2022 geen 10 jaar geleden is.

De berichten over chaos zijn mij ook ter ore gekomen. Maar lange rijen waren er vroeger in mijn beleving veel meer dan nu.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Die lange rijen zijn voorbehouden aan piekdagen.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Ik loop inmiddels al zo'n 20 jaar regelmatig op Schiphol rond (gemiddeld minimaal 1x per maand) en ik heb er een beetje een haat-liefde verhouding mee. Qua drukte/chaos lijken het een beetje golfbewegingen van telkens een paar jaar. Zo'n 20 jaar geleden was het een drama, toen werd het een tijdje zo veel beter dat het wat mij betreft weer één van de beste vliegvelden was en daarna verslofte het weer.
Op zich is het behoorlijk compact voor een vliegveld van deze orde van grootte. De wachtrijen tot buiten aan toe na de Coronadip waren extreem, maar inmiddels moet ik zeggen dat je eigenlijk nergens zo snel door de security bent als op Schiphol tegenwoordig. Er wordt gewaarschuwd voor ellenlange rijen en vervolgens kun je kiezen bij welke poort je gelijk aan de beurt bent. Blijf me wel verbazen over de willekeur, ook van de nieuwe security-apparatuur. Ik heb nu een tijdje de proef op de som genomen, en ik reis met echt exact dezelfde samenstelling qua bagage en ik trek zelfs de zelfde kleren aan. Telkens is iets anders zogenaamd een probleem. Maar goed, daar heb ik me maar bij neergelegd.

Wat ik al wel sinds mensenheugenis als ergernis ervaar is de paspoortcontrole op Schiphol. Traag, inefficiënt, onvriendelijke benadering en uitermate slecht geregeld. Er zijn uiteraard altijd voorbeelden dat het nog beroerder kan, maar dit moet wat mij betreft zeker beter om de Schiphol ervaring echt beter te maken.

Desalniettemin heb ik een voorkeur voor kleine vliegveldjes, voornamelijk vanwege loopafstanden, dichtbij parkeren etc. Maar qua wachttijd is het echt niet altijd beter. Als er daar capaciteit is voor de handling van 1 vlucht tegelijk en er komen toevallig 2 vluchten tegelijk aan, heb je ook chaos. Of er is maar 1 bagagedroppunt waar de hele vlucht doorheen moet, noem het maar op.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

mvalkenburg schreef: di 27 aug 2024, 9:09 Wat ik al wel sinds mensenheugenis als ergernis ervaar is de paspoortcontrole op Schiphol. Traag, inefficiënt, onvriendelijke benadering en uitermate slecht geregeld. Er zijn uiteraard altijd voorbeelden dat het nog beroerder kan, maar dit moet wat mij betreft zeker beter om de Schiphol ervaring echt beter te maken. .
Het kan inderdaad erger en trager :)

Maar ik gebruik op Schiphol zoveel mogelijk de zelfscan ipv de bemande paspoortcontrole.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Dat kan je schudden als niet-EU-ingezetene of wanneer je met kinderen reist. Dat gaat inderdaad zeer moeizaam.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Palance schreef: di 27 aug 2024, 10:07 Maar ik gebruik op Schiphol zoveel mogelijk de zelfscan ipv de bemande paspoortcontrole.
Die zelfscan vind ik eigenlijk nog het ergste. Tergend trage apparatuur, ook vaak de helft van de poortjes dicht. En vaak zijn we dan dus net met kinderen onderweg waardoor je er geen gebruik van mag maken. Terwijl dat technisch gewoon zou moeten kunnen, immers bij aankomst in de UK mochten (/moesten) diezelfde kinderen namelijk wel door de zelfscan.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Attietattie schreef: zo 25 aug 2024, 20:44 Schiphol staat bekend om zijn korte loopafstanden voor een airport van deze omvang.
Een onderzoek levert toevallig het tegenovergestelde op:

https://www.nu.nl/economie/6326015/loop ... uropa.html

Al moet ik daarbij zeggen dat ze ook wel appels en peren vergelijken...
Attietattie
2x5 autosnelweg

Seat Ibiza schreef: di 27 aug 2024, 11:01appels en peren...
Hier is alles mee gezegd. Eigenlijk bevestigt de uitkomst mijn opmerking. Heathrow en Frankfurt zijn enigszins vergelijkbaar.

Daarnaast weet ik niet wat men met lopen bedoelt. Schiphol staat erom bekend dat alles vanuit een centrale plek te voet bereikbaar is. Er is geen sprake van verschillende terminals die met bussen of treinen van elkaar gescheiden zijn, in tegenstelling tot sommige andere velden. Als je die bussen niet meerekent, kan de verste gate wel 5 kilometer verderop liggen en scoort Schiphol tóch slechter.