[LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport
Moderator: Moderatoren
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport
Een paar minuten meer of minder te voet vind ik ook een vrij onbelangrijke factor in hoe fijn een vliegveld is. Al is het wel jammer dat die loopbanden overal in de wereld blijkbaar erg storingsgevoelig zijn. Wat ik wel prettig vind, is als je bij de gate gewoon even kunt gaan zitten, terwijl je wacht tot het instappen begint. Onlangs was ik in Kopenhagen, en daar waren letterlijk een handvol stoelen neergezet, en stonden honderd man een beetje te dralen bij de gate en in de gang erlangs.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Eigenlijk elke keer als ik langs de bemande paspoortcontrole ga, gaat het sneller. De zelfscanners hebben toch meer tijd nodig. Maar het bespaart flink wat personeel, dus ik snap het wel dat ze er zijn. Maar als de rij bij de bemande paspoortcontrole net zo lang is als bij de zelfscan, dan kies ik de bemande paspoortcontrole als het kan. Soms wordt je ook simpelweg doorgestuurd naar de automatische controles.Palance schreef: di 27 aug 2024, 10:07Het kan inderdaad erger en tragermvalkenburg schreef: di 27 aug 2024, 9:09 Wat ik al wel sinds mensenheugenis als ergernis ervaar is de paspoortcontrole op Schiphol. Traag, inefficiënt, onvriendelijke benadering en uitermate slecht geregeld. Er zijn uiteraard altijd voorbeelden dat het nog beroerder kan, maar dit moet wat mij betreft zeker beter om de Schiphol ervaring echt beter te maken. .
Maar ik gebruik op Schiphol zoveel mogelijk de zelfscan ipv de bemande paspoortcontrole.
Heathrow heeft verschillende terminals en zelfs bij een overstap tussen twee SkyTeam-airlines (bv. van KLM naar Virgin Atlantic) moet je soms van terminal wisselen. Dat kost tijd.Attietattie schreef: di 27 aug 2024, 11:21Hier is alles mee gezegd. Eigenlijk bevestigt de uitkomst mijn opmerking. Heathrow en Frankfurt zijn enigszins vergelijkbaar.
Daarnaast weet ik niet wat men met lopen bedoelt. Schiphol staat erom bekend dat alles vanuit een centrale plek te voet bereikbaar is. Er is geen sprake van verschillende terminals die met bussen of treinen van elkaar gescheiden zijn, in tegenstelling tot sommige andere velden. Als je die bussen niet meerekent, kan de verste gate wel 5 kilometer verderop liggen en scoort Schiphol tóch slechter.
Ik vind Schiphol voor wat één van de grootste vliegvelden van Europa is best efficiënt. Ik heb wel een tijdje gehad dat ik veel voor werk moest vliegen en dat mijn vlucht vaak aankwam bij gate B36 en ze het voor elkaar kregen de bagage op band 22 te laten aankomen. Dan moet je wel een stevige wandeling maken. Maar meestal valt het mee.
Op luchthavens met meerdere terminals zit het probleem er vooral in als je van terminal moet wisselen, en als dat met bv. een bus of treintje moet. Als je binnen de terminal kan blijven is het best handig. New York JFK is best een grote luchthaven, maar als je met KLM en/of Delta vliegt en daar moet overstappen, blijf je binnen Terminal 4. Dat is de grootste terminal van JFK, maar ook binnen die terminal is alles prima te behappen. Ik moest ook een keer in Atlanta overstappen, qua aantallen passagiers de grootste luchthaven van de wereld. Daar heb je meerdere concourses die noord-zuid lopen, en haaks daarop loopt in het midden een ondergrondse trein om die concourses met elkaar te verbinden. Die treintjes rijden af en aan, waardoor we bij een overstap van de ene concourse binnen een minuut of tien bij onze gate bij de andere concourse stonden. Loopafstand van de gate naar de trein is nooit meer dan zo'n 350 meter, dus in het meest extreme geval loop je 700 meter bij een overstap en moet je een paar minuten met zo'n treintje. Alleen als je de VS inreist via Atlanta en door de paspoortcontrole moet mag je meer tijd uittrekken. Maar als je overstapt tussen twee binnenlandse vluchten of van een binnenlandse vlucht op een internationale vlucht kan het heel vlot gaan.
Athene wordt in dat artikel ook genoemd als een luchthaven met lange afstanden, maar de keer dat ik daar overstapte vond ik het heel erg meevallen. Zo groot is het daar niet. Ik kom op Google Maps bij lange na ook niet aan die 2,5 km, ik weet niet hoe ze dat gemeten hebben.
-
Egbert
- expressweg
Hoe vind je Heathrow en Frankfurt enigszins met elkaar te vergelijken? Heathrow heeft 3 verschillende terminalgebouwen (1-3, 4 en 5) die alleen maar per extern vervoer verbonden zijn. Frankfurt heeft nog altijd maar één terminalgebouw (terminal 3 is nog in aanbouw). Frankfurt en Schiphol zijn juist met elkaar te vergelijken. Frankfurt is wat uitgestrekter (1 km langere loopweg) maar heeft daarvoor een Skytrain.Attietattie schreef: di 27 aug 2024, 11:21
Hier is alles mee gezegd. Eigenlijk bevestigt de uitkomst mijn opmerking. Heathrow en Frankfurt zijn enigszins vergelijkbaar.
Schiphol is een groot Düsseldorf.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Qua reizigersaantallen.Egbert schreef: di 27 aug 2024, 15:37Hoe vind je Heathrow en Frankfurt enigszins met elkaar te vergelijken?
Schiphol met Eindhoven vergelijken is niet helemaal fair.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Teetje
- verkeersader
LHR en FRA zijn qua reizigersaantallen juist totaal niet met elkaar te vergelijken: LHR op dit punt de drukste luchthaven van Europa, FRA staat op de zesde plek. Het verschil: 19,6 mio passaagiers.Attietattie schreef: wo 28 aug 2024, 1:28Qua reizigersaantallen.Egbert schreef: di 27 aug 2024, 15:37Hoe vind je Heathrow en Frankfurt enigszins met elkaar te vergelijken?
Dit zijn de cijfers over heel 2023, zoals je kunt zien is ook het verschil tussen AMS en FRA groot
1. Londen (LHR) 79,1 mio passagiers
2. Istanbul (IST) 78,5 mio passagiers
3. Parijs (CDG) 67,4 mio passagiers
4. Schiphol (AMS) 61,7 mio passagiers
5. Madrid (MAD) 60,2 mio passagiers
6. Frankfurt (FRA) 59,5 mio passagiers
7. Barcelona (BCN) 49,9 mio passagiers
Laatst gewijzigd door Teetje op wo 28 aug 2024, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Tussen Schiphol en Frankfurt zit niet zoveel verschil.
-
Teetje
- verkeersader
Een verschil van 2,2 mio passagiers per jaar niet groot? Rotterdam The Hague verwerkte 2,2 mio passagiers in 2023, precies het verschil
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
3,6% verschil vind ik persoonlijk niet zo heel groot. Zeker gezien het beperkte vergelijkingsmateriaal.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
LHR en IST steken er in Europees opzicht bovenuit.
De categorie daaronder bestaat uit luchthavens die tevens hub zijn van grote full service airlines: CDG (Air France), AMS (KLM), MAD (Iberia, Air Europa) en FRA (Lufthansa), allen met ook veel intercontinentale vluchten naar Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Die 2,2 miljoen verschil tussen AMS en FRA stelt in dat opzicht niet veel voor. Dat RTM dat verwerkt, tja - die regionale luchthavens hebben in zo'n vergelijking weinig te zoeken.
Wat daarna komt is weer een andere categorie, van luchthavens die minder een hubfunctie hebben, of een hubfunctie voor kleinere airlines, en waar het aantal intercontinentale vluchten weer een stuk minder is, of voornamelijk gericht op bepaalde delen van de wereld: denk aan Lissabon, dat een hub is voor TAP, die sterk is in vluchten naar Portugeestalige landen.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Het gaat mij om het verschil tussen een extreem groot, of een schattig klein veldje. Schiphol vergelijken met Eindhoven ten aanzien van de loopafstand slaat totaal nergens op.Teetje schreef: wo 28 aug 2024, 12:59LHR en FRA zijn qua reizigersaantallen juist totaal niet met elkaar te vergelijken
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Teetje
- verkeersader
Zeker: op mondiale schaal staan enkel deze twee Europese velden in de top 10 van grootste luchthavens, op respectievelijk de 4e en 7e plek.
LHR is traditioneel een belangrijk eind-/beginpunt vanwege de grote Britse markt, overstappen speelt daar minder een rol.Coen Tunnel schreef: wo 28 aug 2024, 14:39 De categorie daaronder bestaat uit luchthavens die tevens hub zijn van grote full service airlines: CDG (Air France), AMS (KLM), MAD (Iberia, Air Europa) en FRA (Lufthansa), allen met ook veel intercontinentale vluchten naar Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Azië.
IST is dankzij THY een belangrijke hub geworden: THY gaat in dat opzicht vol de concurrentie aan met EK in DUB en KL in AMS en zoals uit de cijfers blijkt, met succes.
De KLM is traditioneel een airline die het moet hebben van transferreizigers, logisch, onze binnenlandse markt is te gering.
AF, LH en IB die je noemt zitten daar een beetje tussen in qua model en combineren die hubfunctie op hun nationale luchthavens met een grotere binnenlandse markt.
-
sanderl
- autoweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Deels waar, maar voor British Airways en in iets mindere mate Virgin Atlantic (samen met partners als bv. KLM) heeft LHR ook een belangrijke hubfunctie. Londen is een grote stad die sowieso veel vliegverkeer aantrekt, maar overstappers zijn er ook zeker.Teetje schreef: wo 28 aug 2024, 15:24LHR is traditioneel een belangrijk eind-/beginpunt vanwege de grote Britse markt, overstappen speelt daar minder een rol.
DXB, bedoel je.IST is dankzij THY een belangrijke hub geworden: THY gaat in dat opzicht vol de concurrentie aan met EK in DUB en KL in AMS en zoals uit de cijfers blijkt, met succes.
Dat zie je ook wel aan de andere andere landen waar de vliegvelden in de Europese top staan: allemaal veel grotere landen, en behalve Frankfurt ook veel grotere steden. In Frankfurt helpt de centrale ligging in Duitsland dan een beetje, en ook dat door de deling Berlijn lange tijd niet de hoofdstad van West-Duitsland was, en Bonn ook maar weinig voorstelde.De KLM is traditioneel een airline die het moet hebben van transferreizigers, logisch, onze binnenlandse markt is te gering.
We moeten die binnenlandse vluchten ook niet overdrijven. Uiteindelijk zijn in Frankrijk, Duitsland en Spanje die binnenlandse vluchten ook vooral feeders. Er zijn weinig mensen die binnenlands het vliegtuig nemen, de hogesnelheidstrein zal tegenwoordig meer in trek zijn. Ja, Frankrijk heeft dan nog Corsica en Spanje de Balearen en Canarische Eilanden waar vliegen ook veel binnenlands verkeer genereert. Maar Iberia kon het aantal vluchten tussen Madrid en Barcelona flink naar beneden schroeven toen de hogesnelheidstrein daar gereed was. In de Spaanse top-10 van drukste luchthavens staan vijf luchthavens op eilanden: Palma de Mallorca op 3, Gran Canaria op 5, Ibiza op 7, Tenerife-Zuid op 8, en Tenerife-Noord op 10. In de rest van de top-20 staan er nog vier eilandluchthavens bij.AF, LH en IB die je noemt zitten daar een beetje tussen in qua model en combineren die hubfunctie op hun nationale luchthavens met een grotere binnenlandse markt.
Twee andere luchthavens in de top-10, en Barcelona (op 2) en Valencia (op 9) ook wel een beetje, zijn bij uitstek vakantiebestemmingen die véél meer internationale dan binnenlandse vluchten hebben: Málaga op 4 en Alicante op 6. Die Spaanse binnenlandse markt is er wel, maar is vooral sterk als het gaat om de eilandverbindingen.
Maar als je dan kijkt naar Duitsland: vluchten van Berlijn of München naar Frankfurt zullen vooral gevuld zijn met overstappers en veel minder met binnenlandse reizgers die louter dat traject reizen. Lufthansa heeft dan nog een secundaire hub in München, dus er zijn genoeg kleinere luchthavens die wel verbindingen hebben met zowel Frankfurt als München. Maar vanaf de grootste stad van het land, Berlijn, dat bovendien ook nog wel excentrisch is gelegen in het land, valt het aantal binnenlandse bestemmingen erg mee. Het zijn er maar zes: Frankfurt, München, Düsseldorf, Köln/Bonn, Stuttgart en Saarbrücken (bij die laatste hebben we het over tweemaal per dag met een ATR 42, dus dat zijn heel weinig reizigers). En dan heb ik alle binnenlandse bestemmingen al genoemd.
In die zin is het enige verschil met KLM dat er op alle KLM-feeders een grens tussen zit.
-
Teetje
- verkeersader
Kan het in het jaarverslag van LHR zo direct niet terugvinden in cijfers (245 pagina's....), maar verreweg de meeste passagiers op LHR hebben London of elder in de UK als eindbestemming, ongeacht hoe ze verder gaan, vliegend, treinend of per auto. Dat is wat ik bedoel met LHR is meer eindpunt dan hub. Ik kijk niet naar de feeders. En dan hebben we het inderdaad nog niet eens over LGW, LTN en STN.Coen Tunnel schreef: wo 28 aug 2024, 16:39Deels waar, maar voor British Airways en in iets mindere mate Virgin Atlantic (samen met partners als bv. KLM) heeft LHR ook een belangrijke hubfunctie. Londen is een grote stad die sowieso veel vliegverkeer aantrekt, maar overstappers zijn er ook zeker.
Eh, ja, die bedoelde ik
Correct, maar dat is dan ook niet helemaal wat ik bedoelde. Een hub-and-spoke model voorziet in verbindingen tussen zo veel mogelijk bestemmingen met één centraal punt als overstap. In het geval van KLM is dat dus AMS: vlieg met de KLM (of partner) van A naar AMS en vervolgens door naar B, zonder dat je werkelijk in NL geweest bent als passagier, dus niet langs de KMAR.We moeten die binnenlandse vluchten ook niet overdrijven. Uiteindelijk zijn in Frankrijk, Duitsland en Spanje die binnenlandse vluchten ook vooral feeders. Er zijn weinig mensen die binnenlands het vliegtuig nemen, de hogesnelheidstrein zal tegenwoordig meer in trek zijn.
Als je dat dan beoordeelt voor airlines als genoemde AF, IB en LH, dan geldt dat zij een stuk minder op dat type passagiers hoeven te leunen. Om de simpele reden dat een substantieel deel van hun passagiers uitstapt en in het land van aankomst blijft. Opnieuw: het maakt niet uit hoe ze hun reis binnenlands vervolgen.
Je merkt terecht op dat Duitsland in feite twee grote hubs heeft: FRA en MUC. LH heeft haar intercontinentale vloot dan ook over beide velden verdeeld. Het vluchten aanbod vanuit MUC is een wat uitgeklede versie als die vanuit FRA. De binnenlandse en intra-europese vluchten van LH zijn dan ook op die twee velden geconcentreerd.Maar als je dan kijkt naar Duitsland: vluchten van Berlijn of München naar Frankfurt zullen vooral gevuld zijn met overstappers en veel minder met binnenlandse reizgers die louter dat traject reizen. Lufthansa heeft dan nog een secundaire hub in München, dus er zijn genoeg kleinere luchthavens die wel verbindingen hebben met zowel Frankfurt als München. Maar vanaf de grootste stad van het land, Berlijn, dat bovendien ook nog wel excentrisch is gelegen in het land, valt het aantal binnenlandse bestemmingen erg mee. Het zijn er maar zes: Frankfurt, München, Düsseldorf, Köln/Bonn, Stuttgart en Saarbrücken (bij die laatste hebben we het over tweemaal per dag met een ATR 42, dus dat zijn heel weinig reizigers). En dan heb ik alle binnenlandse bestemmingen al genoemd.
Maar elders in Duitsland (je noemde Berlijn als voorbeeld) is vooral Eurowings de airline die ook binnenlandse vluchten aanbiedt. En Eurowings is onderdeel van LH.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Akkoord, maar ook dan moet je bij Schiphol wel over de grenzen heen kijken. KLM probeert zich behoorlijk te positioneren op de Belgische (vooral Vlaamse markt); de samenwerking met Eurostar geeft dat al aan. Maar het is al langer dat er ook behoorlijk wat Belgen op allerlei manieren (of dat nou per trein, per auto, of met het vliegtuig vanaf Brussel is) van/naar/via Schiphol reizen, vooral ook omdat het aanbod op Schiphol veel groter is dan op de luchthaven van Brussel. Het achterland van Schiphol strekt zich daardoor uit tot voorbij de Nederlandse grenzen, zeker voor de intercontinentale verbindingen. KLM heeft voor Vlamingen bovendien als voordeel dat men er ook Nederlands spreekt, dat maakt het laagdrempeliger om te gebruiken.Teetje schreef: wo 28 aug 2024, 17:35pe passagiers hoeven te leunen. Om de simpele reden dat een substantieel deel van hun passagiers uitstapt en in het land van aankomst blijft. Opnieuw: het maakt niet uit hoe ze hun reis binnenlands vervolgen.
En uiteraard heeft Schiphol voor dit deel van Europa een aantal heel sterke punten: het is door de samenwerking met KLM ook de Europese hub van Delta, het is de Europese toegangspoort naar bestemmingen als Aruba, Curaçao en Paramaribo, er is een heel behoorlijk netwerk naar Latijns-Amerika, en er is ook een sterke focus op Oost- en Zuidoost-Azië. Maar goed, voor Latijns-Amerika en ook Oost- en Zuidoost-Azië heb je inderdaad dat hub-and-spoke-model wel nodig. Anders blijft er weinig over.
-
Teetje
- verkeersader
Je zag vroeger ook airlines als LH en BA op binnenlandse vluchten groot materieel inzetten, de Airbus A300, Boeing 767, in een high-density inrichting. Gebeurt al jaren niet meer.Coen Tunnel schreef: wo 28 aug 2024, 17:59De kortere vluchten (bv. van Berlijn naar Hamburg of van Berlijn naar Hannover) zijn al lang geschrapt ten faveure van de trein, Nürnberg-München is door Lufthansa enkele jaren geleden door een busdienst vervangen, en zelfs op een verbinding als Berlijn-Nürnberg zijn geen vluchten meer.
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Berlijn - Nürnberg is opgeheven omdat vliegen niet meer loonde na het openen van de HSL tussen die plaatsen:Coen Tunnel schreef: wo 28 aug 2024, 17:59Wat ik bedoel is dat dat binnenlandse aanbod tegenwoordig wel wat uitgekleed is. De kortere vluchten (bv. van Berlijn naar Hamburg of van Berlijn naar Hannover) zijn al lang geschrapt ten faveure van de trein, Nürnberg-München is door Lufthansa enkele jaren geleden door een busdienst vervangen, en zelfs op een verbinding als Berlijn-Nürnberg zijn geen vluchten meer.
Eurowings überlässt Strecke Nürnberg – Berlin der Bahn
https://www.aerotelegraph.com/eurowings ... n-der-bahn
Sinds de opening van de spoorlijn is de treinreis verkort tot minimaal 2 uur en 50 minuten, daar valt niet tegenop te vliegen.