Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Rene » do 29 jan 2009, 21:43

[url=http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=39671]AT5[/url] (29-1-2009) schreef:Parkeergarages eenderde duurder

Een dagkaart in een parkeergarage van de gemeente wordt 37 procent duurder. De prijsstijging volgt op de verhoging van de tarieven voor parkeren op straat zegt de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer donderdag. De gemeentelijke garages gaan 12 uur rekenen voor een dagkaart in plaats van 10 uur, omdat concurrerende garages dat ook doen. Garage de Kolk is het duurst: na de verbouwing kost een dagkaart 60 euro. Ook wordt het dalurentarief in de garages afgeschaft.De VVD is tegen de prijsverhogingen en wil dat ze niet doorgaan.
ZESTIG euro voor een dagkaart. :evil:

Dit is puur een geval van Roverheids-beleid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Chris » do 29 jan 2009, 22:06

Ik zeg; tijd om een paar giga shopping malls te bouwen aan de rand van Amsterdam of in Almere. Laat die uitzuigers dan maar lekker in hun lege winkelstraten zitten. Kom toch zeg, 60 euro, dit slaat werkelijk nergens meer op. Anyway, mij vinden ze toch niet in stadscentra. Boodschappen doe ik wel in wijkcentra en de rest koop ik niet in het centrum.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » vr 30 jan 2009, 1:04

Ik betaal gewoon nooit in Amsterdam. Nergens. En ik zet m op laad- en losplaatsen. Een boete is heel veel goedkoper dan betalen.

Ik ben zelfs een keer een parkeergarage uitgereden zonder te betalen omdat ik welgeteld 30 seconden binnen was en 1,20 moest betalen. Kostte me 5 minuten aan de intercom maar soit... :)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door duikgek89 » vr 30 jan 2009, 1:30

Aan de intercom?
Dat kan veel makkelijker, gewoon heel kort achter je voorganger blijven.

Deze bedragen zijn gewoon crimineel. Dat je wat moet betalen oke, maar zoveel...
In Den Bosch parkeer je de hele dag voor 2 euro, en dan moet je (gratis!) een paar minuten met de bus naar het centrum. Ideaal.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » vr 30 jan 2009, 7:26

duikgek89 schreef:Aan de intercom?
Dat kan veel makkelijker, gewoon heel kort achter je voorganger blijven.

Deze bedragen zijn gewoon crimineel. Dat je wat moet betalen oke, maar zoveel...
In Den Bosch parkeer je de hele dag voor 2 euro, en dan moet je (gratis!) een paar minuten met de bus naar het centrum. Ideaal.
Er was gebrek aan een voorganger. ;)

Wat dat betreft is het in Amsterdam ook niet slecht geregeld: je kan in Amsterdam ook voor €5,50 24u parkeren met gratis openbaar vervoer. Maar als je zoals ik in Amsterdam woont wordt iedere dag €5,50 (of iedere dag €2,-) op den duur een dure grap. Komt het tijdverlies nog eens bovenop. Onbetaalbaar dus. Dat neem ik letterlijk dus betaal ik niet. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Palance » vr 30 jan 2009, 8:29

Als ik al in het centrum van Amsterdam wil zijn, dan parkeer ik mijn auto bij de Arena voor 5,50 per dag inclusief 2 metrokaartjes. Veel goedkoper en veel makkelijker (en je bent sneller in de stad).

Tsja, schijnbaar is de 'limiet' nog niet bereikt qua hoogtes van parkeren. De straten zijn nog altijd niet leeg.

En ik las gisteren dat mijn gemeente over 2 of 3 jaar ook betaald parkeren gaat invoeren. Om de verbouwing van ons centrum te bekostingen :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Pino » vr 30 jan 2009, 8:50

Sinds ik in Amsterdam woon, ben ik welgeteld één keer met de auto de stad in geweest. Een nieuwe collectie wijnglazen was, vanwege de breekbaarheid, niet echt een optie met de fiets of met het OV. Dat was nog knap lastig, want als je de fiets gewend bent, moet je ook maar weten hoe je vanaf CS in de Bijenkorf-garage komt (niet over het Damrak dus). De rest van de tijd ga ik gewoon met fiets of OV de stad in, terwijl ik andere aankopen waarvoor ik een auto nodig zou kunnen hebben buiten het centrum doe. Dat is ook het doel dat men wil bereiken. En het is nou ook weer niet zo dat dat zo heel slecht wordt gefaciliteerd, onder meer met de parkeerterreinen aan de randen van de stad.

Natuurlijk is zestig euro een idioot bedrag. Natuurlijk gaat de redenering nergens over, want na deze verhoging van de garagetarieven om in lijn te blijven met de straattarieven gaan volgend jaar de straattarieven weer omhoog om in lijn te blijven met de garagetarieven. Maar de boodschap is al jaren dezelfde. Ga de binnenstad van Amsterdam niet met de auto in. De groep mensen die zo vreselijk op de auto is gericht dat ze zelfs naar Amsterdam-Centrum nog niet zonder kunnen, moet daar maar voor betalen. En voor zover die mensen voortaan wegblijven in Amsterdam, gaat het kennelijk niet om een dusdanig grote groep dat dat de Amsterdamse middenstand in de problemen brengt.

Overigens zie ik liever dat het garagetarief ietsje lager is dan het straattarief. Ik zie liever dat mensen rechtstreeks naar een parkeergarage rijden dan dat ze een kwartier door de straten rijden op zoek naar een parkeerplaats. Dat is ook wel zo goed voor de doorstroming en de uitstoot. Op de Amsterdamse straten geldt op bepaalde tijdstippen een daltarief (de precieze invulling verschilt per buurt). Het afschaffen van het daltarief lijkt me ongewenst voor zover dat ertoe zou kunnen leiden dat mensen eerder in de straten willen parkeren.

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door JB81 » vr 30 jan 2009, 14:19

duikgek89 schreef: Deze bedragen zijn gewoon crimineel. Dat je wat moet betalen oke, maar zoveel...
In Den Bosch parkeer je de hele dag voor 2 euro, en dan moet je (gratis!) een paar minuten met de bus naar het centrum. Ideaal.
Dat kan in Amsterdam natuurlijk ook. Parkeren bij de Arena en voor een paar euro rol je de stad in. Als je je auto zo nodig op de grachten kwijt moet heb je al ergens een steekje lost zitten :P.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » vr 30 jan 2009, 14:23

Jij hebt je auto liever op 5 kilometer van je voordeur?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Palance » vr 30 jan 2009, 14:33

Attietattie schreef:Jij hebt je auto liever op 5 kilometer van je voordeur?
Ik ken ook in Rotterdam mensen die dat doen en in de stad wonen. Die parkeren de auto (gratis) aan de rand van de stad, en gaan dan per OV naar huis toe. Een parkeervergunning is peperduur, plek heb je toch niet gegarandeerd en per auto doe je er, zeker in de spits, veels te lang over.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » vr 30 jan 2009, 14:41

Dat is prima, maar ik moet mijn auto snel kunnen hebben. Zeggen dat je dan een steekje los hebt zitten is lekker makkelijk natuurlijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door JB81 » vr 30 jan 2009, 14:46

Ik neem ook niet aan dat jij als bewoner iedere dag het dagtarief betaalt ;).

Mijn "steekje los"-opmerking sloeg natuurlijk op bezoekers.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » vr 30 jan 2009, 14:49

Zoals ik al zei: ik betaal gewoon niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Palance » vr 30 jan 2009, 15:20

JB81 schreef: Als je je auto zo nodig op de grachten kwijt moet heb je al ergens een steekje lost zitten :P.
Dat heb je inderdaad. Best zonde namelijk als zo'n auto naar de bodem zinkt namelijk. Tenzij je het tijdens vorstperiodes doet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Rene » vr 30 jan 2009, 19:39

Je hebt tegenwoordig een steekje los als je überhaupt nog naar Amsterdam toe gaat.
Het winkelaanbod in andere Noord-Hollandse steden is minstens net zo goed, je hebt minder overlast en die plaatsen zijn een stuk minder auto-onvriendelijk.
Maar ja, voor een filmpje of etentje ga je dan natuurlijk ook niet meer naar Amsterdam, als je eenmaal de regio hebt leren kennen...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Palance » vr 30 jan 2009, 19:51

Ik kom alleen nog in Amsterdam als ik een concert heb in de buurt (Arena of HMH). Dan parkeer ik de auto onder/bij de Arena en ga even met de metro de stad in. Even 'spontaan' de stad in, dat doe ik niet. Ik wil nog wel een keertje dat stad wat 'cultureler' leren kennen, maar zomaar shoppen, dat doe ik niet. Het winkelaanbod is inderdaad niet bijzonder te noemen, alhoewel er best interessante speciaalzaken zijn, mits je ze weet te vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Chris » vr 30 jan 2009, 19:57

Ik vraag me sowiezo af waarom we hier niet wat meer grote supermarkten zoals in Frankrijk hebben op beter bereikbare plekken. Ik vind het onzin dat ik voor winkels als Leen Bakker of de Mediamarkt het centrum in moet. Wat mij betreft worden dat soort zaken meet opgesplitst in centrum/periferie retailgebieden. Zo hou je het funshoppen en andere aankopen waar je meestal niet per se een auto voor nodig hebt in het centrum, maar hou je winkels waar je eigenlijk alleen met de auto je aankopen kan vervoeren gewoon bij een grote uitvalsweg.

Maarja, ik hoor de centrumwinkeliers al weer jammeren over inkomstenderving. Maar misschien is het beter eens te kijken naar wat de klant wil, in plaats van een halfbakken beleid waar de auto geweerd wordt - maar toch net niet - waar niet iedereen bepaald blij van wordt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Wouter N14 » vr 30 jan 2009, 21:01

Dit is dus het addertje onder het gras van het afschaffen van de wielklem :neeneenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Palance » vr 30 jan 2009, 21:04

Chris schreef:Ik vraag me sowiezo af waarom we hier niet wat meer grote supermarkten zoals in Frankrijk hebben op beter bereikbare plekken.
Ja, Carrefour heeft zijn intrede in Nederland helaas nog niet gedaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Rene » vr 30 jan 2009, 21:08

Onze ruimtelijke ordening: al zou zo'n onderneming het willen, de politiek zal het niet toelaten.
Je weet wel, betonkoppenbeleid t.a.v. auto- en ov-bereikbaarheid.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » di 31 mar 2009, 18:31

Ik hoorde vandaag iets over parkeerautomaten in Amsterdam waar je je kenteken moet invullen. Weet iemand iets meer?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door waldo79 » di 31 mar 2009, 19:15

Ik heb dat jaren geleden eens in Neuchâtel gedaan. Van een Amsterdams initiatief weet ik niets :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Palance » di 31 mar 2009, 19:25

Attietattie schreef:Ik hoorde vandaag iets over parkeerautomaten in Amsterdam waar je je kenteken moet invullen. Weet iemand iets meer?
Ik heb dat volgens mij in Wales wel eens moeten doen, dat om te voorkomen dat je later je kaartje doorgeeft aan een ander als je parkeertijd nog niet verstreken is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door paolie » di 31 mar 2009, 20:17

Dat kan al een tijdje bij de nieuwe automaten in Amsterdam. Als straks alle automaten vernieuwd zijn, zal het standaard ingevooerd worden en kun je achteraf betalen ipv vooraf. Hoef je van te voren dus niet meer te bedenken hoe lang je wilt staan.
Trouwens, wat bewonersvergunningen betreft, die zijn in Amsterdam relatief spotgoedkoop, met een tarief van rond de 17 euro per maand.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » di 31 mar 2009, 21:02

Wat ik heb begrepen is het bedrag van een vergunning afhankelijk van de locatie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door paolie » wo 01 apr 2009, 9:04

Klopt, Centrum is het duurst, maar met 28 euro per maand natuurlijk, in vergelijking met bezoekersparkeren, nog steeds spotgoedkoop.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Juerd » wo 01 apr 2009, 11:02

Een aantal mensen hier is bilj met het transferiumconcept bij de Arena. Ik heb er ook een paar keer gebruik van gemaakt, maar het is door het gedoe eromheen zeer beperkt inzetbaar. Daarbij is extra reistijd het grootste probleem. Er zijn verschillende vertragende factoren:
1. In de rij staan om je OV-kaartje te bemachtigen
2. Naar het metrostation lopen
3. Op de metro wachten
4. Met de metro reizen
5. Weer op de metro wachten op de terugweg
6. Met de metro reizen
7. Naar de ArenA lopen
8. Je kaartje laten stempelen, en als je na sluitingstijd van de normale balie bent eerst helemaal naar het parkeerwachtershokje lopen

Ongemerkt heb je al snel meer dan een uur extra tijd nodig, wat gewoon geen optie is als je eventjes twee uurtjes in Amsterdam moest zijn, bijv. voor een vergadering.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Palance » wo 01 apr 2009, 11:13

Tsja, die kun je als automobilist ook hebben,

1. Stoppen voor een VRI
2. Weer optrekken
3. Weer stoppen bij de volgende VRI
4. Weer optrekken
5. Een voetganger bij een VOP voor laten gaan
6. Let op die tram van rechts
7. Stoppen voor een VRI
8. Weer optrekken
9. Stoppen voor een VRI
10. Weer optrekken
11. Stoppen voor een VRI
12. Weer optrekken

etc....
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Chris » wo 01 apr 2009, 11:16

Tja, je bent dan misschien even lang onderweg, maar je hebt wel deur-tot-deur transport, voor veel mensen is dat toch een aanzienlijke meerwaarde ten opzichte van het OV.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » wo 01 apr 2009, 11:18

Van deur tot deur is de auto in 99,9% van de gevallen gewoon sneller. Tenzij je naast een tramhalte woont en naast een tramhalte moet zijn, zonder te hoeven overstappen. Die luxe heb ik niet. Komt er nog eens bij dat 80% van mijn opdrachtgevers onbereikbaar is per OV tenzij je bereid bent een half uur van halte naar bijvoorbeeld een keet wilt lopen. Wil ik niet. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie