Afbeelding

Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Jeff » ma 28 nov 2022, 0:24

Parkeren moet bijna 20 miljoen euro gaan opleveren in 2026. Dat is dan ongeveer 3,25x meer dan het huidige getal in de begroting.

Kan het geen sturing meer noemen, maar het uitmelken van een ieder die niet rijk genoeg was om een private parkeergelegenheid te kunnen kopen.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » ma 28 nov 2022, 2:28

Deze ideeën kunnen ook weer een inspiratie zijn voor de overige grote gemeentes met een overwegende linkse meerderheid.

Het gaat om veel geld jaarlijks, ze kunnen het mooi verkopen als een maatregel dat helpt om autobewegingen in de stad te verminderen.
Dat is het meest zorgwekkende aan dit verhaal. Het is net zoals bij de sigaretten, ze bestrijden het door de producten duurder te maken, maar ergens kan de overheid ook niet zonder deze ingecalculeerde inkomsten.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 28 nov 2022, 4:04

^^ Het grote verschil is dat niemand sigaretten nodig heeft, maar de meesten autobezitters wel een auto nodig hebben.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 28 nov 2022, 6:05

Ik denk dat veel rokers dat niet met je eens zijn.

Rotterdam gaat overigens ook betaald parkeren invoeren binnen de gehele ring. Ook in armere buurten als Zuidwijk en Pendrecht waar geen groot parkeerprobleem is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 nov 2022, 9:42

Rein schreef: zo 27 nov 2022, 19:25 Jou misschien wel, maar voor mij is alleen al het beleid op dit gebied voldoende om niet in een gemeente als Amsterdam, Utrecht of Haarlem te willen wonen. En dan gaat het er voor mij niet eens om of ik zelf veel last van betaald parkeren op straat heb (want dat zal door allerlei bewonersregelingen wel meevallen), maar vooral ook omdat het parkeerbeleid een redelijke indicator is van het algehele politieke beleid in die gemeentes.
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Bij mij werkt het uiteindelijk zo dat mijn woonomgeving in Amsterdam me meer voordelen biedt dan een links college ooit stuk kan maken, maar die afweging zal sterk persoonlijk zijn.

Wat in Amsterdam wellicht nog helpt is de manier waarop drie progressieve partijen elkaar de tent uit vechten. Daarbij moet er bij iedere verkiezing worden gestreden om de stem van de wat minder progressieve middenklasse, die daarmee feitelijk bepaalt welke van de drie de grootste wordt. Dat houdt dat het lalaland-denken nog een beetje weg uit de Stopera. Ik dank op dat moment ook een slag ambtenaren die zich hoofdzakelijk druk maakt over een nette stad - zo'n Van der Laan-garde met "begin op het kruispunt, want dan kan men van vier kanten zien dat er gewerkt wordt" (en vaak inderdaad lid van de PvdA, zonder politiek actief te zijn). Steden als Utrecht ademen dat lalaland...

prijk
polderweggetje

Bericht door prijk » ma 28 nov 2022, 16:19

Chris schreef: zo 27 nov 2022, 19:29 Of je er nu wel of geen last van hebt, dit is natuurlijk volslagen belachelijk beleid dat niet genormaliseerd hoort te worden. Dat er betaald parkeren is in oude wijken waar weinig ruimte is, okay, maar in buitenwijken die vanaf het begin ontworpen zijn voor normaal parkeergebruik en waar geen hoge parkeerdruk is slaat het nergens op dat je overal betaald moet parkeren.
Het is toch een rechtsbeginsel dat overheidsmaatregelen een zinnig doel moeten dienen en dat de maatregelen nuttig zijn om dat doel te bereiken? Hier in Utrecht Lunetten is parkeergelegenheid plenty, behalve bij het treinstation, dus dat betaald parkeren heeft overduidelijk als enige doel het spekken van de gemeentekas. De wethouder lult er verder nog wat omheen met mooie woorden als "vergroening" en "liever fietsen dan autorijden", maar vrijwel alle straten zijn hier al woonerf, veelal met voortuinen. En geen enkele bewoner zal uiteraard zijn auto wegdoen want die 35 euro per kwartaal voor een vergunning kunnen er ook nog wel bij. Wie op bezoek wil, is natuurlijk de dupe en mag € 1,60 per uur aftikken (dat dit bedrag de komende jaren sterk gaat stijgen, is nu al zeker). Helaas is het zo dat de gemeente door het betaald parkeren steeds verder uit te breiden vanzelf in de hele stad een parkeerprobleem zal scheppen omdat forenzen en andere parkeergarage-ontwijkers uiteindelijk de laatste vrije plekken in de buitenwijken zullen bezetten, en dan zou dat betaald parkeren in Lunetten, Overvecht en Leidsche Rijn sowieso alsnog noodzakelijk worden.
De wethouder heeft overigens verzekerd dat bewoners niet bij haar hoeven aan te kloppen met onzindingen als parkeerdrukmetingen en inspraak over de invoering van betaald parkeren in hun straat, want in de beste GL-traditie wordt deze ultieme autopesterij de burgers gewoon door de strot gedrukt, al hebben diezelfde burgers dit college natuurlijk wel in het zadel geholpen. Maar bij vorige betaald-parkeeruitbreidingen was er altijd eerst een draagvlakmeting. Daar waagt het college zich nu niet meer aan.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 28 nov 2022, 20:26

Sinds wanneer mogen volksvertegenwoordigers zich dit soort ondemocratische sterallures aanmeten :wall:

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » ma 28 nov 2022, 20:38

Straks zie je dus in de meest afgelegen straatjes zo'n scanauto voorbij komen.. :roll:

Ouderen die slecht ter been zijn, en die even bij elkaar op de koffie willen, kunnen weer 6 euro uitgeven aan letterlijk niets.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 nov 2022, 22:36

waldo79 schreef: ma 28 nov 2022, 20:26 Sinds wanneer mogen volksvertegenwoordigers zich dit soort ondemocratische sterallures aanmeten :wall:
Dat hebben we van deze GL-wethouder al vaker gezien. Ooit naar voren geschoven als nieuwe ster aan het GL-firmament, dus dan krijg je dit erbij.

Overigens heb ik nog wel een inspirerend voorbeeld uit Amsterdam hier, de stad waar ook al vrijwel alles betaald parkeren is. Mensen zoeken en masse het eerste beschikbare plekje op buiten de bebouwde kom. Dus waar staat het onder meer vol, de hele zomer? In de Schellingerwouder Scheg, een van die veelgeroemde groene longen van de stad. Nou, echt fantastisch.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 29 nov 2022, 6:04

Dan wordt het dus tijd om daar ook betaald parkeren in te voeren :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 30 nov 2022, 7:17

^^
Dan ga je mogelijk ook weer uitlokken dat waar de ruimte is alle voortuinen worden bestraat en als parkeerplaats worden ingezet. Ook iets wat je niet moet willen gezien infiltratie en hittestress, maar ook aanzicht van wijken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 30 nov 2022, 7:54

Ik vraag me af of dat wel zomaar mag en kan. Bij mij zou het niet werken aangezien mijn voortuin meteen aan een stoep grenst met een flinke stoeprand. En daarnaast liggen parkeerplaatsen parallel aan de straat (fileparkeren dus). Als ik het al zou willen doen dan zou ik met mijn auto nooit die ‘oprit’ op- of afkunnen.

Autosnelwegen.net

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 30 nov 2022, 8:50

Voor zo'n aanpassing heb je een vergunning nodig zover ik weet, dus daar heeft de gemeente ook een hand in (om dat tegen te houden).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 30 nov 2022, 9:14

Via schreef: wo 30 nov 2022, 7:17Dan ga je mogelijk ook weer uitlokken dat waar de ruimte is alle voortuinen worden bestraat en als parkeerplaats worden ingezet. Ook iets wat je niet moet willen gezien infiltratie en hittestress, maar ook aanzicht van wijken.
Precies. Volgens mij is dat een ontwikkeling die je als gemeente juist niet wilt. Stenen er uit, groen er in; biodiversiteit, klimaatverandering, etc, allemaal thema's waar overheden heel veel geld insteken. En dan zorg je er met zo'n parkeerbeleid juist voor dat het averechts werkt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 30 nov 2022, 9:24

^^ Ik denk dat de hoop/verwachting eerder is dat mensen hun auto wegdoen (of niet nemen), en daardoor meer ruimte voor groen komt.
Of dat reëel is, kan ik niet beoordelen (als ik er al iets van vind, is dat vanuit m'n eigen onderbuik :lol: ).
Ik ben in elk geval blij dat ik niet meer in Utrecht woon.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » wo 30 nov 2022, 16:59

Palance schreef: wo 30 nov 2022, 7:54 Ik vraag me af of dat wel zomaar mag en kan. Bij mij zou het niet werken aangezien mijn voortuin meteen aan een stoep grenst met een flinke stoeprand. En daarnaast liggen parkeerplaatsen parallel aan de straat (fileparkeren dus). Als ik het al zou willen doen dan zou ik met mijn auto nooit die ‘oprit’ op- of afkunnen.
Nee, het is slechts zeer zelden toegestaan. Er wordt gewoon nauwelijks op gehandhaaft. Wij hebben uitgezocht wat er nodig was om een oprit naast het huis aan te leggen (met een laadpaal voor de auto), maar wij konden niet aan de gestelde voorwaarden voldoen; het voertuig moest in z’n geheel achter de voorgevel verdwijnen (dus in een rij woningen komen alleen de hoekwoningen eventueel in aanmerking), dat was bij ons nog mogelijk geweest (want hoekwoning). Echter de aansluiting met de weg moet minimaal 6m van het kruisingsvlak liggen (dat is juist lastig bij een hoekwoning) en mag niet ten koste gaan van een bestaande parkeerplek (en elk stuk stoeprand zonder parkeerverbod is verloren plek). Die combinatie van eisen maakt het bijna onmogelijk om nu nog een inrit aan te leggen in een bestaande woonwijk.

De voortuin als parkeerplek gebruiken mag dus meestal ook niet; immers kost dat 9/10 parkeergelegenheid langs de straat. En die openbare plek wordt (wat mij betreft terecht) als waardevoller gezien door de gemeente.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 nov 2022, 17:19

Palance schreef: wo 30 nov 2022, 7:54 Ik vraag me af of dat wel zomaar mag en kan. Bij mij zou het niet werken aangezien mijn voortuin meteen aan een stoep grenst met een flinke stoeprand. En daarnaast liggen parkeerplaatsen parallel aan de straat (fileparkeren dus). Als ik het al zou willen doen dan zou ik met mijn auto nooit die ‘oprit’ op- of afkunnen.
Het moet ook maar net passen: https://www.google.nl/maps/@52.5171218, ... 312!8i6656

Hier heeft iemand er handig gebruik van gemaakt dat er door de drempel geen hoogteverschillen zijn tussen straat, stoep en tuin: https://www.google.nl/maps/@52.4700488, ... 312!8i6656

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 13 apr 2023, 15:12

Utrecht:
Betaald parkeren in heel Utrecht (inclusief Leidsche Rijn dus): https://www.duic.nl/algemeen/betaald-pa ... 20parkeren.
Inwoners, ondernemers en bezoekers van de stad kunnen de gemeente tot en met 5 mei laten weten wij zij van de plannen vinden. Daarna stemt de gemeenteraad er nog over.
Dit is het voorstel voor de planning van invoering:
Afbeelding

Haarlem:
In Haarlem is op 30 maart besloten in 11 extra wijken betaald parkeren in te voeren, ook in wijken waar bewoners geen parkeerdruk ervaren, en in wijken die ver buiten het centrum liggen. Zelfs wijken die grenzen aan andere gemeentes. Zie kaartje voor overzicht.: https://haarlem.nl/file/kaart-van-de-ui ... aarlem-pdf
In wijken met het laagste tarief kost een vergunning: €64 per jaar voor de 1e auto en €280 per jaar voor de 2e auto.

Amersfoort:
Ook Amersfoort wil in de hele stad betaald parkeren invoeren: https://www.ad.nl/amersfoort/ingrijpend ... ~a935a4ab/

Ik vind het maar een zorgelijke ontwikkeling. Straks krijg je in elke grote woonplaats betaald parkeren. Is dat echt nuttig? En mag dat zomaar?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 13 apr 2023, 15:39

mavas schreef: do 13 apr 2023, 15:12Straks krijg je in elke grote woonplaats betaald parkeren.
Zover zijn we toch al lang?
mavas schreef: do 13 apr 2023, 15:12Is dat echt nuttig?
Hangt er helemaal vanaf wat jij onder nut en noodzaak schaart. Als je tegen al teveel autogebruik bent en het een goede zaak vindt als de gemeentekas gespekt wordt ten koste van automobilisten, dan wel.
mavas schreef: do 13 apr 2023, 15:12En mag dat zomaar?
In een wijk van Amsterdam heeft de gemeente de invoering van betaald parkeren terug moeten draaien omdat bewoners het er niet mee eens waren en er geen noodzaak kon worden aangetoond. Dat lijkt me bruikbare jurisprudentie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 13 apr 2023, 15:46

Dit soort idiote wethouders en partijen die dit beleid steunen, mogen van mij zo snel mogelijk bij de eerst volgende verkiezingen, naar 0 zetels gedecimeerd worden. Betaald parkeren in binnensteden, enz. kan ik goed voorstellen. Echter de auto heeft met grote afstand het grootste aandeel in de mobiliteit binnen Nederland en zal daarom in de toekomst ook zo blijven. Overal betaald parkeren invoeren jaagt de inwoners steeds meer op hogere kosten, waardoor met name de middelklasse steeds minder welvaart overhoudt. Weer een extra reden waarom het vertrouwen in de politiek lager wordt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 13 apr 2023, 15:55

Rotterdam komt ook aan de beurt, er komt betaald parkeren in ieder geval binnen de gehele Ring. En ja, ook in wijken waar mensen al weinig te makken hebben en/of waar helemaal geen parkeerprobleem bestaat (zoals Zuidwijk, Pendrecht)
Attietattie schreef: do 13 apr 2023, 15:39
mavas schreef: do 13 apr 2023, 15:12Straks krijg je in elke grote woonplaats betaald parkeren.
Zover zijn we toch al lang?
Wat is groot? Barendrecht telt bijna 50.000 inwoners, maar heeft geen betaald parkeren. Ook nooit gehad.

Autosnelwegen.net

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 13 apr 2023, 21:40

Gemeentes hebben weer een extra manier gevonden om inkomsten te genereren.

Straks moet iedereen voor elke parkeeractie in de stad een uurtarief betalen, en letterlijk iedereen met een auto dient jaarlijks een vergoeding te betalen (die natuurlijk ook langzaamaan verhoogd worden in de toekomst).

Ik zie het gemeentes als Zwolle ook nog wel doen, het past ook lekker bij de markering van dat soort steden 'duurzaam' 'verantwoord gebruik van mobiliteit' 'een groene toekomst' 'ga toch fietsen' etc.

Zijn er trouwens elders in Europa steden waar je letterlijk in elke straat betaald parkeren hebt? Ik ben zoiets buiten Nederland nog nooit tegen gekomen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 13 apr 2023, 21:54

Gent, Brussel, Antwerpen...Nice, Monaco, Paris,... De prijs die er ze er voor vragen doet veel aan het gevoel van wrevel die zich bij de gebruiker ontwikkelt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 apr 2023, 22:00

Gemeenten hebben vrijwel uniform te weinig geld voor de taken die ze hebben. En ze hebben maar een paar mogelijkheden om zelf inkomsten te genereren. Ik denk dat dit eigenlijk een gevolg is van het overhevelen van taken van het rijk naar de gemeente waar te weinig geld vanuit het gemeentefonds bij is gekomen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 13 apr 2023, 22:03

Tja, moest bijvoorbeeld Gent geen 2 miljoen euro uitgeven om een blinkende ijzeren staaf verticaal in de grond te poten en het als kunst te beschouwen zou er misschien niet zo'n noodzaak zijn aan betalend parkeren...

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 13 apr 2023, 22:25

Chris schreef: do 13 apr 2023, 22:00 Gemeenten hebben vrijwel uniform te weinig geld voor de taken die ze hebben. En ze hebben maar een paar mogelijkheden om zelf inkomsten te genereren. Ik denk dat dit eigenlijk een gevolg is van het overhevelen van taken van het rijk naar de gemeente waar te weinig geld vanuit het gemeentefonds bij is gekomen.
Daar zit misschien wel een klein deel van de waarheid is maar als de gemeenten nu eens minder hoog grepen met al hun prestigeprojecten, waar iedere gemeente groot of klein zich in mijn ogen schuldig aan maakt, dan moet het mogelijk zijn om de begroting sluitend te krijgen. Hoeveel geld van een gemeente lekt er weg naar die er niet echt toe doen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 24 apr 2023, 19:05

^^
Wat jij vindt dat er niet toe doet. Veel van die projecten blijken later toch publiekstrekkers of iconen te worden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 24 apr 2023, 19:46

^^ Veel van die projecten worden achteraf gepusht door influencers om een bepaalde aantrekkingskracht te behouden. Maar net zoals zovelen beseffen dat influencers gewoon mensen zonder intrinsieke capaciteiten zijn, zijn ook die publiekstrekkers gewoon windowdressing.

Qua voorbeeld: Wat stelt een hoop ijzeren troep voor bij de Pont Du Gard of de Pyramides?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 25 apr 2023, 9:35

PeterSchoeber schreef: do 13 apr 2023, 22:25 Daar zit misschien wel een klein deel van de waarheid is maar als de gemeenten nu eens minder hoog grepen met al hun prestigeprojecten, waar iedere gemeente groot of klein zich in mijn ogen schuldig aan maakt, dan moet het mogelijk zijn om de begroting sluitend te krijgen. Hoeveel geld van een gemeente lekt er weg naar die er niet echt toe doen.
Pak maar eens de begroting of jaarrekening van een gemiddelde 100.000+ gemeente er bij en kijk waar het geld heen gaat. Het grootste deel zit in het sociaal domein. Ben het met je eens dat prestigeprojecten best wat minder mogen, maar daar ga je de begroting van een gemeente echt niet drastisch mee veranderen.

Als je inzoomt op parkeerbeleid, kijk dan ook vooral eens naar de kostenkant. Parkeerautomaten en handhaving vormen een aanzienlijke uitgave.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 25 apr 2023, 9:45

Km357 schreef: ma 24 apr 2023, 19:46Maar net zoals zovelen beseffen dat influencers gewoon mensen zonder intrinsieke capaciteiten zijn
Haha! Wat een kolder. Ja, er zijn er veel die weinig kunnen, maar er zijn ook enorm veel mensen influencer geworden omdát ze iets kunnen. Alleen zie je dat niet altijd. Of ze lopen er niet mee te koop.

Veel mensen die zoiets zeggen, zijn enorm jaloers dat die lui enorm veel geld verdienen met wat velen onder ons gebakken lucht noemen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje