Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?
Je bent vooral goed in gebakken lucht verkópen 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Emmen is ook wel een mooi voorbeeld van prestigeprojecten enerzijds en grote betaalde parkeerterreinen anderzijds.Seat Ibiza schreef: ↑di 25 apr 2023, 9:35Pak maar eens de begroting of jaarrekening van een gemiddelde 100.000+ gemeente er bij en kijk waar het geld heen gaat. Het grootste deel zit in het sociaal domein. Ben het met je eens dat prestigeprojecten best wat minder mogen, maar daar ga je de begroting van een gemeente echt niet drastisch mee veranderen.PeterSchoeber schreef: ↑do 13 apr 2023, 22:25 Daar zit misschien wel een klein deel van de waarheid is maar als de gemeenten nu eens minder hoog grepen met al hun prestigeprojecten, waar iedere gemeente groot of klein zich in mijn ogen schuldig aan maakt, dan moet het mogelijk zijn om de begroting sluitend te krijgen. Hoeveel geld van een gemeente lekt er weg naar die er niet echt toe doen.
Als je inzoomt op parkeerbeleid, kijk dan ook vooral eens naar de kostenkant. Parkeerautomaten en handhaving vormen een aanzienlijke uitgave.
Het dierenpark Wildlands heeft de gemeente tot nu toe miljoenen gekost. Er moest herhaaldelijk extra geld naar toe en volgens mij is de positie van het park nog steeds wankel. Daar staat tegenover dat de gemeente dik binnenloopt op de exploitatie van parkeerterreinen. Bij praktisch elk financieel steunpakket kwam de conclusie dat sluiting van het park de gemeente meer kost dan extra steun. Dit af de gemeente een zakelijk argument (naast het meer emotionele feit dat de dierentuin de gemeente op de kaart houdt) om het park te steunen op de momenten dat dit nodig bleek.
Bij veel attractieparken speelt dit minder doordat ze parkeerterreinen zelf in eigendom hebben. En de baten van parkeertarieven dus rechtstreeks incasseren. In Emmen worden de parkeerterreinen rondom de dierentuin ook gebruikt door bezoekers van het centrum, een theater, een bioscoop en andere voorzieningen. Daarmee ligt het meer voor de hand dat alles in beheer is bij de gemeente. Een alternatief voor incidentele gemeentelijke steun aan het park zou kunnen zijn om de BV van de dierentuin aandeelhouder te maken van een BV exploitatie parkeervoorzieningen, naar rato van het aantal bezoekers. Of de dierentuin structureel te subsidiëren op basis van bezoekersaantallen. Gezien de nadelen van dergelijke afspraken kan ik me voorstellen dat de gemeente dan liever vasthoudt aan de huidige situatie waarin zij zelf alle regie houdt en er druk op de ketel blijft dat het park binnen haar mogelijkheden zelf voor een gezonde exploitatie moet zorgen.
(Aanvulling: Wildlands schijnt tegenwoordig financieel gezond te zijn. Er waren nog plannen voor een resort maar die zijn in de ijskast geschoven).
-
- 2x4 autosnelweg
Alles nabij de binnenstad en wellicht 70% Bibeko per parkeerplek. Maar je kunt vrijwel altijd nog in de buitenwijken gratis je auto kwijt (Monaco weet ik niet). Of die daar veilig staat, met name 's nachts, is wat anders.
Maar zijn er steden (bebouwde kommen met eenzelfde komnaam) die 100% betaald parkeren hebben ? Misschien een vestingstadje/kom als Naarden-Vesting ? Amsterdam zal wel op 70-80% zitten, inclusief Bibeko industrie/kantoorwijken en Noord. Den Haag zit ook op 70-80%, nu ook de Vogelwijk betaald parkeren wordt.
Het maakt wel uit of je 6 Euro per dag betaalt of 100. De grote Belgische en Duitse steden zijn nog relatief goedkoop in vergelijk met Nederland, en vaak ook nog op zondag gratis (straatparkeren)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- zandpaadje
Wat ik niet snap bij Zuidplein in Rotterdam, dat de garager duurder is dan op straat parkeren.
Terwijl dit vaak anders om is, sinds ze minder mensen op staar willen hebben geparkeerd.
Zelf vind ik parkeren soms erg duur en de ene gemeende erger dan de ander.
Al kan ik begrijpen waarom ze dit doen en vaak om minder auto's in de stad of omgeving te hebben.
Je zou maar in een buurt wonen, waar veel dagjes mensen komen en zelden parkeer plaats hebben.
Goed voorbeeld wat me gelijk binnen komt zijn de huizen rondom Scheveningen.
Terwijl dit vaak anders om is, sinds ze minder mensen op staar willen hebben geparkeerd.
Zelf vind ik parkeren soms erg duur en de ene gemeende erger dan de ander.
Al kan ik begrijpen waarom ze dit doen en vaak om minder auto's in de stad of omgeving te hebben.
Je zou maar in een buurt wonen, waar veel dagjes mensen komen en zelden parkeer plaats hebben.
Goed voorbeeld wat me gelijk binnen komt zijn de huizen rondom Scheveningen.
-
- 2x4 autosnelweg
Ten eerste wéét je dat, als je in Scheveningen gaat wonen. Dat wist je 50 jaar geleden ook al. En ten tweede is dat prima op andere manieren te reguleren. Met betaald parkeren is het nog steeds een bende in Scheveningen als het lekker weer is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 4x5 autosnelweg
Ik was enkele maanden terug in Woudrichem, en het verbaasde me dat het ook in de vesting zelf gratis parkeren was. Dat had ik niet verwacht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
De grote parkeerterreinen rondom Wildlands zijn Q-park, maar de parkeergarage onder het Raadhuisplein is van de gemeente.Schelpenpaadje schreef: ↑di 25 apr 2023, 10:28Emmen is ook wel een mooi voorbeeld van prestigeprojecten enerzijds en grote betaalde parkeerterreinen anderzijds.
Vorig jaar met het gezin naar Wildlands geweest. Heb toen uitgezocht dat de Q-park ongeveer even duur was als x uur parkeren in de parkeergarage. Ik ben toen in de gemeentelijke parkeergarage gaan staan vanwege enerzijds de korte loopafstand met kleine kinderen, en anderzijds omdat ik liever de gemeente sponsor dan een commerciële partij.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x5 autosnelweg
Het parkeertarief in Scheveningen op straat is vorig jaar van 3,5 euro per uur, naar 10 euro per uur gegaan.
Maar dit jaar wordt het nog duurder, dan betaal je 50 euro om op straat te parkeren, of je er nou 1 minuut staat, of de hele dag.
Parkeren in parkeergarages is goedkoper dan straatparkeren, dus men hoopt zo auto's van de straat te krijgen:
https://nos.nl/artikel/2473665-tien-min ... en-50-euro
Maar dit jaar wordt het nog duurder, dan betaal je 50 euro om op straat te parkeren, of je er nou 1 minuut staat, of de hele dag.
Parkeren in parkeergarages is goedkoper dan straatparkeren, dus men hoopt zo auto's van de straat te krijgen:
https://nos.nl/artikel/2473665-tien-min ... en-50-euro
Laatst gewijzigd door mavas op wo 03 mei 2023, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- verkeersader
Man man man, wat een land begint het te worden. Hopelijk voor de gemeente laten veel Duitse gasten dit oord links liggen.
Juist de meer vermogende toeristen komen met de auto lijkt mij, dag gasten uit Den Haag nemen wel zelf een broodje mee naar het strand.
Persoonlijk kom ik niet meer naar dit soort badplaatsen, de horeca is ook nog eens veel te prijzig, en de service door personeelstekorten niet al te best.
Dit jaar hou ik het bij het Spaanse Roses, daar kan je op zo'n zandvlakte aan de rand van de stad gratis parkeren.
Juist de meer vermogende toeristen komen met de auto lijkt mij, dag gasten uit Den Haag nemen wel zelf een broodje mee naar het strand.
Persoonlijk kom ik niet meer naar dit soort badplaatsen, de horeca is ook nog eens veel te prijzig, en de service door personeelstekorten niet al te best.
Dit jaar hou ik het bij het Spaanse Roses, daar kan je op zo'n zandvlakte aan de rand van de stad gratis parkeren.

-
- expressweg
Inderdaad idiote tarieven. Gelukkig is Noordzeestrand vele kilometers lang en kun je vaak ook op andere plekken terecht, waar parkeren een stuk goedkoper is.
-
- Moderator
Het gaat hier niet om autootje pesten maar om bewoners nog enige kans te geven op een parkeerplek. Strandgasten moeten aan de rand van de stad parkeren (zoals P+R Hoornwijck) en vanaf daar met het OV naar het strand. Met het nieuwe tarief wordt een nieuwe poging gedaan dat duidelijk te maken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Voorzitter

-
- 2x2 autosnelweg
In Vlaanderen zijn er twee grotere steden de laatste weken in het nieuws geweest met een drastische wijziging binnen hun parkeerbeleid. Enerzijds heb je Leuven dat in April het gehele gebied binnen de ring tot betalende zone heeft omgevormd (met enkele opvallende kleine straten als uitzondering). Dit enkele jaren nadat het centrum binnen de ring tot een grote blauwe-zone is uitgebreid geweest. Via volgende interactieve kaart kan je het huidige parkeerbeleid raadplegen.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 58027&z=14
Een grote geste is, is dat er een nieuw vouchersysteem in voege treedt, waarmee kennissen die beschikken over een profiel op 4411 en jouw vouchercode, gratis kunnen parkeren (met een debiet tot 200 uur per jaar).
Daarnaast heeft de Stad Antwerpen kort geleden aangekondigd dat de rode zone (het historisch centrum ten westen van de grote Leien). Vanaf 1 augustus enkel nog mag gebruikt worden door de bewoners. Straatparkeren wordt daarmee in Antwerpen een gegeven dat voornamelijk is voorbehouden voor de lokale bewoners. Er is geen nieuws bekend over uitzonderingen voor kennissen.
Via volgende interactieve kaart kan je het huidige parkeerbeleid in de stad raadplegen.
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/aut ... ren-straat
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 58027&z=14
Een grote geste is, is dat er een nieuw vouchersysteem in voege treedt, waarmee kennissen die beschikken over een profiel op 4411 en jouw vouchercode, gratis kunnen parkeren (met een debiet tot 200 uur per jaar).
Daarnaast heeft de Stad Antwerpen kort geleden aangekondigd dat de rode zone (het historisch centrum ten westen van de grote Leien). Vanaf 1 augustus enkel nog mag gebruikt worden door de bewoners. Straatparkeren wordt daarmee in Antwerpen een gegeven dat voornamelijk is voorbehouden voor de lokale bewoners. Er is geen nieuws bekend over uitzonderingen voor kennissen.
Via volgende interactieve kaart kan je het huidige parkeerbeleid in de stad raadplegen.
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/aut ... ren-straat
-
- stadsweg
Laatste keer dat ik de tarieven nakeek was het in de buurt van de haven nog prima te betalen. En juist daar heb je veel surfers. Ik hoop dat die situatie dus zo blijft, want om nu al die surfers met longboards in de tram te proppenWouter N14 schreef: ↑wo 03 mei 2023, 14:15 Het gaat hier niet om autootje pesten maar om bewoners nog enige kans te geven op een parkeerplek. Strandgasten moeten aan de rand van de stad parkeren (zoals P+R Hoornwijck) en vanaf daar met het OV naar het strand. Met het nieuwe tarief wordt een nieuwe poging gedaan dat duidelijk te maken.

-
- 2x5 autosnelweg
In Scheveningen zijn al beperkingen op straatparkeren. De maximale parkeertijd is 60 of 120 minuten. Blijkbaar schrikt dat langparkeerders niet af om daar veel langer te parkeren. Bewoners zijn misschien gebaat met vergunningparkeren, maar de ondernemers niet. Die willen graag een mogelijkheid voor kort parkeren houden voor hun klanten. Die klanten zijn vervolgens weer niet gebaat bij een tarief van 50 euro. Ik denk dat de discussie nog wel even voortduurt.
-
- 2x3 autosnelweg

En graaf onder de boulevard een extra mega garage waar strandgasten goedkoop, makkelijk en veilig de hele dag kunnen staan!
P+R... Met een stel gillende blagen en tassen vol zooi???!!
-
- stadsweg
Zoals Katwijk
Maar volgens mij speelt in Scheveningen ook dat er 'geen' wegen naartoe liggen. Extra parkeerplaatsen zou dat probleem dus juist groter maken.

Maar volgens mij speelt in Scheveningen ook dat er 'geen' wegen naartoe liggen. Extra parkeerplaatsen zou dat probleem dus juist groter maken.
-
- autoweg
Die garages zijn er allang. Op een of andere manier schiet men van zo'n bericht gelijk naar de conclusie dat er geen alternatieven zouden zijn, maar dat is juist het punt, die zijn er dus wel. Alleen weerhoudt dat niet altijd iedereen ervan om toch een straatplek te kiezen, vandaar de verhoging. Waarom het daarom ook minder aantrekkelijk is voor mensen die met een auto komen ontgaat mij ook, het raakt het gros van de bezoekers niet omdat ze niet eens een straatplek zouden overwegen.
-
- 4x5 autosnelweg
De laatste keer dat ik naar Scheveningen ben gegaan (pre-corona) heb ik de auto aan de Melis Stokelaan neergezet en daarna verder met tram 9. Dat duurt een kleine 40 minuten, kostte toen rond de 3,30 ofzoiets per enkele reis. Het is, zeker als je langer blijft, goedkoper dan parkeren in de garage in Scheveningen en omdat je bij zowat het beginpunt opstapt is er gewoon plek zat in de tram.
En ik snap de weerstand niet zo. Iedereen kan toch bedenken dat als je op een zomerse dag naar het strand wil dat je niet de enige bent dat je echt niet de auto het liefste voor de deur kan parkeren?

En ik snap de weerstand niet zo. Iedereen kan toch bedenken dat als je op een zomerse dag naar het strand wil dat je niet de enige bent dat je echt niet de auto het liefste voor de deur kan parkeren?

Je bent bekend met deze garage onder de boulevard? Hij héét nota bene Boulevard

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb toch niet de indruk dat de wegen naar de andere kustplaatsen zoveel beter zijn? Maar misschien is dat mijn perceptie, ik kom er niet heel vaak.
Ik weet dat er ook al garages zijn, al is het te lang geleden dat ik mijzelf Scheveningen aangedaan heb om me precies te herinneren hoe ruim die zijn.Lekkere Kwal schreef: ↑wo 03 mei 2023, 17:32Die garages zijn er allang. Op een of andere manier schiet men van zo'n bericht gelijk naar de conclusie dat er geen alternatieven zouden zijn, maar dat is juist het punt, die zijn er dus wel.
Als genoeg mensen om een probleem te veroorzaken ondanks die garages toch op straat parkeren, dan kom ik tot de conclusie dat mensen er een reden voor hebben om op straat te parkeren. Capaciteit, tarieven, slecht bereikbaar, geen idee...
Maak er een moderne ruime goed bereikbare garage bij waar mensen wel willen parkeren, dan is het probleem ook opgelost, was mijn gedachte, iIn Katwijk werkt het namelijk wel...
Ik weet dat hij bestaat en ik heb er volgens mij ook een keer geparkeerd, maar herinner me verder geen details.Palance schreef: ↑wo 03 mei 2023, 18:26Je bent bekend met deze garage onder de boulevard? Hij héét nota bene Boulevard![]()
-
- autoweg
Misschien begrijpelijk voor die (kleine?) groep ondernemers. Alleen, als ik dan die reactie van de wijnwinkel eigenaresse lees.. 'met een doosje wijn van 10 kilo onder de arm' dan denk ik: in deze tijden zijn daar toch oplossingen voor?boe! schreef: ↑wo 03 mei 2023, 15:08 (..) Bewoners zijn misschien gebaat met vergunningparkeren, maar de ondernemers niet. Die willen graag een mogelijkheid voor kort parkeren houden voor hun klanten. Die klanten zijn vervolgens weer niet gebaat bij een tarief van 50 euro. Ik denk dat de discussie nog wel even voortduurt.
Thuisbezorgen?
Een (robot) karretje die mee naar de parkeergarage hobbelt?
Om een uitzondering voor klanten te maken (eerste kwartier laag tarief) is natuurlijk een opening om misbruik van te maken. Een kwartier wordt twintig minuten..wordt een halfuur. En dán maar klagen over de rekening van 50 euro..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Iets anders: vanmiddag in Veenendaal weer eens (getracht) te parkeren in de gemeentelijke P garage in het centrum. Tijdje terug al eens gedaan, toen ontdekte ik dat de slagbomen verwijderd waren. Ik dacht, naïef: goh, er komt zeker een nieuwe installatie.. in de tussentijd vrij parkeren.

Nu kwam ik er weer en bij de inrit groot een bord met 'Belparkeren, zone ....". Maar onderaan bij de inrit, waar nog steeds geen slagbomen stonden, nog wél het bord met de tarieven en betalingsmogelijkheden.. en weer de tekst met belparkeren.
Ik was niet van plan om eerst een parkeerapplicatie op de telefoon op te zoeken en te downloaden.. die tijd had ik niet.
Bij het voetgangersgedeelte, richting de uitgang, stond echter een apparaat waar ik mijn kenteken in kon voeren. Dat gedaan en ik moest 16 eurocent betalen. Okay, d8 ik. Zeker een verificatie dat je bij terugkomst de parkeerkosten kan betalen, d8 ik nog..
Totdat mij dus, middels een ander bord, duidelijk werd dat ik dus zojuist de parkeerkosten had voldaan (voor die enkele minuten inrijden en lopen naar de uitgang).

Kennelijk wordt het kenteken bij inrijden al gescand (ik heb de ANPR camera niet gezien, alleen zo'n bolcamera met een witte voet aan het plafond; de ANPR camera's in de voet van de slagboomkast heb ik in het verleden wel gespot) en wordt er dus niet met een scanauto een rondje gereden?
Enfin, ik was er wel klaar mee (hoeveel tijd iemand heeft om uit te rijden werd dus niet getoond; althans, ik heb het niet waargenomen en ook niet op de kwitantie gelezen) dus ik weer de garage uitgereden. Gelukkig was er om de hoek een parkeerplaats op straat vrij.. € 1,50 voor een klein half uurtje betaald en ik had mijn boodschap binnen en was, gelukkig, nog op tijd bij het volgende tijdslot van deze dag.

-
- 2x4 autosnelweg
Helemaal mee eens! Maar elektrische stepjes en eenwielers zijn helaas niet toegestaan.
-
- 2x5 autosnelweg
In theorie kan je het kenteken dan ook scannen bij het verlaten van de parkeergarage en dat er bij de slagboom een betaalterminal staat waarmee je met een pinpas het verschuldigde bedrag afrekent. Ik weet niet of de betreffende parkeergarage in Veenendaal dat al heeft, maar dat is wel een van de recentere ontwikkelingen bij betaald parkeren.
-
- Voorzitter
Dit soort systemen met kentekenregistratie zijn in Zweden en Denemarken al enige tijd gangbaar. In die landen heb je bovendien ook veel parkeerterreinen en parkeergarages waar je alleen middels een app kan betalen. Daar zal het in Nederland ook wel meer en meer naar toe gaan.Durashift schreef: ↑wo 03 mei 2023, 23:51Iets anders: vanmiddag in Veenendaal weer eens (getracht) te parkeren in de gemeentelijke P garage in het centrum. Tijdje terug al eens gedaan, toen ontdekte ik dat de slagbomen verwijderd waren. Ik dacht, naïef: goh, er komt zeker een nieuwe installatie.. in de tussentijd vrij parkeren.Heb geen boete ontvangen ofzo. Ergens vond ik wel een vreemde situatie.
Nu kwam ik er weer en bij de inrit groot een bord met 'Belparkeren, zone ....". Maar onderaan bij de inrit, waar nog steeds geen slagbomen stonden, nog wél het bord met de tarieven en betalingsmogelijkheden.. en weer de tekst met belparkeren.
Ik was niet van plan om eerst een parkeerapplicatie op de telefoon op te zoeken en te downloaden.. die tijd had ik niet.
Bij het voetgangersgedeelte, richting de uitgang, stond echter een apparaat waar ik mijn kenteken in kon voeren. Dat gedaan en ik moest 16 eurocent betalen. Okay, d8 ik. Zeker een verificatie dat je bij terugkomst de parkeerkosten kan betalen, d8 ik nog..
Totdat mij dus, middels een ander bord, duidelijk werd dat ik dus zojuist de parkeerkosten had voldaan (voor die enkele minuten inrijden en lopen naar de uitgang).![]()
Kennelijk wordt het kenteken bij inrijden al gescand (ik heb de ANPR camera niet gezien, alleen zo'n bolcamera met een witte voet aan het plafond; de ANPR camera's in de voet van de slagboomkast heb ik in het verleden wel gespot) en wordt er dus niet met een scanauto een rondje gereden?
-
- 2x2 autosnelweg

In België bestaan die systemen ook al enkele jaren. 4411 is onlangs nog op de vingers getikt geweest omdat het geheel niet volledige privacy-kosjer verliep. Nummerplaten zijn immers persoonsgebonden gegevens in BE.
-
- autoweg
Je step/eenwieler uit de kofferbak halen en mee naar de wijnwinkel zoeven..dat kan zonder aankoop wel.. maar terug met zo'n doos onder de arm of nog ff op de treeplank.. lijkt mij toch vrij instabiel. Een flessenrugzak is misschien nog wel een idee.Attietattie schreef: ↑do 04 mei 2023, 2:01Helemaal mee eens! Maar elektrische stepjes en eenwielers zijn helaas niet toegestaan.

-
- 2x4 autosnelweg

Dat weet ik uit ervaring met 2 kratten bier (of twee boodschappentassen). Of als ik naar de snackbar ging, stond daar soms een zeer goed meedenkende wijsneus achter de balie: "Nee, verdeel het voor die meneer maar in twee tasjes. Dat is waarschijnlijk makkelijker voor hem."

Ik heb een keer voor €150 Chinees moeten halen nabij de Nieuwmarkt in Amsterdam. Onmogelijk om daar met de auto te komen. Dus auto bij de Roeterstraat geparkeerd, eenwieler uit de kofferbak, met 5 minuten bij de Chinees. Met twee enorme tassen Chinees eten over de Nieuwmarkt terug. In de tussentijd een groep vermoedelijke toeristen op de Segway gepasseerd die in mijn ogen uit hun ogen keken alsof ze uit de toekomst kwamen, totdat ik passeerde.

Als iemand mij kan vertellen hoe dat handiger kan, ik kan het echt niet bedenken.

NB: ik moest zo'n 25 minuten met de auto buiten Amsterdam zijn met die zooi.
-
- autoweg

-
- 2x4 autosnelweg
Dat is toch geen oplossing?Lekkere Kwal schreef: ↑vr 05 mei 2023, 0:38de winkel/restaurant een bezorger naar een beter bereikbare plek laten rijden en daar de boel overgooien.

Je denkt toch niet dat ik zomaar vanuit Almere naar Amsterdam rijd om daar Chinees te gaan halen he? Dat is niet voor de foe jong hai en koe loe yuk, kan ik je verzekeren.Lekkere Kwal schreef: ↑vr 05 mei 2023, 0:38Los daarvan begin je natuurlijk probleemoplossend denken vanuit de bron, dus niet 'hoe moet ik eten van een restaurant in hartje Amsterdam naar ver buiten Amsterdam vervoeren', maar 'hoe kunnen we buiten Amsterdam aan het eten komen wat we willen', waarbij er vaak meer opties zijn dan bij specifiek dat (onhandige) restaurant bestellen.