Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Lekkere Kwal » vr 05 mei 2023, 8:52

^^ dat zijn jouw woorden, ik geef slechts aan dat het ook niet per se dat exacte restaurant hoeft te zijn. Dat is wat anders dan ervan maken dat het wel generieke meuk zou zijn. Als het in hartje Brussel had gezeten had je het dan ook gedaan?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 mei 2023, 9:25

Palance schreef: do 13 apr 2023, 15:55 Rotterdam komt ook aan de beurt, er komt betaald parkeren in ieder geval binnen de gehele Ring. En ja, ook in wijken waar mensen al weinig te makken hebben en/of waar helemaal geen parkeerprobleem bestaat (zoals Zuidwijk, Pendrecht)
Dat wordt nu uitgesteld.

Invoering betaald parkeren tijdelijk uitgesteld in Rotterdam: ‘Mensen met smalle beurs trekken dit niet
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 05 mei 2023, 10:18

Lekkere Kwal schreef: vr 05 mei 2023, 8:52 ^^ dat zijn jouw woorden, ik geef slechts aan dat het ook niet per se dat exacte restaurant hoeft te zijn. Dat is wat anders dan ervan maken dat het wel generieke meuk zou zijn. Als het in hartje Brussel had gezeten had je het dan ook gedaan?
Ik moest anders hartelijk lachen om de post van Attie :lol:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 09 mei 2023, 16:48

mavas schreef: wo 03 mei 2023, 13:32 Het parkeertarief in Scheveningen op straat is vorig jaar van 3,5 euro per uur, naar 10 euro per uur gegaan.
Maar dit jaar wordt het nog duurder, dan betaal je 50 euro om op straat te parkeren, of je er nou 1 minuut staat, of de hele dag.
Parkeren in parkeergarages is goedkoper dan straatparkeren, dus men hoopt zo auto's van de straat te krijgen:

https://nos.nl/artikel/2473665-tien-min ... en-50-euro
De invoering van de proef in Scheveningen leidt tot nu toe tot veel onduidelijkheid en veel telefoontjes:
https://nos.nl/artikel/2474454-ondernem ... keerkosten
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 aug 2023, 13:58

Gisteren voor een concert in Paradiso geparkeerd bij Q-Park Byzantium aan de Tesselschadestraat in Amsterdam. € 2,75 per 15 minuten of een gedeelte daarvan. Drie uur parkeren kostte dus € 33,00. Dat wordt de laatste jaren ook rap duurder! Een paar jaar terug was het nog opvallend als het boven de € 6,00 en later boven de € 7,50 per uur zat. Nu zit je dus op € 11,00 per uur.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 02 aug 2023, 14:06

Kon je niet van te voren reserveren?

Ik heb in november ook een concert in Amsterdam en heb een plekje gereserveerd in de garage bij het Waterlooplein. Dat kost me 15 Euro, maar dan mag ik er staan van 16.30 tot middernacht. Dat is zeker niet duur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 02 aug 2023, 14:07

Prijzen die je alleen in Londen zou verwachten. Ik blijf het compleet gek vinden, zeker als je het vergelijkt met de uurtarieven in beide buurlanden..

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 02 aug 2023, 14:13

Als ik naar theater of bioscoop ga, kan ik vaak aan de kassa van het theater mijn parkeerticket omwisselen voor een uitrijkaart tegen gereduceerd tarief.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 aug 2023, 14:25

^^ Dat kan inderdaad op aardig wat plaatsen, maar in en rond het centrum van Amsterdam hoef je dat niet te verwachten. Paradiso biedt geen korting voor mensen die daar in de buurt moeten parkeren. Je betaalt gewoon de volle mep. Uit mijn ervaring geldt dat ook in Utrecht als je naar Tivoli/Vredenburg gaat, al zijn de prijzen van parkeren bij Hoog Catharijne nou ook weer niet zó hoog als in Amsterdam.
CasablancaMarocco schreef: wo 02 aug 2023, 14:07 Prijzen die je alleen in Londen zou verwachten. Ik blijf het compleet gek vinden, zeker als je het vergelijkt met de uurtarieven in beide buurlanden..
Een keer in Londen geparkeerd en dat was toen aan de prijs met £ 6.00 per uur. Nu is diezelfde garage £ 9.50 per uur, dus dat is ook rond de € 11,00:

https://www.q-park.co.uk/en-gb/cities/london/chinatown/

In Canada betaalde ik in Toronto in 2019 $ 12.75 per uur, maar dat was rond de € 8,40 op dat moment. In de VS was ik vorig jaar ook wel een paar keer redelijk wat kwijt aan parkeergarages, maar geen bedragen van € 11,00 per uur of meer. Al zullen er in steden als New York en Las Vegas vast wel plekken zijn die nog exorbitantere bedragen rekenen.

Ter vergelijking, in het supertoeristische Venetië, waar door de ruimte de parkeercapaciteit enorm beperkt is, betaalde ik op het Piazzale Roma (dat is zover mogelijk als dat je met de auto kan komen) drie jaar terug maar € 4,50 per uur. En dat is het daar nu nog steeds.

Nu parkeer ik gelukkig niet dagelijks in Amsterdam en met de verwachting van regen wilde ik ook dichtbij geparkeerd staan, en uiteindelijk maakt dit nou ook weer niet het grote verschil in de kosten voor een avondje uit. Was de totaalprijs voor drie uur € 20,00 geweest of zo, dan had ik er niet van opgekeken, maar dat de prijs nu boven de € 10,00 per uur uitkwam, dat viel me wel op. En dan zit je de facto ook nog in Oud Zuid, niet in het centrum. Al snap ik het ook wel weer: dit is pal naast het Leidseplein, Vondelpark, op loopafstand van het museumplein, en bij enkele grote hotels in de buurt.

Ik heb net nog even gekeken, voor de Bijenkorfgarage die ik ook wel eens gebruik lijken nu dezelfde tarieven te gelden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 02 aug 2023, 14:26

Coen Tunnel schreef: wo 02 aug 2023, 14:25 ^^ Dat kan inderdaad op aardig wat plaatsen, maar in en rond het centrum van Amsterdam hoef je dat niet te verwachten. Paradiso biedt geen korting voor mensen die daar in de buurt moeten parkeren. Je betaalt gewoon de volle mep. Uit mijn ervaring geldt dat ook in Utrecht als je naar Tivoli/Vredenburg gaat, al zijn de prijzen van parkeren bij Hoog Catharijne nou ook weer niet zó hoog als in Amsterdam.
Ook bij Tivoli kun je van te voren een goedkopere parkeerplek reserveren. Goedkoper dan het uurtarief (mits je lang staat natuurlijk)

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 aug 2023, 14:45

^^ Ah, dat lijkt dan relatief nieuw te zijn? Een paar jaar geleden was het advies om in P1-P4 te parkeren, er werd juist expliciet vermeld dat P5 duurder was. Maar P5 is wel een veel prettiger en modernere garage, en net een tikje dichterbij TivoliVredenburg.

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » wo 02 aug 2023, 16:14

Gewoon dit soort parkeerdief stedem structureel gaan mijden.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 02 aug 2023, 16:36

Ik hoorde laatst op de Duitse radio dat de parkeertickets voor Rock am Ring €50 kostten. Het gebeurt niet alleen in Nederland.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 02 aug 2023, 17:32

Rogier schreef: wo 02 aug 2023, 16:14 Gewoon dit soort parkeerdief stedem structureel gaan mijden.
Dan doe je precies wat ze willen. Ze willen graag minder bezoekers in dat dorp.

En verder: vraag en aanbod. Het is niet hun schuld dat die prijzen zo achterlijk zijn. Er staat gewoon nog steeds file bij de ingang van zo'n garage, dát is het hele eieren eten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 aug 2023, 12:18

waldo79 schreef: wo 02 aug 2023, 16:36 Ik hoorde laatst op de Duitse radio dat de parkeertickets voor Rock am Ring €50 kostten. Het gebeurt niet alleen in Nederland.
Ik zit later dit jaar bij de Formule 1 in Austin in de VS en daar kost drie dagen parkeren $ 275. Dat is ongeveer € 253, dus bijna € 85 per dag. Maar goed, ik heb de auto dan wel dichtbij de tribune geparkeerd.

Je kunt ook gratis parkeren een shuttlebus nemen vanaf verschillende plekken in de omgeving, maar voor die shuttlebus vragen ze voor drie dagen $ 89 - $ 129. Per persoon. We zijn met z'n tweeën, en ons hotel zit juist aan de totaal andere kant dan vanaf waar de shuttlebussen vertrekken, dus dat is ook niet aantrekkelijk.

Vorig jaar bij de Formule 1 in Miami was het dan nog goedkoop voor $ 150 voor drie dagen parkeren. Ik zie het maar als kosten die erbij horen als je zo'n evenement wil bezoeken. :emo:
Attietattie schreef: wo 02 aug 2023, 17:32
Rogier schreef: wo 02 aug 2023, 16:14 Gewoon dit soort parkeerdief stedem structureel gaan mijden.
Dan doe je precies wat ze willen. Ze willen graag minder bezoekers in dat dorp.

En verder: vraag en aanbod. Het is niet hun schuld dat die prijzen zo achterlijk zijn. Er staat gewoon nog steeds file bij de ingang van zo'n garage, dát is het hele eieren eten.
Nu waren er bij Byzantium op het moment dat ik aan kwam rijden 200 plekken vrij, dus een rij stond er niet. Maar ik heb een auto om van A naar B te gaan en ik parkeer dus het liefst zo dichtbij mogelijk. Dat het nu wat duurder is... tja. Het valt me op, maar het is geen reden voor mij om er als incidentele gebruiker niet te parkeren. En Amsterdam mijden wordt wel lastig als ik naar een concert wil dat alleen in Paradiso is, en niet ergens anders in Nederland.

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » zo 19 nov 2023, 23:53

Texel is voornemens om volgend jaar weer blauwe zones in te stellen op de plaatsen waar nu nog een parkeerduurbeperking geldt. Zoals bij supermarkten. Blijkbaar is er jurisprudentie dat bepaald parkeerbeleid niet meer mag.
(..)Op dit moment is het nog zo dat je op het gehele eiland moet betalen om te parkeren. Dit kan door de aanschaf van een parkeervignet. Een dagkaart kost 10 euro, een weekkaart 20 euro en automobilisten kunnen voor 30 euro het gehele jaar parkeren.

Maar dankzij een uitspraak van de rechter kon dit parkeerbeleid eigenlijk niet meer. In 2022 heeft de Hoge Raad in een zaak in Hilversum besloten dat er geen bekeuringen kunnen worden uitgeschreven op parkeerplaatsen waar een maximale parkeerduur geldt. Met andere woorden: automobilisten die in een tijdzone van bijvoorbeeld twee uur hun auto de hele dag laten staan, mogen niet meer bekeurd worden.(..)
(..)"Net als andere gemeente staat ook Texel voor dit nieuwe gegeven", zegt wethouder Cees Hooijschuur. "Met dit voorstel wordt de overlast van zowel parkeerders als bewoners zoveel mogelijk beperkt. We houden het Texelvignet in stand en straks is het duidelijk waar welke situatie geldt."(..)
(..)Het parkeervignet levert de gemeente een jaarlijkse omzet op van 4,3 miljoen euro. Wethouder Remko van de Belt verwacht dat hierin nauwelijks verandering zal komen. "Want als je naar het strand wilt, moet je wél een parkeervignet hebben." De regeling is besproken met het Texels Ondernemersplatform, de dorpscommissie Den Burg en de ondernemersvereniging Den Burg. Zij stonden allemaal positief tegenover het voorstel.

Het voorstel voor deze parkeerwijziging wordt 6 of 7 december in de raadscommissie besproken, waarna de gemeenteraad er op 20 december een besluit over neemt.(..)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/327682/p ... -toeristen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 nov 2023, 14:25

https://www.amersfoort.nl/voorlopige-ui ... amersfoort

Amersfoort was of is voornemens om in de hele stad betaald parkeren in te voeren. Er is bij de Tweede Kamerverkiezingen ook een referendum geweest. Uit een sneltelling blijkt dat 74% hier tegen is.