Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Jeroen » vr 05 jun 2009, 15:22

Mja, wat is "charme". Het stadshart van Zoetermeer is ook redelijk sfeerloos, toch kom ik daar vanwege praktische zaken liever als bv. het centrum van Nijmegen. Ik heb voor mezelf liever dat een stads-/winkelcentrum wat functioneler is, dan dat ik een half openluchtmuseum kom bezoeken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de grachtenstraatjes zoals die in Amsterdam of Utrecht leuk om zo een keer te zien. Maar ik zou er niet aan moeten denken om er ook dagelijks van afhankelijk te moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Jeroen op vr 05 jun 2009, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 05 jun 2009, 15:59

^^ Hoeft gelukkig ook niet. Eigenlijk kun je prima in Amsterdam wonen, zonder ook maar ooit een stap in het centrum te zetten. Winkelcetra als het Buikslotermeerplein of de Amsterdamse Poort zijn vergelijkbaar met winkelcentra van middelgrote steden in Nederland, maar dan goed per auto te bereiken en met goedkoop of gratis parkeren.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 05 jun 2009, 20:10

Palance schreef:Daarnaast zijn er ook helaas plekken genoeg waar ik maar bar weinig charme kan ontdekken. Eindhoven is zo'n stad, net als Roosendaal.
Zeg ehh, Eindhoven is wel dé technohoofdstad van Nederland he! ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 05 jun 2009, 21:11

Op het heiligste der heiligen na dan: de Westergas ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 27 jun 2009, 17:33

Ik ben vanochtend hier in Zeist boodschappen wezen doen. Zoals gewoonlijk parkeer ik mijn auto in de parkeergarage onder de supermarkt. Na afloop laad ik mijn boodschappen in en reken ik af bij de betaalautomaat. Omdat ik voor meer dan 25 euro boodschappen had gedaan, werd er 1 euro op het tarief in mindering gebracht: die werd aan de kassa van de supermarkt van de rekening afgetrokken.

De betaalautomaat geeft aan dat ik 1,50 moet betalen. Ik betaal, loop naar mijn auto en rij weg. Bij de slagboom aangekomen stop ik de parkeerkaart in de automaat. De slagboom blijft gesloten. Nog eens: de tekst "ongeldige kaart" verschijnt. En nog eens: weer die tekst. Nu begrijp ik er helemaal niets meer van. :?

Natuurlijk stonden er al twee auto's achter me waarvan ik de bestuurders even moest verzoeken of ze achteruit wilden rijden. Ik kan dan plaats maken voor hen. Zo geschiedde. Ik parkeer mijn auto weer en ga naar het kantoortje van de beheerder: dat is donker. Niemand aanwezig. :roll: Ik loop dan maar weer terug naar de betaalautomaat. Kaartje erin en... "te betalen: 50 cent". Ik schud mijn hoofd en duw een 50-cent stuk in het apparaat. Na wat geratel komt mijn parkeerkaartje terug. Ik bestudeer 'm aandachtig.... Aha. Wat bleek?

Ik reed de parkeergarage in om 09.49 uur. Ik betaal mijn 1,50 euro om 11.47 uur voor twee uur parkeren, hoewel de werkelijke duur 1h58 minuten was. Maar een deel van een uur geldt als een héél uur. Dus twee uur afrekenen. Tussen het instappen, wegrijden (moest even wachten voor een andere indraaiende auto) en aankomst bij de slagboom zat misschien een minuut of drie. Ik kom dus om 11.50 uur bij de slagboom aan. Het apparaat daar "leest" mijn kaart... en concludeert dat ik een uur langer heb geparkeerd dan waarvoor ik heb betaald! Daarom werd de kaart geweigerd. En moest ik 50 cent "nabetalen"... :rooie:

Nu lach ik om die 50 cent, ik lig daar écht niet wakker van, maar het gaat om het principe. Eén uur en 1 minuut geparkeerd? TWEE UUR betalen! Oók als die tijd verstrijkt als je al in de auto zit: de slagboom opent dan niet en je moet dan éérst nabetalen. :booooos:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 27 jun 2009, 17:36

Ik ben sowieso niet bereid om te betalen voor het parkeren bij het bezoeken van een supermarkt. Dan maar naar een andere winkel. Zeker wijkcentra horen imo altijd gratis te zijn.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 27 jun 2009, 17:40

^^
@Hajo: ik had never teruggezet bij die slagboom. Er zit volgens mij altijd een knop voor "hulp" die je verbindt met een centrale. Als je dan uitlegt dat je net betaalt hebt, dat je nu voor gesloten slagboom staat en dat je niet achteruit kunt omdat er een rij auto's achter je staat, maken ze volgens mij de slagboom gewoon voor je open...

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 27 jun 2009, 17:43

^^ Zo'n intercom is er niet altijd...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 27 jun 2009, 17:46

^^
Oh? Ben hier in het zuiden eigenlijk niet anders gewend. Als die intercom er niet is, dan is er toch vast wel iemand in de buurt aanwezig? Of laten ze de parkeerders in hun sop gaar koken als er een storing aan een slagboom is?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 27 jun 2009, 17:51

Ik ben denk ik te beleefd... :D

Ik heb zoiets eerder meegemaakt. Lang geleden alweer, maar toch. Ik drukte toen op het knopje en kreeg inderdaad iemand aan de lijn. Zijn stem werd vervormd en klonk nogal blikkerig. Maar goed, ik leg uit dat ik betaald heb maar dat de slagboom niet open gaat. De persoon aan de andere kant weigerde de slagboom te openen met als argument dat ik de zoveelste automobilist was die zonder te betalen de garage wilde verlaten... :kwaad: De slagboom bleef dicht.

Ik ben toen op zoek gegaan naar de beheerder, legde de situatie uit en mocht alsnog vertrekken... maar niet voordat ik alsnog had betaald! Voor de tweede keer! Hij had ook nog de euvele moed om € 2,50 "administratiekosten" in rekening te brengen. Na een woedende blik mijnzerzijds liet hij dat maar zitten.
Waar dit gebeurd is? Je raadt het al: Amsterdam!

Ik had geen zin om een uitputtende briefwisseling met Parkeerbeheer aldaar te gaan voeren over een luttele, ik meen, 10 euro of zo, en heb het maar laten zitten. Consequentie is wel dat ik Amsterdam met mijn auto mijdt als de pest. En ik geen geloof hecht aan verhalen van "druk op het knopje en de slagboom gaat open." :roll:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 27 jun 2009, 17:55

^^
Volgens mij heeft iedere betaalautomaat de mogelijkheid om een kwitantie te printen. Lijkt me verstandig die altijd te gebruiken dus n.a.v. dit verhaal. Verder denk ik dat men de slagboom bij een garage met slechts 1 uitrit op een bepaald moment toch echt wel zal openen ;)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 27 jun 2009, 19:08

Je kunt het ook nog anders doen als er geen dubbele bomen zitten, gewoon heel kort achter iemand volgen. Dat doen mensen ook om de boel te belazeren (en dat kan echt niet!) maar als je gewoon betaalt hebt vind ik het iets anders.

Wel even opletten op camera's...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 28 jun 2009, 2:36

Gewoon brutaler zijn. Zo'n intercom werkt ideaal. Als ik vind dat ik er recht op heb (als ik dat vind, dan is dat ook zo!) dan gaat die boom voor me open. Of niet, maar dan ook niet voor die 10 auto's achter me die ik blokkeer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 28 jun 2009, 8:25

Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat er geen intercom was bij het uitrijden van een parkeergarage. En ook ik had niet teruggereden maar aangebeld. Ik heb ook wel eens iets meegemaakt, wel betaald, maar slagboom bleef dicht (bleek een storing te zijn). Ik heb gebeld en verteld dat er nu al zo'n 5 ongeduldige automobilisten achter me stonden. De slagboom ging meteen open (verbaasde me wel, want zo kan je met een smoes makkelijk gratis parkeren, maar goed). Het 'wachthok' was leeg en de centrale zat dus ergens anders. Ik vind dat parkeergarages altijd bemand moeten zijn, voor dit soort gevallen, maar ook als een soort bewaking.

Hajo's geval: Ik vind het wel vreemd dat er geen goede marge is ingebouwd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ties
autoweg

Bericht door Ties » zo 28 jun 2009, 10:55

Palance schreef:Hajo's geval: Ik vind het wel vreemd dat er geen goede marge is ingebouwd.
Inderdaad. Meestal heb je nog iets van 10 minuten uitrijtijd, ongeacht of je daarmee een extra uur overschrijdt.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 29 jun 2009, 13:02

Of het apparaat gaf een verkeerd tarief aan. Een of andere storing of zo... :dontknow:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 29 jun 2009, 15:47

Zo'n bemande parkeergarage is natuurlijk vreselijk duur, gegeven het feit dat zo'n persoon ook wel de nodige euro's per uur kost. Een centrale waarvanuit meerdere parkeergarages worden bediend is dus meestal goedkoper. Een gemiddelde slagboom houdt een automatisch logboek bij zodat kan worden gecontroleerd of het appartaat een storing had. Dit werkt ook zo bij spoorwegovergangen en er is geen enkele reden om bij parkeerslagbomen wel een mannetje neer te zetten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » do 02 jul 2009, 14:30

Chris schreef:Ik ben sowieso niet bereid om te betalen voor het parkeren bij het bezoeken van een supermarkt. Dan maar naar een andere winkel. Zeker wijkcentra horen imo altijd gratis te zijn.
veel nederlanders hebben dat. de gedachte dat het stallen van de auto nu eenmaal geld kost zit er blijkbaar niet in het achterhoofd van de gemiddelde nederlander. parkeren 'hoort' gratis te zijn en betalen voor een plaats is 'diefstal'. Toch zie ik in de toekomst meer en meer betaald parkeren verschijnen, met rekeningrijden als enorme katalysator. (immers: wat gebeurt er met het autobezit in woonwijken wanneer de wegenbelasting plaats maakt voor ritprijzen? Precies...meer blik op straat.)

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » do 02 jul 2009, 15:20

Chris schreef:Ik ben sowieso niet bereid om te betalen voor het parkeren bij het bezoeken van een supermarkt. Dan maar naar een andere winkel. Zeker wijkcentra horen imo altijd gratis te zijn.
Waarom hoort dat? Dat hoort helemaal niet. Als je niet bereid bent te betalen, dan kun je toch ook op de fiets of naar een ander winkelcentrum dat wel gratis parkeren aanbiedt? Alleen ben je dan wellicht meer kwijt aan brandstof en tijd, dus ga je er per saldo op achteruit. Er is in mijn ogen niets mis met het betalen van voorzieningen waarvan je gebruik maakt.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 02 jul 2009, 15:33

Inderdaad, niets mis mee dat we wegenbelasting betalen.

Kilometerheffing, accijns op brandstof, kwartje van Kok, voor mijn part tol, parkeergelden, BPM, verwijderingsbijdrage... dat er allemaal bij maakt het wel ietwat onoverzichtelijk en 8-dubbelop, nietwaar?

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » do 02 jul 2009, 15:38

Haha je verwoord het mooi ;). Met brandstofaccijns moet je niet teveel spelen omdat dat in de grensstreek tot problemen lijdt. Parkeergeld is iets losstaands. De rest kan toch wel tot twee soorten kosten gereduceerd worden (vast en variabel).

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » do 02 jul 2009, 15:41

dubbelop? Tja. ach. het geld moet ergens vandaan komen. Bij voorkeur bij diegene die er ook daadwerkelijk gebruik van maakt. En die balans klopt nog niet helemaal, heb ik het gevoel.
Maar ik geef je gelijk; het kan allemaal veel duidelijker. Daarom pleit ik ook op gemeenteschaal voor een parkeerfonds en een verkeerfonds. Al het geld dat erin komt, moet ook worden besteed aan dat. Helder en overzichtelijk. Mocht er dan een financieringgat zijn, dan kan dit altijd uit een pot 'algemeen voor nood' gehaald worden. Mocht er een gigantisch overschot zijn, dan kan dit eventueel in deze pot bijgestort worden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 02 jul 2009, 17:48

Lang leve Amsterdam, de stad die het begrepen heeft. Gisteren heb ik weer voor 6 Eurootjes geparkeerd onder de Arena, voor 9 uur inclusief 2 retourtjes stad met de metro. Het had me anders 2,20 per uur gekost.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 02 jul 2009, 18:04

Dick schreef:
veel nederlanders hebben dat. de gedachte dat het stallen van de auto nu eenmaal geld kost zit er blijkbaar niet in het achterhoofd van de gemiddelde nederlander. parkeren 'hoort' gratis te zijn en betalen voor een plaats is 'diefstal'. Toch zie ik in de toekomst meer en meer betaald parkeren verschijnen, met rekeningrijden als enorme katalysator. (immers: wat gebeurt er met het autobezit in woonwijken wanneer de wegenbelasting plaats maakt voor ritprijzen? Precies...meer blik op straat.)
Anders verbieden we toch gewoon al het autoverkeer? Dan heb je tenminste al die kosten ook niet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 02 jul 2009, 18:08

Schenker schreef:
Waarom hoort dat? Dat hoort helemaal niet. Als je niet bereid bent te betalen, dan kun je toch ook op de fiets of naar een ander winkelcentrum dat wel gratis parkeren aanbiedt? Alleen ben je dan wellicht meer kwijt aan brandstof en tijd, dus ga je er per saldo op achteruit. Er is in mijn ogen niets mis met het betalen van voorzieningen waarvan je gebruik maakt.
Prima, dan zullen we dat ook even consequent doortrekken. Allereerst entree bij het winkelcentrum, die schoonmakers moeten ook betaald worden. Daarnaast met dit weer een airco-heffing, anders zou het veel te warm zijn. Ook de roltrappen en liften krijgen een mooi tarief, je kan immers ook je winkelwagentje de trap op sjouwen. Trouwens, die euro in dat winkelwagentje blijft er gewoon in, want die dingen slijten ook van het gebruik, en de karretjes die in de wijk verdwijnen moeten ook worden betaald. En zo kun je eindeloos doorgaan...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jul 2009, 18:16

Schenker schreef:Waarom hoort dat? Dat hoort helemaal niet. Als je niet bereid bent te betalen, dan kun je toch ook op de fiets of naar een ander winkelcentrum dat wel gratis parkeren aanbiedt? Alleen ben je dan wellicht meer kwijt aan brandstof en tijd, dus ga je er per saldo op achteruit. Er is in mijn ogen niets mis met het betalen van voorzieningen waarvan je gebruik maakt.
Wij automobilisten betalen al een veelvoud van dat wat er uitgegeven wordt om het autoverkeer te faciliteren. Ik vind dus nog meer extra heffingen op niet-centrumstedelijke locaties dus onzin, ik kan het ook niet helpen dat gemeentes dat geld liever door de WC spoelen door het aan kunst en cultuur en weet ik wat voor onzin te besteden.

Betalen voor parkeren in wijkwinkelcentra vind ik dus grote onzin.

Die gratis parkeerplekken worden indirect allang betaald via gemeentelijke heffingen, bpm, mrb, brandstofaccijns en BTW, goed voor vele malen meer dan er uitgegeven wordt.

Ik vind het niet erg om voor autobezit en gebruik te betalen, het moet echter wel redelijk blijven. We hebben de hoogste brandstofprijzen ter wereld, boetes die snel 2 á 3 keer zo hoog liggen als het buitenland, OZB waar je niet goed van wordt, BTW die fors is, bpm die fors is, wegenbelasting die fors is, alles is al over-the-top hier. Dus ik vind het een beetje vreemd om dat maar te stellen dat er niet genoeg geld geheven wordt uit automobiliteit.

In veel andere landen heb je wel belastingcomponenten die hoger zijn dan hier, maar die worden vaak weer gecompenseerd door belastingvoordelen op andere gebieden. In Nederland is alles hoog belast. Ik denk dat er buiten de Scandinavische landen weinig plekken zijn waar je zoveel belasting betaald als hier.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 02 jul 2009, 18:30

Ds79m schreef:Trouwens, die euro in dat winkelwagentje blijft er gewoon in
Strak plan. Ik heb namelijk een eigen waardeloos muntje dat ik voor de karretjes gebruik.

Autosnelwegen.net

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 02 jul 2009, 19:24

Ds79m schreef:Prima, dan zullen we dat ook even consequent doortrekken. Allereerst entree bij het winkelcentrum, die schoonmakers moeten ook betaald worden. Daarnaast met dit weer een airco-heffing, anders zou het veel te warm zijn. Ook de roltrappen en liften krijgen een mooi tarief, je kan immers ook je winkelwagentje de trap op sjouwen. Trouwens, die euro in dat winkelwagentje blijft er gewoon in, want die dingen slijten ook van het gebruik, en de karretjes die in de wijk verdwijnen moeten ook worden betaald. En zo kun je eindeloos doorgaan...
Amen. :worship:

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 03 jul 2009, 9:55

Ds79m schreef: Prima, dan zullen we dat ook even consequent doortrekken. Allereerst entree bij het winkelcentrum, die schoonmakers moeten ook betaald worden. Daarnaast met dit weer een airco-heffing, anders zou het veel te warm zijn. Ook de roltrappen en liften krijgen een mooi tarief, je kan immers ook je winkelwagentje de trap op sjouwen. Trouwens, die euro in dat winkelwagentje blijft er gewoon in, want die dingen slijten ook van het gebruik, en de karretjes die in de wijk verdwijnen moeten ook worden betaald. En zo kun je eindeloos doorgaan...
Probeer het maar in het belachelijke te trekken, voor alle zaken die jij noemt betaal je zeker wel, in de vorm van de producten die je aanschaft. Bijvoorbeeld een ondernemer die zijn airco laat draaien, kost dat geld en hij zal dat doorberekenen aan de klant.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 03 jul 2009, 10:55

^^
Tuurlijk, maar waarom kan dat voor een parkeerplaats dan niet? Nu zul je wel zeggen dat niet iedereen met de auto komt en dat dat daarom niet eerlijk is, maar voor een fietsenstalling geldt hetzelfde en die is wel gratis...