Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Voorburger
polderweggetje

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Voorburger » za 14 feb 2015, 17:49

(...) Kortom, ik denk, nee weet zeker, dat bijvoorbeeld het Amsterdamse stadscentrum nog veel meer bezoekers zou hebben als het parkeren niet zo extreem duur zou zijn.
Nog meer bezoekers? Volgens mij wordt Amsterdam al erg drukbezocht en worden de parkeerplekken- en garages ook vrij intensief gebruikt. Ik kan me goed voorstellen dat Amsterdam helemaal geen behoefte heeft aan goedkoper parkeren, vooral niet als dat autoverkeer aantrekt waar onvoldoende parkeerplaatsen voor zijn. Ofwel, de hoge tarieven in Amsterdam zijn een kwestie van vraag en aanbod.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 14 feb 2015, 18:24

Palance schreef:Als ik al in het centrum van Amsterdam wil zijn, dan parkeer ik mijn auto bij de Arena voor 5,50 per dag inclusief 2 metrokaartjes. Veel goedkoper en veel makkelijker (en je bent sneller in de stad).

Tsja, schijnbaar is de 'limiet' nog niet bereikt qua hoogtes van parkeren. De straten zijn nog altijd niet leeg.

En ik las gisteren dat mijn gemeente over 2 of 3 jaar ook betaald parkeren gaat invoeren. Om de verbouwing van ons centrum te bekostingen :(
Ik las dit topic voor de gein eens door en kwam deze post tegen. Wat was het vroeger toch goed..eeh in ieder geval beter.

Dat hele P+R systeem is een gedrocht geworden. Tot de verandering februari vorig jaar was het tarief inmiddels al gegroeid tot 8 euro per dag incl. OV-kaartjes.
Leuk voor dagjesmensen, maar ook woon-werkverkeer maakt er (vaak noodgedwongen) gebruik van waaronder ik. Dan bracht je toch al snel een kleine 160 euro per maand naar de gemeente Amsterdam. Sinds februari vorig jaar is het hele systeem op de schop gegaan. Je betaalt nu 1 euro per dag, mits je tussen 10:00 uur 's ochtends en 16:00 uur 's middags aankomt. Je moet dan wel OV-kaartjes kopen, iets van 5 euro voor twee retourkaartjes en een x-bedrag voor elk kaartje extra. Kom je voor 10 uur of naa 16:00 betaal je gewoon 8 euro en moet je kaartjes kopen. Gebruik van een eigen OV-chipkaart is ook toegestaan.
Voor de forens betekent dit dat het dus duurder geworden is aangezien de gemiddelde werknemer toch echt wel lang en breed voor 10:00 op zijn/haar werk moet zijn. Dat is dus 8 euro + OV kosten ofwel 10+ euro per dag. Dat komt neer op meer dan 200 euro per maand.
Ik ben dan ook een parkeerplek gaan huren in een garage voor 93 euro per maand en nog vlak naast mijn werk ook.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 14 feb 2015, 18:35

Rein schreef:Kortom, ik denk, nee weet zeker, dat bijvoorbeeld het steden met hoge parkeertarieven nog veel meer bezoekers zouden hebben als het parkeren niet zo extreem duur zou zijn en dat er zeer zeker wel een verband is.
Aan de andere kant loop je dan het risico dat er zoveel mensen met de auto komen dat je een tijdlang nutteloos rondjes aan het rijden bent op zoek naar die ene parkeerplaats.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 14 feb 2015, 18:50

Precies, maar zulke onderzoeken zullen zelden gedaan kunnen worden, omdat dit soort "prijscorrecties" zelden voorkomen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 14 feb 2015, 19:06

Alfa schreef:
CasablancaMarocco schreef:Feit is wel dat er steeds meer panden in de binnensteden zijn die langdurig leeg staan.
Inderdaad. Dat is eigenlijk een indicatie dat de parkeergelden te hoog zijn. Zeker in de zones net rond het centrum zie je dat vaak.
Ik heb niet bepaald het idee dat er heel veel panden in Rotterdam en Amsterdam leeg staan, ondanks de parkeertarieven. In de randgemeenten zie je dat trouwens wel (Schiedam maar bv ook Barendrecht), terwijl je in de laatstgenoemde gemeente gratis parkeert. Een directe link tussen parkeertarieven en leegstand is dus onzin.
Rein schreef:^^ maar met zo'n blauwe zone verdient de gemeente toch helemaal niks meer aan parkeren........... :shutup:
Zoals gezegd doet mijn gemeente het dus zonder betaald parkeren en her en der met blauwe zones.

En die bijna dwangmatige wens om alles met de auto te doen snap ik ook niet. Als ik wil gaan shoppen in Haarlem ofzo dan pak ik gewoon de trein. Alsof je zonder auto niks kan doen... :roll:

Als ik in Rotterdam-Centrum moet zijn gebruik ik altijd het OV. Ik moet er niet aan denken er met de auto heen te moeten om te vechten om een duur parkeerplekje ofzo.
Laatst gewijzigd door Palance op za 14 feb 2015, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 14 feb 2015, 19:15

Palance schreef:
Alfa schreef:
CasablancaMarocco schreef:Feit is wel dat er steeds meer panden in de binnensteden zijn die langdurig leeg staan.
Inderdaad. Dat is eigenlijk een indicatie dat de parkeergelden te hoog zijn. Zeker in de zones net rond het centrum zie je dat vaak.
Ik heb niet bepaald het idee dat er heel veel panden in Rotterdam en Amsterdam leeg staan, ondanks de parkeertarieven. In de randgemeenten zie je dat trouwens wel (Schiedam maar bv ook Barendrecht), terwijl je in de laatstgenoemde gemeente gratis parkeert. Een directe link tussen parkeertarieven en leegstand is dus onzin.
Ik heb de post van CasablancaMarocco verkeerd gelezen. Ik dacht dat hij lege parkeerplaatsen bedoelde, maar ik zie nu dat hij leegstaande panden bedoeld. Ik bedoelde dus dat als betalende parkeerplaatsen langdurig leeg blijven gedurende de dag dat de parkeergelden gewoon te hoog zijn. Dan zou je moeten denken aan een verlaging of andere systemen (zoals blauwe zone).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 14 feb 2015, 19:17

Ik zou zelf ook wel een vraag-aanbod-mechanisme willen zien bij parkeertarieven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 feb 2015, 19:29

Palance schreef:Ik heb niet bepaald het idee dat er heel veel panden in Rotterdam en Amsterdam leeg staan, ondanks de parkeertarieven. In de randgemeenten zie je dat trouwens wel (Schiedam maar bv ook Barendrecht), terwijl je in de laatstgenoemde gemeente gratis parkeert. Een directe link tussen parkeertarieven en leegstand is dus onzin.
In de grootste steden zal er weinig leegstaan in de stadscentra, omdat dit toplocaties zijn. Echter kleinere steden hebben zich wel behoorlijk duur gemaakt. Ook in steden van rond 100.000 inwoners betaal je snel 3 euro per uur.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 14 feb 2015, 19:43

Ik heb eens even snel gekeken naar Dordrecht, dat heeft rond de 100.000 inwoners. Op straat in een deel van de binnenstad (als je al plek vindt) betaal je €2,70 per uur, maar vrijwel op alle andere betaalde plaatsen is het al gauw een Euro per uur minder. Parkeergarages zijn maximaal €2,10 per uur bij de duurste, tot 1 Euro bij het goedkoopste. Er is ook een tarief voor de avond- en nachtelijke uren, ongeacht je parkeerduur, en er zijn weekendtarieven.

Overigens ga ik naar Dordrecht ook altijd per trein of waterbus.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 feb 2015, 20:12

In Heeg gaat het ook niet goed met de winkels, maar parkeren is 100% gratis. Ergens heb ik dus niet het idee dat het daaraan ligt. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 feb 2015, 20:15

Chris schreef:
Palance schreef:Ik heb niet bepaald het idee dat er heel veel panden in Rotterdam en Amsterdam leeg staan, ondanks de parkeertarieven. In de randgemeenten zie je dat trouwens wel (Schiedam maar bv ook Barendrecht), terwijl je in de laatstgenoemde gemeente gratis parkeert. Een directe link tussen parkeertarieven en leegstand is dus onzin.
In de grootste steden zal er weinig leegstaan in de stadscentra, omdat dit toplocaties zijn. Echter kleinere steden hebben zich wel behoorlijk duur gemaakt. Ook in steden van rond 100.000 inwoners betaal je snel 3 euro per uur.
Ze hebben vaak wel veel te dure parkeergarages gebouwd. Dat probleem nekt Leeuwarden: de exploitatie van de garage onder het Wilhelminaplein komt niet uit. Maar goed, naar die stad ga ik eerlijk gezegd ook altijd met de trein. Je kunt nog eens een biertje drinken. :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 14 feb 2015, 20:29

Palance schreef: En die bijna dwangmatige wens om alles met de auto te doen snap ik ook niet. Als ik wil gaan shoppen in Haarlem ofzo dan pak ik gewoon de trein. Alsof je zonder auto niks kan doen... :roll:
Natuurlijk kan ik zonder auto best iets doen. Alleen is dat minder praktisch, kost het zeker twee keer zoveel tijd en is het tig keer duurder om met het OV te gaan dan met de auto. Het enige grote nadeel van de auto t.o.v. het OV zijn de parkeerkosten, al zou je kunnen zeggen dat je voor de kosten die je voor het OV zou moeten maken zeker 3 of 4 uur in de Bijenkorf garage zou kunnen parkeren. Maar dan wordt het een soort principekwestie, een beetje 6 euro per uur betalen om ergens je auto even onderdak te geven is mij eigenlijk te gortig. En dus ga ik voor eenzelfde winkelaanbod net zo lief naar een provinciestad waar de parkeerkosten 75% lager zijn.

Overigens ga ik morgen 'gewoon' naar de Amsterdamse binnenstad met de auto. Alleen dan parkeer ik hem dan op een plek waar het op zondagen gratis is. Zou ik (daar) ook op zondag moeten betalen, dan zou ik ook op zondagen niet die kant op gaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 15 feb 2015, 3:56

Voorburger schreef:Volgens mij is het grotendeels een kwestie van vraag en aanbod. In binnensteden is er hoe dan ook te weinig plaats voor straatparkeren, dus moet er worden geïnvesteerd in kostbare parkeergarages. Ik vind de verontwaardiging over parkeertarieven van 2 euro per dag in Rotterdam ook nogal flauw. Een parkeerplaats in een garage kost al snel € 20.000 (soms nog veel meer) en het lijkt me fair dat de gebruiker hiervoor betaalt.
Tja... Denk jij dat de prijs van een ton voor een parkeerplaats maatgevend is of denk je dat die ton is bepaald aan de hand van de parkeertarieven? Ik kan het wel raden...

Aan de andere kant ben ik het met je eens: zolang de parkeerplaats bij de Bijenkorf nog vol staat, zal het volk het er wel mee eens zijn. :?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

tompie
autoweg

Bericht door tompie » zo 15 feb 2015, 17:55

Sinds een 2-tal jaar is er in de binnenstad van Kortrijk een experiment "SHOP &GO" gaande. Dit zijn speciale parkeerplaatsen in de binnenstad en winkelgebieden waar je 30 minuten gratis kan parkeren. Op de parkeerplaats zit een sensor en als de wagen langer dan een half uur blijft staan word er een parkeerwachter naartoe gestuurd om een naheffing uit te schrijven. Sindsdien is er steeds een komen en gaan en is er altijd wel een plaatsje vrij voor de shopper die gewoon een boodschap komt doen. Langparkeerders worden zo naar de gemeentelijke ondergrondse parkings geleid waar er trouwens ook vrij goedkope prijzen gehanteerd worden( eerste uur altijd gratis en max 7€ voor 12u parkeren)
belgie is zo slecht nog niet

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 15 feb 2015, 18:25

Rotterdam kent ook een aantal van die zones, daar betaal je 10 cent voor het eerste half uur en daarna de volle mep.

Autosnelwegen.net

tompie
autoweg

Bericht door tompie » zo 15 feb 2015, 18:38

In Kortrijk MOET je binnen de 30 min van je parkeerplaats in zo een shop&go zone weg zijn, als je langer blijft staan is het direct een naheffing van 25€ voor een halve dag en 50€ voor een hele. Als je zo een bedragen riskeert ga je toch gewoon naar een ondergrondse parking waar je er met maximum 7€ vanaf bent
belgie is zo slecht nog niet

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 15 feb 2015, 21:22

^^ Een half uur is nog best krap.

Overigens geloof ik best dat de prijs van parkeren vrij inelastisch is. Ik denk niet dat mensen hun parkeerplaatskeuze grondig wijzigen wanneer de prijs 2 of 3 euro per uur is. Wat je alleen weleens hebt, is dat op niet zo heel spannende locaties (klein winkelcentrum, stil strand, ...) de introductie van betaald parkeren klanten blijvend wegjaagt, vanwege de rompslomp en de kosten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 16 feb 2015, 18:18

^^ Ik kan binnen 15 minuten de winkel weer uit zijn. Maar dan heb ik ook een schijthekel aan boodschappen doen.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 16 feb 2015, 19:20

mhkamp schreef:^^ Ik kan binnen 15 minuten de winkel weer uit zijn. Maar dan heb ik ook een schijthekel aan boodschappen doen.
Haha! Ik ook. Daarom kan ik prima op de duurste plekken van het land staan. Die €5,- per uur gaan mij geen €3,- kosten. :doeidoei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 feb 2015, 21:48

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/12 ... ste-effect

De lagere parkeertarieven in het centrum van Almere Buiten hebben effect. Dat zegt de winkeliersvereniging. Het aantal mensen dat het centrum bezoekt neemt toe en de mensen blijven ook weer langer winkelen.

Het verbaast me eigenlijk dat er in Almere Buiten of all places betaald parkeren is.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 18 feb 2015, 22:05

^^ ik ken het daar verder niet, maar uit het filmpje blijkt het winkelcentrum wel enige serieuze proporties te hebben. Er zit bijvoorbeeld ook een C&A en die vind je bijvoorbeeld niet in een 'gewoon' wijkwinkelcentrum.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 18 feb 2015, 22:16

Almere Buiten heeft inderdaad een fors winkelcentrum, het is behoorlijk zelfvoorzienend (met andere woorden: niet echt afhankelijk van Almere Stad).

Voorburger
polderweggetje

Bericht door Voorburger » do 19 feb 2015, 16:21

Attietattie schreef:
Voorburger schreef:Volgens mij is het grotendeels een kwestie van vraag en aanbod. In binnensteden is er hoe dan ook te weinig plaats voor straatparkeren, dus moet er worden geïnvesteerd in kostbare parkeergarages. Ik vind de verontwaardiging over parkeertarieven van 2 euro per dag in Rotterdam ook nogal flauw. Een parkeerplaats in een garage kost al snel € 20.000 (soms nog veel meer) en het lijkt me fair dat de gebruiker hiervoor betaalt.
Tja... Denk jij dat de prijs van een ton voor een parkeerplaats maatgevend is of denk je dat die ton is bepaald aan de hand van de parkeertarieven? Ik kan het wel raden...

Aan de andere kant ben ik het met je eens: zolang de parkeerplaats bij de Bijenkorf nog vol staat, zal het volk het er wel mee eens zijn. :?
Vraag en aanbod... in populaire delen van Amsterdam is de vierkante meterprijs voor woonruimte ook al opgelopen richting de 10.000 euro.

Ik ben verder als niet-inwoner overigens best tevreden met het parkeerbeleid van Amsterdam. Die ene keer per jaar dat ik écht met de auto in het centrum wil zijn, is er dankzij hoge parkeertarieven en een schaarste aan vergunningen meestal wel plek.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 mar 2015, 17:44

Dit is ook wel een handig systeem in parkeergarages. Niet meer langs het betaalautomaat met een ticket, maar gewoon betalen met je bankpas bij het uitrijden (zonder pincode tot € 50).
Link

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 03 mar 2015, 17:53

^^ Als je die automaat meteen geschikt maakt voor contactloos betalen dan gaat het nog gemakkelijker.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 mar 2015, 17:57

Dat zou inderdaad handig zijn, maar contactloos betalen heeft een limiet van € 25. En het dagtarief is in sommige steden hoger. Ik heb nog geen bankpas die daar geschikt voor is. SNS gaat dat medio 2015 vervangen. Bij ons op het werk in de kantine kan alleen nog contactloos betaald worden. Voor mij betekent dat dus: geen lunch (van de kantine).

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 03 mar 2015, 18:04

Met creditcard werkt overigens dat systeem al veel langer bij Q-Park en menig andere garage. Bij het inrijden je creditcard in de gleuf steken ipv op knop drukken en kaartje pakken en bij uitrijden ook weer de creditcard erin steken. Je hebt ook nog via die systemen zoals Parkline, Yellowbrick, etc die ook speciale passen hebben voor in de parkeergarage die op soortgelijke manieren werken.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 03 mar 2015, 23:08

^^ Q-Park heeft al langer iets wat nóg handiger is, namelijk de Q-Parkkey. Hoef je niet eens je raampje meer voor te openen en je hoeft niet meer langs de betaalautomaat. Je drukt op de knop en kunt meteen in- en uitrijden. Wel zitten er eenmalige kosten aan verbonden en een abonnement van ongeveer 1,50 euro per maand. Jammer dat dit systeem alleen bij garages van Q-Park werkt...
http://www.q-park.nl/nl/parkeren-bij-q-park/q-park-key

--
Om even ontopic te blijven, Maastricht heeft bepaalde zones bij het parkeren. Hoe verder je vanaf het centrum af bent, hoe goedkoper je uit bent. Zo kun je nu al een hele tijd gratis parkeren op P+R Maastricht Noord (rechtstreeks bij de nieuwe afrit van de Beatrixhaven) en dan voor 1 euro met de bus of trein de stad in, of je parkeert hem midden in het centrum waar je duur uit bent.

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 04 mar 2015, 13:52

EtienneM schreef:Hoef je niet eens je raampje meer voor te openen en je hoeft niet meer langs de betaalautomaat.
Dat hebben we in Leusden ook. Wij noemen dat gratis parkeren. :mrgreen:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 mar 2015, 15:22

EtienneM schreef:^^ Q-Park heeft al langer iets wat nóg handiger is, namelijk de Q-Parkkey. Hoef je niet eens je raampje meer voor te openen en je hoeft niet meer langs de betaalautomaat. Je drukt op de knop en kunt meteen in- en uitrijden. Wel zitten er eenmalige kosten aan verbonden en een abonnement van ongeveer 1,50 euro per maand. Jammer dat dit systeem alleen bij garages van Q-Park werkt...
http://www.q-park.nl/nl/parkeren-bij-q-park/q-park-key
In Frankrijk kun je de Télépéage-badge ook in sommige parkeergarages gebruiken. Ik heb het vorig jaar in Parijs gedaan en het werkte prima. Dan heb je niet eens een apart ding nodig voor het parkeren. :)