Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Ehuls
verkeersader

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Ehuls » wo 03 jun 2009, 14:32

paolie schreef:Dat kan al een tijdje bij de nieuwe automaten in Amsterdam. Als straks alle automaten vernieuwd zijn, zal het standaard ingevooerd worden en kun je achteraf betalen ipv vooraf. Hoef je van te voren dus niet meer te bedenken hoe lang je wilt staan.
Betaald parkeren doe ik tegenwoordig via mijn mobiele telefoon. Dat kost wel iets extra, maar levert ook weer geld op omdat je daar ook alleen betaalt voor de tijd dat je echt geparkeerd hebt, en niet vooraf een tijd hoeft te schatten. Maar het is vooral erg handig dat je niet meer met muntjes/chipknip en dergelijke staat te klooien, en altijd maar weer moet zorgen dat je voldoende saldo hebt..

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 03 jun 2009, 14:43

Betalen voor wat je gebruikt lijkt me oke. 1 CHF/uur lijkt me helemaal niet onredelijk.
Wat ik wel onredelijk vind ik 3 a 4 euro per uur, waarmee men blijkbaar tracht de gemeentekas aan te vullen zodat het geld weer over de balk gesmeten kan worden aan lege buslijnen, verkeerde onnodige borden, slechte drempels en weet ik veel wat ze allemaal verzinnen.

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 03 jun 2009, 16:05

Tegenover de hoge parkeertarieven in Amsterdam staat weer een erg lage OZB. Zo heeft elke gemeente wat.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 03 jun 2009, 16:11

Daar hebben mensen die buiten Amsterdam wonen toch niks aan...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 03 jun 2009, 16:35

Niet naar Amsterdam gaan dus voorzover niet noodzakelijk :yes:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 jun 2009, 20:24

duikgek89 schreef:Daar hebben mensen die buiten Amsterdam wonen toch niks aan...
Omdat ik zo'n lage OZB hoeft te betalen *kuch* betaal ik dus maar de parkeerbonnetjes van mijn bezoekers. Trouwe fans die me vanuit de provincie toch nog bij regelmaat komen opzoeken :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 03 jun 2009, 20:31

Als je een dagje naar Amsterdam wilt om je hoofdstad eens te zien (oke, ik ben 1x in Amsterdam het centrum in geweest en eerlijk gezegd vond ik er geen klap aan) dan betaal je je blauw. Maar in andere steden is dat niet anders...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 04 jun 2009, 7:43

Amsterdam is best een leuke stad, als je de geijkte plekken als de Kalverstraat even vergeet. Ik combineer bezoekjes aan Amsterdam altijd met wat anders. Een concert bijvoorbeeld: De wagen gaat dan onder de Arena en voor 5 Euro sta ik daar mooi, inclusief 2 retourtjes stad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 04 jun 2009, 11:10

Dat is misschien een idee voor de volgende keer. Vorige keer hebben we de auto bij het centrum in een parkeerplaats gezet en dat koste na 4 uurtjes ook 28 euro... :wall:

In Berlijn voor meer tijd nog niet de helft betaalt bij de Staats opera, en dan sta je ook in het centrum...

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 04 jun 2009, 12:08

Palance schreef:en voor 5 Euro sta ik daar mooi
Hm, dan zie je volgens mij ook niet echt veel van de stad...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 04 jun 2009, 12:10

:lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 04 jun 2009, 12:10

^^ Hoe bedoel je?

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » do 04 jun 2009, 15:09

duikgek89 schreef:Dat is misschien een idee voor de volgende keer. Vorige keer hebben we de auto bij het centrum in een parkeerplaats gezet en dat koste na 4 uurtjes ook 28 euro... :wall:

In Berlijn voor meer tijd nog niet de helft betaalt bij de Staats opera, en dan sta je ook in het centrum...
Ach, is het inmiddels 7 Euro per uur? Wel vraag ik me af waarom je dat dan doet, een parkeerplek zoeken in Amsterdam daar is niks relaxed aan.

Kennelijk is in Berlijn het parkeerprobleem minder groot, in Amsterdam sta je nog altijd 6 jaar of lamnger op een wachtlijst (of langer) om in het centrum dichtbij je huis te mogen parkeren. Of je huurt een plek in een garage a 600-700 Euro per maand.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 04 jun 2009, 15:34

Schenker schreef:
duikgek89 schreef:Dat is misschien een idee voor de volgende keer. Vorige keer hebben we de auto bij het centrum in een parkeerplaats gezet en dat koste na 4 uurtjes ook 28 euro... :wall:

Ach, is het inmiddels 7 Euro per uur? Wel vraag ik me af waarom je dat dan doet, een parkeerplek zoeken in Amsterdam daar is niks relaxed aan.

Kennelijk is in Berlijn het parkeerprobleem minder groot, in Amsterdam sta je nog altijd 6 jaar of lamnger op een wachtlijst (of langer) om in het centrum dichtbij je huis te mogen parkeren. Of je huurt een plek in een garage a 600-700 Euro per maand.
Nee ik vergiste mij. We hebben toen wel 28 euro betaalt maar we zijn langer in de stad geweest want we hebben daar ook nog ergens wat gegeten. We zijn toen iets meer als 6u in de stad geweest, maar dat werd 7 bij het betalen. Excuus.
Duur was het in ieder geval...

In Amsterdam zal het best een probleem zijn, maar als je ruimte wilt voor een ruime oprit moet je niet in een grote stad gaan wonen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 04 jun 2009, 16:11

^^ Mwah, mensen die huizen in het centrum kunnen betalen, kunnen best ook wel een particuliere garage betalen. Verhuizen ze vanuit een ander deel van de stad, dan kunnen ze hun vergunning gewoon meenemen.

Ook buiten het centum kun je trouwens mooi wonen in Amsterdam, en is er meestal maar een hele korte, of helemaal geen wachtlijst. Daarbij, vergunningen zijn in Amsterdam naar verhouding dan weer spotgoedkoop (17 euro per maand), dus als bewoner heb je niet zo heel veel last van het Amsterdamse parkeerbeleid, tenzij je meer dan één auto per huishouden wil. Dat is helaas erg lastig...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 04 jun 2009, 16:20

Dat is niet waar. Een parkeervergunning is afhankelijk van de locatie. Je hebt daar dus wel degelijk last van.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 04 jun 2009, 16:29

^^ Als je binnen de ring woont, is het meestal niet erg slim om je per auto richting centrum te begeven, aangezien fiets of OV over het algemeen sneller zijn. Van die hoge tarieven in het centrum heb ik derhalve nog nooit last gehad.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 04 jun 2009, 16:37

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 04 jun 2009, 20:17

Schenker schreef:Ach, is het inmiddels 7 Euro per uur? Wel vraag ik me af waarom je dat dan doet, een parkeerplek zoeken in Amsterdam daar is niks relaxed aan.
Wat is er überhaupt 'relaxt' aan om jezelf in die mierenhoop van een binnenstad te begeven. Of je nou te voet, per fiets, per auto of per OV komt, het is zowat allemaal even ellendig. Het centrum van Amsterdam is leuk als één groot museum voor al die Jappen, Britten en alle andere toeristen die denken een stukje van Nederland gezien te hebben. De meeste Nederlanders weten gelukkig wel beter.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 04 jun 2009, 20:35

Gelukkig weten Amsterdammers, zoals meestal trouwens, nog veel beter 8-)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 04 jun 2009, 21:03

^^ Gelukkig bestaat Nederland maar voor een heel klein deel uit Amsterdammers. 8-)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 04 jun 2009, 21:52

Jeroen schreef:
Schenker schreef:Ach, is het inmiddels 7 Euro per uur? Wel vraag ik me af waarom je dat dan doet, een parkeerplek zoeken in Amsterdam daar is niks relaxed aan.
Wat is er überhaupt 'relaxt' aan om jezelf in die mierenhoop van een binnenstad te begeven. Of je nou te voet, per fiets, per auto of per OV komt, het is zowat allemaal even ellendig. Het centrum van Amsterdam is leuk als één groot museum voor al die Jappen, Britten en alle andere toeristen die denken een stukje van Nederland gezien te hebben. De meeste Nederlanders weten gelukkig wel beter.
Ach, ik moet het toch een keer gezien hebben. Maar ik heb er niks mee. Overigens ben ik geen stadsmens. Al dat gekrioel van een hoop volk op een paar vierkante kilometer...
Berlijn was een prettige uitzondering, maar bijvoorbeeld Parijs, Brussel en Praag vond ik ook niet veel aan.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » vr 05 jun 2009, 10:25

Zo'n krioelende mierenhoop is Amsterdam trouwens ook niet als je buiten de geijkte Kalverstraat & Wallen komt. Loop eens over de Krom Boomssloot, de Raamgracht of de Bickersgracht, allemaal enorm rustig & bijna idyllisch ;)
En ik wil natuurlijk ook even reclame maken voor mijn mooie stadsdeel Noord ;)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 05 jun 2009, 13:48

Misschien dat ik nog wel eens naar Amsterdam ga, misschien dat mijn mening dan veranderd.
Overigens zou ik nog graag eens naar Moskou willen, maar vooral niet te lang...

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 05 jun 2009, 13:56

.. foetsie! ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 05 jun 2009, 13:57

tsov schreef:Zo'n krioelende mierenhoop is Amsterdam trouwens ook niet als je buiten de geijkte Kalverstraat & Wallen komt. Loop eens over de Krom Boomssloot, de Raamgracht of de Bickersgracht, allemaal enorm rustig & bijna idyllisch ;)
En ik wil natuurlijk ook even reclame maken voor mijn mooie stadsdeel Noord ;)
Verklap die mooie plekken nou niet.... Duikgek wil al langs komen, dat is tot daaraan toe, maar straks lopen we er Jeroen ook nog tegen het lijf... ;)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 05 jun 2009, 14:04

jelger schreef:is er verder niet veel te beleven voor de tourist.
Dat is nou net de bedoeling. Ik wil wat zien van het leven in een stad, niet allemaal opgedirkte toeristenzut.

Overigens lijkt ook Sint-Petersburg me wel leuk om eens te zien. En Astana zou ik ook graag eens bekijken, daar zijn veel nieuwe gebouwen uit de grond gestampt. Maar ik wil ook nog graag eens naar Tashkent en Ashgabat.

Toch ben ik geen echte stads liefhebber. Ik moet er ook niet aan denken om in een stad te wonen. Ik zit het liefst ergens in de rimboe.
paolie schreef:Verklap die mooie plekken nou niet.... Duikgek wil al langs komen, dat is tot daaraan toe, maar straks lopen we er Jeroen ook nog tegen het lijf... ;)
:shutup: Nou kom wel niet hoor, scheelt me ook weer een kapitaal :lol: :mrgreen:

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 05 jun 2009, 14:10

.. foetsie! ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 05 jun 2009, 15:01

Jeroen schreef:^^ Gelukkig bestaat Nederland maar voor een heel klein deel uit Amsterdammers. 8-)
:cry:

Het geëikte toeristengebied is idd een beetje afgetrapt, maar Amsterdam heeft absoluut meer charmes dan veel overige steden in Nederland (zonder die bij naam te noemen). Een nachtwandeling langs de pittoreske grachten is gewoon ontzettend mooi, zeker met de verlichte bruggetjes. Ook hou ik van de 17e eeuwse gevelarchitectuur. Daarnaast is Amsterdam verrassend veelzijdig. Ik woon bijvoorbeeld op 10 minuten fietsen van een strand, en dan zit je in een gebied wat je onmogelijk nog als stad kan typeren. Het Westerpark is ook mooi, ze hebben daar een schitterend beekje zodat je je in een warm pinksterweekend nog op vakantie kan wanen. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 jun 2009, 15:04

Elke stad heeft wel een eigen charme. De Amsterdamse straatjes (zonder de verziekte Kalverstraat dan), de Leidsche grachten, de statige Haagse huizen, het moderne Rotterdam, het bourgondische Maastricht, etc.

Daarnaast zijn er ook helaas plekken genoeg waar ik maar bar weinig charme kan ontdekken. Eindhoven is zo'n stad, net als Roosendaal.

Autosnelwegen.net