Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?
Parkeer & reiskosten kunnen aftrekken:
Tot 20k verzamelinkomen: minimaal 350 euro kosten
Daarboven: Loopt al snel op richting de 1250 euro kosten
Ik vrees dat deze een gevalletje pech is voor Chrysa
Tot 20k verzamelinkomen: minimaal 350 euro kosten
Daarboven: Loopt al snel op richting de 1250 euro kosten
Ik vrees dat deze een gevalletje pech is voor Chrysa
-
- autoweg
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- stadsweg
In Antwerpen is een van de laatste gratis parkeermogelijkheden in het centrum verdwenen, vanaf maandag kan je niet langer gratis parkeren op de Scheldekaaien.
De parkeertarieven in het centrum zijn tijdens de coronaperiode ook verhoogd (toen er minder bezoekers waren) waardoor het niet iedereen opvalt.
In de rode zone betaal je voor het eerste uur nu €2 voor het tweede €3 en voor het derde (en laatste) €5.
Het Zuid en Nieuw Zuid zijn nu ook rode zone geworden, tot voor kort kon je daar nog voor ongeveer €5 een hele dag op straat parkeren.
Dan kan je beter buiten de Leien parkeren of meteen naar een parkeergarage met een dagtarief zoals Horta of Nationale Bank (€13) rijden.
Ten noorden van de Luchtbalwijk wordt er een nieuwe park-and-ride gebouwd waar je €1 per dag voor zal betalen, men heeft meteen maar betalend parkeren ingevoerd op straat in de omliggende straten.
De parkeertarieven in het centrum zijn tijdens de coronaperiode ook verhoogd (toen er minder bezoekers waren) waardoor het niet iedereen opvalt.
In de rode zone betaal je voor het eerste uur nu €2 voor het tweede €3 en voor het derde (en laatste) €5.
Het Zuid en Nieuw Zuid zijn nu ook rode zone geworden, tot voor kort kon je daar nog voor ongeveer €5 een hele dag op straat parkeren.
Dan kan je beter buiten de Leien parkeren of meteen naar een parkeergarage met een dagtarief zoals Horta of Nationale Bank (€13) rijden.
Ten noorden van de Luchtbalwijk wordt er een nieuwe park-and-ride gebouwd waar je €1 per dag voor zal betalen, men heeft meteen maar betalend parkeren ingevoerd op straat in de omliggende straten.
-
- 4x5 autosnelweg
Is het nog wel gratis bij de Kinepolis?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg

Ik kom niet zo vaak aan de noordkant van Antwerpen en als ik naar de film ga prefereer ik Cartoons (een stadscinema).
-
- stadsweg
Als je op een plek woont met parkeerkosten >€2/uur zou ik me ook schamen om mensen uit te nodigen waarvan je weet dat die met de auto moeten komen. Tenzij je ze op bijvoorbeeld zondag uitnodigt. Veel gemeentes hebben geen bezoekersregelingen!Ds79m schreef: ↑za 11 sep 2021, 11:41Je kan het natuurlijk wel enigszins compenseren, maar het probleem is dat je met betaald parkeren tot in alle buitenwijken een hindernis opwerpt voor zaken als bezoekjes aan oma, mantelzorg, vrijwilligerswerk, winkelen bij de plaatselijke middenstand, enz. Blijkbaar is de auto voor de ‘sociale’ partijen een dusdanig kwaad dat dit er niet tegen opweegt.
-
- verkeersader
Wat een zachte prijsjes in Antwerpen..
Kunnen de Nederlandse gemeentes nog een hoop van leren.
Kunnen de Nederlandse gemeentes nog een hoop van leren.
-
- expressweg
Ik heb 1x gebruik gemaakt van een P+R en tram.
Toen was ik 4x3 euro kwijt om van de Linkeroever naar het centrum en terug te komen.
Met zulke tarieven parkeer ik wel in de Rode Zone.
Men mist hier duidelijk het systeem van de Gemeente Utrecht
Toen was ik 4x3 euro kwijt om van de Linkeroever naar het centrum en terug te komen.
Met zulke tarieven parkeer ik wel in de Rode Zone.
Men mist hier duidelijk het systeem van de Gemeente Utrecht
-
- autoweg
Gisteravond in Utrecht op straat, betaald, geparkeerd. Zone A2. Het was half zeven en ik wilde eerst per uur gaan betalen totdat ik de optie 'avondkaart' zag. Ik drukte daarop en de prijs, € 10,52 tot 23 uur, sprak mij wel aan (uurtarief is € 4,39). Zo geschreven, zo gedaan.
Ik had wel om een kwitantie gevraagd. Kijk ik daar een paar uur later op.. zie ik dat ik dus om half zeven betaald heb, met ingangsdatum zeven uur.
Nou was het al bijna donker op straat.. en half zeven in de avond is toch echt avond, bij mij.
Hoezo biedt de betaalautomaat mij de optie voor het kopen van een avondkaart.. terwijl deze nog niets eens geldig is?
Waarom tipt de betaalautomaat mij niet om het eerste half uur tot ingangsdatum bij te betalen?
Beter nog, waarom maakt de betaalautomaat die berekening niet uit zichzelf?
Ja, ik weet het, vraag het parkeerbeheer Utrecht of de leverancier van de automatensoftware.. maar wellicht is de gang van zaken wel heel gebruikelijk en moet ik niet miepen?
Ik had wel om een kwitantie gevraagd. Kijk ik daar een paar uur later op.. zie ik dat ik dus om half zeven betaald heb, met ingangsdatum zeven uur.

Nou was het al bijna donker op straat.. en half zeven in de avond is toch echt avond, bij mij.
Hoezo biedt de betaalautomaat mij de optie voor het kopen van een avondkaart.. terwijl deze nog niets eens geldig is?
Waarom tipt de betaalautomaat mij niet om het eerste half uur tot ingangsdatum bij te betalen?
Beter nog, waarom maakt de betaalautomaat die berekening niet uit zichzelf?
Ja, ik weet het, vraag het parkeerbeheer Utrecht of de leverancier van de automatensoftware.. maar wellicht is de gang van zaken wel heel gebruikelijk en moet ik niet miepen?
-
- 2x4 autosnelweg

Betalen via je telefoon is de enige manier waarop betaald parkeren makkelijker wordt gemaakt, niet leuker.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- verkeersader
Laatst was de betaalautomaat defect, maar we hadden rond een bepaald tijdstip gereserveerd bij restaurant Olympia in Rijswijk.
Dus toch maar geparkeerd, met een boete tot gevolg.
Zo zie je maar weer dat ze met niets rekening houden die parkeerwachters.
Dus toch maar geparkeerd, met een boete tot gevolg.

Zo zie je maar weer dat ze met niets rekening houden die parkeerwachters.
-
- 2x4 autosnelweg

Hoe irritant het ook is, een boete lijkt me daar gewoon terecht. Anders zou ik, indien mij bekend, standaard naar een defecte automaat rijden en daar parkeren ipv bij de dichtstbijzijnde automaat.
-
- verkeersader

Gratis parkeren bij een defecte automaat zou een goeie motivator zijn voor de gemeente om die dingen een keer te repareren. Nu zit daar voor de gemeente totaal geen financiele stimulans in.
-
- expressweg

-
- verkeersader

Dat is weer een goeie motivatie om ze hufterproof uit te voeren

-
- expressweg

-
- autoweg
-
- verkeersader
Dan gaat het daar snel vol staan waardoor je toch gedwongen wordt om naar de volgende te gaan.Attietattie schreef: ↑do 21 okt 2021, 0:08 Anders zou ik, indien mij bekend, standaard naar een defecte automaat rijden en daar parkeren ipv bij de dichtstbijzijnde automaat.

Wel een verschil met België waar mij geleerd is dat je bij een defecte parkeerautomaat je parkeerschijf moet gebruiken.
In dat geval steek ik er een papiertje onder de voorruit bij met opmerking dat de automaat defect is (voor zover het iets uitmaakt).
In Antwerpen ook voorgehad dat het touchscreen om het kenteken in te voeren niet correct werkte waardoor je bepaalde letters niet kon ingeven. Toen wel betaald, maar er ook maar een papiertje met opmerking onder de voorruit gezet.
-
- 2x3 autosnelweg
Interessant vonnis van een vrederechter in België, een priester (verder niet relevant voor het verhaal) had een bon gekregen nadat een scanauto was langsgereden. Echter had deze man slechts even gestopt om een brief in de brievenbus te steken. De vrederechter oordeelde dat dit geen parkeren was maar slechts een stilstaand voertuig, dat volgens de wegcode gedefinieerd wordt als 'een voertuig is dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- en uitstappen van personen of laden en lossen van zaken'. Een brief posten kan dus onder die bepaling vallen, hiervoor dient geen parkeergeld te worden betaald. Het gevolg is wel dat iedereen nu die redenering kan aanvoeren tegen zo'n vaststelling van een scanauto omdat het maar een momentopname is. De vrederechter voegde er nog aan toe dat een menselijke parkeerwachter het verschil wél kon zien tussen stilstaan en parkeren.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220106_95659559
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220106_95659559
-
- 2x5 autosnelweg
Dat is precies waarom in Nederland na de scanauto ze nog een keer langskomen om te kijken of je al betaald hebt, of weg bent.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x4 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
In BE ook niet, een paar smartphonesgasten in een securityjasje en bonnetjes schrijven, hoe meer hoe liever.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik bedoel dat de constateringen van scanauto's niet meer worden nagereden. Er wordt gewoon geschreven. De andere kant van de medaille is dat bezwaar heel snel wordt gehonoreerd omdat de beweringen van de bekeurde moeilijk kunnen worden weerlegd.
-
- 4x5 autosnelweg
Gisteren moest ik even onverwacht met mijn vrouw naar het Ikazia-ziekenhuis. Gelukkig was er net een parkeerplek zo ongeveer voor de ingang, dus daar de auto neergezet en naar de parkeermeter gelopen. En ja hoor: Buiten bedrijf, zoek een andere automaat.
Denk je nou echt dat, als ik vrij dringend met iemand naar het ziekenhuis moet lekker rustig om me heen ga kijken waar de andere automaat staat? Met het risico dat die het ook niet doet? Ik weet daar slechts 1 andere te staan, en die stond echt een behoorlijk eind ver weg, maar die tijd had ik niet meer vanwege een afspraak binnen.
We zijn niet langer dan een half uur binnen geweest, ik heb dus niet betaald en gok er maar op dat er geen scanauto is langsgeweest.
En anders dien ik wel bezwaar in. Dan zet ik tenminste nog iemand aan het werk
Denk je nou echt dat, als ik vrij dringend met iemand naar het ziekenhuis moet lekker rustig om me heen ga kijken waar de andere automaat staat? Met het risico dat die het ook niet doet? Ik weet daar slechts 1 andere te staan, en die stond echt een behoorlijk eind ver weg, maar die tijd had ik niet meer vanwege een afspraak binnen.
We zijn niet langer dan een half uur binnen geweest, ik heb dus niet betaald en gok er maar op dat er geen scanauto is langsgeweest.
En anders dien ik wel bezwaar in. Dan zet ik tenminste nog iemand aan het werk

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Ik zag in Nieuwpoort-aan-Zee (B) iemand lopen die met een soort scanner kentekens van geparkeerde voertuigen bekeek. Op de rug van zijn jas stond meen ik "Streetz". Is dat een particulier bedrijf dat parkeerboetes mag uitschrijven?
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Dan hoop ik dat ik de dans ben ontsprongen... Ik reed door deze badplaats, zag vanuit de auto een chocolaterie en dacht: "Daar moet ik even naar binnen!".
Parkeren bleek lastig te zijn, maar er kwam een plek vrij. Auto geparkeerd en nog gekeken of ik een bord "betaald parkeren" of zo zag. Niet gezien. Na 150 - 200 meter gelopen te hebben, zie ik een betaalautomaat. Maar ik was al bijna bij die chocolaterie. Daar dus een grote doos heerlijke bonbons gehaald en bijna op een drafje terug naar mijn auto. Onderweg zag ik dus die man met dat "Streetz" jasje, die de rij geparkeerde voertuigen in de richting van mijn auto afliep. Er zat bij mij geen papiertje onder de ruitenwisser gelukkig, dus ik hoop dat ik net op tijd weg was. Of het is digitaal gegaan, kan natuurlijk ook.
Wat kost een parkeerboete in België gemiddeld genomen zo ongeveer? In Nederland kan het rond de 100 euro liggen, heb ik wel eens gehoord. Als je voertuig met een wielklem vastgezet wordt of wordt weggesleept, nog veel meer.

Parkeren bleek lastig te zijn, maar er kwam een plek vrij. Auto geparkeerd en nog gekeken of ik een bord "betaald parkeren" of zo zag. Niet gezien. Na 150 - 200 meter gelopen te hebben, zie ik een betaalautomaat. Maar ik was al bijna bij die chocolaterie. Daar dus een grote doos heerlijke bonbons gehaald en bijna op een drafje terug naar mijn auto. Onderweg zag ik dus die man met dat "Streetz" jasje, die de rij geparkeerde voertuigen in de richting van mijn auto afliep. Er zat bij mij geen papiertje onder de ruitenwisser gelukkig, dus ik hoop dat ik net op tijd weg was. Of het is digitaal gegaan, kan natuurlijk ook.

Wat kost een parkeerboete in België gemiddeld genomen zo ongeveer? In Nederland kan het rond de 100 euro liggen, heb ik wel eens gehoord. Als je voertuig met een wielklem vastgezet wordt of wordt weggesleept, nog veel meer.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
En in Duitsland kun je ook rustig een keer 'vergeten' de parkeermeter te vullen, maar voor de zekerheid heb ik voor Nederland en België een parkeerapp op mijn telefoon geïnstalleerd. Maar zovaak komt het onder COVID19 niet voor dat ik betaald moet parkeren.