Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Palance » vr 15 jul 2022, 17:26

Ik heb dezelfde ervaring vanuit Canada. Ook daar vind ik het beter werken dan hier.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 15 jul 2022, 18:06

Afbeelding
Probleem met slecht zichtbare VRI-lantaarns heb je voornamelijk in deze situaties. Voor rechtdoor zijn er alleen de hoogeplaatste lantaarns. De afslaande richting heeft nog een lantaarn lager aan de mast.
Kleine lantaarntjes aan de mast zoals Alfa bedoeld is in dit soort situaties voor rechtdoorgaand verkeer ook geen optie.

Afbeelding
In dit geval heb je niet zo snel een zichtbaarheidsprobleem. Voor alle richtingen is er ook een lage lantaarn.

Al zal zichtbaarheid bij deze twee voorbeelden denk ik niet een probleem zijn. Er is toch een aardige afstand tussen de stopstreep en de mast.
Die zichtbaarheid zal ook afhankelijk zijn van welk type auto je in zit. Ik rij in een wagen met een vrij lange neus waardoor je automatisch al wat verder van de stopstreep af zit. De SV-afbeeldingen vertekenen het beeld natuurlijk ook wat.

Denk dat op veel plekken het mogelijk is om de zweepmast in de middengeleider van de zijweg te zetten. Op de bovenste foto kan dit bij de weg van links voor de lichten van de tegemoetkomende richting. Voor de rechterzijde zou het dan mooier zijn als de middengeleider wat verder doorloopt.
Voor de zijwegen kunnen deze dan weer in de middengeleider van de Kruisweg gezet. Kan alles mooi gecombineerd als wegwijzermast, op de foto is dat al bij een paar masten het geval, waardoor er gelijk ook minder masten op de kruising hoeven te staan.
In geval van een portaal wordt het wel kostbaar bij hele grote kruisingsvlakken aangezien er dan een enorme afstand overbrugd moet worden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 jul 2022, 22:24

^^ Dat laatste kan dus niet omdat er een lantaarn bij de stopstreep moet staan (of een paar meter daarachter als het gecombineerd kan worden met een voet-/fietslicht). Vroeger zag je nog wel eens twee lantaarns naast elkaar voor links/rechtdoor of rechts/rechtdoor maar dat is bijna helemaal verdwenen omdat het verwarrend kon zijn welke richting nu rood of groen had.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 16 jul 2022, 6:42

Daarom charmeert mij het Deense stoplichtensyteem ook wel:

https://goo.gl/maps/SQpVpfAjmDZ2D7yJA
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.