Interessante studie. Wat ik in de korte opsomming al snel kan doorlezen, is dat het verkeer op de E40 en de aasluitende stukken op de Brusselse binnen- en buitenring een pak vlotter verloopt. Men staat nu nog zelden stel buiten in het invoegvak van de E314. Het verkeer op de E314 lin de richting van Lummen ijkt dan weer heel wat drukker (en nerveuzer) te verlopen. Er wordt geklaagd dat de verbreding van de weg (in het kader van de nieuwe weefstroken) amper geholpen heeft maar mijn vermoeden is dat zonder die weefstroken het een absoluut drama had geweest. Bewijs hiervan is dat de weefstroken in de richting van Heverlee wel goed hun werk doen. De verkeersdrukte (file) bij afrit Herent is sterk afgenomen en op het stuk tussen Herent en Gasthuisberg vertraagt het verkeer in de ochtendspits nog amper.
De conclusie die men zelf maakt, een versnelde aanleg van de spitsstrook tussen Wilsele en Holsbeek in 2015, lijkt mij dan ook gegrond.
De gemeenten Aarschot en Tielt-Winge pleiten er ondertussen voor om deze spitsstrook tenminste door te trekken tot aan afrit Aarschot. Een logische redenering. Het is wellicht bekend dat de E314 tussen Holsbeek en Heverlee een ondergedimensioneerd profiel heeft, met een zeer smalle pechtstrook, korte en smalle op- en afritten, geen ademruimte op viaduct Wilse, en geen ruimte voorzien bij andere bruggen en viaducten om de autosnelweg te verbreden.
De situatie vandaag is zo dat de E314 vanaf Holsbeek wel voorzien is op een permanente(!) verbreding. Alle bruggen en viaducten zijn aangelegd voor en voorzien op een derde rijstrook. Bij op en afritten is er naast de spatie voor de pechstrook ook nog extra ruimte voor deze op te schuiven indien er een derde rijstrook komt. Persoonlijk lijkt het mij logisch dat men zo snel mogelijk en op zoveel mogelijk plaatsen in Vlaanderen de uitvalswegen voorziet van een extra rijstrook voor gebruik in de spits. Met een voorziening voor een definitieve extra rijstrook op middellange termijn.