Zes bestuurders raken rijbewijs kwijt

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » wo 10 aug 2005, 11:22

Was het niet zo dat je pas de autosnelweg op mag als je minstens 80 km/h kan en mag? (Een auto met kapotte versnellingsbak KAN geen 80 km/h en mag dus niet op de snelweg; een opgevoerde brommer KAN wel 80 km/h maar MAG het niet en is dus ook niet toegestaan, etc.)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 10 aug 2005, 11:45

Hajo schreef:Ik denk dat de man een PV krijgt wegens artikel 5 RVV. Reken op zeker 250 euro. Invordering rijbewijs was niet aan de orde wegens de verklaring die de man gaf: kapotte versnellingsbak. Er was daarom bij de dienstdoende agenten geen reden om aan de rijvaardigheid van de bestuurder te twijfelen.
Als de versnellingsbak kapot gaat tijdens het rijden op de snelweg, dan kan ik me daar tot de eerstvolgende afrit iets bij voorstellen. Wie met een kapotte versnellingsbak doodleuk blijft doorrijden, of zelfs de oprit oprijdt in de wetenschap dat de versnellingsbak defect is: rijbewijs innemen ! Maar ja, het was geen snelheidsovertreding, niet ??? :evil:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2005, 12:03

Rene schreef:Als de versnellingsbak kapot gaat tijdens het rijden op de snelweg
Mag je dan stapvoets rijden op de vluchtstrook? (Hajo?)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 aug 2005, 13:34

René schreef: Maar ja, het was geen snelheidsovertreding, niet ??? :evil:
Meer dan 50km te hard in de negatieve zin! Dus rijbewijs innemen!

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 10 aug 2005, 15:32

Vordering tot overgifte van het rijbewijs

Artikel 5

Een vordering tot overgifte van het rijbewijs als bedoeld in artikel 130, tweede lid, van de wet geschiedt ten aanzien van een bestuurder van een motorrijtuig in de volgende gevallen:

* betrokkene heeft een motorrijtuig bestuurd onder invloed van drogerende stoffen, andere dan alcohol;

* betrokkene heeft een poging tot zelfdoding met een motorrijtuig ondernomen;

* betrokkene verklaart aan een aandoening te lijden waardoor hij geestelijk en/of lichamelijk niet goed functioneert;

* betrokkene ondervindt naar het oordeel van een medisch deskundige zodanige psychiatrische problemen dat gedwongen opname aangewezen is;

* betrokkene is binnen een periode van vijf jaar tenminste vier maal aangehouden op verdenking van overtreding van het verbod van artikel 8, eerste of tweede lid, van de wet;

* bij betrokkene wordt een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat hoger is dan 1090 mg/l resp. 2,5 ‰.

* betrokkene is niet in staat het motorrijtuig in bedwang te houden;

* betrokkene heeft een aanrijding veroorzaakt door het intrappen van het onjuiste pedaal;

* betrokkene is binnen een periode van vijf jaar ten minste vier maal aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, eerste of tweede lid, van de wet;

* bij betrokkene wordt een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 1090 µg/l respectievelijk 2,5 o/oo;

* betrokkene is bewust ingereden op een andere weggebruiker;

* betrokkene heeft drie maal als beginnende bestuurder een of meer van de in bijlage 1, onderdeel IV, opgenomen feiten begaan en heeft ter zake van deze feiten tijdens of na de in artikel 1, onderdeel f, genoemde termijn van vijf jaar voldaan aan de op grond van artikel 74 van het Wetboek van Strafrecht gestelde voorwaarden ter voorkoming van de strafvervolging of is ter zake van deze feiten tijdens of na de in artikel 1, onderdeel f, genoemde termijn van vijf jaar onherroepelijk veroordeeld.

Bron: Wegenverkeerswet (WvW) 1994
René schreef:Als de versnellingsbak kapot gaat tijdens het rijden op de snelweg, dan kan ik me daar tot de eerstvolgende afrit iets bij voorstellen. Wie met een kapotte versnellingsbak doodleuk blijft doorrijden, of zelfs de oprit oprijdt in de wetenschap dat de versnellingsbak defect is: rijbewijs innemen!
Kan dus niet. Zie boven.
Vinny schreef:Mag je dan stapvoets rijden op de vluchtstrook? (Hajo?)
Ja. Hier is sprake van een noodgeval. Maar alleen tot de eerste afrit of tot een verzorgingsplaats. Gebruik daarbij je alarmlichten om achteropkomend verkeer te waarschuwen en hou uiterst rechts. Je zult de eerste niet zijn die door een achteropkomende vrachtauto geramd wordt... :roll:
Donateur Vereniging Wegenforum

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 10 aug 2005, 16:03

Hajo schreef: Kan dus niet. Zie boven.
Als dat zo is, en dat betwijfel ik als jij het hier zo schrijft niet, is het hoog tijd om de regelgeving aan te passen...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 10 aug 2005, 16:12

René schreef:Als dat zo is, en dat betwijfel ik als jij het hier zo schrijft niet, is het hoog tijd om de regelgeving aan te passen...
Zie ik niet echt zitten, en wel hierom. Als je de regelgeving aanpast, zou dat moeten betekenen dat je rijbewijs al kan worden ingevorderd zodra je auto een technisch makement vertoont of ineens gaat vertonen. Zelfs zonder de overtreder kans te geven het mankement te (laten) verhelpen. :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 10 aug 2005, 16:18

Nee, dan heb je niet helemaal door wat ik bedoel.

Als je op een snelweg panne hebt, dan moet je over de vluchtstrook mogen doorrijden tot de eerstvolgende afslag, maar ook niet verder dan dat. Doe je dat toch, wat mij betreft einde oefening. Afhankelijk van de situatie een zware boete of bij zeer grote onveiligheid (door Velsertunnel rijden bijvoorbeeld) rijbewijs innemen.

Als je met een stukkende versnellingsbak überhaupt vanaf het OWN een autosnelweg oprijdt, dan ben je wat mij betreft helemaal dik de sigaar. Direct inleveren dat rijbewijs.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 10 aug 2005, 16:44

René schreef:Nee, dan heb je niet helemaal door wat ik bedoel. (...)
Ik snap het. In dat geval kan ik me er iets bij voorstellen. Waarom de dienstdoende agenten het rijbewijs niet hebben ingevorderd (dat had dan volgens artikel 5 RVV (dus niet WvW) moeten gebeuren, blijft dan gissen.
Maar desondanks kan het rapport van de betrokken agent (dat hij sowieso over dit incident moet maken én moet opsturen naar de OJ), er toch toe leiden dat de OJ zelf beslist een nader onderzoek (door bijvoorbeeld de overtreder te dagvaarden en hem te horen) in te stellen.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » wo 10 aug 2005, 16:48

idd... ruim een half jaar geleden is mij nog op een CBR theorieexamen naar de minimumsnelheid op de snelweg gevraagd. Het antwoord op die vraag is 60 km/h.
Er is in Nederland GEEN minimumsnelheid op de snelweg. WEL is er een toelatingseis: het voertuig wat je bestuurt moet minimaal 60 km/u kunnen EN mogen.

De auto met de versnellingsbak: de redenering dat deze niet harder KAN vind ik plausibel. (ofwel: weg van de snelweg). Afgezien van het juridische en formele getouwtrek: ik snap überhaupt niet dat deze bestuurder het DURFDE om op de snelweg te rijden...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 aug 2005, 17:13

Ik vind het anders wel "een poging tot zelfdoding met een motorrijtuig ondernomen" waard.
Je riskeert je eigen leven hiermee!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2005, 17:34

Als je op een snelweg panne hebt, dan moet je over de vluchtstrook mogen doorrijden tot de eerstvolgende afslag, maar ook niet verder dan dat. Doe je dat toch, wat mij betreft einde oefening. Afhankelijk van de situatie een zware boete of bij zeer grote onveiligheid (door Velsertunnel rijden bijvoorbeeld) rijbewijs innemen.

a. Dat is lastig bewijsbaar. Hoe weet je nou als passerende agent hoe lang iemand al op de snelweg rijdt?
b. Je kunt ook in de tunnel problemen krijgen. Wanneer je naar beneden rijdt dan kan het euvel gemakkelijk te laat worden opgemerkt.

Ik heb als zeven jarig jongetje een dergelijk geval meegemaakt. Op de E 17 Antwerpen - Gent begaf de versnellingsbak van mijn vader het. Gelukkig konden we met de vaart die we hadden de afrit Beervelde/Lochristi bereiken. Toen hebben een aantal mensen ons geholpen de auto te duwen (!), naar de dichtsbijzijnde garage (die slechts 500 meter van de afrit was, maar het is wel een flink eind duwen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 10 aug 2005, 20:07

mavas schreef:Ik vind het anders wel "een poging tot zelfdoding met een motorrijtuig ondernomen" waard.
Je riskeert je eigen leven hiermee!
Dat vind ik eigenlijk nog van minder belang. Je riskeert vooral het leven van anderen :!: