Vliegtuig stort neer bij Schiphol

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Vliegtuig stort neer bij Schiphol

Bericht door Pino » wo 25 feb 2009, 17:44

Iemand een idee waarom er geen brand is uitgebroken? Was de kerosine dan echt op??
Brand is een risico bij dit soort ongelukken, maar ontstaat lang niet altijd. Het hoeft niet aan een gebrek aan kerosine te liggen dat er geen brand komt. Ik las inmiddels een bericht dat het uit de lucht vallen van het toestel wijst op iets anders dan brandstoftekort. Bij een tekort aan brandstof zou het toestel, volgens dat bericht, in een glijvlucht terecht zijn gekomen en niet als een baksteen naar beneden zijn gedonderd - zoals getuigen verklaren. Dit zou eerder duiden op een stall, dus dat het vliegtuig te weinig snelheid had om in de lucht te blijven.

We moeten de onderzoeken maar afwachten ...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 feb 2009, 17:56

@ Pino

Wat denk je dat er gebeurt bij brandstoftekort? Dan vallen de motoren uit dus wordt het een glijvlucht. Dan probeert de piloot misschien hoogte te houden (om 1000 verschillende te bedenken redenen), overtrekt hij de kist en komt hij als een baksteen naar beneden.

Brandstof of niet, uit jouw verhaal is in ieder geval niets zinnigs op te maken. IK probeer me verre van speculatie te houden!

Overigens KAN een piloot bewust kiezen voor een stall als hij dat wenselijk acht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 feb 2009, 18:11

Ik kan me brandstoftekort haast niet voorstellen, vliegtuigen horen toch altijd extra aan boord te hebben voor het geval ze in de wacht worden gezet of slecht weer moeten omzeilen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 feb 2009, 18:13

Er zijn maar zat voorbeelden te noemen van running out of fuell. Helaas zijn het mensen die ermee werken, dan kan er een foutje worden gemaakt. :cry:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 25 feb 2009, 18:20

Zoek maar eens op air transat (als ik me niet vergis). Daar werd een foutje gemaakt --> brandstoflek en die is uiteindelijk nog net kunnen landen ergens op een eilandje. Was met een Airbus (A330?). Als ik me niet vergis de langste glijvlucht ooit.

Overigens, is de kans op ontploffing niet juist aanwezig op het moment dat er weinig brandstof is? Dan heb je immers veel dampen, vermengd met lucht, in een gevaarlijke verhouding.

Maar goed, men zal vast gaan uitzoeken wat er gebeurt is. Daar kunnen wel duizenden redenen voor zijn.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 25 feb 2009, 18:39

duikgek89 schreef:Zoek maar eens op air transat (als ik me niet vergis). Daar werd een foutje gemaakt --> brandstoflek en die is uiteindelijk nog net kunnen landen ergens op een eilandje. Was met een Airbus (A330?). Als ik me niet vergis de langste glijvlucht ooit.
Dit is uitgebreid in een uitzending van Air Crash Investigation aan bod gekomen. En over een paar jaar komt deze crash aan bod.

Vliegtuigen horen altijd exta brandstof bij zich te hebben, maar tussen 'horen' en 'hebben' zit een wereld van verschil. Wie weet was er wel te weinig aan boord.

Best onwerkelijk zo'n crash zo dichtbij huis, eigenlijk gebeurt er zo goed als nooit iets op Schiphol, althans niet van deze omvang. Ik hoorde pas rond 16.00 van wat er gebeurd was, daar ik cursus had op een plek zonder radio of internet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 25 feb 2009, 19:10

Coen Tunnel schreef:
Pino schreef:
Last fatal airliner/bizjet accident in Netherlands: 25-SEP-1996 Douglas DC-3C (C-47A-70-DL) PH-DDA DDA - 32 fatalities (4536 days ago)
Ik kan me dit ongeluk helemaal niet meer herinneren. Zie deze pagina op airliners.net. Ligt het aan mij dat dit indertijd nooit zo'n groot nieuws is geweest?
Daar was ook weinig te zien. Het toestel stortte immers in zee. Hier zijn beelden van en komt veel informatie beschikbaar. Dat is toch wat anders.

Overigens, ik herinner mij het ongeluk nog wel.
Ik kan mij dat ongeluk nog wel herinneren, 'dankzij' een lugubere foto op de voorpagina van de Volkskrant.

Er is ook ooit een bijna-ramp geweest met een vliegtuig omdat ze degene die de tanks vulde, uitging van gallons en de berekeningen in een andere eenheid stonden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 feb 2009, 19:20

Die mix up ging tussen kilo's en ponden meen ik me te herinneren. Doet er niet zoveel toe, het gevolg spreekt voor zich... :(

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 25 feb 2009, 19:31

Als je de oceaan oversteekt heb je weinig keus om onderweg te landen. Dit Turkse toestel zou bij een misrekening op veel andere vliegvelden hebben kunnen landen. Met een auto durf je nog wel eens een gokje te maken met een bijna lege tank, maar daar is de ergste straf een uur moeten wachten op de ANWB of zelf een wandeling maken naar een tankstation.

Volgens mij worden instrumentinfo (vermoedelijk dus ook de beschikbare brandstof) ook op harde schijf opgeslagen. We zullen het dus wel te weten komen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 25 feb 2009, 20:35

Wat bijvoorbeeld ook zou kunnen is dat de brandstoftanks lek zijn geraakt. Dan verspil je meer kerosine dan goed voor je is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 25 feb 2009, 20:48

Neem toch aan dat er allerlei alarmbellen afgaan als de brandstof (bijna) op is? Uit de berichtgeving heb ik nergens kunnen opmaken dat de piloten vlak voor de landing hebben doorgegeven dat er een noodsituatie was.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 25 feb 2009, 21:17

Ze moeten de vluchtrecorders nog analyseren en daarover komt vanzelf bericht. De verkeersleiding van Schiphol zal ongetwijfeld meer weten, maar die houdt uiteraard de kaken stijf op elkaar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 feb 2009, 21:32

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 25 feb 2009, 21:49

Wouter N14 schreef:Ik kan mij dat ongeluk nog wel herinneren, 'dankzij' een lugubere foto op de voorpagina van de Volkskrant.
Ikke niet, tot vorig jaar. Toen ik stage liep bij de provincie N-H was er iemand daar die een paar collega's had verloren door die ramp. Erg triest om dat te horen...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » wo 25 feb 2009, 21:54

boe! schreef:Ze moeten de vluchtrecorders nog analyseren en daarover komt vanzelf bericht. De verkeersleiding van Schiphol zal ongetwijfeld meer weten, maar die houdt uiteraard de kaken stijf op elkaar.
Als dit bij de verkeersleiding bekend was, was dat allang in het geruchtencircuit opgedoken. Alle communicatie tussen het vliegtuig en de diverse verkeersleiders wordt door diverse luchtvaartenthousiasten [spotters . . . ] beluisterd en zelfs getaped/gestreamed. Bij deze lui is helemaal niets bekend over een eventueel euvel dat al op voorhand gemeld zou zijn. Het lijkt mij dus uitermate onwaarschijnlijk dat de vliegers een probleem gemeld hebben bij de verkeersleiders.

Het heeft er alle schijn van dat dit probleem zeer plotseling, en op het allerlaatste moment opdook. Er was geen tijd meer om over de radio melding te maken, en de vliegers hadden waarschijnlijk al hun aandacht nodig om a) het probleem op te lossen, en b) de gevolgen van dat probleem zoveel mogelijk te beperken = gedwongen noodlanding in weiland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 feb 2009, 21:57

Kan het niet zijn dat het vliegtuig in een soort valwind is gekomen ofzo? Van ooggetuigen hoorde je dat het vliegtuig vrij plotseling vanaf een meter of 80 recht naar beneden ging. Er is ook amper sprake van een gecontroleerde noodlanding volgens mij.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 25 feb 2009, 22:02

^^ Tsja, zeg nooit nooit, maar persoonlijk vond ik het weer te rustig voor een valwind.

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » wo 25 feb 2009, 22:26

Ik sluit me aan bij Boe. Ik heb niet zoveel verstand van meteo, maar het weer was uitermate kalm en rustig. Weinig kans op valwinden.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 25 feb 2009, 22:30

Het was vanochtend zeer rustig (bewolkt) weer bij Haarlem. Amper wind.

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » wo 25 feb 2009, 22:43

Brandstofgebrek lijkt onwaarschijnlijk. Zo'n vliegtuig heeft meerdere brandstoftanks, en iedere branstoftank heeft meerdere brandstofniveaumeters. Het brandstofniveau wordt door de bemanning regelmatig gecontrolleerd tijdens de vlucht. Zelfs als ze dat zouden vergeten, dan nog zijn er automatische systemen die de bemaning attenderen en uiteindelijk alarmeren. Dat zou ongetwijfeld ook aan de diverese verkeersleiders doorgegeven zijn, en daar is aantoonbaar geen sprake van.

Ik heb inmiddels de ATC audiostreams gehoord, en niets wijst op een probleem; de bemanning heeft geen "emergency"of "pan-pan-pan" noodmelding gedaan. Het vliegtuig is door de Approach-verkeersleider normaal voor de baan gezet en geklaard voor de eindnadering. Daarna is het toestel opdracht gegeven over te schakelen naar de torenverkeersleider, en die instructie is geconfirmeerd door de bemanning. Dat was tevens hun laatste melding, ze hebben de torenverkeersleider niet meer gecontact. Ik kreeg er koude rillingen van over mijn rug om die laatste woorden van de bemanning te horen . . . :cry: :cry:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 feb 2009, 22:55

Hoe kom jij aan die opnamen?

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » wo 25 feb 2009, 23:13

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 25 feb 2009, 23:18

In eerdere berichtgeving stond wel dat er een 'pan pan pan'-signaal was uitgebracht :?

Wat ik echter nog niet snap (of ik heb het gemist): er zijn zo veel getuigen en zelfs mensen uit het vliegtuig, maar niemand heeft iets gezegd over de toestand van de motoren. Ik zou zeggen dat je vrij makkelijk kan achterhalen of de motoren voluit draaiden of juist niet eens werkten.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 25 feb 2009, 23:22

Het ongeval van vandaag op Schiphol lijkt sterk op dat van het toestel van Kalitta Air dat in mei vorig jaar naast de baan terecht kwam in Zaventem. Het toestel kwam vlakbij een spoorlijn tot stilstand en brak in verschillende stukken. Dit gebeurde echter bij het opstijgen en omdat het hier om een vrachttoestel ging viel de balans zeer goed mee met maar drie lichtgewonden.

Afbeelding

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » wo 25 feb 2009, 23:32

vynkce schreef:Het ongeval van vandaag op Schiphol lijkt sterk op dat van het toestel van Kalitta Air dat in mei vorig jaar naast de baan terecht kwam in Zaventem. Het toestel kwam vlakbij een spoorlijn tot stilstand en brak in verschillende stukken. Dit gebeurde echter bij het opstijgen en omdat het hier om een vrachttoestel ging viel de balans zeer goed mee met maar drie lichtgewonden.
Ook hier was geen brand uitgebroken, ondanks dat er meer dan 50 ton brandstof aan boord was . . .

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » do 26 feb 2009, 8:14

Geen vonk in de buurt misschien.
In het geval van de TA waren de motoren (bron voor vonken??) niet in de buurt van de kerosine. Bovendien is er kerosine geroken op de plek van de ramp...
Vooralsnog allemaal speculaas, afwachten op de oorzaak...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 26 feb 2009, 8:30

Ed schreef:Geen vonk in de buurt misschien.
In het geval van de TA waren de motoren (bron voor vonken??) niet in de buurt van de kerosine.
NA de crash niet meer nee. Tijdens de crash mag ik toch hopen dat ze gewoon aan de kist zaten, ook al werd er gespeculeerd dat de piloot de motoren had afgeworpen. :roll:
Dat was iets met 'de klepel horen hangen' en 'net als in de film...'

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 26 feb 2009, 11:19

Wouter N14 schreef:Wat ik echter nog niet snap (of ik heb het gemist): er zijn zo veel getuigen en zelfs mensen uit het vliegtuig, maar niemand heeft iets gezegd over de toestand van de motoren. Ik zou zeggen dat je vrij makkelijk kan achterhalen of de motoren voluit draaiden of juist niet eens werkten.
Bij Pauw & Witteman was gisteren een inzittende van het toestel te gast. Hij verklaarde dat het toestel plotseling zakte en de piloot dit trachtte te corrigeren door vol gas te geven. De inzittende was er 100% zeker van dat de motoren NIET waren uitgevallen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 26 feb 2009, 14:23

^^ Dat sluit een brandstoftekort of -storing dus uit, lijkt mij.

:hm:
[url=http://www.nu.nl/algemeen/1923955/toestel-turkish-airlines-had-eerder-problemen.html]www.nu.nl[/url] (26-2-2009) schreef: 'Toestel Turkish Airlines had eerder problemen'

ANKARA - De neergestorte Boeing 737-800 van Turkish Airlines had enkele dagen voor het ongeluk bij de Polderbaan op Schiphol tot twee maal toe technische problemen. Dat meldde het Turkse persbureau Dogan donderdag. Het eerste mankement werd opgemerkt tijdens een vlucht op 18 februari. Volgens de piloten waren er problemen met de vleugels van het toestel. De Boeing heeft daarna een technische controle ondergaan in de hangar van Turkish Airlines op het Ataturk-vliegveld in Istanbul.

Tweede storing
De tweede storing vond twee dagen voor het ongeluk plaats. De piloten moesten toen de start afbreken. De Turkse minister van Transport Binali Yildirim meldde woensdag dat de Boeing 737-800 geen technische mankementen had. Dat zou blijken uit de laatste technische controle door de Turkse burgerluchtvaartorganisatie op 22 december vorig jaar.

Ervaren piloot
De 29-jarige piloot aan boord van het woensdag verongelukte Turkse toestel, Olgay Özgür, werd getraind in het gebruik van het vliegtuigtype Boeing 737-800. Hij was echter geen onervaren piloot. Özgür behaalde zijn brevet al in 2004. Dit heeft een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines donderdag in Istanbul gezegd. Een Turks dagblad speculeerde donderdag dat er een onervaren pilot aan boord was die mogelijk de landing uitvoerde. De Turkse Boeing vloog woensdag van Istanbul naar Amsterdam en stortte vlak voor de landing bij de Polderbaan van Schiphol neer. Daarbij verloren zeker negen mensen het leven.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 26 feb 2009, 14:47

In Turkije hebben ze blijkbaar het Ministerie van Goed Nieuws.
Eerst roepen dat er geen slachtoffers zijn, dan roepen dat er geen mankementen waren.
Nu de feiten die ministersuitspraken achterhalen gaat er ongetwijfeld ook slecht nieuws komen voor de minister zelf...