Afbeelding

Google Earth en Maps, deel 1

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg

Re: Google Earth en Maps

Bericht door nederland24 » do 19 mei 2011, 18:56

^^Bergen op Zoom is niet zo heel erg groot, hoor. ;)

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 19 mei 2011, 19:53

^^
Zwolle: 120000 inwoners
Assen: 67000 inwoners
BoZ: 53000 inwoners
(Wikipedia)
Zoveel verschilt het dus niet van Assen ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 19 mei 2011, 21:30

De gemeente Bergen op Zoom heeft er zeker meer dan 53.000.
Ik zat meer ergens in de zestigduizend te denken...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 19 mei 2011, 21:34

Gemeente BoZ heeft zeker meer inwoners, Halsteren heeft namelijk ook nog 12500 inwoners en met Lepelstraat erbij weer 500 ofzo, dus het totaal is ongeveer 66000
Maar ik weet niet of het bij Assen en Zwolle ook alleen de steden zelf zijn, of dat daar ook andere plaatsen in de gemeente zijn bijgedaan.
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 19 mei 2011, 21:36

^^ In kaartmateriaal gaat men van plaatsen uit en niet gemeenten als het om inwoneraantal gaat.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 19 mei 2011, 21:36

keokiracer schreef: Lepelstraat erbij weer 500 ofzo
Dat gehucht bij het Schelde Rijn Kanaal? :rofl2:

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 19 mei 2011, 21:37

^^Moet je horen wie het zegt. :mrgreen:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 19 mei 2011, 21:39

@snelwegenkenner
Ja, dat kleine gehucht. Zo dicht bij het Schelde-Rijnkanaal ligt het nou ook weer niet hoor ;)
moet ik de rest dan ook meetellen? (Heimolen, Slikkenburg, Kladde, Kijkuit etc) :mrgreen:
Is toch elke keer weer 50 inwoners :p

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » do 19 mei 2011, 22:09

Sinds een half jaartje is Sneek gefuseerd met een aantal andere gemeenten, waardoor er een gemeente van 82.000 inwoners is ontstaan met de inspirerende naam Súdwest Fryslân. Die gemeente is nu zichtbaar vanaf zoomniveau 5. Ik vermoed dat Google dat wel weer eens gaat veranderen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 mei 2011, 9:50

woutero schreef:Sinds een half jaartje is Sneek gefuseerd met een aantal andere gemeenten, waardoor er een gemeente van 82.000 inwoners is ontstaan met de inspirerende naam Súdwest Fryslân. Die gemeente is nu zichtbaar vanaf zoomniveau 5. Ik vermoed dat Google dat wel weer eens gaat veranderen.
Smallingerland heeft ook jarenlang in de hogere zoomniveaus gestaan. Misschien nog wel steeds zo.
keokiracer schreef:Gemeente BoZ heeft zeker meer inwoners, Halsteren heeft namelijk ook nog 12500 inwoners en met Lepelstraat erbij weer 500 ofzo, dus het totaal is ongeveer 66000
Maar ik weet niet of het bij Assen en Zwolle ook alleen de steden zelf zijn, of dat daar ook andere plaatsen in de gemeente zijn bijgedaan.
Zowel in Assen als in Zwolle zijn er nauwelijks andere plaatsen van betekenis in die gemeenten. In Zwolle is er naast de stad zelf alleen het dorp Windesheim (800 inwoners) en een handjevol buurtschappen met per buurtschap hooguit enkele tientallen inwoners. Een groot deel van de buurtschappen die Wikipedia vermeld als zijnde liggende in de gemeente Zwolle liggen feitelijk al in de bebouwde kom van Zwolle (bv. Spoolde, Frankhuis, Brinkhoek).

Bij Assen horen enkel een paar hele kleine dorpjes die zelf eigenlijk nauwelijks voorzieningen hebben; Witten, Ter Aard en Loon, en Loon is daarvan met 280 inwoners het grootst. Verder horen nog wat gehuchten en buurtschappen bij Assen, maar van de 67.000 inwoners van de gemeente wonen er meer dan 65.000 in de stad zelf.

Door de steeds groter wordende gemeentes is het voor een vergelijking vaak beter om te kijken naar het inwonertal per plaats, dan per bebouwde kom.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 20 mei 2011, 14:16

^^ Even een exact cijfer van gemeente BoZ (vanochtnd in de krant): 66048 inwoners, goeie gok dus met 66000 ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 20 mei 2011, 17:21

Je moet uiteraard per plaats kijken, anders is Terneuzen ook een wereldstad met zo'n 55.000 inwoners in de gemeente...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 20 mei 2011, 17:56

^^ Dan heeft BoZ, zoals eerder gezegd, dus ± 53000 inwoners.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 20 mei 2011, 18:41

Met dat BoZ gebeuren gaan we behoorlijk :offtopic:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 20 mei 2011, 18:48

^^ Dat wou ik ook al melden, daarom even weer on-topic:
Ik heb al vaak gezien dat er bij knooppunten op de afslaande richting wordt verwezen naar een plaats op die route, maar ik heb zoiets nog niet eerder gezien (ik bedoel het ''-Oost'' deel). Tilburg of Utrecht kan toch ook gewoon... Niet dat ik het een enorm probleem vind hoor, het viel gewoon op ;)
EDIT: Vanuit Tilburg gezien is het op grotere hoogte 'Breda-West' en als je inzoomt wordt dat 'Antwerpen'. Consequent zijn aub ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 20 mei 2011, 19:04

Ah dat is een foutje, de naam Breda-Oost is de bovenste naam van het bord en ten onrechte geinterpreteerd als afritnaam. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 22 mei 2011, 16:43

Interstate 86 in Idaho is ook de Quebec Route 366 in Google Earth :hamertjetik:

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 22 mei 2011, 16:51

Vinny schreef:Ah dat is een foutje, de naam Breda-Oost is de bovenste naam van het bord en ten onrechte geinterpreteerd als afritnaam. :)
ik heb nog even gekeken in Nedlernad Nederland, en kwam vele tegen waarbij het wel goed was gegaan, anderen gingen niet goed. Dit vind ik persoonlijk de ergste: ten eerste een héle lange naam die wordt aangegeven en het dubbele vermelden van het knp. Zoomland :)
PS: Nederland is erg moeilijk snel te typen voor mij :mrgreen:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 22 mei 2011, 17:06

Sinds kort wordt ook keurig de gemeentegrens weergegeven als je bij 'Google zoeken' een gemeentenaam ingeeft: zie hier.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 22 mei 2011, 17:18

Werkt niet optimaal: bij Tholen wordt er niets aangegeven en Halsteren behoort niet meer tot de gemeente BoZ (Niet dat veel mensen dat hier erg zouden vinden, maar we behoren tot geen enkele gemeente...) Ook Heerle en Wouw horen niet meer bij Roosendaal.
Volgens mij werkt het niet bij een gemeente aan het water: (Tholen, Waddeneilanden, Den Helder) en bij Zandvoort krijg je de plaats te zien met een gemeentegrens, waar de hele gemeente niet opstaat.
Nog een leuke: Almere

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 23 mei 2011, 13:38

Van alles en nog wat zie je op GM aangegeven staan. Maar grote parkeergarages, ho maar.
Wanneer worden alle parkeergarages nu eens op dezelfde manier in beeld gebracht als de treinstations: gewoon een picto op de juiste locatie...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 mei 2011, 23:20

Alfa schreef:Sinds kort wordt ook keurig de gemeentegrens weergegeven als je bij 'Google zoeken' een gemeentenaam ingeeft: zie hier.
keokiracer schreef:Werkt niet optimaal: bij Tholen wordt er niets aangegeven en Halsteren behoort niet meer tot de gemeente BoZ (Niet dat veel mensen dat hier erg zouden vinden, maar we behoren tot geen enkele gemeente...) Ook Heerle en Wouw horen niet meer bij Roosendaal.
Volgens mij zijn dat in Nederland (vaak) de plaatsgrenzen, dus alle adressen binnen dat gebied behoren formeel tot die woonplaats. Van Assen wordt ook niet de gehele gemeente aangegeven, alleen dat deel dat Assen is, van Zwolle wordt volgens mij dan wel weer de hele gemeente aangegeven, maar dat kan er mee te maken hebben dat plaatsen als Windesheim en Wijthmen geen eigen postcode hebben (en dus formeel Zwolle zijn). Ik vermoed dus dat je het in die richting moet zoeken. ;)
Rene schreef:Van alles en nog wat zie je op GM aangegeven staan. Maar grote parkeergarages, ho maar.
Wanneer worden alle parkeergarages nu eens op dezelfde manier in beeld gebracht als de treinstations: gewoon een picto op de juiste locatie...
Zal te maken hebben met het aanleveren van gegevens. In veel landen staan ook lang niet alle treinstations aangegeven...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 24 mei 2011, 8:29

Het is inderdaad (denk ik) alleen op plaatsniveau. Ik heb een klein steekproefje in Noord-Holland gedaan en bij bijvoorbeeld Beverwijk, Castricum en Bloemendaal worden alleen die plaatsen (in de zin van postcodegebieden) aangegeven en niet (bijvoorbeeld) respectievelijk Wijk aan Zee, Limmen en Bennebroek. Aangezien bijvoorbeeld Bakkum geen eigen postcodegebied is (en dus formeel geen zelfstandige plaats) wordt dit dorp dus op het kaartje weer wel binnen Castricum gerekend. Doordat Google het zo op plaatsniveau doet, krijg je geen kaartje voorgeschoteld als je een gemeentenaam intypt die niet tegelijk ook plaatsnaam is. Denk aan bijvoorbeeld Haarlemmermeer en Zaanstad.

Al met al vind ik de keuze die Google gemaakt heeft niet een erg handige. Men had beter zo'n kaartje op gemeenteniveau kunnen doen. Nu krijg je zo af en toe wel hele rare grenzen voor je neus die normaal gesproken niemand (her)kent en gebruikt. Denk aan Beverwijk zonder Wijk aan Zee of een afgebakende plaats Hoofddorp binnen Haarlemmermeer. Ik moet zeggen dat ik als Hoofddorper echt geen idee had waar dan de 'formele' woonplaatsgrenzen liepen en dit is bovendien ook totaal nutteloze informatie voor 99.99% (of maak er maar 99,9999% van) van de mensen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 24 mei 2011, 9:58

Nederlandse gemeenten zijn inderdaad hoofdpijnveroorzakers voor kaartenmakers. Eigenlijk zijn het een soort mini-provincies (erg vergelijkbaar met Amerikaanse 'counties').
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 28 mei 2011, 10:19

Weer een achteruitgang in het kaartbeeld: er is iemand geweest die het nodig vond om in GE wegen die in tunnels liggen niet op de grotere zoomlaag weer te geven, zodat het nu op sommige plekken net lijkt of het net van snelwegen en secundaire wegen niet doorloopt. Erg onhandig. Gelukkig is GM er nog niet mee besmet, maar het zou erg fijn zijn als de maatregel in GE wordt teruggedraaid - of anders instelbaar wordt gemaakt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 mei 2011, 14:30

:facepalm:
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 30 mei 2011, 14:40

In Groot Brittanie maken ze gebruik van drie kleuren om de wegen aan te geven. Waarom doen ze dat voor andere landen niet. Blauw zijn de autosnelwegen, Groen zijn regionale/autowegen en geel zijn de lokale wegen/provinciale wegen. Ik vind dat wel duidelijk.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » ma 30 mei 2011, 15:31

^^ Omdat niet overal dezelfde standaarden gelden. Sommige landen hebben zelfs nog tussenklassen, of kennen het hele begrip autosnelweg niet (zoals de VS). En zo krijg je verwarrende resultaten...
Laatst gewijzigd door Mandelsoft op ma 30 mei 2011, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 30 mei 2011, 16:17

Chris schreef::facepalm:
Inderdaad, dat is nou precies wat ik bedoel.
Hoogst irritant.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 30 mei 2011, 17:16

Old school Google Maps was vele malen beter... :hap: