[N031] Leeuwarden - Drachten (Wâldwei)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [N031] Leeuwarden - Drachten (Wâldwei)

Bericht door Chris » vr 19 dec 2014, 15:19

Ik heb vanochtend de hele Wâldwei tussen Drachten en Leeuwarden gereden. Het viel me op dat met name tussen de Fônejachtbrug en Leeuwarden-Oost de weg behoorlijk verzakt is.

Ook NBA op de N31 bij Drachten, maar geen afritnummers.
Afbeelding
N31 Drachten-1 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
N31 Drachten-2 by Chriszwolle, on Flickr

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » vr 19 dec 2014, 16:46

^^ Die verzakkingen die je gezien hebt, is dat de noordelijke of de zuidelijke baan? Het is mij nooit opgevallen, maar zal er eens op letten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 dec 2014, 16:48

Op de noordelijke baan, ik reed van Drachten richting Leeuwarden. Het is nog niet zo erg als sommige wegen in Zuid-Holland, maar voor een relatief nieuwe weg (2007) is het toch best wat verzakt.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 19 dec 2014, 17:07

https://farm9.staticflickr.com/8574/160 ... e05d_c.jpg

Wat een dramatische indeling met die afbrekingen en dat blauwvlak links.

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » vr 19 dec 2014, 17:17

^^ Inderdaad. Voor de doelen die zwart op wit vermeld staan had men evt. nog een service(vork)bord kunnen overwegen.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 21 dec 2014, 1:27

Het is ook opvallend dat Leeuwarden, Burgum en Dokkum op het portaalbord van afstandsaanduidingen zijn voorzien i.p.v. een doelenbord te gebruiken.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 21 dec 2014, 15:25

Dat is wel de gewoonte. Vlak hiervoor is een af/Oprit en geen ruimte voor een afstandenbord.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 21 dec 2014, 15:29

Doelenbord komt toch na een afrit en niet ervoor?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 21 dec 2014, 15:51

Precies. Dat zeg ik toch ook?

Vlak hiervoor is een af-/oprit en geen ruimte voor een afstandenbord.
Dus komt er in plaats van het afstandenbord, dat normaal ná de oprit zou staan, een portaalbord met afstanden, bij de volgende afrit.
Laatst gewijzigd door harry op zo 21 dec 2014, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 21 dec 2014, 18:18

GuteFahrt schreef:Doelenbord komt toch na een afrit en niet ervoor?
Volgens mij staat er wel ergens een doelenbord vóór een afrit op de A31 richting Harlingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

KadAstra-EF
polderweggetje

Bericht door KadAstra-EF » do 25 dec 2014, 19:20

Chris schreef:Op de noordelijke baan, ik reed van Drachten richting Leeuwarden. Het is nog niet zo erg als sommige wegen in Zuid-Holland, maar voor een relatief nieuwe weg (2007) is het toch best wat verzakt.
Dat gebied is veengrond. Wellicht is dat de oorzaak.
De noordelijke baan is nieuw, de zuidelijke baan lag er al en dus de fundering ook.
Die fundering heeft jaren en jaren de tijd gehad om in te klinken.
Ik kan mij niet herinneren dat de fundering ook afgegraven is voor het nieuwe asfalt.

Rik
Rik's Auto's:
Kadett E C1.6NZ Life '90. 158.550 km. (sinds 2008)
Astra F C1.6NZ GLS '92. 554.116 km. (sinds 2001)
31-10-16

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » vr 10 jul 2015, 8:45

In het Wegenwiki-artikel over Aansluiting Nijega staat het volgende:
[..]Het deel van de N31 ter hoogte van Nijega is in de jaren 70 aangelegd gelijk met een ongelijkvloerse aansluiting. Deze was destijds uitgevoerd als een gespiegeld halfklaverblad waarbij de invoeger richting Leeuwarden over het viaduct liep. Dit verklaart de huidige overbreedte op het viaduct. De invoeger richting Drachten eindigde vlak voor het viaduct. In 2007 kwam de rijbaanverdubbeling van de N31 naar 2x2 rijstroken gereed. Voor de tweede rijbaan is aan de zuidzijde van het bestaande viaduct een nieuwe gebouwd in dezelfde stijl die ook een ruimtereservering heeft. Waarschijnlijk voor een mogelijke toekomstige ombouw naar A31 in gedachte zodat deze ruimte voor vluchtstroken gebruikt kan worden.[..]
Het klopt dat beide viaducten een ruimtereservering hebben. Het viaduct dat bij de verdubbeling is bijgebouwd bevindt zich echter aan de noordzijde, net als de gehele tweede rijbaan tussen Drachten en Leeuwarden inclusief kunstwerken. Ik heb helaas niet de mogelijkheid dit aan te passen op Wegenwiki.

In het verleden zijn beide ongelijkvloerse kruispunten in de aansluiting trouwens voorzien geweest van rotondes. Dit moet bij de ombouw naar Haarlemmermeer zijn geweest na de oplevering van het tweede viaduct. Ik herinner mij nog dat wijlen mijn opa op een zekere dag tot twee keer toe komend vanuit de richting Nijega tot twee keer toe naar Drachten reed in plaats van richting Leeuwarden, gewend als hij was om rechtsaf te slaan voor Leeuwarden.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 10 jul 2015, 14:21

Als je een account aanmaakt, dan kun je zelf wijzigingen doorvoeren :)<>:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 11 jul 2015, 0:59

Techum schreef: Het klopt dat beide viaducten een ruimtereservering hebben. Het viaduct dat bij de verdubbeling is bijgebouwd bevindt zich echter aan de noordzijde, net als de gehele tweede rijbaan tussen Drachten en Leeuwarden inclusief kunstwerken. Ik heb helaas niet de mogelijkheid dit aan te passen op Wegenwiki.
Inmiddels gewijzigd.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 03 okt 2015, 19:45

Vandaag voor het eerst zelf de N31 Wâldwei bereden. Vrijwel de gehele weg lijkt gebouwd als autosnelweg minus vluchtstrook, behalve die bocht ten zuiden van Garyp. Die lijkt me niet ontworpen volgens autosnelwegalignement.

Wanneer zou zo'n weg alsnog tot autosnelweg uitgebouwd kunnen worden? Politiek lijkt een upgrade van de N31 tot A31 me niet zo interessant als speerpunt in een mobiliteitsprogramma o.i.d. Ik denk dat we moeten wachten op een grootscheepse renovatie onder een economisch gunstig gesternte of zo...

Zijn er in Nederland eigenlijk wel voorbeelden van ongelijkvloerse expreswegen die uiteindelijk tot autosnelweg zijn opgewaardeerd? Is de N31 in Nederland eigenlijk niet de eerste in z'n soort?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 03 okt 2015, 19:57

^^ Goede vraag. Ik denk dat de N31 uniek in zijn soort is, of je moet de oude provinciale weg tussen Zaanstad en Purmerend willen meetellen? Die is volgens mij tijdens de ombouw van enkelbaans weg naar dubbelbaans weg niet als autosnelweg gebouwd, maar is dat later wel geworden. Alleen weet ik daar niet de details van, wellicht dat Rene hier meer over kan zeggen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 03 okt 2015, 20:06

Ik heb de indruk dat de weinige in de jaren '60 en '70 als ongelijkvloerse expreswegen aangelegde wegen meteen al op asw-profiel zijn aangelegd, zoals de N267.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » za 03 okt 2015, 20:44

De ruimte voor ruimtereserveringen voor een ASW-profiel was al aanwezig voor de verdubbeling. Aan de noordkant van de oude 1x2-baan was rekening gehouden met een verdubbeling.

Bedoel je de bocht bij de Gariperwei/Inialoane? Daar wordt de eventuele ruimte voor een vluchtstrook opgeslokt door een geluidswal, misschien dat die daar bij de ruimtereservering voor 2x2 niet voorzien was?

Bij de aansluiting Garyp is het ook vrij smal. Dat viaduct is ook al volledig aangelegd bij de aanleg van de 1x2-weg. Onder het noordelijke deel door liep jarenlang alleen de afrit vanuit de richting Drachten. Dat het hier smaller is komt misschien doordat er bij de reservering voor een verdubbeling geen rekening is gehouden met eventuele vluchtstroken, of dat een ASW-profiel toen nog smaller was?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 okt 2015, 13:53

Kaaiman schreef:Ik heb de indruk dat de weinige in de jaren '60 en '70 als ongelijkvloerse expreswegen aangelegde wegen meteen al op asw-profiel zijn aangelegd, zoals de N267.
N 281 heb je nog.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 okt 2015, 18:05

Kaaiman schreef:Zijn er in Nederland eigenlijk wel voorbeelden van ongelijkvloerse expreswegen die uiteindelijk tot autosnelweg zijn opgewaardeerd? Is de N31 in Nederland eigenlijk niet de eerste in z'n soort?
De N273 Grubbenvorst-Blerick is als 2x2 autoweg in 1970 gebouwd, inclusief knoopunt Zaarderheiken, en pas jaren later opgewaardeerd tot A73. Toen pas zijn er parallelbanen gebouwd. De huidige afrit Venlo-West is volgens autowegstandaarden aangelegd, op Google Maps is het op de satellietfoto nog goed te zien. Daar is een nieuw viaduct en een nieuw afrit gebouwd, maar dat gebeurde pas bij de zuidelijke doortrekking van de A73, eerder hield de snelweg daar op en had die afrit al wel een A73-afritnummer. Ook het deel van de A73 rond de Zuiderbrug in Venlo was al veel eerder geopend als 2x2 autoweg, maar dat was al wel op autosnelwegprofiel.

Bij Bad Nieuweschans is de A7 destijds ook als 2x2 autoweg N7 gebouwd tussen de afrit Bad Nieuweschans en de grensovergang.

En natuurlijk zit de opwaardering van N15 tot A15 nog in de pijplijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 okt 2015, 21:24

^^ Misschien waren er ook stukjes N30 al 2x2 voordat het A30 werd?
--Harry.

jms
dorpsstraat

Bericht door jms » do 08 okt 2015, 17:44

De wegen naar de voormalige veren in Zeeland waren grotendeels 2*2 AW toch?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 okt 2015, 17:48

^^ Kloosterzande-Perkpolder was, zelfs volgens topografische kaarten, vroeger de autosnelweg A60.

Maar het zijn geen wegen die als 2x2 ongelijkvloerse expressweg zijn aangelegd en zijn opgewaardeerd tot autosnelweg.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 13 okt 2015, 9:54

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 28 dec 2015, 15:18

Chris (19-12-2014) schreef:Ik heb vanochtend de hele Wâldwei tussen Drachten en Leeuwarden gereden. Het viel me op dat met name tussen de Fônejachtbrug en Leeuwarden-Oost de weg behoorlijk verzakt is.
Precies dit viel mij afgelopen weekend ook op. Met recht een hobbelweg te noemen. In de tegenovergestelde richting is dit als ik me goed herinner veel minder het geval.

Ik kwam de Wâldwei t.h.v. Nijega opgereden. Daar zag ik tot mijn verrassing nog een old-school N31 bord:

Afbeelding

Uit de tijd dat deze weg nog enkelbaans was. Er stonden er verspreid over het traject meerdere weet ik nog, maar ze zijn allemaal al een tijd terug weggehaald. Op deze na dan. :)

Er stonden dan ook van die slogans bij als "nog plannen voor het weekend?" en "uw tijd komt nog wel." Dat kun je nog mooi zien in het filmpje dat Wesso postte op de eerste pagina. :D

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » vr 01 jan 2016, 22:03

Vinny schreef:
Kaaiman schreef:Ik heb de indruk dat de weinige in de jaren '60 en '70 als ongelijkvloerse expreswegen aangelegde wegen meteen al op asw-profiel zijn aangelegd, zoals de N267.
N 281 heb je nog.
De N281 heeft een tijdlang ASW status gehad. Tot de aanleg van het A76 traject tussen KP Ten Esschen en voormalig KP Bocholtz was volgens mij de N281 als A76 in gebruik. Halverwege de jaren 80 is de N281 zijn ASW status kwijtgeraakt en gedegradeerd tot autoweg.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 06 jan 2016, 21:27

Matt schreef:Halverwege de jaren 80 is de N281 zijn ASW status kwijtgeraakt en gedegradeerd tot autoweg.
Op de Michelin-kaart van 1980 is het al een autoweg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 jan 2016, 8:54

Het is nog steeds één van de mysteries. Volgens mij zijn er wel aanwijzingen dat de A 281 bestaan heeft. Maar dat is iets voor een andere draad 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 mei 2016, 11:45

Helaas, handhaving van de vmax 100 op de N31 (en ook wegen als de N33) wordt een speerpunt, meldt de Leeuwarder Courant:
Tussen de 50 en 80 procent van de automibilisten trekt zich niets aan van de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
(...)
"Een kleine stuurafwijking kan er al voor zorgen dat een auto op hoge snelheid in de berm belandt" aldus Rijkswaterstaat.
(...)
De politie gaat weggebruikers in beeld brengen met dashcams om hen vervolgens te confronteren met hun rijgedrag. Volgende week verschijnen grote borden langs de weg.
Het hele bericht hier.

Ergens vind ik het wel terecht. Is het niet voor de veiligheid, dan wel omdat zo'n snelheid op dit soort wegen niet te verdedigen valt als er niet actief op wordt gehandhaafd. Al wordt de noodzaak wel sterk overdreven. Op dit soort wegen kan, vooral op grote rechte stukken en als het rustig is, op zich prima 120 worden gereden.
Als men er zoveel waarde aan hecht dat er vluchtstroken ontbreken, kijk dan waar deze aangelegd kunnen worden. Tussen Werpsterhoek en Ureterpvallaat zijn er nauwelijks plekken waar dit niet kan.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 27 mei 2016, 11:49

^^ Daarom is het ook mooi dat het met VROSsers wordt opgelost i.p.v. een flitspaal/mobiele flitser. Een gemiddelde VROSser zal het geen bal schelen als iemand 120@100 rijdt als er niemand in de buurt is of bij drukker verkeer maar zonder te duwen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...