[N031] Leeuwarden - Drachten (Wâldwei)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [N031] Leeuwarden - Drachten (Wâldwei)

Bericht door Schelpenpaadje » za 31 dec 2016, 1:47

Kan het iets te maken hebben met de herinrichting van het Raadhuisplein en omgeving? Voor de nieuwe parkeergarage aldaar kun je beter de volgende afslag nemen.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 31 dec 2016, 8:51

'Vroeger' werd ook gepoogd verkeer voor Drachten Centrum meer via de ring (vanuit Leeuwarden via de N369/Noorderhogeweg) en vanuit Heerenveen via de Zuiderhogeweg (afslag Drachten West) te sturen in verband met de forse overbelasting van het OWN bij de afrit van de N31 naar de Ureterpvallaat. Met vaak een terugslag tot op de N31 (beide richtingen), en zelfs tot op de A7 aan toe als het echt druk was. Deze weg en aansluiting is onlangs echter volledig aangepakt (volledig betonnen wegdek ook overigens, zie je niet veel), inclusief een nieuw transferium, 2 turborotondes en tal van andere maatregelen...

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 31 dec 2016, 9:45

^^ Ook dat klopt. Volledig.
DjIdee schreef:(volledig betonnen wegdek ook overigens, zie je niet veel)
https://www.smallingerland.nl/Int/Nieuw ... beton.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 08 jan 2017, 14:31

Hierbij wat random foto´s van de Wâldwei in de richting Drachten komende vanuit de richting Leeuwarden. Afgelopen donderdag genomen.

Link naar album: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 8801069846

1.V.W.S.´ers op nadering van de Fonejachtbrug voor AS Garyp. In de andere richting mist er een hap uit bij één van deze exemplaren. Best maf
Afbeelding

2.Al rijdend op het brugdek. Rechts de parallelweg/OWN verbinding Warten(a) - Eernewoude-Earnewald/Garyp. Zie wegprofiel. Is voorbereid op..
Afbeelding

3.Na AS Garyp het toeristische bord Noardlike Fryske Walden. Heb ik nooit zo gesnapt qua locatie. Je rijdt naar het oosten, zelfs wat naar het zuiden, dat neigt meer naar zuidelijke dan noordelijke Friese Wouden volgens mij. Zelfs op de A7 staat nog zo´n bord als ik mij niet vergis en zelf wel 2 dacht ik. ´Noardlike` kan beter weg dan dek je het hele gebied af
Afbeelding

4.Oldschool t.h.v. AS Nijega. Nog van het enkelbaans tijdperk zoals Coen Tunnel al opmerkte laatst
Afbeelding

5.Oosterwolde staat er hier (al?) wel op
Afbeelding

6.Op nadering van AS Drachten-Noord ook Heerenveen erbij
Afbeelding

7.Uitsmijter aldaar. Drachten-Centrum is dus overgeplakt-genageld
Afbeelding

8.Nabij het Drachtster :KP: waar N31 overgaat in N381 en je de A7 op kunt naar ofwel Groningen ofwel Heerenveen
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 jan 2017, 14:40

GuteFahrt schreef:3.Na AS Garyp het toeristische bord Noardlike Fryske Walden. Heb ik nooit zo gesnapt qua locatie. Je rijdt naar het oosten, zelfs wat naar het zuiden, dat neigt meer naar zuidelijke dan noordelijke Friese Wouden volgens mij. Zelfs op de A7 staat nog zo´n bord als ik mij niet vergis en zelf wel 2 dacht ik. ´Noardlike` kan beter weg dan dek je het hele gebied af
Noardlike Fryske Wâlden is een Nationaal Landschap, en dat is aardig afgebakend. De N31 komt hier door dat gebied, de A7 loopt er net ten zuiden van.

De Friese Wouden lopen door tot Opsterland (Bakkeveen, Wijnjewoude, Beetsterzwaag) en het noorden van Ooststellingwerf (omgeving Waskemeer, Haule), dus dit is wel degelijk het noordelijke deel van de Friese Wouden.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 08 jan 2017, 14:51

^^ Klopt wat je zegt, maar daarbij wil ik wel aantekenen dat het in noordelijke richting ook doorloopt tot aan juist ten zuiden Dokkum.

Even los van "Nationaal Landschap en het bijbehorende gebied" en je deelt dit enkel op in een noordelijk en een zuidelijk deel dan ben je hier meer in het zuidelijke dan in het noordelijke deel. Vanaf hier naar Dokkum is het toch zeker wel verder dan naar een Wijnjewoude.

Eigenlijk in het middendeel. :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 jan 2017, 16:40

^^ Het gebied dat als noordelijk wordt aangeduid is inderdaad groter. Dat zal zeker 60-70% van het totaal zijn, dus als je het in drieën zou opdelen zijn het noorden en het midden samen de Noardlike Fryske Wâlden. Eigenlijk zijn Opsterland en een deel van Ooststellingwerf de enige delen van de Friese Wouden die niet tot het Nationaal Landschap Noardlike Fryske Wâlden worden gerekend.

Maar het Nationaal Landschap moet nou eenmaal een naam hebben. Noord-Brabant is ook 1,5 keer groter dan Vlaams-Brabant en Waals-Brabant bij elkaar, en grens er niet eens direct aan. ;)

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 10 jan 2017, 21:52

GuteFahrt (8-1-'17) schreef:Hierbij wat random foto´s van de Wâldwei in de richting Drachten komende vanuit de richting Leeuwarden. Afgelopen donderdag genomen.

7.Uitsmijter aldaar. Drachten-Centrum is dus overgeplakt-genageld
Afbeelding
't Is maar een klein detail, maar klopt het eigenlijk wat ik hier zeg? Drachten-West kan ook dat dat er stond. Ik twijfel. Iemand die het weet of een foto van weleer heeft?

omaylie
polderweggetje

Bericht door omaylie » di 10 jan 2017, 23:33

^^ Dat kan kloppen.
Op StreetView zag ik dat dit bord in mei 2014 nog niet is gepopnageld en toen stond Drachten-Centrum er nog (en nu niet meer).
Het tweede gepopnagelde deel is het woordje 'West' (eerst stond er dus Drachten-West, tegenwoordig is het dus Drachten-Noord).
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 10 jan 2017, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 jan 2017, 23:53

Het bord is kennelijk al sinds begin 2015 zonder Drachten-Centrum en met -Noord. SV van mei 2015 geeft deze situatie al weer.

Zou ook nog niet zo gek zijn om de laatste aansluiting voor de A7 te veranderen van Drachten naar Drachten-Oost. Dan is de situatie met twee aansluitingen met de naam Drachten naast elkaar (waarvan die met de A7 wellicht knooppunt wordt) ook meteen verdwenen.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 11 jan 2017, 1:07

@ omaylie: aha. Zo zit dat dus. ;)

@Jackbauer1350: dat laatste vind ik een goed idee!

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 11 jan 2017, 16:07

omaylie schreef:^^ Dat kan kloppen.
Op StreetView zag ik dat dit bord in mei 2014 nog niet is gepopnageld en toen stond Drachten-Centrum er nog (en nu niet meer).
Het tweede gepopnagelde deel is het woordje 'West' (eerst stond er dus Drachten-West, tegenwoordig is het dus Drachten-Noord).
Heb het vandaag ook met eigen ogen gezien terwijl ik er langsreed. :top:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 jun 2017, 16:53

De N31/Wâldwei is dit weekend opnieuw afgesloten vanwege asfalteringswerkzaamheden tussen Garyp en Hemriksein:
http://www.lc.nl/friesland/W%C3%A2ldwei ... 22447.html

Het deel dat eerder is gedaan ligt er op zich weer keurig bij. Er is helaas weinig tot niets gedaan aan de "kuilen" in de noordelijke rijbaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 26 nov 2019, 14:36

Met de wat bijzondere configuratie van de aansluiting tussen de A7 (RW43), N31/N381 en de huidige :AS: Drachten begin jaren '80 was ik wel bekend.
Met name het verloop van de locatie van de "boog Leeuwarden -> Heerenveen":

Afbeelding

Bij wat scrollen op Topotijdreis realiseerde ik me pas dat die boog een eerder verloop van de N31 volgde. Op het bedrijventerrein Drachten-Azeven is dit tracé grotendeels hergebruikt als Dopplerlaan.

Dit tracé kruiste op dit punt het rond 1970 aangelegde stroomkanaal. Dat ter hoogte van de stuw een weg gelegen heeft is nog te zien aan de breedte van de duiker. Doet je afvragen hoe oud het asfalt is dat er op ligt. Als je achterom kijkt zie je dat het onderhoudspad van het waterschap aansluit op de al genoemde Dopplerlaan.
SPOILER: TOON

De naam Ureterpvallaat/Ureterpverlaat verwijst naar de sluis die ter hoogte van de huidige :AS: Drachten lag. De Drachtster Compagnonsvaart naar Bakkeveen is vóór de aanleg van RW43 tot aan Frieschepalen gedempt en vervangen door een afvoerkanaal. Water afkomstig van de hoger gelegen gebieden in het oosten worden om Frieschepalen, Ureterp aan de Vaart en Drachten heengeleid. Zonder verder gezocht te hebben lijkt deze omzetting plaatsgevonden te hebben rond 1966, toen begonnen werd met het dempen van de vaart in het centrum van Drachten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 26 nov 2019, 20:00

Wel duidelijk dat men de verbinding Leeuwarden-Groningen conflictvrij wilde hebben destijds. Het klaverblad dat er nu ligt vind ik overigens behoorlijk krap.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 29 okt 2020, 17:50

Tussen :AS: Leeuwarden-Oost en :AS: Garyp ligt het aquaduct Langdeel. Sinds dat er is, stond de naam er niet op. Nu wel:

https://sizo.nl/akwadukt-langdeel/

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 29 okt 2020, 21:17

^^ Nog niet gezien, maar wist uit de wandelgangen al een tijdje dat dit er aan zat te komen.

Het aanbrengen van de naam gebeurt op initiatief van de gemeente Leeuwarden, die de laatste jaren ook de recenter gebouwde viaducten en aquaducten van een naam voorzag.

De keuze voor "Akwadukt Langdeel" is wel wat curieus.
In de boeken het het kunstwerk "Aquaduct Langdeel".

Het is bij de gemeente beleid om (nieuwe) wegen, straten, objecten e.d. in het buitengebied zo veel mogelijk een Friese naam te geven.

Langdeel klinkt Nederlands, maar het is wel degelijk de officiële Friestalige naam van het water dat er doorheen stroomt. Dit is dus niet Langdiel, hoewel je dat in de volksmond wel eens hoort.

Waar precies de overgang zit tussen stad en ommeland daar is wel eens wat discussie over. Zo heet het aquaduct in de Drachtsterweg op zijn Fries het M.C. Escher Akwadukt. Dit leverde destijds opmerkingen op uit de bevolking aangezien het geografisch gezien binnen de stadsgrenzen ligt (door stadsuitbreidingen woont over niet al te lange tijd zelfs 1/3 van alle Leeuwarders ten zuiden van het Van Harinxmakanaal).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 29 okt 2020, 21:22

Het is sowieso eigenwijs doen om het eigenwijs doen. Aquaduct is een leenwoord uit het Latijn. De spelling fonetiseren is nergens voor nodig.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 29 okt 2020, 21:49

Vinny schreef: do 29 okt 2020, 21:22 De spelling fonetiseren is nergens voor nodig.
Dat is nou eenmaal de Friese spelling.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 29 okt 2020, 22:57

Wat meespeelt in de verschillen tussen Nederlands en Friesbin de omgang met leenwoorden is dat het geschreven Fries zich pas veel later is gaan ontwikkelen dan het geschreven Nederlands.

Twee voorbeelden:
Bibliotheek is bibleteek
Reumatisch is rimmetikich

Veel leenwoorden werden in de Friese spreektaal al eeuwen gebruikt voor er een officiële spelling werd vastgesteld. Daardoor kregen de woorden de kans om zich te "verfriesen".

Dit gebeurde in het dagelijkse 'platte' Nederlands ook met leenwooden, maar hier heeft het academische Nederlands (inclusief de oorspronkelijke/juiste schrijfwijze en uitspraak van leenwoorden) vervormingen vergelijkbaar aan bovenstaande Friese voorbeelden vrijwel uitgebannen.
In veel dialecten kom je dit soort 'eigen' gemaakte leenwoorden ook nog wel tegen, eveneens door weinig gebruik in schrift en doordat hogere standen zich vooral van het Nederlands of vreemde talen bedienden.

De Friese spelling van veel leenwoorden is dus niet afgeleid van de orspronkelijke Latijnse/Griekse/Franse/Duitse schrijfwijze, maar van de reeds geëvalueerde gesproken vorm van het woord.

Een patiënt die in het Fries bij de dokter klaagt rimmetikich te zijn, zal van de dokter een antwoord krijgen met het woord reumatysk. De huisarts wil zich graag correct uitdrukken maar laat zich in dit voorbeeld eerder corrigeren door het Nederlands dan door het Latijn.

Zoals het Fries zijn eigen historie, grammatica en spellingsregels kent, past de taal deze ook toe op nieuwe woorden. Ook als die nieuwe woorden bestaande woorden geleend uit een vreemde taal zijn.

Zo hebben wij thuis een telefyzje en bouwen we in Friesland -inderdaad- akwadukten.

Het is eerder het Nederlands dat interessant en uit de hoogte loopt te doen door krampachtig vast te houden aan de originele schrijfwijze van leenwoorden dan het Fries ;)

Interessante bron voor wie nog niet verveeld is door dit verhaal, voornamelijk opgezocht om er wat voorbeelden bij te vinden:
VERFRIESING EN VERNEDERLANDSING VAN DE GRIEKSE,
LATIJNSE EN FRANSE LEENWOORDEN IN HET FRIES

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 22 nov 2020, 21:01

Drive-by foto van vandaag:

Afbeelding

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » ma 23 nov 2020, 14:40

^^ wat ik jammer vind is dat het beton niet even af en toe wordt gereinigd. Dat hoeft heus niet iedere maand of kwartaal.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 23 nov 2020, 15:22

^^ Goed voor de biodiversiteit toch? :mrgreen:

In veel tunnels gebouwd binnen het project Leeuwarden Vrij-Baan is tegelkunst aangebracht. Bij een fietstunnel binnen :KP: Werpsterhoek heeft de kunstenaar zich zelfs laten inspireren door de groene aanslag die vaak te zien is bij betonnen kunstwerken, zie:

https://www.keunstwurk.nl/kunstobjecten ... psterhoek/

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 24 nov 2020, 11:29

De verbindingsbogen voor het autoverkeer ( :KP: Werpsterhoek) hebben ook een opleuking met doorsnijding van grondlagen ofzoiets. Leuk bedacht, maar met 70/80/90 km/h er doorheen rijden krijg je er niet veel van mee...

ibodejoode
stadsweg

Bericht door ibodejoode » wo 25 nov 2020, 19:29

GuteFahrt schreef:De verbindingsbogen voor het autoverkeer ( :KP: Werpsterhoek) hebben ook een opleuking met doorsnijding van grondlagen ofzoiets. Leuk bedacht, maar met 70/80/90 km/h er doorheen rijden krijg je er niet veel van mee...
Het lukt me op dit moment niet om de fotos die ik december 2014 (open dag Haak op de fiets) gemaakt heb te uploaden, krijg foutmelding, vandaar deze link naar mijn Google Photos: https://photos.app.goo.gl/KsG52RTxVymuFGSx6 Te zien wat er door de ontwerper bedacht is. Geeft met diverse gekleurde steentjes de bodemdoorsnede aan zoals deze vroeger was. Zit aan de binnenbocht zijde van de afslag A32 Heerenveen naar A31 Harlingen. Inderdaad leuk bedacht, maar door aan te brengen in de binnenbocht zoals GuteFahrt schrijft niet te zien.

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » wo 25 nov 2020, 21:11

Wat ik mij trouwens afvraag, waarom hebben ze knooppunt Werpsterhoek niet gewoon gebouwd als klaverblad of turbine?
Het lijkt mij dat veel verkeer vanaf de A32 Leeuwarden zelf als bestemming heeft.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 25 nov 2020, 21:13

^^ Dat zou niet passen met de spoorlijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 25 nov 2020, 21:25

Dat is een heel kort antwoord: Er zijn meerdere varianten onderzocht. Beleidsmatig is het ook gewenst om autosnelwegen niet zomaar meer 'rechtdoor' de bebouwde kom in te laten lopen, maar vloeiend te laten aansluiten op overig HWN. Het stimuleert mensen om zoveel mogelijk gebruik te maken van de Haak als ze niet toevallig in de binnenstad zelf hoeven te zijn.

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » wo 25 nov 2020, 21:34

Vinny schreef: wo 25 nov 2020, 21:25 Dat is een heel kort antwoord: Er zijn meerdere varianten onderzocht. Beleidsmatig is het ook gewenst om autosnelwegen niet zomaar meer 'rechtdoor' de bebouwde kom in te laten lopen, maar vloeiend te laten aansluiten op overig HWN. Het stimuleert mensen om zoveel mogelijk gebruik te maken van de Haak als ze niet toevallig in de binnenstad zelf hoeven te zijn.
Vind het vreemd dat dat beleid zo in elkaar zit, je zou toch denken dat men verkeer vanuit de stad een weg zo snel mogelijk uit de stad wil bieden. Anderzijds, vrij logisch dat men verkeer wil ontmoedigen om rechtdoor de binnenstad in te laten gaan. Het moet wel aantrekkelijker blijven om via de Haak naar de desgewenste afslag te gaan, dan via de "oude" manier.

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » wo 25 nov 2020, 21:35

Mag weg.