Als ze in Duitsland dat tempo willen halen moeten ze overstappen op asfalt in plaats van wegen van beton te maken.Wesso schreef:Op de livestream zie ik nog wat werkzaamheden bij het viaduct, dus de afwerking moet nog gebeuren. Maar wat een tempo! Daar kunnen ze in Duitsland dus weer een puntje aan zuigen.
[A012] Ede - KP Grijsoord: verbreding naar 2x3
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [A012] Ede - KP Grijsoord: verbreding naar 2x3
-
- dorpsstraat
Rond deze tijd had het er al vast moeten staan, maar dat is vooralsnog niet het gevalik ook, zou wel erg mooi zijn! Meteen benieuwd naar de doorstroming savonds.

-
- verkeersader
Voor Ede is het rustig nu 
Het staat nu vast voor knp Grijsoord

Het staat nu vast voor knp Grijsoord

-
- stadsweg
-
- 2x3 autosnelweg
Niet te snel conclusies trekken; de weersomstandigheden hebben waarschijnlijk invloed op de spits.
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 23 mei 2016, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
En mensen moeten toch altijd wennen aan een nieuwe weginrichting.
-
- dorpsstraat
Denk dat het vooral bij Duiven nog erger gaat worden.
-
- stadsweg

Dan vraag ik me weer af hoe het kan dat de kop van de file Waterberg is. En dat de file net voor Oosterbeek begint.Jackbauer1350 schreef:En mensen moeten toch altijd wennen aan een nieuwe weginrichting.
-
- Moderator
Dat lijkt me een terechte vraag. Tussen Ede en Duiven zitten nog 3 knooppunten (met 2x2 rijstroken voor doorgaand verkeer) waar de verkeersstroom zal wijzigen.BABKay schreef:al vraag ik mij af hoeveel van het verkeer dat bij Ede rijdt de A12 zal blijven volgen tot na Duiven.
En als het al een groter knelpunt wordt dan zijn er toch al plannen om dit op korte termijn aan te pakken. Ik zou me er niet te druk over maken.
-
- verkeersader
Wellicht is straks de roep om de A12 bij Duiven versnelt te verbreden in het A15 project straks dusdanig groot dat ze dat ook daadwerkelijk zo gaan doen.
Toch denk ik dat je op termijn de zaken echt goed voor elkaar hebt zodra tussen Grijsoord en Waterberg 2x4 ligt.
Maar we gaan het zien zodra het niet meer met bakken uit de lucht komt tijdens de spits
Toch denk ik dat je op termijn de zaken echt goed voor elkaar hebt zodra tussen Grijsoord en Waterberg 2x4 ligt.
Maar we gaan het zien zodra het niet meer met bakken uit de lucht komt tijdens de spits
-
- dorpsstraat
De file bij Grijsoord was verdwenen toen ik er voorbij reed.Het staat nu vast voor knp Grijsoord
Dat lijkt mee te vallen.Denk dat het vooral bij Duiven nog erger gaat worden.
De file verderop tussen Waterberg en Velperbroek was niet uitzonderlijk vergeleken met voorheen en vergelijkbare weersomstandigheden.
Al met al was mijn reistijd ondanks deze weersomstandigheden en drukte al een stuk korter onderweg dan veel dagen van afgelopen week!

-
- verkeersader
Het gaat al beter vandaagWesso schreef:Niet te snel conclusies trekken; de weersomstandigheden hebben waarschijnlijk invloed op de spits.

Geen vertraging te zien op TomTom bij Grijsoord en Waterberg
-
- Forumbeheerder

-
- 2x5 autosnelweg

Zie je nou wel dat nieuw asfalt ook meer verkeer aantrekt?

Oftewel: geen moment te vroeg die verbreding! Heb wel eens cursus in Ede, maar op dat stukje is het altijd wel prijs geweest afgelopen jaren.
-
- stadsweg
Wie wil er trouwens de primeur hebben met de eerste video van de verbrede weg? 

-
- stadsweg
TomTom meldt nu wel file tussen Oosterbeek en Waterberg. En dit keer zal dat niet aan het weer liggen.hurricane schreef:Het gaat al beter vandaagWesso schreef:Niet te snel conclusies trekken; de weersomstandigheden hebben waarschijnlijk invloed op de spits.![]()
Geen vertraging te zien op TomTom bij Grijsoord en Waterberg
-
- 2x3 autosnelweg
Op meerdere locaties op de A12 staat nu file, maar niet tussen Ede en Arnhem 
(hoewel dit natuurlijk ook een momentopname is...)

(hoewel dit natuurlijk ook een momentopname is...)
-
- dorpsstraat
Was een kleine file bij Grijsoord. Maar daarna reed het weer door. Een soortgelijke file stond hier ook al regelmatig voor de verbreding.TomTom meldt nu wel file tussen Oosterbeek en Waterberg
Bovendien stond vandaag een stukje verderop een vrachtwagen aan de andere kant stil.
Ik merk regelmatig dat een vrachtwagen op de vluchtstrook aan de andere kant, al voldoende is om de aandacht te trekken van de automobilisten aan mijn kant en die vervolgens de rem aanraken. Dus dit kan het vandaag heel goed hebben meegespeeld.
-
- verkeersader
Weet iemand wat de meeste actuele voertuig gegevens zijn op het deel Grijsoord - Waterberg?
En hoeveel kan een 2x3 configuratie max. aan?
En hoeveel kan een 2x3 configuratie max. aan?
-
- stadsweg
Grijsoord - Waterberg heeft nu ongeveer 120.000 mvt/etm en dat is eigenlijk net te veel. Vaak houdt het boven de 100.000 wel een beetje op met de goede doorstroming.hurricane schreef: hoeveel kan een 2x3 configuratie max. aan?
-
- verkeersader

Mogelijk een lange weefstrook. Ik heb wel eens gelezen dat voor weefstroken geen lange procedures te hoeven worden gevolgd. Weet alleen niet of t waar is..
-
- Forumbeheerder
-
- expressweg
Vanuit KNP Grijsoord richting KNP Waterberg is dit inderdaad een mogelijk.hurricane schreef:Bedankt voor de info! Geen overbodige luxe dus om er een strookje bij te plakken.
Mogelijk een lange weefstrook. Ik heb wel eens gelezen dat voor weefstroken geen lange procedures te hoeven worden gevolgd. Weet alleen niet of t waar is..
Echter zit je wel met 2 problemen:
- De A12 loopt wel door de Veluwe en om die reden is een uitgebreid milieuonderzoek toch noodzakelijk. In dat geval kun je net zo goed een reguliere procedure doorlopen.
- Richting Utrecht, zit je wel met een tankstation.
-
- dorpsstraat
Je hebt tussen Grijsoord en Waterberg feitelijk per saldo te maken met een halvering van de capaciteit.
Het zijn nu twee snelwegen die voor knooppunt Grijsoord drie rijstroken per rijrichting hebben. De capaciteit gaat bij de samenkomst van de A12 en de A50 opeens van 3 stroken naar 1,5 strook per snelweg, wat in de spits tot opstoppingen leidt.
Of beredeneer ik het nu helemaal verkeerd?
Misschien is een spitsstrook een optie tussen Grijsoord en Waterberg?
Bij de invoeger bij Grijsoord van de A50 naar de A12 richting het Oosten, moet misschien een doorgetrokken streep worden getrokken tussen de linker en de middelste baan, waardoor het niet is toegestaan om diagonaal naar de meest linkerbaan over te steken.
Het zijn nu twee snelwegen die voor knooppunt Grijsoord drie rijstroken per rijrichting hebben. De capaciteit gaat bij de samenkomst van de A12 en de A50 opeens van 3 stroken naar 1,5 strook per snelweg, wat in de spits tot opstoppingen leidt.
Of beredeneer ik het nu helemaal verkeerd?
Misschien is een spitsstrook een optie tussen Grijsoord en Waterberg?
Bij de invoeger bij Grijsoord van de A50 naar de A12 richting het Oosten, moet misschien een doorgetrokken streep worden getrokken tussen de linker en de middelste baan, waardoor het niet is toegestaan om diagonaal naar de meest linkerbaan over te steken.
-
- Forumbeheerder

-
- Moderator
De verlengde A15 zal toch ook wel voor de nodige verlichting zorgen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Forumbeheerder

-
- Moderator
Dat is ook weer zo, maar als die A15 wel de aangewezen oplossing is hoeven we geen capaciteitsuitbreiding op dat stuk A12 te verwachten...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Penningmeester
Tja, het stuk waar de A50 meelift op de A12... Het zou mij geen verkeerd idee lijken als de A50 tussen Grijsoord en de aansluiting Hoenderloo wordt rechtgetrokken. Vloeken in de kerk waarschijnlijk, maar het lijkt me ook op termijn een zinvollere oplossing dan het asfalt tussen twee TOTSO's net zo lang verbreden tot er uiteindelijk nog steeds weefproblemen blijken zijn. En het is voor doorgaand A50-verkeer nog eens 4 kilometer korter ook. Net ten oosten van Grijsoord de A12 kruisen, westelijk parallel langs de startbaan van Deelen, vervolgens afbuigen en aansluiten op de bestaande rechtstand tussen Hoenderloo en Loenen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x3 autosnelweg
Als je dat niet wilt doen, is er mogelijk nog een andere oplossing die het weefprobleem kan reduceren. Laat de A50 tussen Waterberg en Grijsoord over eigen rijbanen naast de A12 verlopen en leg daar een wisselconstructie tussen. Dan hoeft A50 --> A50 verkeer het A12 verkeer niet meer in de weg te zitten. Dat zou dan een 3 + 3 + 3 + 3 constructie worden.
De wisselconstructie kan ofwel heel simpel uitgevoerd worden met linkse invoeger en linkse uitvoeger naar/van de A50 banen, of luxer en veiliger maar veel duurder met veel groter ruimtebeslag onder de A50 banen doorhalen en een rechtse invoeger en uitvoeger bouwen. Een andere optie is om de A50 banen 5 meter dieper leggen dan de A12 banen en dan "gewoon" vanaf de uitvoeger rechtdoor omhoog, met een S naar de A12, daar na een ruim weefvak weer een S terug naar rechts en naar beneden weer de A50 op.
De laatste mogelijkheid, erg ambitieus en zal er dus wel nooit van komen, maar het zou mooi zijn om zoiets eens te hebben:
A12 op maaiveld laten liggen met 3+3, de A50 er met 3+3 bovenop bouwen en dan aan de buitenkant naar boven en naar beneden tweestrooks verbindingswegen maken met zeer ruime tapers.
De wisselconstructie kan ofwel heel simpel uitgevoerd worden met linkse invoeger en linkse uitvoeger naar/van de A50 banen, of luxer en veiliger maar veel duurder met veel groter ruimtebeslag onder de A50 banen doorhalen en een rechtse invoeger en uitvoeger bouwen. Een andere optie is om de A50 banen 5 meter dieper leggen dan de A12 banen en dan "gewoon" vanaf de uitvoeger rechtdoor omhoog, met een S naar de A12, daar na een ruim weefvak weer een S terug naar rechts en naar beneden weer de A50 op.
De laatste mogelijkheid, erg ambitieus en zal er dus wel nooit van komen, maar het zou mooi zijn om zoiets eens te hebben:
A12 op maaiveld laten liggen met 3+3, de A50 er met 3+3 bovenop bouwen en dan aan de buitenkant naar boven en naar beneden tweestrooks verbindingswegen maken met zeer ruime tapers.