[A012] Ede - KP Grijsoord: verbreding naar 2x3
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [A012] Ede - KP Grijsoord: verbreding naar 2x3
Naar 2 x 4 rijstroken verbreden is op zich voldoende. Dus waarom extra veel geld uitgeven aan parallelbanen (met de bijbehorende nadelen), als deze oplossing ook mogelijk is. Het meeste vrachtverkeer rijdt volgens mij op de A12. In dat geval moet de A12 3 doorgaande rijstroken door KNP Waterberg en KNP Grijsoord krijgen. De A50 kan vervolgens d.m.v. tapers gedeeltelijk op de A12 invoegen. Het vrachtverkeer hoeft dan in deze situatie ook maar 1 rijstrook op te schuiven.
-
- 2x3 autosnelweg
Maak er een overkapping op, daar bovenop nog een lading grond en je hebt een mega-ecoduct. Als dat geen natuurcompensatie is weet ik het ook niet meer.duikgek89 schreef:De laatste mogelijkheid, erg ambitieus en zal er dus wel nooit van komen, maar het zou mooi zijn om zoiets eens te hebben:
A12 op maaiveld laten liggen met 3+3, de A50 er met 3+3 bovenop bouwen en dan aan de buitenkant naar boven en naar beneden tweestrooks verbindingswegen maken met zeer ruime tapers.

Kom je wel eens op de A50 dan? Er zit een distributiecentrum in Heteren en vanuit Brabant komt ook nog een hoop vrachtverkeer. Het zou me niet verbazen als er ook veel Maut-mijders op de A50 rijden.Rogier schreef:Het meeste vrachtverkeer rijdt volgens mij op de A12.
-
- 2x3 autosnelweg
Je moet dit naar mijn mening niet zien als parallelbanen, zoals we die kennen bij o.a. Den Bosch. We splitten namelijk niet doorgaand en lokaal verkeer, maar we bundelen twee verschillende snelwegen samen zodat de impact op de omgeving kleiner is dan een nieuw tracé langs Deelen naar Hoenderloo. Daarbij gebruiken we een wat apart knooppunt om ze te verbinden. De TOTSO en dubbelnummering verdwijnen, het binnenste deel noem je alleen A12 en het buitenste/bovenste deel alleen A50. Er zitten daar toch geen andere afritten behalve die pomp die dan toch aan de kant moet. Dit voorkomt veel weefbewegingen (ook A50 --> A50 verkeer dat nog even gauw naar links komt en weer naar rechts....Rogier schreef:Naar 2 x 4 rijstroken verbreden is op zich voldoende. Dus waarom extra veel geld uitgeven aan parallelbanen (met de bijbehorende nadelen), als deze oplossing ook mogelijk is. Het meeste vrachtverkeer rijdt volgens mij op de A12. In dat geval moet de A12 3 doorgaande rijstroken door KNP Waterberg en KNP Grijsoord krijgen. De A50 kan vervolgens d.m.v. tapers gedeeltelijk op de A12 invoegen. Het vrachtverkeer hoeft dan in deze situatie ook maar 1 rijstrook op te schuiven.
-
- Penningmeester
Een beetje een A15/A16-oplossing zoals bij Ridderkerk dus?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- dorpsstraat
Veel te dure oplossingen allemaal 2 X 4 zou misschien kunnen maar als dat er ooit van komt laat dat nog jaren op zich wachten. Ze zullen eerst het effect van de A15 Ressen <--> Oudbroeken afwachten.
-
- 2x5 autosnelweg
Ja, dat is vloeken in de kerk omdat je volledig voorbij gaat aan het bestaan van Nationaal Park De Hoge Veluwe waar je niet zomaar een weg doorheen kan leggen. Daarnaast moet je nog een oplossing vinden voor het hoogteverschil bij het Deelerwoud. Je krijgt een helling die steiler is dan de helling die nu in de A50 ligt en die helling levert nu al problemen op voor het vrachtverkeer in winterse omstandigheden.RSK schreef:Vloeken in de kerk waarschijnlijk
-
- 2x3 autosnelweg
Als ik dat juist in gedachten heb (ik kom daar niet elke dag...) wel ja, ruwweg.RSK schreef:Een beetje een A15/A16-oplossing zoals bij Ridderkerk dus?
-
- 2x3 autosnelweg
Een filmpje van zondagavond, toen het ondanks informatie van Buienradar begon te regenen tussen Ede en Arnhem.
Net na de oprit Wageningen ligt een stukje wegdek dat niet helemaal egaal is. Ik heb het vermoeden dat er hier en daar nog een laagje overheen moet.
Afijn, geniet ervan.
Er waren nog best wat Duitsers op de weg die terugkwamen van hun Fronleichnamweekend (of hoe het ook heten mag). Vanaf afrit Oosterbeek staan de ruitenwissers in de continue stand.
Link
Nog een paar regenachtige foto's van de richting Arnhem -> Ede, met een ogenschijnlijk berijdbare 3e rijstrook:

Net na de oprit Wageningen ligt een stukje wegdek dat niet helemaal egaal is. Ik heb het vermoeden dat er hier en daar nog een laagje overheen moet.
Afijn, geniet ervan.

Link
Nog een paar regenachtige foto's van de richting Arnhem -> Ede, met een ogenschijnlijk berijdbare 3e rijstrook:

-
- verkeersader

Verder klopt t dat er net na Wageningen nog een deel Zoab aangelegd moet worden.
-
- Secretaris
2:43 voor het eerst dat ik langs de hoofdrijbaan een invoegendetaperbord zie. Mag wat mij betreft overal worden toegepast! 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x2 autosnelweg

Voor het eerst? Ik heb juist de indruk dat ze vroeger wel geplaatst werden en nu niet meer. Op de A79 bij Kruisdonk stonden ze voordat de A79 daar werd afgestreept tot 1 rijstrook. Er staat er nog wel een op de A76 bij Ten Esschen.
Maar ben het met je eens: ik vind het nuttige borden die overal toegepast zouden moeten worden in dergelijke situaties.
-
- Voorzitter
Zoiets staat al tijden langs de A76 bij KP Ten Esschen en sinds een paar maanden ook langs de A50 bij KP Grijsoord richting Eindhoven, nadat de verbindingsweg van de A12 vanuit Utrecht erbij komt. Die is nog niet zo lang geleden verbreed naar 2 rijstroken.Kaaiman schreef:2:43 voor het eerst dat ik langs de hoofdrijbaan een invoegendetaperbord zie. Mag wat mij betreft overal worden toegepast!
-
- autoweg
Staan meen ik op meer plaatsen dacht ik. Zo uit mijn hoofd is de eerste die in me op komt de A1 aan de noordzijde op knooppunt Eemnes.
Laren, Noord-Holland
https://goo.gl/maps/nNVqs4PjVSD2 (links)
Edit: die kan je ook zien als een toevallig zichtbaar bord bedoeld voor de linkerbaan van de parallelbaan.
Normaal is hij blauw maar hij is aangereden en vervangen door een zelfbouwbord op geel. Grappig dat dat net in Google Earth verschijnt
Laren, Noord-Holland
https://goo.gl/maps/nNVqs4PjVSD2 (links)
Edit: die kan je ook zien als een toevallig zichtbaar bord bedoeld voor de linkerbaan van de parallelbaan.
Normaal is hij blauw maar hij is aangereden en vervangen door een zelfbouwbord op geel. Grappig dat dat net in Google Earth verschijnt
-
- dorpsstraat
Die bij de A1 is bedoeld voor de parallelbaan, de pijlen van de hoofdrijbaan staan namelijk schuin. Er zijn wel meer plekker waar je ze vanaf de hoofdrijbaan kan zien, zo ook bij de A12 ten oosten van het Prins Clausplein. Als zo'n bord vanaf de hoofdrijbaan niet te zien is, is een apart bord voor de hoofdrijbaan zeker nuttig.
-
- Voorzitter
Inderdaad, dat komt wel veel vaker voor. Borden met rechte pijlen voor de hoofdrijbaan zijn een stuk zeldzamer.Jurjen schreef:Die bij de A1 is bedoeld voor de parallelbaan, de pijlen van de hoofdrijbaan staan namelijk schuin.
Deze bij Grijsoord is inmiddels vervangen door een gewoon blauw exemplaar.
-
- Moderator
De A12 heeft zelfs de media in India gehaald: http://www.gizmodo.in/wtf/Watch-a-Tunne ... 544976.cms
-
- Forumbeheerder

-
- dorpsstraat
Zojuist zag ik een aflevering van Blik op de Weg uit 1991.
In dit filmpje is ook de A12 tussen Grijsoord en Ede te zien.
Een groot verschil met hoe het er nu uitziet.
https://youtu.be/2EjjTtl6iHU?t=355
In dit filmpje is ook de A12 tussen Grijsoord en Ede te zien.
Een groot verschil met hoe het er nu uitziet.
https://youtu.be/2EjjTtl6iHU?t=355
-
- dorpsstraat

-
- 2x3 autosnelweg
Ik had het eerst ook niet herkend, maar het afritbord met
"Ede
Wag
Ben"
dat voorbijflitste gaf wel een hint.
"Ede
Wag
Ben"
dat voorbijflitste gaf wel een hint.
-
- 2x3 autosnelweg
Gisteravond ben ik weer eens over dit wegvak gereden. Rijdt inderdaad erg lekker nu met drie stroken. De andere richting is nog niet helemaal klaar.
Had ook de dashcam mee laten hobbelen. Maar zag net hierboven dat Wesso al een video had gedraaid. Maar voor wat het waard is een video bij wat mooier weer.
Bij Grijsoord wat gerem bij de afstreping naar twee stroken ter hoogte van het viaduct. Hopelijk gaat dat niet voor al te veel stagnatie zorgen in de toekomst.
Had ook de dashcam mee laten hobbelen. Maar zag net hierboven dat Wesso al een video had gedraaid. Maar voor wat het waard is een video bij wat mooier weer.
Bij Grijsoord wat gerem bij de afstreping naar twee stroken ter hoogte van het viaduct. Hopelijk gaat dat niet voor al te veel stagnatie zorgen in de toekomst.
-
- Forumbeheerder

-
- 2x3 autosnelweg
Stukken beter, het asfalt ziet er nu ook beter uit.Jackbauer1350 schreef:Maar voor wat het waard is een video bij wat mooier weer.

-
- dorpsstraat
Wordt het bij Grijsoord ook nog aangepakt? Vrijdag reed ik voor het eerst sinds tijden weer in de avondspits op de A12. De hardnekkige file bij Ede is verleden tijd, maar op het punt waar de linker strook ophoudt stroopt het alsnog op. Ik had op dat punt iemand aan de telefoon die het stuk dagelijks rijdt, volgens hem zit het vooral in het geklooi bij het ritsen. De file als gevolg van een ongeluk dat even daarvoor op de A50 was gebeurd had nog geen terugslag op de A12.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
Volgens mij hadden ze beter bij Grijsoord richting Arnhem de rechter rijstrook als afvallen strook richting de A50 kunnen maken.
Als daardoor het doorgaand verkeer op de A12 dan een strookje naar links opschuift heb je volgens mij minder groot probleem dan nu het ritsen naar rechts.
Als daardoor het doorgaand verkeer op de A12 dan een strookje naar links opschuift heb je volgens mij minder groot probleem dan nu het ritsen naar rechts.
-
- Forumbeheerder

-
- verkeersader
Dat was ik even vergeten
klopt idd, dan wordt t lastig...

Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 19 jun 2016, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote. Bij het reageren op een bericht direct boven je niet quoten alstublieft.
Reden: Overbodige quote. Bij het reageren op een bericht direct boven je niet quoten alstublieft.
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Prachtig gezicht.
Nu rijstrook 1 nog regulier doortrekken over het deel Ede - Bunnik en de hele zwik naar permanent 130 km/u.

Nu rijstrook 1 nog regulier doortrekken over het deel Ede - Bunnik en de hele zwik naar permanent 130 km/u.