- SPOILER: TOON
In januari 2015 zag het er bij de aansluiting Wageningen nog zo uit:
DSC_0036.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Nu ziet het er iets anders uit met een extra strook erbij:
DSC_0001.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Helaas is de plusstrook tussen de oprit en het viaduct Edeseweg gehandhaafd. Ik had zelf liever gezien dat deze vanaf de oprit over zou gaan in een normale rijstrook, zodat deze symmetrisch zouden beginnen/eindigen:
DSC_0008.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
In januari 2015 zag het er zo uit bij Ede:
DSC_0042.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Nu ook weer een ander beeld met 2x3 rijstroken en de tunnel voor de Parklaan:
DSC_0011.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Het bouwterrein bij de tunnel Parklaan kon ik zo oplopen, want de hekken lagen bij de ingang helemaal plat. Toch maar even kort gekeken hoe de stand van zaken hier zijn. De tunnel is al volledig klaar, men is nu bezig met de aankleding bij de tunnelmonden:
DSC_0014.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Kijkje door de tunnel:
DSC_0016.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
De Parklaan moet hier langs de A12 gaan lopen. Dat is nog niet snel te verwachten gezien het feit dat er voor de rest nog helemaal niets is gedaan, dus de tunnel zal er zeker nog ruim een jaar ongebruikt bij liggen als het niet langer wordt:
DSC_0018.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Viaduct Edeseweg januari 2015:
DSC_0051.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Viaduct Edeseweg nu:
DSC_0025.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Kunstwerk aansluiting Oosterbeek januari 2015:
DSC_0005.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Het kunstwerk in de aansluiting Oosterbeek anno nu. Helaas is deze al weer volgespoten met graffiti. Gelukkig wel allemaal voorzien van speciale coating, dus het zou weer relatief simpel te verwijderen moeten zijn:
DSC_0029.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Lekker breed viaduct en met fatsoenlijk gescheiden fietspaden:
DSC_0030.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
A12 ter hoogte van aansluiting Oosterbeek in januari 2015, kijkend richting Ede:
DSC_0009.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
A12 zelfde locatie nu:
DSC_0032.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
A12 bij Grijsoord in januari 2015:
DSC_0022.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
A12 bij Grijsoord nu:
DSC_0045.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
We zien hier in beide richtingen de weefvakken tussen knooppunt Grijsoord en de aansluiting Oosterbeek en de afvallende linkerrijstrook, welke in de spits helaas wel congestie geeft:
DSC_0047.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
[A012] Ede - KP Grijsoord: verbreding naar 2x3
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
Re: [A012] Ede - KP Grijsoord: verbreding naar 2x3
De laatste fotoupdate van het project. Het project is inmiddels zo goed als opgeleverd. Men is enkel nog bezig bij de tunnel voor de Parklaan met de afbouw, zodat deze in ruwbouw straks klaar is. De Parklaan zelf laat denk ik nog wel even op zich wachten. De hele fotoserie is hier te bekijken en de reportage in de spoiler.
- SPOILER: TOON
-
- 2x3 autosnelweg
Supergave foto's. Vooral het licht op de foto's van vandaag komt erg goed uit de verf 
Over een tijdje zal ik niet gauw meer terugdenken aan 2x2 rijstroken.

Over een tijdje zal ik niet gauw meer terugdenken aan 2x2 rijstroken.
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Hele mooie foto's 

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Forumbeheerder
Fraaie serie. Mooi project waarbij de gevolgen voor de omgeving voor de rest erg beperkt lijken. Ziet er allemaal netjes uit.
-
- Moderator
Mooie fotoserie! Ik ben er gisteren overheen gekomen, richting Utrecht. Erg fraaie snelweg geworden, nu nog 130 en het is helemaal een modelweg 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Penningmeester
Deze configuratie aanschouwende, overwegende dat er geen concrete plannen zijn voor verbreding van de rest, vraag ik me hardop af of het niet beter zou zijn om in plaats van een taper gewoon de rechter rijstrook samen met het weefvak naar de A50 af te laten vallen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- Forumbeheerder

-
- Penningmeester
Tja, in dat geval had ik liever gezien dat men de aansluiting had meegepakt om die turbulentie op het knooppunt te beperken. Met drie halve aansluitingen kun je dezelfde bereikbaarheid bieden met een rustiger wegbeeld. Een halve aansluiting richting Ede op de huidige locatie, een halve richting Arnhem op de N310 en een halve richting Nijmegen op de A50 vanaf de onderdoorgang van de N224. Minder ruimtebeslag, meer doorstroming.
-
- autoweg
Ik vraag me altijd af waarom de afvallende rijstrook altijd zo dicht bij de taper ligt, en niet 1 km verder. Nu zul je altijd zien dat de linker- en middenstrook stil staan door het ritsen en de rechter rijdt prima door, door het afslaande verkeer. Zie je bijvoorbeeld op de A2 bij Maarssen ook altijd.
-
- dorpsstraat
2X3 doortrekken en dan Waterberg - Grijsoord 2 X 4. 

-
- 2x3 autosnelweg
Ja en dan verder 2x3 op de HRB van Waterberg tot Oud-Dijk
-
- dorpsstraat
En als we toch bezig zijn: plusstroken inwisselen voor permanente 2x3.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat sowieso, lijntjes aanpassen en kappen met dat onnodige rode kruis en het vreemde verlagen van de Vmax op het moment dat je de capaciteit verhoogt... Moet niet veel werk zijn.
-
- dorpsstraat
Moet inderdaad niet veel werk zijn om dat stuk gepolder op te ruimen. Komt nu ook zo raar over om vanuit het oosten te komen, lekker doorrijden op de 2x3 en dan daarna tientallen kilometers achter 110@130 rijders vast zitten met zo'n mooi strookje er naast.
-
- expressweg
Tot aan Veenendaal-West ligt er genoeg asfalt aan de linkerzijde, dat moet zo op te ruimen zijn...
Verderop heeft men er om onbegrijpelijke reden voor gekozen om af te wijken van het tracébesluit waarin voorzien was in een extra brede linker redresseerstrook. Daar is nu aan de rechterzijde extra verharding die niet van een deklaag voorzien is, hier moet dus de hele boel verbouwd en geasfalteerd worden helaas.
Verderop heeft men er om onbegrijpelijke reden voor gekozen om af te wijken van het tracébesluit waarin voorzien was in een extra brede linker redresseerstrook. Daar is nu aan de rechterzijde extra verharding die niet van een deklaag voorzien is, hier moet dus de hele boel verbouwd en geasfalteerd worden helaas.
-
- expressweg

Waarschijnlijk gedaan door BAM om extra geld te kunnen vragen, als de omgebouwd moet gaan worden.
BAM is namelijk verantwoordelijk voor het onderhoud van dit wegvak (Urecht - Veenendaal), voor de komende 15 - 20 jaar.
-
- Penningmeester

-
- verkeersader
Kijkende op TomTom live lijkt het alsof in de ochtendspits er vrijwel geen file staat in westelijk richting voor Knp. Grijsoord.
Smiddags is het andere koek in oostelijke richting voor en na Knp. Grijsoord.
Dan lijkt het alsof er niet veel verbeterd is. Kan iemand dat bevestigen die er dagelijks rijdt?
Ik ben benieuwd wanneer de overheid het gedeelte tussen Grijsoord en Waterberg op de agenda zet.
Smiddags is het andere koek in oostelijke richting voor en na Knp. Grijsoord.
Dan lijkt het alsof er niet veel verbeterd is. Kan iemand dat bevestigen die er dagelijks rijdt?
Ik ben benieuwd wanneer de overheid het gedeelte tussen Grijsoord en Waterberg op de agenda zet.
-
- Moderator
In de ochtendspits kan het verkeer op de A12 richting westen vrijelijk afstromen naar de A12 en A50, die dan beiden 2x3 rijstroken tellen. Omgekeerd in de avondspits moet al dat verkeer vanaf twee snelwegen met 2x3 rijstroken dan samen op de A12 richting oosten. Daarbij zorgt zowel de afstreping van 3 naar 2 als de samenvoeging van beide stromen voor congestie. De invoegende taper is daar wellicht ook niet zo geschikt voor zoveel verkeer op de A12 en A50.
Idealiter zou de A12 inderdaad naar 2x4 (misschien zelfs 2x5) rijstroken verbreed moeten worden. Ruimtelijk lijkt me dat geen groot probleem. Het viaduct van de N310 is breed genoeg en elders hoeven alleen onderdoorgangen verbreed te worden. En het tankstation moet verplaatst worden. Of gewoon opheffen, alhoewel er dan vanaf de A12 uit Oberhausen wel een lang stuk geen tankstation is (op de A50 is dat geen probleem).
Idealiter zou de A12 inderdaad naar 2x4 (misschien zelfs 2x5) rijstroken verbreed moeten worden. Ruimtelijk lijkt me dat geen groot probleem. Het viaduct van de N310 is breed genoeg en elders hoeven alleen onderdoorgangen verbreed te worden. En het tankstation moet verplaatst worden. Of gewoon opheffen, alhoewel er dan vanaf de A12 uit Oberhausen wel een lang stuk geen tankstation is (op de A50 is dat geen probleem).
-
- dorpsstraat
Ik kom zelf altijd vanaf de N224 de A12 op. In de ochtendspits rijdt het perfect door naar Ede, op een paar remacties na ligt de snelheid op links veelal rond 130-140 km/u.
Terug is Grijsoord problematisch. Meestal gaat het goed, maar toch al een paar keer in de filestaart terecht gekomen. Mijn vader moet de A12 nog een stukje verder volgen, hoor hem altijd over de problematiek op het punt waar het terug gaat naar 2x2.
Terug is Grijsoord problematisch. Meestal gaat het goed, maar toch al een paar keer in de filestaart terecht gekomen. Mijn vader moet de A12 nog een stukje verder volgen, hoor hem altijd over de problematiek op het punt waar het terug gaat naar 2x2.
-
- dorpsstraat
Het is eigenlijk heel slecht dat men een kunstmatige trechter (van 3 naar 2 rijstroken) heeft gecreëerd t.h.v. Grijsoord in Oostelijke richting.
Juist dat zorgt voor problemen. De file slaat op een druk tijdstip vaak terug tot voor het tankstation De Buunderkamp. Het viaduct van knooppunt Grijsoord zal moeten worden vervangen omdat deze te smal is voor drie rijstroken. In ieder geval kan ik me niet voorstellen dat RWS de situatie zo wil laten omdat deze ook al voor verschillende ongelukken heeft gezorgd.
De invoegsituatie vanaf de A50 vanuit het Zuiden naar de A12 is meer een mentaliteitskwestie welke misschien met markering kan worden opgelost. Hier zie ik regelmatig dat het verkeer vanuit Ede in de remmen moet, door automobilisten die vanaf de A50 komen en achter vrachtwagens vandaan volledig diagonaal naar de linkerbaan schieten. Een doorgetrokken streep rechts van de onderbroken markering van de middelste rijstrook en een langere invoegstrook helpt wellicht al iets.
Juist dat zorgt voor problemen. De file slaat op een druk tijdstip vaak terug tot voor het tankstation De Buunderkamp. Het viaduct van knooppunt Grijsoord zal moeten worden vervangen omdat deze te smal is voor drie rijstroken. In ieder geval kan ik me niet voorstellen dat RWS de situatie zo wil laten omdat deze ook al voor verschillende ongelukken heeft gezorgd.
De invoegsituatie vanaf de A50 vanuit het Zuiden naar de A12 is meer een mentaliteitskwestie welke misschien met markering kan worden opgelost. Hier zie ik regelmatig dat het verkeer vanuit Ede in de remmen moet, door automobilisten die vanaf de A50 komen en achter vrachtwagens vandaan volledig diagonaal naar de linkerbaan schieten. Een doorgetrokken streep rechts van de onderbroken markering van de middelste rijstrook en een langere invoegstrook helpt wellicht al iets.
-
- verkeersader
Ik heb wel eens gehoord dat voor het creëren van een weefstrook tussen twee afslagen minder procedures nodig zijn.
Volgens mij is dat jaren geleden ook gedaan op de A12 tussen Knp Maanderbroek en afsl Wageningen.
Kan dit truucje dan ook toegepast worden tussen Grijsoord en Waterberg?
Volgens mij is dat jaren geleden ook gedaan op de A12 tussen Knp Maanderbroek en afsl Wageningen.
Kan dit truucje dan ook toegepast worden tussen Grijsoord en Waterberg?

-
- 2x3 autosnelweg
Drie stroken zal best passen wanneer de vluchtstrook wordt ingesnoerd. https://goo.gl/maps/CK84vLz1Y842rbtvdijk schreef:Het is eigenlijk heel slecht dat men een kunstmatige trechter (van 3 naar 2 rijstroken) heeft gecreëerd t.h.v. Grijsoord in Oostelijke richting.
Juist dat zorgt voor problemen. De file slaat op een druk tijdstip vaak terug tot voor het tankstation De Buunderkamp. Het viaduct van knooppunt Grijsoord zal moeten worden vervangen omdat deze te smal is voor drie rijstroken.
-
- verkeersader

-
- expressweg

Is het mogelijk om de A12/A50 tussen Grijsoord en Waterberg naar 4x2 of 2+3+3+2 te verbreden? Bij knooppunt Grijsoord hoef je richting het westen/zuiden enkel twee verbindingswegen aan te leggen, en richting het oosten is het knooppunt ruim genoeg opgezet om vanaf de oorspronkelijke parallelbaan een verbindingsweg naar de A50 aan te leggen.
Er moet dan voor iedere parallelbaan twee viaducten bij Schaarsbergen en de N810 worden aangelegd, het viaduct van de N310 moet worden aangepast en er moet 1 viaduct voor de relatie Utrecht-Apeldoorn komen. Buiten dat is het een kwestie van bomen kappen, egaliseren en asfalteren.
-
- verkeersader
Je moet dan wel de nodige opstallen slopen aan de Kemperbergerweg aangezien er een flink viaduct naast komt te liggen. De hoeveelheid bomen kappen zal ook niet in goede aarde vallen. Op het idee is verder niets af te dingen hoor.
Maar om de overlast te beperken zou ik eerder inzetten op een verbreding van de zuidbaan naar 4 rijstroken.
Waarbij de vluchtstroken op viaducten zoveel mogelijk worden gebruikt zonder verbreding.
Maar om de overlast te beperken zou ik eerder inzetten op een verbreding van de zuidbaan naar 4 rijstroken.
Waarbij de vluchtstroken op viaducten zoveel mogelijk worden gebruikt zonder verbreding.
-
- expressweg
Dat is mogelijk, maar waarom weer parallelbanen toepassen, als een eenvoudiger (en goedkopere) verbreding naar 4 of 5 rijstroken het probleem kan verhelpen. Vergeet dat de flexibiliteit (en capaciteit) bij parallelbanen een stuk minder is, dan een reguliere verbreding. Verder is het ruimtebeslag een stuk groter.verfmeer95 schreef:Het was natuurlijk een grappige opmerking, maar het heeft mij wel aan het denken gezet.
Is het mogelijk om de A12/A50 tussen Grijsoord en Waterberg naar 4x2 of 2+3+3+2 te verbreden? Bij knooppunt Grijsoord hoef je richting het westen/zuiden enkel twee verbindingswegen aan te leggen, en richting het oosten is het knooppunt ruim genoeg opgezet om vanaf de oorspronkelijke parallelbaan een verbindingsweg naar de A50 aan te leggen.
Er moet dan voor iedere parallelbaan twee viaducten bij Schaarsbergen en de N810 worden aangelegd, het viaduct van de N310 moet worden aangepast en er moet 1 viaduct voor de relatie Utrecht-Apeldoorn komen. Buiten dat is het een kwestie van bomen kappen, egaliseren en asfalteren.
-
- expressweg

Het probleem met 2x4 is het gebrek aan vluchtstroken op/onder de viaducten. In combinatie met een grote hoeveelheid weefbewegingen lijkt me dat een recept voor ongelukken. Bovendien is zo'n situatie verre van uniek in Nederland. Ook bij KP Ridderkerk, KP Holendrecht en KP Coenplein gebeurt het, en daar iedereen vindt het logisch om de routes via verschillende rijbanen te laten lopen. Het is ieder geval beter dan een situatie als de A4 tussen KP De Hoek en KP Burgerveen, waar iedereen links blijft rijden omdat zo over 5 kilometer links moeten aanhouden.
Bovendien is het in dit geval niet risicovoller. Als je de A12 2x3 houdt heb je met de N784 genoeg restcapaciteit als er een keer wat gebeurt.
-
- stadsweg