[B][N078] Kessenich - Maasmechelen - Vroenhoven

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: [B][N078] Kessenich - Maasmechelen - Vroenhoven

Bericht door Seat Ibiza »

Tommy schreef: vr 28 mar 2025, 9:11 Hier is er toch een mooie aansluiting?
https://www.google.nl/maps/@50.98907,5. ... FQAw%3D%3D
Via de 'Oostelijke Ontsluitingsweg' en enkele rotondes lijkt het me toch een vlotte verbinding te zijn naar de 'Ontsluitingsweg'.
De E314 wordt er ook zo bewegwijzerd:
https://www.google.nl/maps/@50.9901185, ... FQAw%3D%3D
boe! schreef: vr 28 mar 2025, 11:44 Die noordelijke aansluiting is in 2020 gerealiseerd en sindsdien wordt het doorgaande verkeer via die route verwezen en niet meer via Maasmechelen.
Dank heren. Weer wat geleerd. Ik kom regelmatig aan de zuidkant, maar aan de noordzijde was ik al zeer geruime tijd niet meer geweest ;)
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Inderdaad wordt formeel het verkeer zo geleid. Maar dat is een papieren werkelijkheid. In de spits loopt het juist bij die noordelijke rotondes erg moeizaam, ook ivm de shopping centra (niet de outlet) en de mc donalds. Als grensarbeider uit Nederland moet ik overigens dusdanig ver om rijden via de beide rotondes onderaan de E314 afritten (wat al moeizaam gaat), voor die westelijke omleidingroute, dat ik net zo goed 10km om kan rijden door Maaseik of de klassieke N78.

Mijn punt is dat het versmallen van de N78 wel kan, op het moment dat de omleiding fatsoenlijk geoptimaliseerd is. En dat is deze niet.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Laatst leden was ik daar (Burger King) en was er een ongeval gebeurd:
Kruispunt N78 in Maasmechelen krijgt nieuwe evaluatie na aanhoudende verkeersproblemen

De verkeerslichtenregeling aan het kruispunt van de N78 met de Ringlaan en de Rodenbachstraat in Maasmechelen wordt opnieuw geëvalueerd. Het kruispunt zorgt al geruime tijd voor problemen. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) geeft daarom het Agentschap Wegen en Verkeer de opdracht om te bekijken of de lichtenregeling beter kan worden afgestemd op de verkeersstromen.
Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/10 ... y-pieters/
Locatie: https://www.google.com/maps/@50.957706, ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Een veel voorkomend issue de laatste tijd, slecht afgestelde lichten.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Het lijkt blijkbaar een nieuwe(re) soort Vlaamse afstellingsregelingsreglement te zijn naast bewegwijzering en maximumsnelheden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Een groot deel komt door de invoering van vierkant groen overal. Dat zorgt natuurlijk voor minder doorstroming omdat er een extra fase bijkomt. Dat is natuurlijk een algemene opmerking. Want in het geval van de N78 gaat het blijkbaar om een installatie die zichzelf aanpast aan de stromen waar het probleem mee is (iVRI). Er wordt genoemd dat wagens afkomstig van de E314 het kruispunt blokkeren. Maar dan lijkt mij het probleem vooral een structurele file op de N78 te zijn waar een aanpassing van de verkeerslichten niets zal helpen. Of wil men verkeer op de N78 langer rood geven zodat meer verkeer vanop de zijstraten de N78 kan oprijden? Maar dan verplaatst je de file alleen maar.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het is inderdaad bij de iVRI's dat je meer en meer klachten hoort, specifiek over doorstroming, langere wachttijden, vreemde groenfases, maar ook puur praktisch. Bij dit type kruispunten heeft men immers de vrije rechtsaffers verwijderd en het lijkt me dat de impact daarvan onderschat is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Kruispunt Rachels tussen Dilsen-Stokkem en Maasmechelen wordt een soort voorrangspleintje. Zijn deze al veel toegepast in Vlaanderen?

Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Op meer plekken op de N78, bijvoorbeeld de krusing N78 - Hoogbaan bij Rotem en N78 - Heirbaan bij Elen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
In de regio Limburg komen die relatief gezien vaker voor.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
De N8 heeft ook van deze dingen...
https://www.google.com/maps/@50.8317046 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be