boe! schreef: vr 28 mar 2025, 11:44
Die noordelijke aansluiting is in 2020 gerealiseerd en sindsdien wordt het doorgaande verkeer via die route verwezen en niet meer via Maasmechelen.
Dank heren. Weer wat geleerd. Ik kom regelmatig aan de zuidkant, maar aan de noordzijde was ik al zeer geruime tijd niet meer geweest
Inderdaad wordt formeel het verkeer zo geleid. Maar dat is een papieren werkelijkheid. In de spits loopt het juist bij die noordelijke rotondes erg moeizaam, ook ivm de shopping centra (niet de outlet) en de mc donalds. Als grensarbeider uit Nederland moet ik overigens dusdanig ver om rijden via de beide rotondes onderaan de E314 afritten (wat al moeizaam gaat), voor die westelijke omleidingroute, dat ik net zo goed 10km om kan rijden door Maaseik of de klassieke N78.
Mijn punt is dat het versmallen van de N78 wel kan, op het moment dat de omleiding fatsoenlijk geoptimaliseerd is. En dat is deze niet.
Laatst leden was ik daar (Burger King) en was er een ongeval gebeurd:
Kruispunt N78 in Maasmechelen krijgt nieuwe evaluatie na aanhoudende verkeersproblemen
De verkeerslichtenregeling aan het kruispunt van de N78 met de Ringlaan en de Rodenbachstraat in Maasmechelen wordt opnieuw geëvalueerd. Het kruispunt zorgt al geruime tijd voor problemen. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) geeft daarom het Agentschap Wegen en Verkeer de opdracht om te bekijken of de lichtenregeling beter kan worden afgestemd op de verkeersstromen.
Een groot deel komt door de invoering van vierkant groen overal. Dat zorgt natuurlijk voor minder doorstroming omdat er een extra fase bijkomt. Dat is natuurlijk een algemene opmerking. Want in het geval van de N78 gaat het blijkbaar om een installatie die zichzelf aanpast aan de stromen waar het probleem mee is (iVRI). Er wordt genoemd dat wagens afkomstig van de E314 het kruispunt blokkeren. Maar dan lijkt mij het probleem vooral een structurele file op de N78 te zijn waar een aanpassing van de verkeerslichten niets zal helpen. Of wil men verkeer op de N78 langer rood geven zodat meer verkeer vanop de zijstraten de N78 kan oprijden? Maar dan verplaatst je de file alleen maar.
Het is inderdaad bij de iVRI's dat je meer en meer klachten hoort, specifiek over doorstroming, langere wachttijden, vreemde groenfases, maar ook puur praktisch. Bij dit type kruispunten heeft men immers de vrije rechtsaffers verwijderd en het lijkt me dat de impact daarvan onderschat is.