Het wordt tijdens de ochtendspits steeds drukker op de A15 tussen Dodewaard en Tiel. Bij iedere afrit verloopt de verkeersstroom stroef of staan de auto's even stil.
Ik heb dat laatst ook eens een keer tijdens de ochtendspits mogen ervaren, dat was dus helaas geen incident... Mijn vader reed tot 3 jaar geleden meerdere malen per week over dit traject, sinds kort komt hij er incidenteel wel weer langs en hij was geschrokken van de verkeerstoename.
Ik ben benieuwd hoe snel men met concrete plannen komt.
De statistieken met betrekking tot de vermeende toename van het verkeer.
A15 Deil - Meteren
A15 Echteld - Ochten
Zoals te zien is september - november 2010 drukker dan de rest van het jaar. Ook is te zien dat de intensiteit op de A15 in met name februari 2011 hoger liggen dan februari en maart 2010. Echt een uitspraak is er pas te doen als ook de intensiteiten van april, mei en juni beschikbaar zijn (dat is dus vanaf ongeveer eind augustus / september).
Met deze intensiteiten moet de weg ondertussen toch al verbreed zijn naar 2x3? In het buitenland waren dit soort wegen in landelijke gebieden al lang verbreed naar 2x3.
Hier in Nederland wordt er helaas pas verbreed als er bijna 100.000 voertuigen over zo'n wegvak rijden. Alleen wat des te interessanter is het aantal vrachtwagens in deze telling, want dat geeft een beter beeld van de overbelasting. Chris, heb jij daarvan ook nog cijfers?
captain007 schreef: Hier in Nederland wordt er helaas pas verbreed als er bijna 100.000 voertuigen over zo'n wegvak rijden.
En dan zelfs nog niet altijd (A28 Amersfoort - Utrecht)...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
ANDELST/HETEREN/ELST - De Betuwse snelwegen A15 en A50 zijn de afgelopen twee jaar niet drukker geworden. Sterker: het aantal voertuigen per etmaal is zelfs heel iets afgenomen. Uit de jongste statistieken van wegbeheerder Rijkswaterstaat blijkt dat in 2010 op de A15 tussen Andelst en Knooppunt Valburg gemiddeld 63.100 voertuigen per werkdag rijden. Een jaar daarvoor waren dat er 500 per dag meer.
Eenzelfde daling is er op de A50 ter hoogte van de Heterense Rijnbrug. In 2009 reden daar op een doordeweekse dag gemiddeld 98.800 voertuigen; vorig jaar was dat 98.100. En ook op het A50-gedeelte tussen de knooppunten Valburg en Ewijk is een daling van enkele honderden weggebruikers genoteerd. Over deze Waalbrug rijden nu dagelijks ongeveer 106.000 bestuurders.
De daling past in de trend dat sinds de economische crisis – die begon in 2008 – het aantal voertuigen op de weg stabiel is gebleven of heel licht daalde. Ook de provinciale 80-kilometerwegen in de Betuwe lieten deze tendens zien. Enige uitzondering is de A325, die bij de provincie in beheer is. Deze snelweg tussen Elst en Arnhem kreeg vorig jaar 5 procent meer verkeer ten opzichte van 2009 te verwerken.
Van het wegvak van de A15 tussen de knooppunten Valburg en Ressen zijn geen betrouwbare cijfers beschikbaar, omdat hier recent niet gemeten is.
In 2009 was het een stuk rustiger dan nu is mijn beeld. Het lijkt wel of de transportvraag in 2010 weer is toegenomen.
Dat kun je niet uit dit artikel lezen
500 minder voertuigen per etmaal maakt op die tienduizenden ook echt verschil zeg. Het is gewoon erg druk op die weg en een verbreding zou geen kwaad kunnen. Maar ja, zo kan ik nog wel meer wegvakken opnoemen waar het regelmatig stil staat, zoals de A50 tussen Bankhoef en Einhoven of de A59 tussen Paalgraven en 's-Hertogenbosch.
Reformatorisch Dagblad, 9 augustus 2013 schreef:A15 Valburg-Deil krijgt geen derde rijbaan
Rijksweg A15 wordt tussen Valburg en Deil voorlopig niet verbreed met een derde rijbaan aan beide zijden. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu is het weggedeelte veilig genoeg en is niet aangetoond dat tweemaal twee rijstroken ontoereikend zijn.
Heb maar eens een mail gestuurd. Mijn punten zijn met name structureel capaciteitsprobleem, harmonicaeffect door drukte bij aansluitingen en enkele blackspots waar je slecht zicht hebt (spoorbruggen bij Deil en Geldermalsen) wat tot gevolg heeft dat verkeer noodstops moet maken die zorgen voor een structureel verkeersveiligheidsprobleem. Het ontbreken van filedetectie draagt hieraan bij, maar uiteindelijk is verbreding de enige toekomstvaste oplossing. Hopelijk doet men er wat nuttigs mee en komt het weer op de agenda te staan.
Verbreden van Deil-Valburg zonder dat Papendrecht-Gorinchem wordt verbreed, leidt denk ik tot problemen tussen Dordrecht en Gorinchem, want ook dat wegvak zit behoorlijk aan zijn taks.
Ik ben met je eens dat verbreding de enige toekomstvaste oplossing is, maar ik vrees dat er voorlopig nog heel wat jaren geen geld voor is. Er zijn m.i. belangrijker projecten, en de pot met geld is leeg.
(Dat komt overigens vooral omdat de opbrengsten uit MRB, BPM, brandstofaccijnzen en de BTW over de brandstofaccijnzen in de algemene middelen verdwijnen...)
Ik weet niet of het probleem bij Gorinchem echt heel veel erger wordt. Er is bij Deil wel een erg grote stroom A15-A2 en vice versa. Dat zie je ook aan de files in de relatief nieuwe verbindingsboog. Maar ik ben het met je eens dat Papendrecht - Gorinchem ook aangepakt zou moeten worden. Dat heb ik in die mail dan dus ook aangegeven. Qua intensiteiten zou dat deel zelfs hoger op de agenda moeten staan dan Deil - Valburg. Zeker gezien de aanpassingen aan de A27 die op rol staan met de kans dat de A27 altijd vast zal blijven staan bij Gorinchem vanwege de A15 die daar structureel overbelast is.
Enkele oude kunstwerken inclusief de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal (die zelfs geen vluchtstroken heeft) zullen compleet vervangen moeten worden. Enkel de viaducten die zijn aangelegd vanwege de Betuweroute hebben ruimtereservering. Dus het kost nog wel een aardige duit om dit te verbreden.
Vanochtend een stuk in de Gelderlander over de matrixborden, een samenvatting:
Rijkswaterstaat weigert matrixborden te plaatsen tussen Deil en Valberg.
woordvoerder Christel Holleman van RWS schreef:
Uit onderzoek blijkt dat het weliswaar druk is tijdens de spits, maar de weg is volgens de richtlijnen veilig en heeft de maximale capaciteit nog niet bereikt.
Bovendien wordt de rol van matrixborden deels overgenomen door moderne technische snufjes in nieuwe auto's.
Raadsleden uit Tiel, Neder-Betuwe en Neerijnen, maar ook de re regionale politie en de Kamer van Koophandel dringen aan op het gebruik van de borden omdat zij de situatie onveilig vinden.
De ANWB is na een oproep op twitter overspoeld met meer dan 800 reacties over de oorzaak van de vele ongevallen.
Uit de reacties blijkt onder andere dat weggebruikers de A15 te druk vinden, vooral door het vele vrachtverkeer.
Ton Hendriks van de ANWB schreef:
Alleen auto's uit het dure segment hebben technieken zoals automatische volgafstand. Zoiets mag nooit ten koste gaan van mensenlevens.
eigen mening:
Mij lijkt het grote verschil in de snelheden op dit stuk een probleem,
vrachtwagens die inhalen met 80 (waat dat niet mag) terwijl er een stoet auto's met 130 aankomt is toch een verschil van 50 waardoor spookfiles ontstaan en er veel harde rembewegingen plaatsvinden.
Een alternatief voor een volledig matrix-traject lijkt mij hier het toepassen van 'file-signaalmelders' voor black spots, zoals je die ook op de A28 op de delen zonder signalering hebt.
Weggebruikers vinden de A15 te druk. Ja, daar dragen ze zelf aan bij. Het is verder natuurlijk gek dat als er geen matrixborden hangen men ineens vergeten is hoe je dan moet rijden en men er botsauto's van maakt.
boe! schreef:Weggebruikers vinden de A15 te druk. Ja, daar dragen ze zelf aan bij. Het is verder natuurlijk gek dat als er geen matrixborden hangen men ineens vergeten is hoe je dan moet rijden en men er botsauto's van maakt.
Er zitten een paar erg rotte punten in deze weg. Je hebt een paar viaducten in de weg zitten waar je totaal geen zicht hebt wat er achter het viaduct gebeurd en daar komt het wel regelmatig voor dat het verkeer ineens helemaal stil staat. Gevolg is dat verkeer wat met 120 km/h komt aanrijden ineens een noodstop moet maken (en dat gaat dus nogal eens verkeerd met kleine kettingbotsingen tot gevolg). Er zitten een aantal van die blackspots in deze weg en volgens mij gebeuren daar dan ook de meeste kop-staart aanrijdingen.
Rene schreef:(Dat komt overigens vooral omdat de opbrengsten uit MRB, BPM, brandstofaccijnzen en de BTW over de brandstofaccijnzen in de algemene middelen verdwijnen...)
Zo zie je maar hoe verschrikkelijk uitgemolken de automobilist is, en het word alleen maar erger. Daarom ook begrijp ik totaal niet dat er nog mensen zijn (ook hier op dit forum) die voorstander zijn van tolwegen in Nederland.
Ik ken de A15 ook redelijk goed (diverse malen bereden) en het is inderdaad een vervelende snelweg, hij doet me een beetje denken aan de Belgische E313...
sirdanilot schreef:Harder handhaven op inhalende vrachtwagens, en zorgen dat hier op den duur 2x3 komt te liggen.
Wees blij dat vrachtwagens elkaar soms inhalen. Als ze dat niet doen, kom je nooit meer op de rechterbaan terecht. Voor de automobilist is dat erg vervelend, maar de truckers zijn niet schuldig, dat de snelweg niet verbreed is.
sirdanilot schreef:Harder handhaven op inhalende vrachtwagens, en zorgen dat hier op den duur 2x3 komt te liggen.
Wees blij dat vrachtwagens elkaar soms inhalen. Als ze dat niet doen, kom je nooit meer op de rechterbaan terecht. Voor de automobilist is dat erg vervelend, maar de truckers zijn niet schuldig, dat de snelweg niet verbreed is.
Als er een vrachtwagenverbod geldt, heb je je daaraan gewoon te houden. Het levert voor de vrachtwagens zelf geen enkele tijdwinst op om in te halen (alle vrachtwagens willen gewoon zo snel mogelijk van A naar B), en voor de automobilisten op de linkerbaan is het gewoon heel erg hinderlijk.