Verkeerssignalering (de matrixborden)
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Dat wist ik niet/ Ik dacht dat ze dan een portaal eerder gebruiken om een verdrijvongspijl te kunnen laten tonen. En dat het portaal waarvan het kruis kaduuk is een rood kruis kreeg. Ook bedankt voor deze info.(Wanneer een verdrijfpijl tijdens bedrijf stukgaat, dan zal een rood kruis met flashers worden getoond. De kans dat je dat in de praktijk tegen zult komen is héél klein).

-
- Secretaris
Let wel: dat gebeurt alleen maar als de verdrijfpijl tijdens de duur van de afzetting defect raakt.
Wanneer de verdrijfpijl defect is voordat een maatregel wordt geplaatst, dan kan die maatregel niet worden geplaatst, en dan wordt de maatregel inderdaad met een portaal verlengd.
Wanneer de verdrijfpijl defect is voordat een maatregel wordt geplaatst, dan kan die maatregel niet worden geplaatst, en dan wordt de maatregel inderdaad met een portaal verlengd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- Secretaris
Ja. Maar dat zien de systeembeheerders automatisch. Kwestie van tijd dat zoiets via regulier onderhoud wordt opgelost. Is niet kritiek.
In tegenstelling tot een van de drie rode kruislampen die op de A16 een korte tijd continu heeft gebrand...
In tegenstelling tot een van de drie rode kruislampen die op de A16 een korte tijd continu heeft gebrand...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- Moderator
-
- expressweg
Dat gebeurt vaker. De eerste keer vond ik het best eng. Het lijkt dat als ze onderhoud gaan plegen, alle signaalgevers tegelijkertijd aangaan, dus ook die waar nog weggebruikers zijn.Wouter N14 schreef:wat ik ook een vreemde ervaring vond: terwijl ik door de Drechttunnel reed gingen opeens de rode kruizen aan, boven beide rijstroken :roll:
Overigens wordt er ontzettend vaak een tunnelbuis van de Drechttunnel afgesloten. Weet iemand wat ze dan steeds doen? Is zo'n tunnel zo extreem onderhoudsgevoelig?
-
- Secretaris
Een kruismaatregel wordt normaal gesproken "opgebouwd", waarbij het plaatsen van kruizen plaatsvindt met ongeveer de snelheid van het verkeer. Alleen als het verkeer erg langzaam rijdt, kan het normaliter voorkomen dat de rode kruizen je van achteren "inhalen".
Ja, tunnels zijn zeer onderhoudsgevoelig. Tunnels kosten in exploitatie per kilometer jaarlijks ongeveer het 30-voudige van een kilometer weg met hetzelfde dwarsprofiel op maaiveld.
Ja, tunnels zijn zeer onderhoudsgevoelig. Tunnels kosten in exploitatie per kilometer jaarlijks ongeveer het 30-voudige van een kilometer weg met hetzelfde dwarsprofiel op maaiveld.
-
- expressweg
Hm, dan vraag ik me toch af wat er bij de Drechttunnel mis is, want ik rij daar normaliter iets sneller dan is toegestaan, en heb dit twee keer meegemaakt.René schreef:Een kruismaatregel wordt normaal gesproken "opgebouwd", waarbij het plaatsen van kruizen plaatsvindt met ongeveer de snelheid van het verkeer. Alleen als het verkeer erg langzaam rijdt, kan het normaliter voorkomen dat de rode kruizen je van achteren "inhalen".
Ik vind al dit soort weetjes trouwens echt geweldig. Weten hoe die dingen werken vergroot mijn rijplezier :)
Dat is... onvoorstelbaar :) Weet je toevallig ook hoe het zich verhoudt tot bruggen? Sommige daarvan hebben immers bewegende delen, en ik vermoed de onderhoudskosten daarvan ook niet mis zullen zijn.René schreef:Ja, tunnels zijn zeer onderhoudsgevoelig. Tunnels kosten in exploitatie per kilometer jaarlijks ongeveer het 30-voudige van een kilometer weg met hetzelfde dwarsprofiel op maaiveld.
Zelf heb ik bij de open dag van RWS een bezoekje gebracht aan de Van Brienenoordbrug(gen), en de oude brug werkt nog intensief met (en ruikt ook naar) smeerolie.
-
- expressweg
Heb jij signalering nodig om te weten dat het mistig is? Volgens mij valt mist haast niet automatisch te detecteren op een betaalbare manier (qua onderhoud).Mark schreef:Iets wat ook vreemd was, we reden eens op de A16 in dichte mist. Mistsignalering? Geen sprake van :evil:
Ik hoorde eens een of andere politicus suggereren dat bij mist alle matrixborden een lagere snelheid zouden moeten aangeven. Dat vind ik toch zo'n onzin! Steek liever dat geld in een reclamecampagne die de automobilist wat gezond verstand bijbrengt, want matrixborden heb je lang niet overal, en ook waar ze niet zijn moet je bij mist voorzichtig zijn. En als je dan toch geld moet uitgeven aan technische mistmaatregelen, dan voel ik meer voor het systeem met pijlen op het wegdek.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is idd een geweldig systeem. In Frankrijk, Wallonië, op de A 17 tussen Kortrijk en Doornik/Tournai en op de A 59 tussen Made en knp. Zonzeel is/was dit systeem ook van toepassing:
MIST?
Ziet u 3 driehoekjes: 80
2 driehoekjes: 60
1 driehoekje: 40
km/u.
Dit stond op mottoborden. (Overigens op de A 17 herinner ik me dat het met onderbroken vluchtstrook strepen ging).
MIST?
Ziet u 3 driehoekjes: 80
2 driehoekjes: 60
1 driehoekje: 40
km/u.
Dit stond op mottoborden. (Overigens op de A 17 herinner ik me dat het met onderbroken vluchtstrook strepen ging).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Dat is in Frankrijk ook. Dat is LELIJK, en voor als je het nog niet gewend bent: verwarrend. Ik dacht eerst dat het een vrachtwagenstrook was, zoals de A16 kent, maar vrachtwagens reden er niet en de strook was wel erg lang :)Vinny schreef:(Overigens op de A 17 herinner ik me dat het met onderbroken vluchtstrook strepen ging).
Combineren kan natuurlijk ook: tekens op de vluchtstrook, of tussen de rijstroken in, dat zou moeten schelen in onderhoudskosten. Maar liever niet die onderbrekingen in de vluchtstrookstreep (maar weer wél bij spitsstroken, maar om heel andere redenen.)
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Secretaris
Dat laatste is niet zo. Veel Duitse LBA-installaties beschikken standaard over een voorziening waarmee mist wordt bepaald. Zo nodig zet het systeem dan ook "NEBEL" op de borden.Juerd schreef:Volgens mij valt mist haast niet automatisch te detecteren op een betaalbare manier (qua onderhoud).
Het principe zit in een lampje en een detector, die een korte afstand van elkaar verwijderd zijn. Zonder mist worden geen lichtstralen gebroken, met mist door de druppeltjes wel. Dus is de gemeten lichtintensiteit van de lamp bij mist lager.
-
- expressweg
-
- Secretaris
-
- 4x5 autosnelweg
In Frankrijk hebben sowieso alle wegen onderbroken kantmarkering en dus ook de vluchtstroken. Daar wen je gauw genoeg aan. Het driehoekjessysteem vond ik het allerbeste. Echter dit sterft uit omdat het "zogenaamd" gevaarlijk is voor motorrijders. Die kunnen uitglijden over het termoplast...Dat is in Frankrijk ook
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
-
- Forumbeheerder
Dubbele signaalgever A12
Ik kan mij niks naders herrineren dat op de A12 voor de tankstations (ik heb het over beide richtingen) tussen Utrecht en Woerden bij 1 portaal voor de 4de rijstrook een dubbele signaalgever hangt. Dit is zo op een portaal ri. Utrecht en ri. Den Haag. Waarom?

-
- expressweg
-
- Secretaris
-
- stadsweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- woonerf
Hij is sowieso niet voor de vluchtstrook, dan had de a12 er verder wel zo uitgezien zoals dat ook is met de a28 tussen Amersfoort en Nijkerk. Ik heb trouwens die laatste signaalgever wel eens zien branden, toen was het tankstation afgeslotenFrits schreef:Daar lijkt het wel op. Alleen is die dan iets te ver naar links bevestigd.IQ[] schreef:Is dat ding niet voor de vluchtstrook bestemd eigenlijk?
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Moderator
-
- woonerf
Matrixborden A10: 120
Gisteravond, vanuit de trein, zag ik dat alle matrixborden boven de wegwerkzaamheden op de A10-Zuid stonden ingeschakeld. Ze doorliepen blijkbaar een testcyclus. Alle mogelijke waarschuwingen en snelheden kwamen voorbij, waaronder de aanduiding '120'. Die vond ik wat merkwaardig; waarom zo'n extra aanduiding als je in NL toch nooit een hogere maximumsnelheid kent?
-
- 2x2 autosnelweg