Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » di 15 apr 2014, 22:38

Daarnaast vind ik het voor de duidelijkheid veel beter dat een verdrijfpijl schuin naar beneden wijst, in plaats van schuin naar boven. Op een of andere manier komt dat veel logischer over.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 16 apr 2014, 9:02

Rene schreef:Ja, er is een reden dat ze altijd omlaag zullen blijven wijzen.
Conventie van Wenen, Hoofdstuk 3, Verkeerslichttekens, artikel 23, 11e lid, onder a) schreef:Wanneer in geval van een rijbaan met meerdere rijstroken boven de rijstroken groene of rode lichten zijn aangebracht, dan betekent het rode licht een verbod, en het groene licht toestemming om gebruik te maken van de rijstrook waarboven zich het teken bevindt. Het rode licht moet de vorm van een kruis hebben, en het groene licht een pijl met een naar beneden gerichte pijlpunt.
Verhelderend, dank!

Ik vraag me overigens wel af waarom verkeerslichten dan geen rood kruis/groene vallende pijl tonen... :nahzeg:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Sophie
expressweg

Bericht door Sophie » wo 16 apr 2014, 9:28

Verkeerslichten zijn er al genoeg beschreven. Opvallend vind ik b van lid 11: (geen NL-versie gevonden)
Wenn die zuständigen Behörden es für erforderlich halten, ein «Zwischen»- oder «Übergangs»-Zeichen für die Lichtzeichen einzuführen, soll dieses Zeichen die Form eines gelben oder weissen schräg nach unten gerichteten Pfeils haben oder zweier ähnlicher Pfeile, die jeweils nach der einen und der anderen Seite gerichtet sind; diese Pfeile dürfen blinken. Diese gelben oder weissen Pfeile bedeuten, dass der Fahrstreifen für den Verkehr gesperrt wird und dass die Verkehrsteilnehmer auf diesem Fahrstreifen auf den von dem Pfeil angezeigten Fahrstreifen wechseln müssen.
Lorsque les autorités compétentes jugent nécessaire d'introduire un signal «intermédiaire» ou de «transition» pour les signaux lumineux, ce signal doit avoir la forme d'une flèche de couleur jaune-auto ou blanche dont la pointe est dirigée diagonalement vers le bas, vers la gauche ou vers la droite, ou de deux flèches semblables inclinées respectivement dans l'un et l'autre sens; ces flèches peuvent être clignotantes. Ces flèches jaune-auto ou blanches signifient que la voie est sur le point d'être fermée à la circulation et que les usagers se trouvant sur cette voie doivent passer sur la voie indiquée par la flèche.
Een dubbele pijl (naar links én rechts) mag ook op een matrixbord... Zijn er landen die dat gebruiken?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 16 apr 2014, 9:42

Timmetje schreef:geen NL-versie gevonden
http://wetten.overheid.nl/BWBV0004310/v ... _Artikel23

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 16 apr 2014, 21:10

[youtube]xOHjWdoFJpA[/youtube]

Dit zie ik op dat punt wel vaker.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 16 apr 2014, 21:16

Was er dan niet een storing in het systeem?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 16 apr 2014, 21:22

Welnee, gewoon ergens een stukje electronica in het onderstation dat hapert.
Zoiets komt automatisch als foutmelding in de verkeerscentrale.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 16 apr 2014, 21:23

De AID verderop deed het wel. Verder was de linkerstrook van de verbindingsboog richting Overamstel afgekruist.

Een tijdje terug zag ik een signaalgever vlak voor Holendrecht die een grote kleurenkermis weergaf. Vond ik best snel voor een nieuwe signaalgever om defect te gaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 17 apr 2014, 0:16

^^ Je hebt geen idee hoeveel van die nieuwe er al vervangen zijn in de regio Amsterdam. ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 18 mei 2014, 22:37

Klopt het dat deze borden alleen oplichten als je te hard rijdt? Ze gaan vrij regelmatig uit dacht ik te zien. Ze lijken op die manier een beetje op de borden 'u rijdt te snel', maar dan anders. Het betreft de N7 bij Sneek.

Afbeelding

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » zo 18 mei 2014, 23:00

Probeer het eens uit, zou ik zeggen... ;)
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 18 mei 2014, 23:01

Ik reed er vandaag ook en ze leken alleen aan te staan bij wat sneller rijdend verkeer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 18 mei 2014, 23:09

Bart217 schreef:Probeer het eens uit, zou ik zeggen... ;)
Gedaan. En daarom vraag ik nu aan anderen of ze even willen checken onder welke voorwaarden ie uitgaat, want dat ga ik natuurlijk niet doen. :nothanks:

;)
Rein schreef:Ik reed er vandaag ook en ze leken alleen aan te staan bij wat sneller rijdend verkeer.
Dan moet ik je er haast wel op hebben... :honger:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 18 mei 2014, 23:57

De laatste keer dat ik daar reed bij de N7 waren die driehoeken ook aan. Maar er reed ook verkeer een eindje voor mij. Dus het kan zijn de borden daarom al aan waren toen ik aan kwam. Ofwel ik heb niet kunnen zien of die signalering getriggerd wordt door het verkeer.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 19 mei 2014, 9:09

Attietattie schreef:
Rein schreef:Ik reed er vandaag ook en ze leken alleen aan te staan bij wat sneller rijdend verkeer.
Dan moet ik je er haast wel op hebben... :honger:
Wellicht, moet je even terugkijken of je links van je in een grote flits ingehaald werd en de wagen snel uit beeld zag verdwijnen. :PP:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 19 mei 2014, 9:36

Duidelijk. Ik heb je niet gezien. Onmogelijk. :geeuw:

;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 mei 2014, 16:45

Volgens mij gaan ze altijd aan als er verkeer rijdt, maar wellicht inderdaad vanaf 80 km/h of zo. Meestal rij ik ietsje harder daar... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 26 mei 2014, 13:30

Ik zag vanochtend op de A12 ipv de "klassieke" 70 en 50 aanwijzingen een elektronisch bord met 80 resp 60 erop boven de rijstroken en ertussen een file waarschuwingsbord. Dus van die borden met een rode rand, maar dan elektronisch. Was de eerste keer dat ik ze voor filedetectie gebruikt zag en ook een ander snelheidsregime als gewend.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 27 mei 2014, 11:54

Op de A16 zag ik laatst ook een bijzonder gevalletje:

70 met steeds eerst de bovenste flashers, dan alleen de flasher rechtsonder, en even later ging linksonder ook aan. Het was volgens mij rijstrook 1 ter hoogte van het 600m-bord van knooppunt Klaverpolder richting Rotterdam.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 24 jun 2014, 9:17

Anybody? :dontknow:

[youtube]BQWxWfCXuPI[/youtube]
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 24 jun 2014, 9:26

Lijkt erop alsof ze een vrije invoeger wilden creëren voor het verkeer van de parallelbaan zodat dat nog enigszins door zou stromen. En dat heeft niet het gewenste effect.

Zou overigens ook niet zo pienter zijn gezien het feit dat de ketting volgens mij zo sterk is als de zwakste schakel. Dus verderop capaciteit reserveren heeft geen zin als er ter hoogte van de calamiteit maar één strook beschikbaar is.

Maargoed, bel onze vrienden van RWS anders even. Kost je 2 minuten en je krijgt tzt netjes reactie.

Of je belt de centrale zelf als je het nummer kunt vinden. :p

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 24 jun 2014, 9:53

Attietattie schreef:Lijkt erop alsof ze een vrije invoeger wilden creëren voor het verkeer van de parallelbaan zodat dat nog enigszins door zou stromen. En dat heeft niet het gewenste effect.
Dat kan ik me niet voorstellen, de toevoer na de flessenhals van het ongeval is toch al beperkt. Nu stond de hele hoofdrijbaan ook vast.
Maargoed, bel onze vrienden van RWS anders even. Kost je 2 minuten en je krijgt tzt netjes reactie.
Zo erg was het nou ook weer niet.
En ik heb RWS niet zo hoog meer hangen eigenlijk.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 24 jun 2014, 10:04

Andere mogelijkheid is dat de strook is vrijgehouden om een berger vanaf de hoofdrijbaan gemakkelijk ruimte te bieden om door te steken naar de vluchtstrook. En als dan iemand vergeet te bellen dat het kruis er weer af kan dan blijft ie nog even staan.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 24 jun 2014, 10:10

Afgelopen weekend weer wat op diverse Nederlandse snelwegen vertoefd, en toen viel me op hoe slecht de matrixborden af en toe te zien zijn in een bocht, zeker op een heldere zonnige dag. Knooppunt Neerbosch komende van de A73 vanuit Venlo is wel het mooiste voorbeeld met zijn meestal afgekruiste linkerstrook, de verdrijfpijl is daar zeer slecht zichtbaar. Dat is iets wat voor verbetering vatbaar is...

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 24 jun 2014, 10:48

captain007 schreef:Andere mogelijkheid is dat de strook is vrijgehouden om een berger vanaf de hoofdrijbaan gemakkelijk ruimte te bieden om door te steken naar de vluchtstrook. En als dan iemand vergeet te bellen dat het kruis er weer af kan dan blijft ie nog even staan.
Die berger stond dan vanaf de splitsing ten noorden van de brienenoord in de file. En zou de berger werkelijk de hoofdrijbaan nemen? Er zit er toch ook wel een ten zuiden van de brug?

--------

Ik heb onlangs weer een ritje door belgenland mogen maken maar ik miste de matrixen toch echt wel hoor.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 24 jun 2014, 11:22

Davy schreef:Knooppunt Neerbosch komende van de A73 vanuit Venlo is wel het mooiste voorbeeld met zijn meestal afgekruiste linkerstrook, de verdrijfpijl is daar zeer slecht zichtbaar.
Dat rode kruis daar is mij ook al meerdere malen opgevallen. Dat niemand zich er aan houdt ook overigens. Wat ik zo vreemd vind, is dat daar 3 bakken hangen voor 2 rijstroken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 24 jun 2014, 11:54

^^ De linkerrijstrook is daar buiten de spits vrijwel altijd afgesloten. In de spits willen ze de rijstrook nog wel eens opengooien en dan wordt op de RW783 de rechterrijstrook afgekruist. Ik vind het alles behalve ideaal, omdat je daar nu ongeveer 22 uur per dag een kruis op die bakken ziet met zowat de grootste rood kruis negatie van het land tot gevolg (had volgens mij iemand van verkeerscentrale al wel eens hier gepost).

Wat betreft de drie bakken, het is volgens mij vrij gebruikelijk in die regio om ook boven de vluchtstrook matrixbakken te plaatsen. Bij de verbreding van de A50 tussen Ewijk en Valburg heeft men het ook gedaan. Bij de verbredingen die onder de spoedpakketten vielen is dat overigens weer niet gedaan.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 24 jun 2014, 12:01

^^ Als ik heel eerlijk ben, had ik al die keren het idee dat het een fout betrof. Ook zie ik het nut van de maatregel totaal niet in, er ligt daarna toch een 'normale' taper? :dontknow:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » di 24 jun 2014, 12:15

Hetzelfde verhaal geldt op knooppunt Oud-Dijk, van de A18 naar de A12 ri Arnhem...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 24 jun 2014, 12:23

^^ Gelderse ziekte.