Ik heb toch sterk het gevoel dat er nog een portaaltje bij gaat komen met matrixborden. Dit portaal vrijdag op zaterdagnacht weggehaald, langs de kant gelegd, er is een kantstation aangebracht zo lijkt het (dezelfde kasten staan ook bij de andere raaien) en vervolgens is het portaal er weer 'bovenop' geplaatst. De twee matrixborden die daar in de berm lagen zijn zaterdagavond weer opgeladen en meegenomen (terwijl verderop bij het viaduct van de A50 de andere twee 'losse' matrixborden werden opgehangen). Zou het kunnen dat de bewegwijzering gewijzigd gaat worden en dat deze nog niet gereed waren? Komende tijd toch even in de gaten houden of ze 's nachts de H-baan nog een keer afsluiten daar...
Je ziet hier in ieder geval wel kabels de staander in gaan:
Klopt, ze hebben op dit moment 2 raaien geplaatst. In het bericht van De Stentor van 2017 of begin 2018 dat Rijkswaterstaat onderzoek zou gaan doen werd inderdaad wel genoemd dat ze zouden onderzoeken of het nuttig is om matrixborden te plaatsen tot voorbij het knooppunt richting afslag Hattem, maar dat is (ik gok vanwege de kosten) niet gebeurd. Ergens wel jammer, maar met de afgenomen filekansen op de A50 bij Hattem voorlopig nog even geen ramp.
Deze nacht werkzaamheden op de A28 ter hoogte van Nijkerk.
Rijstrook 1 + 2 afgesloten, verkeer moet over de vluchtstrook. Omdat boven de vluchtstrook ook matrixborden hangen, staat hier op.
Bij het laatste portaal een opmerkelijke combi met een verdrijfpijl die ik nog nooit eerder heb gezien:
Verkeer wordt van de vluchtstrook af gestuurd. Goed dat ze dit zo doen! Wel even wennen dat er geen portaal volgde met een rood kruis. Verder gingen alle auto's voor en achter mij ook direct van de vluchtstrook af.
Krijg fotootje doorgestuurd dat er op de A28 bij Nijkerk nu over de vluchtstrook wordt gereden tijdens de file omdat de signalering boven de vluchtstrook geactiveerd is. Mensen denken kennelijk dat het nu een spitsstrook is. Zou het kunnen dat men vergeten is om de matrixborden boven de vluchtstrook weer te overrulen / op zwart te zetten?
Stefanuzz schreef: ↑do 11 jun 2020, 1:19
Bij het laatste portaal een opmerkelijke combi met een verdrijfpijl die ik nog nooit eerder heb gezien:
Dat lijkt mij juridisch fout, omdat een verdrijfpijl opgevolgd moet worden door een kruis. Nu mag je volgens mij tot de volgende oprit over de vluchtstrook blijven rijden. Alternatief: gevolgd door
[Herhaling van gisteravond]
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Door de databasestoring was de reactie van Stefanuzz verdwenen, maar hij gaf aan dat het volgende portaal bij het begin van de afrit Nijkerk stond. Dat is ook op het kaartje bij zijn post te zien, het gaat om dit portaal. Dus dan kan een rood kruis niet, want dan sluit je de afrit af.
Het is een proef....
Dan mogelijk uit de evaluatie wil men het overal uniform gaan toepassen.
Dan komt het prijskaartje voor die aanpassingen (nogal wat als ik zo de documenten even lees) en dan zal het wel niet zo'n vaart gaan lopen gok ik zo.
En weg is de aandacht voor de signalering. Als die dingen permanent gaan branden, krijgen we geheid dat rode kruisen nog veel meer genegeerd worden, want niemand let meer op de matrixborden.
viewtopic.php?f=30&t=1261&p=1073548&hil ... d#p1073484
Dan krijgen we over enkele maanden/jaren weer opnieuw dat Rijkswaterstaat zich verbaast over het vele negeren van matrixborden. En dan worden er weer vele mediacampagnes aan gewijd dat weggebruikers zich moeten houden aan de signalering. En dan kunnen de weginspecteurs zich weer blauw schrijven voor het negeren van de rode kruisen. Het hele riedeltje krijgen we weer opnieuw.
En niemand die zich dan afvraagt of we niet terugmoeten naar de tijd dat signalering alleen brandde als er daadwerkelijk wat aan de hand is...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Even los van de trajecten zonder signalering... Komt zo'n randstedeling in de negorij, oh, hier hangt niets boven de weg, dan zal ik wel 130/onbeperkt mogen, het is hier toch zo rustig...
Net zo spannend als geen verlichting enzo...
Denk dat alleen de middelen om dit generiek te gaan toepassen dermate kostbaar zijn, dat men het niet gaat doen, en dat RWS zelf er wel voor gaat liggen omdat het gebrek aan uniformiteit gaat opbreken. Is met SWOV ook nog wel een boeiende
mavas schreef: ↑wo 24 jun 2020, 8:38
En weg is de aandacht voor de signalering. Als die dingen permanent gaan branden, krijgen we geheid dat rode kruisen nog veel meer genegeerd worden, want niemand let meer op de matrixborden.
Mijn grootste zorg is nog eerder de verhoogde kans op filestaartongevallen. Dat was het voordeel van signalering, dat je eerder werd gewaarschuwd voor langzaam rijdend / stilstaand verkeer. Als die borden permanent aan staan is de attentiewaarde lager. En laten we wel wezen, dat was een van de redenen om juist in Nederland met signalering te beginnen.
Als de maximum snelheden zonder flashers getoond worden en flashers alleen branden icm een lagere snelheid bij het naderen van een file, zou daarmee de attentiewaarde toch voldoende moeten zijn. De proef zal het uitwijzen...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
Ik vind de attentiewaarde wanneer er iemand op de vluchtstrook stilstaat en er een snelheidsbeperking getoond wordt veel interessanter. En die is vrijwel verdwenen als er continu iets op de signalering staat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Bart217 schreef: ↑wo 24 jun 2020, 10:08
Als de maximum snelheden zonder flashers getoond worden en flashers alleen branden icm een lagere snelheid bij het naderen van een file, zou daarmee de attentiewaarde toch voldoende moeten zijn. De proef zal het uitwijzen...
Dan vertrouw je op alleen die flashers. Tja. Ik denk dat dat niet voldoende is. Het is in ieder geval minder opvallend dan nu.
Attietattie schreef: ↑wo 24 jun 2020, 10:26 Ik vind de attentiewaarde wanneer er iemand op de vluchtstrook stilstaat en er een snelheidsbeperking getoond wordt veel interessanter. En die is vrijwel verdwenen als er continu iets op de signalering staat.
Wellicht is het in die situatie dan ook nodig om thv het pechgeval ook flashers te gebruiken. Kan misschien niet nu met de huidige software, maar alles is (softwarematig) aan te passen toch? Is wel de vraag de eventueel benodigde aanpassingen nav de uitkomsten vd proef de moeite waard zijn tov hoe het nu functioneert. Maar daarvoor eerst die proef. Ben erg benieuwd...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
Afgelopen nacht is de derde raai met matrixborden geplaatst in de H-baan van knp. Hattemerbroek, precies op de verwachtte plek waar wel een wegkantstation stond maar geen matrixborden in het portaal hingen. De foto's zijn te vinden via deze link, hieronder nog een dashcam video van de huidige situatie. Let ook op dat Lelystad op de borden er bij gekomen is!
captain007 schreef: ↑wo 24 jun 2020, 9:44
(..) Als die borden permanent aan staan is de attentiewaarde lager. En laten we wel wezen, dat was een van de redenen om juist in Nederland met signalering te beginnen.
Hoe is het dan gesteld met de attentiewaarde op de 80 (100) km/h trajectcontrole snelwegdelen
Op de A28 bij Zwolle bij afslag Ommen is vannacht door een vrachtwagen van de aannemer een portaal aangereden door een open laadbak. De laadbak stond nog omhoog na het afleveren van asfalt in het werkvak kort voor de afslag. De chauffeur raakte gewond en de schade (én verkeersinfarct in de regio) was groot.
Het portaal was net vernieuwd (6 weken geleden nieuw geplaatst) en zal binnenkort weer vervangen moeten worden omdat de verf en conservering aangetast zijn. Van de rijbaan in zuidelijke richting is het matrixbord boven rijstrook 3 aangereden en naar beneden gekukeld. Boven de rijbaan in noordelijke richting waren drie van de vier matrixborden los geschoten uit de bevestiging. Ook is er daar een camera door de klap naar beneden gekomen op het wegdek gevallen. Deze kwam op rijstrook 2 terecht en is heel erg snel door de politie van de rijbaan afgehaald. Dat had heel anders kunnen aflopen.
Opmerkelijk hoe ontzettend sterk de vakwerkliggers van het portaal zijn. Dat die niet verbuigen bij zo'n aanrijding met zwaar voertuig is ongelofelijk.
Zal wel iets schelen dat de vrachtwagen er waarschijnlijk met een lagere werkvaksnelheid tegenaan is gereden en niet met de volle 80 tot 85 km/h.
Het verkeer was inderdaad puinhoop vanmorgen. Tussen de Lichtmis en de Ceintuurbaan de A28 helemaal dicht, met als gevolg file vanaf Staphorst, maar ook flinke files op de N331 Zwartsluis - Hasselt - Zwolle, de N377 Lichtmis - Hasselt, de N340 Ankum (bij Dalfsen) - Zwolle, de N758 door Hessenpoort en op de Kranenburgweg door Zwolle. Alles stond vast. Iets voor 9:00 werd de A28 weer vrijgegeven en losten de files met name op het OWN vrij snel weer op.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
Blijkbaar heeft de Westerscheldetunnel beeldstanden op de signalering die waarschuwen voor voetgangers. Zie onderstaand bericht van Westerscheldetunnel op Facebook:
Met deze temperaturen kun je in de tunnel momenteel heerlijk afkoelen, maar als voetganger de tunnel passeren is niet toegestaan en erg gevaarlijk.
Een paar keer per jaar krijgen we een melding van een voetganger in de tunnel. Zo ook gisteren, toen we hiervoor 10 minuten dicht moesten. Een man liep bijna de Westbuis (naar Terneuzen) in, toen de operator op het Tolplein een seintje kreeg. Onze tunnelwacht ging er meteen naartoe en heeft de man terug gestuurd. Hij was zich van geen kwaad bewust en wou door de tunnel naar Terneuzen lopen.
Lopen in de tunnel is levensgevaarlijk. Het verkeer rijdt 100 kilometer per uur. De politie heeft de man opgehaald en afgezet bij een busstation.
Werkzaamheden in de verbindingsboog naar de A27, waarbij de linker strook gesloten was. Blijkbaar een glitch in het systeem als het stukje daarvoor één strook heeft, in dit geval moest het verkeer de vangrail in