Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

playertwo
dorpsstraat

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door playertwo » wo 09 sep 2020, 20:33

Op de A50, richting Eindhoven mist al zeker een jaar een compleet portaal met matrixborden ter hoogte van knooppunt Valburg. Nu zag ik gisteren dat ze hier nu eindelijk een huurbak neergezet. Helaas niet briljant, want hij staat op de vluchtstrook, met een verlaging tot 90km/h. Benieuwd wanneer ze die een keer aanrijden door iemand die deels de vluchtstrook pakt.

Ander ding dat me opviel is dat op de A15 tussen Valburg en Ressen sinds een aantal maanden de meeste matrixborden boven de vluchtstrook zijn weggehaald, in beide richtingen. Wat is nu eigenlijk de richtlijn? Wel of geen signalering boven de vluchtstrook, niet zijnde ook spitsstrook? Het lijkt per wegvak te verschillen namelijk
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 09 sep 2020, 21:42

^^^ staat daarom nu achter een barrier. Dat was eerst niet.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 10 sep 2020, 11:14

playertwo schreef: wo 09 sep 2020, 20:33 Op de A50, richting Eindhoven mist al zeker een jaar een compleet portaal met matrixborden ter hoogte van knooppunt Valburg.
Blijkbaar zijn de poeren verzakt (dus uit veiligheidsoverwegingen is dit portaal verwijderd), dus om dit te vervangen zullen er nieuwe heipalen en poeren geplaatst moeten worden. Nadeel is ook dat er nu een set bewegwijzering daar ontbreekt waar de taper begint. Blijkbaar kan het qua kosten uit om langdurig een MRS daar in te zetten.
playertwo schreef: wo 09 sep 2020, 20:33 Ander ding dat me opviel is dat op de A15 tussen Valburg en Ressen sinds een aantal maanden de meeste matrixborden boven de vluchtstrook zijn weggehaald, in beide richtingen. Wat is nu eigenlijk de richtlijn? Wel of geen signalering boven de vluchtstrook, niet zijnde ook spitsstrook? Het lijkt per wegvak te verschillen namelijk
Ik weet dat RWS Oost-Nederland een tijdje dit blijkbaar als beleid heeft gehad om ook bakken boven de vluchtstroken te plaatsen. Je ziet het op meer locaties in hun areaal. Geen idee waarom die nu weg zijn gehaald. Uiteindelijk gaat daar straks toch alles op de schop, aangezien de A15 tussen Valburg en Ressen verbreed zal worden naar 2x3 rijstroken.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » vr 11 sep 2020, 11:46

playertwo schreef: wo 09 sep 2020, 20:33Ander ding dat me opviel is dat op de A15 tussen Valburg en Ressen sinds een aantal maanden de meeste matrixborden boven de vluchtstrook zijn weggehaald, in beide richtingen.
Op de A28 tussen Amersfoort en Nijkerk zijn recent ook de matrixborden boven de vluchtstrook weggehaald.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 sep 2020, 15:52

In Nieuw-Zeeland hebben ze een rood kruis met flashers: https://twitter.com/WakaKotahiAkNth/sta ... 5510207491

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 18 sep 2020, 16:02

^^ Doet me aan de Britse denken, maar die combineren het dan met horizontaal flashen ipv verticaal zoals hier.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 21 sep 2020, 23:10

En hier betekent een rood kruis met flashers dat de verdrijfpijl kapot is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 sep 2020, 20:07

Wat is eigenlijk de strategie omtrent signaalgevers (matrixborden) boven de vluchtstrook? Ik lette er vanavond op de A28 op, van knooppunt Hoevelaken tot Nijkerk hangen ze ook boven de vluchtstrook. Maar tussen Hoevelaken en Amersfoort-Vathorst waren ze allemaal er af geschroefd (alleen de achtergrondschilden hingen er nog), verder tot aan Nijkerk hangen de signaalgevers er nog wel allemaal.

Worden / werden signaalgevers standaard boven vluchtstroken gehangen en is hier later vanaf gezien? Of zou dit opgehangen zijn voor een mogelijke spitsstrook die er nooit gekomen is? Maar de spitsstrook past niet over de brug over de Arkervaart.

Trouwens, de verkeerssignalering op de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem is nog steeds een zooitje. Heel veel signaalgevers geven niks weer als de spitsstrook open is. En een groot aantal van de rest brandt maar zwak. Het lijkt hoog tijd dat deze apparatuur vervangen gaat worden. Op sommige raaien doen 2 van de 3 signaalgevers het niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 01 okt 2020, 14:22

Over het tonen van de maximumsnelheid op matrixborden:
Kamerbrief schreef:Versneld vervangen matrixborden in verband met weergeven van reguliere maximumsnelheden
Eerder dit jaar heb ik u per brief geïnformeerd over de pilot en het onderzoek naar het tonen van reguliere maximumsnelheden op matrixborden. In het AO MIRT van 25 juni 2020 heeft u gevraagd hoeveel het kost om deze matrixborden eerder te vervangen dan 2027 met het oog op het tonen van deze reguliere maximumsnelheden.

Van belang is dat voor het tonen van de reguliere maximumsnelheid (100/120/130), zowel het matrixbord als het wegkantstation geschikt moet zijn. De komende jaren vervangt Rijkswaterstaat tegelijkertijd oudere typen matrixborden en wegkantstations voor respectievelijk LED-signaalgevers en intelligente wegkantstations. De vervanging van de wegkantstations wordt in 2027 afgerond. Versnelling van deze vervanging is niet mogelijk, vanwege de beschikbare capaciteit bij Rijkswaterstaat en bij de marktpartijen, de verkeershinder voor de weggebruiker en de doorlooptijd voor het aanleggen van de benodigde glasvezelkabels. Voor zover het versnellen van de vervanging van alleen de matrixborden mogelijk is, zal dit niet of nauwelijks bijdragen aan het eerder kunnen tonen van reguliere maximumsnelheden, aangezien ook het wegkantsysteem hiervoor geschikt moet zijn.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... tober-2020

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 01 okt 2020, 15:00

Mooi, de prioriteit ligt niet al te hoog :yes:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 01 okt 2020, 15:24

Maar als ik het goed begrijp is er nog geen proef binnenkort gepland? Goed nieuws, want van uitstel komt misschien wel afstel. :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 01 okt 2020, 20:24

Glasvezelkabels? Zijn er geen 4G-simkaartjes meer over?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » vr 02 okt 2020, 16:30

De laatste maanden zijn er regelmatig enkele raaien rond afslagen Zwolle-Noord en afslag Ommen op de A28 die :DVM50F: vertonen, terwijl er absoluut géén file staat. Meldingen richtingen RWS worden afgedaan met 'het is daar druk' (Ja, want als de borden op :DVM50F: staan zou ik ook wat afremmen), maar je ziet duidelijk (zoals nu bijvoorbeeld ook) dat er géén file staat en dat de 'file' ook niet terugslaat richting Zwolle-Centrum en Zwolle-Zuid. Een paar weken geleden was zoiets ook op de rijbaan richting Amersfoort, toevallig reed ik er toen langs.

https://twitter.com/Stefanuzz/status/13 ... 0619048960

Dit fenomeen zie je dus de laatste tijd vaker. Wel :DVM70F: -> :DVM50F: maar niet gevolgd door een raai daarachter met :DVM50: (zonder flashers). Ik zal wel gek zijn, maar als die borden ±30 minuten op :DVM50F: zonder dat de file groeit of dat er daadwerkelijke file gemeld wordt op Google Verkeer of Flitsmeister dan zal er toch wel een storing moeten zijn... tja.

Afbeelding

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » vr 02 okt 2020, 20:08

mavas schreef: do 01 okt 2020, 15:24 Maar als ik het goed begrijp is er nog geen proef binnenkort gepland? Goed nieuws, want van uitstel komt misschien wel afstel. :)
Laten we het hopen, daar is signalering niet voor. Op de a325 en op de parallelrijbaan van de a12 merk ik dat ik minder attent ben voor de signalering omdat er toch wel 100 (tot 19.00) resp 80 staat
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 02 okt 2020, 21:40

Stefanuzz schreef: vr 02 okt 2020, 16:30 De laatste maanden
Is mij ook opgevallen. Wat mij ook is opgevallen (jij rijdt er vaker dan ik), is dat er (bijna) iedere nacht, gedurende enkele weken, werkzaamheden werden uitgevoerd bij de wegkantstations op dat traject. 1+1=2?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 03 okt 2020, 9:40

^^ Ik merk het ook vaak op specifieke plekken. Hier inderdaad ook al eens.
Op de A28 ri Utrecht bij Nijkerk heb ik het ook al wel eens een paar keer meegemaakt.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 03 okt 2020, 9:43

Ik kwam er toevallig eergisteren eentje tegen op Streetview: klik
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

ard
zandpaadje

Bericht door ard » ma 05 okt 2020, 16:52

Bij RWS Oost Nederland is een tijdlang bij werkzaamheden in de middenberm/rijstrook 1 veel gebruik gemaakt van een afzetting waarbij de vluchtstrook werd ingezet als rijstrook. Dit is de voornaamste reden dat men op veel trajecten op de veluwe signaalgevers heeft aangebracht boven de vluchtstroken. Omdat de capaciteit van de afzetting niet zo groot is en de intensiteiten nogal zijn toegenomen worden deze afzettingen vrijwel niet meer gebruikt en daarmee de signaalgevers ook niet. Voordeel destijds was dat men overdag kon werken omdat er 2 (weliswaar verschoven) rijstroken voor verkeer beschikbaar bleven (rijstrook 2 en de vluchtstrook). Er was dus geen tijdelijke rijbaan verlichting nodig (kosten en milieuoverweging vanwege beestjes rondom de wegen) om te kunnen werken.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » do 08 okt 2020, 17:44

Attietattie schreef: vr 02 okt 2020, 21:40Is mij ook opgevallen. Wat mij ook is opgevallen (jij rijdt er vaker dan ik), is dat er (bijna) iedere nacht, gedurende enkele weken, werkzaamheden werden uitgevoerd bij de wegkantstations op dat traject. 1+1=2?
Klopt, de wegkantstations worden ook vernieuwd, die worden ook aangesloten op glasvezel. Die werkzaamheden hebben ze de afgelopen zomer al uitgevoerd, toen waren er wekenlang overdag graafwerkzaamheden langs de weg.

De storing is een paar dagen terug eindelijk bevestigd door RWS, ze zijn er mee bezig.

In de H-baan van knp. Hattemerbroek wordt inmiddels door de wegverkeersleiders ook goed gebruik gemaakt van de nieuwe matrixborden. :top: Opvallend ook dat niemand onder de :DVMPR: doorreed. Leverde mij weer een prima foto op. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 08 okt 2020, 18:04

Die :D2L: op de pijlwagen :facepalm:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 15 okt 2020, 22:22

Dus al die mensen die de pijlwagen rechts passeren, zijn eigenlijk in overtreding? :D

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 16 okt 2020, 2:19

^^ Ja. Zolang je vóór het kruis langs naar de berm gaat, doe je het goed. Je moet de rijbaan gebruiken, maar dat is een verkeersregel. En verkeerstekens gaan voor verkeersregels.
Link

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 18 nov 2020, 10:05

Een dashcamvideo van gisteravond, werkzaamheden op de A28. Een rood kruis boven rijstrook 2 maar wel een doorsteek richting de afrit. Mooi voorbeeld van hoe snel sommige automobilisten de weg al kwijt zijn... https://twitter.com/Stefanuzz/status/13 ... 9449206785

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 nov 2020, 11:43

Blijkbaar is dat een standaarddingetje.
Link

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 18 nov 2020, 13:28

In Frankrijk heb ik dit ook wel zien gebeuren, voor mijn neus. Het is dus geen typisch Nederlands dingetje ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 nov 2020, 12:05

De komende jaren gaat heel wat apparatuur vervangen worden:

iWKS = intelligente wegkantstations
DVM = dynamisch verkeersmanagement
OS = onderstation

Dit mag maximaal € 400 miljoen ex btw kosten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 15 jan 2021, 19:33

Op de signaalgevers bij een paar portalen thv VZP Den Ruygen Hoek branden willekeurig LED-puntjes, daar is dus iets niet in orde.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » zo 11 apr 2021, 20:27

Stefanuzz schreef: vr 02 okt 2020, 16:30 Afbeelding
Naar aanleiding van dit plaatje: ik werd in verwarring gebracht door de richting van de pijlen. Bij verkeersborden zijn de pijlen enkele jaren geleden, naar Duits voorbeeld, omgedraaid en naar boven gericht. Waarom bij matrixborden (nog?) niet? Ik kan me voorstellen dat het met de pijlen (rijbaan verlaten en invoegen) wat gek wordt maar de pijlen op matrixborden wijzen omlaag en die op de verkeersborden omhoog?
Of is de reden dat het vertragende effect van de omlaag wijzende pijlen niet ongewenst is als de pijlen op de matrixborden worden weergegeven?

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 11 apr 2021, 20:35

Die pijlen op de verkeerssignalering verwijzen naar het toegankelijk zijn van een rijstrook. Dat gegeven gaat verloren als je naar boven verwijst.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 12 apr 2021, 9:01

Berrychello schreef: zo 11 apr 2021, 20:27
Stefanuzz schreef: vr 02 okt 2020, 16:30 https://i.imgur.com/uH4wXHj.jpeg
Naar aanleiding van dit plaatje: ik werd in verwarring gebracht door de richting van de pijlen. Bij verkeersborden zijn de pijlen enkele jaren geleden, naar Duits voorbeeld, omgedraaid en naar boven gericht. Waarom bij matrixborden (nog?) niet? Ik kan me voorstellen dat het met de pijlen (rijbaan verlaten en invoegen) wat gek wordt maar de pijlen op matrixborden wijzen omlaag en die op de verkeersborden omhoog?
Of is de reden dat het vertragende effect van de omlaag wijzende pijlen niet ongewenst is als de pijlen op de matrixborden worden weergegeven?
Ook Duitsland gebruikt bij spitsstroken een neerwaartse pijl op de matrixborden
Zie ook dit artikel (plaatje ff aanklikken, dan zie je de bijbehorende matrix
https://www.auto.de/magazin/autobahnver ... -befahren/