Afbeelding

Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rein » do 22 sep 2022, 15:53

^^ Andere stedelijke wegtunnels wel dan (zoals Piet Heintunnel, Spaarndammertunnel etc.)?

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » do 22 sep 2022, 16:51

Die heb ik meegenomen in de mails die ik zojuist naar diverse wegbeheerders heb gestuurd. Overigens heeft de Spaarndammertunnel geen matrixborden, enkel een (ik vermoed niet-dynamische) snelheidspaneel.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 22 sep 2022, 17:55

Goed initiatief. Ik heb mezelf altijd verbaasd dat VRI-standen wel worden doorgegeven, maar de matrixborden niet.

Vraag je ze ook om de DRIP's te ontsluiten?
Genoeg wegbeheerders naast Rijkswaterstaat die ook DRIP's hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » do 22 sep 2022, 18:36

Er zijn al erg veel DRIPs van provincies en wat lokalere wegbeheerders die inmiddels ontsloten zijn, maar uiteraard nog lang niet alles. Tips zijn uiteraard van harte welkom, dan kan ik de wegbeheerders mailen. Eventuele tips via PB zijn welkom. :)

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » vr 30 sep 2022, 22:37

^^ Hoewel van Rijkswaterstaat, lijken de DRIPS rondom de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht te ontbreken. Dit zowel naast de autosnelweg als het OWN (waarschijnlijk aangestuurd door de gemeente Maastricht). Misschien iets om naar te kijken?

In ieder geval de DRIPS van RWS die niet op mxbord.nl staan:
- Locatie 1: https://www.google.com/maps/@50.8323036 ... 384!8i8192
- Locatie 2: https://www.google.com/maps/@50.8392422 ... 384!8i8192
- Locatie 3: https://www.google.com/maps/@50.8599648 ... 384!8i8192
- Locatie 4: https://www.google.com/maps/@50.868878, ... 384!8i8192
- Locatie 5: https://www.google.com/maps/@50.8826761 ... 384!8i8192
- Locatie 6: https://www.google.com/maps/@50.8780119 ... 384!8i8192
- Locatie 7: https://www.google.com/maps/@50.7976909 ... 384!8i8192
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 03 okt 2022, 8:59

In Breda staan er enkele op het stedelijk wegennet, met name met reistijden richting de A16

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 05 okt 2022, 15:10

De eerste wegbeheerder heeft gereageerd, gemeente Amsterdam. Helaas kunnen zij de beeldstanden van de matrixborden bij de tunnels niet via het NDW ontsluiten, omdat het gesloten systemen zijn. Wel is er toezegging gedaan dat de DRIPs die in Amsterdam hangen medio november / begin december via de NDW beschikbaar komen. :top:

Andere wegbeheerders hebben nog niet gereageerd. Mocht er meer informatie beschikbaar komen, dan laat ik het weten.

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » wo 05 okt 2022, 21:58

^^ ik zie dat je verzoek in mijn (Rotterdamse) postvak terecht is gekomen. Ik ben hier net niet de juiste persoon voor, maar ik zorg dat je melding bij de juiste persoon/personen terecht komt.

Ik probeerde je een privé-bericht te sturen, maar werd elke keer uitgelogd bij het klikken op Versturen. Na 2x was ik het beu…
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 okt 2022, 22:56

Ik zag ook al een mailtje bij mijn werkgever binnen komen. Vooralsnog lijken ze de vraag niet goed te snappen, en denken ze dat het alleen over DRIP's gaat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 06 okt 2022, 10:07

Drentse DRIPs die nergens ontsloten lijken te zijn:
N34, km 56,65 Re (voor afrit Emmen-West)
N372, km 0,35 (voor P+R Hoogkerk)
N391, km 17,5 Li (voor afrit Hondsrugweg)

Ik dacht dat er nog 1 of 2 DRIPs langs de N34 moesten zijn bij Gieten en Zuidlaren, en nog ergens een langs de N391 in de buurt van het stadion, maar waarschijnlijk heb ik me dat verkeerd herinnerd, want ik kan ze zo niet vinden.

Hoewel bovengenoemde DRIPs op het beheerareaal van de provincie staan, vraag ik me af of ze ook door de provincie worden beheerd/aangestuurd. Die langs de N34 en N391 bij Emmen tonen meestal verwijzingen naar Wildlands. Die langs de N372 toont meestal informatie over de Ring Groningen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » vr 07 okt 2022, 8:32

Reactie Noord Holland:
Het klopt dat er op de door u genoemde trajecten matrixborden staan die niet verbonden zijn met het NDW. Dit komt omdat de borden in het geval van de Waterwolftunnel lokaal door het tunnelsysteem worden aangestuurd.
Ook de matrixborden bij de oversteek van de Museumstoomtram over de N307 worden lokaal door de overgang aangestuurd.
Helaas komen die dus niet bij de NDW terecht voorlopig.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 07 okt 2022, 8:38

^^ Volgens mij is dit destijds ook de reden geweest waarom het een tijd heeft geduurd voordat de Roertunnel en Swalmentunnel ook aan NDW gekoppeld zijn. Pas bij de renovatie van de tunnelinstallaties in 2019 is die gekoppeld aan de verkeerscentrale in Helmond en zijn ook de koppelingen met het NDW gerealiseerd. Daarvoor was de bediening ook nog lokaal.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 07 okt 2022, 8:54

Stefanuzz schreef: vr 07 okt 2022, 8:32Helaas komen die dus niet bij de NDW terecht voorlopig.
Schrijven ze dat ergens? DAt zie ik niet in de reactie van de provincie staan.
Overigens staat er in Hoofddorp een centrale van waaruit de tunnel bediend wordt, dus niet alleen lokaal in Aalsmeer. Daar loopt toch ook "gewoon" een verbinding tussen? Dan kan er toch ook een lijntje naar het NDW gemaakt worden?
Hetzelfde voor die museumtram, vanuit alle locaties in de wereld kun je de status hiervan opvragen. Kwestie van de data doorgeven aan het NDW toch?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 07 okt 2022, 9:05

Voor veel wegbeheerders is er geen intern belang om data aan het NDW te leveren, en omdat het moeite kost gebeurt het daarom niet. Pas als er een intern belang is (praktisch of politiek) worden zulke koppelingen gemaakt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

RdG
polderweggetje

Bericht door RdG » ma 31 okt 2022, 13:31

Volledig nieuw op dit forum, en gelijk dit topic wat mijn volledige interesse heeft eens op mijn gemak doorgebladerd.
Wat mij opviel zijn de vele opmerkingen over de slechte staat van de ondertussen redelijk verouderde halogeen signaalgevers.

Afgelopen maand is er in ieder geval een doorbraak geweest op dit item wat betreft de signaalgevers. Heijmans heeft in samenwerking met Swarco de zogenaamde hybride signaalgever ontwikkeld welke zeer makkelijk ter vervanging van de halogeenbakken kunnen worden opgehangen.
Dit zijn LED signaalgevers zoals we ze al even kennen, echter met extra interne elektronica waardoor deze ook aan te sluiten zijn op OS’en met een analoge aansluiting. Hierdoor is vervanging geen probleem zonder ook het OS en de koper bekabeling aan te moeten passen.
De bakken zijn voorzien van zowel een analoge aansluiting als een digitale, waardoor de bakken op alle onderstations aan te sluiten zijn.
Er zijn al van dit type bakken geplaatst op de A12 thv VZP De Schaars.
Volg mijn werk op Twitter!

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 31 okt 2022, 16:10

^^ Dat zijn wel leuke innovaties waardoor het kosteneffectiever is om toch bakken te vervangen en niet gelijk alle OS'en te moeten vervangen. Hoop dat ze dat nog gaan toepassen op meer locaties, want nu is het soms echt in erbarmelijke staat.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 01 nov 2022, 7:32

Dat dit er niet al eerder was verbaast me eigenlijk wel.
In de computerwereld is dit overigens de gewoonste zaak van de wereld dat spullen "backward compatible" zijn. Dat dit in de verkeerswereld niet de norm is is opvallend.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 01 nov 2022, 8:52

^^ In de computerwereld valt dit ook tegen (anders zouden upgrades ook nooit zo moeilijk zijn als ze vaak zijn). En we hebben het hier ook nog eens over een specifiek product en embedded hardware/software (waar men ontzettend conservatief is in tegenstelling tot de rest van de IT wereld). En dan wordt dit product enkel ook maar binnen Nederland verkocht, want niemand anders gebruikt exact hetzelfde systeem. Dan moet dus ook er maar net behoefte aan zijn, want je gaat niet iets ontwikkelen wat je niet kan verkopen.

ManuelNeuerFan1
polderweggetje

Bericht door ManuelNeuerFan1 » vr 06 jan 2023, 17:04

Hey guys. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik hier vaak een vraag stel over matrixborden (ik heb een paar vragen verzameld).

Deze eeuwenoude video

klik

toont matrixborden uit het stenen tijdperk die 90 km/u aangeven met flashers ( :DVM90F: :DVM90F: :DVMPL: ) en niet zonder flashers zoals nu het geval is
( :DVM90: :DVM90: :DVMPL: ).
Weet iemand wanneer en waarom dit gewijzigd is? Wordt :DVM90F: tegenwoordig nog op de een of andere manier gebruikt?
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

RdG
polderweggetje

Bericht door RdG » vr 06 jan 2023, 21:08

ManuelNeuerFan1 schreef: vr 06 jan 2023, 17:04 Weet iemand wanneer en waarom dit gewijzigd is?
Wanneer durf ik niet te zeggen.
Vroeger werden ook bij handmatige snelheidsmaatregelen flashers getoond. Dit is nu enkel nog het geval bij langzaam rijdend verkeer (AID) en daar gebruiken ze enkel 50 en 70.
ManuelNeuerFan1 schreef: vr 06 jan 2023, 17:04 Wordt :DVM90F: tegenwoordig nog op de een of andere manier gebruikt?
Op de A16 in Noord-Brabant hebben we het mist-systeem hangen. Afhankelijk van de dichtheid van de mist wordt daar automatisch een bepaalde snelheidsmaatregel bij getoond. Voor zover ik weet wordt alleen hier 90 met flashers gebruikt.

ManuelNeuerFan1
polderweggetje

Bericht door ManuelNeuerFan1 » vr 06 jan 2023, 22:25

Leuk. :DVMX: en :DVMGP: avatars onder elkaar.
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

ManuelNeuerFan1
polderweggetje

Bericht door ManuelNeuerFan1 » vr 06 jan 2023, 22:54

Bij het observeren van snelwegen op MXbord.nl zie ik vaak deze weergave: 90-90-70.

:DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK:
:DVMEAV: :DVMEAV: :DVMEAV:
:DVM90: :DVM90: :DVM70:
:DVM90: :DVM90: :DVM70:
:DVM90: :DVM90: :DVM90:
:DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK: ( :C3: rijrichting)

* Wat is hiervan de oorzaak? Is het altijd een pechgeval?
* Wordt deze beeld automatisch of handmatig geactiveerd? Als er ook inductielussen in de vluchtstrook/vluchthaven zijn, is het ook denkbaar om dit beeld automatisch te activeren.

(Naar mijn mening zijn 20 emoticons/smilies/matrixsignaalgevers per bericht niet genoeg.)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 06 jan 2023, 23:07

Meestal is dit wel een pechgeval. Kan echter ook zijn dat de geleiderail aan die kant van de rijbaan beschadigd is en dit pas op een later moment gerepareerd wordt. Voor zover ik weet wordt deze beeldstand altijd handmatig ingesteld.

(naar onze mening zijn 20 emoticons er al redelijk veel ;) )
Enne gojje mins blieft altied leave.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 07 jan 2023, 0:06

RdG schreef: vr 06 jan 2023, 21:08
ManuelNeuerFan1 schreef: vr 06 jan 2023, 17:04 Wordt :DVM90F: tegenwoordig nog op de een of andere manier gebruikt?
Op de A16 in Noord-Brabant hebben we het mist-systeem hangen. Afhankelijk van de dichtheid van de mist wordt daar automatisch een bepaalde snelheidsmaatregel bij getoond. Voor zover ik weet wordt alleen hier 90 met flashers gebruikt.
Ik bedenk mij net nog twee situaties waarbij :DVM90F: wordt toegepast. Namelijk bij tunnelsluitingen (op de juiste manier met het verkeerslicht in plaats van rode kruisen) in combinatie met de digitale :J32: en bij een brugopening, in combinatie met een digitale :J15: .

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 07 jan 2023, 1:11

Snelwegfreak schreef: za 07 jan 2023, 0:06 en bij een brugopening, in combinatie met een digitale :J15: .
:top:
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 07 jan 2023, 3:18

Afgelopen week op de Volkerakbrug :J31: met flashers. Dat zie ik op andere plekken niet.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

ManuelNeuerFan1
polderweggetje

Bericht door ManuelNeuerFan1 » za 07 jan 2023, 13:02

keokiracer schreef: za 07 jan 2023, 1:11
Snelwegfreak schreef: za 07 jan 2023, 0:06 en bij een brugopening, in combinatie met een digitale :J15: .
:top:
Zijn de :DVM70F: :DVM70F: gebroken?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 07 jan 2023, 17:02

Snelwegfreak schreef: vr 06 jan 2023, 23:07 Meestal is dit wel een pechgeval. Kan echter ook zijn dat de geleiderail aan die kant van de rijbaan beschadigd is en dit pas op een later moment gerepareerd wordt. Voor zover ik weet wordt deze beeldstand altijd handmatig ingesteld.
Kan en mag ook bij werkzaamheden (dus ook handmatig). Wordt helaas veel te weinig toegepast.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RdG
polderweggetje

Bericht door RdG » za 07 jan 2023, 17:56

Ik ben juist van mening dat alle rijstroken dezelfde snelheid zouden moeten hebben.
Als je 3 of meer rijstroken hebt en je hebt een pechgeval op de vluchtstrook snap ik de keuze voor (90)(90)(70), maar bij 2 rijstroken zou ik t lekker op (70)(70) houden.
Bij werkzaamheden sowieso alle rijstroken dezelfde snelheid. Als is het maar zodat er makkelijker gehandhaafd kan worden, wat voor mijn gevoel sowieso veel te weinig gebeurt.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 07 jan 2023, 17:58

^^ Dat gebeurt nu dus wel: zoals op de A2 Amsterdam - Utrecht: vijf rijstroken en omdat er een pechgeval uiterst rechts op de vluchtstrook aan de rechter kant van de rijbaan staat, moet verkeer op de linker rijstroken 70 rijden? Veel ongeloofwaardiger krijg je het niet snel.