Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door keokiracer » za 07 jan 2023, 18:10

ManuelNeuerFan1 schreef: za 07 jan 2023, 13:02
keokiracer schreef: za 07 jan 2023, 1:11
Snelwegfreak schreef: za 07 jan 2023, 0:06 en bij een brugopening, in combinatie met een digitale :J15: .
:top:
Zijn de :DVM70F: :DVM70F: gebroken?
Toen in 2012 wel, nu niet meer ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 07 jan 2023, 18:13

RdG schreef: za 07 jan 2023, 17:56maar bij 2 rijstroken zou ik t lekker op (70)(70) houden.
Bij werkzaamheden sowieso alle rijstroken dezelfde snelheid.
Het effect van verschillende snelheden, is dat men niet meer op de meest rechterstrook wil rijden. En dat vind ik erg prettig.
RdG schreef: za 07 jan 2023, 17:56Als is het maar zodat er makkelijker gehandhaafd kan worden, wat voor mijn gevoel sowieso veel te weinig gebeurt.
Daar heb je wel absoluut een punt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RdG
woonerf

Bericht door RdG » za 07 jan 2023, 19:01

Attietattie schreef: za 07 jan 2023, 18:13
RdG schreef: za 07 jan 2023, 17:56maar bij 2 rijstroken zou ik t lekker op (70)(70) houden.
Bij werkzaamheden sowieso alle rijstroken dezelfde snelheid.
Het effect van verschillende snelheden, is dat men niet meer op de meest rechterstrook wil rijden. En dat vind ik erg prettig.
Ook bij verschillende snelheden geldt gewoon zoveel mogelijk rechts houden. Als het doel van een desbetreffende maatregel is om verkeer van de rechter strook te weren moeten ze een kruis plaatsen.
Volgens mij is een voornaamste reden om een maatregel te plaatsen toch echt veiligheid, en niet de linker rijstroken een paar seconden tijdwinst gunnen tov de meest rechter rijstrook.
Daarom ben ik toch echt voor eenheid qua maatregelen.
Volg mijn werk op Twitter!

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 07 jan 2023, 19:59

Ik ga een rijstrook ook mijden, niet per se omwille van de snelheid, maar omdat je dan dichterbij het incident passeert.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 07 jan 2023, 20:24

Toevallig reed ik vanmiddag langs zo’n situatie op de A15 tussen Leerdam en Arkel: 90 op de linker- en 70 op de rechterrijstrook door een wegenwachter die met een voertuig bezig was. Zonder flashers.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 07 jan 2023, 20:28

RdG schreef: za 07 jan 2023, 19:01 Volgens mij is een voornaamste reden om een maatregel te plaatsen toch echt veiligheid, en niet de linker rijstroken een paar seconden tijdwinst gunnen tov de meest rechter rijstrook.
Daarom ben ik toch echt voor eenheid qua maatregelen.
En wanneer bereik je zoveel mogelijk veiligheid? Als iedereen zich aan die lagere snelheden houdt. En hoe bereik je dát? Door het geloofwaardig te maken. En juist daarin gaat het in Nederland al jaren totaal de verkeerde kant op. Niet alleen met de verkeerssignalering (maximumsnelheden of gebruik van rode kruisen), maar ook de maximumsnelheden in het algemeen (afwaarderen van menig weg).
Enne gojje mins blieft altied leave.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 07 jan 2023, 21:14

waldo79 schreef: za 07 jan 2023, 19:59 Ik ga een rijstrook ook mijden, niet per se omwille van de snelheid, maar omdat je dan dichterbij het incident passeert.
Ik doe dat ook. Onafhankelijk van de getoonde borden ga ik als het veilig en zonder hinder kan standaard naar links als er op de vluchtstrook wat loos is. Ik heb te vaak verhalen gehoord van mensen op de vluchtstrook die door ander verkeer geraakt zijn.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 07 jan 2023, 22:07

Ook op stukken snelweg zonder signalering, daar hebben we hier in Drenthe nogal wat van, schuif ik uit voorzorg al naar links op als ik een stilstaand voertuig van welke categorie dan ook op de vluchtstrook zie. En als dat niet mogelijk is, houd ik even in en/of ga zo ver mogelijk links op de rechterrijstrook rijden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » za 07 jan 2023, 22:09

Attietattie schreef: za 07 jan 2023, 18:13 Het effect van verschillende snelheden, is dat men niet meer op de meest rechterstrook wil rijden. En dat vind ik erg prettig.
En rijd je daar op die strook dan ook echt "70" ??? En dat dan ook totaan de [Einde] ??? Of gebruik je deze lege rijstrook dan om er met "90" langs te scheuren ???
Ik doe dat nl wel, "70" blijven rijden, maar vind dan vaak een vrachtwagen op m'n trekhaak. En dat ik 70 doorrijdt tot en MET de Einde, vinden ze vaak ook niet zo leuk.
Maar het pechgeval is mogelijk niet alleenstaand, er kan altijd nog een tweede pechgeval komen. Dat kan ik niet weten, vandaar dat ik 70 door blijf rijden tot en met het Einde-symbool.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 07 jan 2023, 22:39

fleppenstein schreef: za 07 jan 2023, 22:09 Maar het pechgeval is mogelijk niet alleenstaand, er kan altijd nog een tweede pechgeval komen. Dat kan ik niet weten, vandaar dat ik 70 door blijf rijden tot en met het Einde-symbool.
Volgens mij snap ik je niet zo goed; hoezo kun je dat niet weten? Als je het einde kunt zien, kun je toch ook zien of er tot daar nog meer problemen zijn door gewoon naar de weg en het verkeer te kijken?

Wat de rest van je relaas betreft, juridisch geen poot tussen te krijgen; maar ik zou niet lekker zitten bij jou in de auto geloof ik.

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » za 07 jan 2023, 22:47

^^
Ik zie vaak dat medeweggebruikers meteen na het ongeval/pechgeval weer het gas intrappen, terwijl er dan nog gewoon "70" boven de weg staat. Terwijl dan vaak nog niet het einde van de maatregel te overzien is.

Voorbeeldje; Onlangs reed ik langs een grote geklapte band van een vrachtwagen, op de vluchtstrook, met "70" op de rechter rijstrook. Direct na de band ging 95% van het verkeer weer naar de 100 km/uur, incl die vrachtwagen op m'n bumpert. De signalering liep echter nog verder.
500m verderop stond de vrachtwagen, op de (smalle) vluchtstrook waarvoor de signalering dus nog doorliep.
Oeps, dat hadden de meesten niet in de gaten. Ik ook niet, maar ik bleef dan ook "70" rijden, tot het moment dat ik het [Einde] symbool zie, of er zelf veilig van overtuigd ben dat ik weer wat kan versnellen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 07 jan 2023, 22:56

^^ Ik heb soms het idee dat de signalering te ver doorloopt. Dan zie je soms nog twee á drie portalen met restrictie terwijl je het probleem al lang voorbij bent. Waarom niet direct na het probleem?
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

ManuelNeuerFan1
polderweggetje

Bericht door ManuelNeuerFan1 » za 07 jan 2023, 23:12

Ik heb ook een technische vraag over matrixborden. Weet iemand hier iets over:

Matrixborden in tunnels zijn vaak kleiner dan op bovengrondse routes. Dit is gemakkelijk te zien in deze video, aangezien alle signaalgevers :DVM90: weergeven

klik

Vragen:
* Kunnen deze tunnelsignaalgevers alles weergeven wat "normale" matrixborden kunnen weergeven? (Dus theoretisch ook :DVM80RR:, :DVMGP:, :DVM100: of :DVM120: ?)
* Hebben de tunnelsignaalgevers ook flashers?

Als ik dit goed heb waargenomen (ook goed te zien op MXbord.nl als het geval zich voordoet) zijn flashers in de tunnel overbodig:

* Als er een file (AID) in de tunnel of achter de tunnel is, geeft de hele tunnel :DVM50: weer en wordt de AID ( :DVM70F: :DVM50F: ) voor de tunnel verplaatst. (Als het einde van de file zo is geplaatst dat de :DVM70F: van de AID in de tunnel zou staan, maar de :DVM50F: erachter, dan geeft de tunnel :DVM70: weer en wordt alleen de :DVM70F: voor de tunnel verplaatst.)
* Als een rijstrook in of achter de tunnel moet worden afgesloten, verschijnt :DVM70: :DVM70: :DVMX: in de hele tunnel en verschijnt de verdrijfpijl ( :DVMPL: of :DVMPR: ) voor de tunnel. Dit is onder andere ook het geval bij tunneldoseren: het creëren van een kunstmatige file VOOR de tunnel om de verkeersveiligheid BINNEN de tunnel te vergroten.

Hierdoor zijn in de tunnel zelf en dus voor de tunnel-matrixborden geen beelden met flashers nodig, toch?

(Als dit beter af is hier in de algemene tunneldraad, verplaats het dan.)
Laatst gewijzigd door ManuelNeuerFan1 op za 14 jan 2023, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 07 jan 2023, 23:19

fleppenstein schreef: za 07 jan 2023, 22:09 (..)
Maar het pechgeval is mogelijk niet alleenstaand, er kan altijd nog een tweede pechgeval komen. Dat kan ik niet weten, vandaar dat ik 70 door blijf rijden tot en met het Einde-symbool.
Indien je enig vrij zicht hebt.. kán je toch kijken in hoeverre er nog iets op de vluchtstrook staat?

Er is soms de makke dat het incident nét nabij een matrixportaal is voorgevallen.. én dan duurt het even voordat je weer op vrijgave van de beperkte snelheid zit.. sóms is er ook wat al te veel in signalering gezet (naar mijn mening).. mogelijk vanwege het wegrijden na het incident (snelheid maken).

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 07 jan 2023, 23:28

ManuelNeuerFan1 schreef: za 07 jan 2023, 23:12* Kunnen deze tunnelsignaalgevers alles weergeven wat "normale" matrixborden kunnen weergeven? (Dus theoretisch ook :DVM80RR:, :DVMGP:, :DVM100: of :DVM120: ?)
Nee, tunnelsignaalgevers kunnen niet alle standaardbeeldstanden tonen. Zoals de rode rand en groene pijl of de driecijferige snelheden. Of alle tunnelsignaalgevers flashers kunnen tonen weet ik niet. Ik weet wel dat de tunnelsignaalgevers die in de nieuwe Corbulotunnel (N434) komen, dat wel kunnen, maar of je die ooit gaat zien? Om de door jou al genoemde argumenten denk ik dat het antwoord nee is. Hoewel: dit type komt ook in een deel van de verdiepte ligging van de N434 te hangen, voor de westelijke tunnelmond. Daar is de kans natuurlijk een stuk groter om de flashers in actie te gaan zien.

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » za 07 jan 2023, 23:50

Durashift schreef: za 07 jan 2023, 23:19
Indien je enig vrij zicht hebt.. kán je toch kijken in hoeverre er nog iets op de vluchtstrook staat?

Er is soms de makke dat het incident nét nabij een matrixportaal is voorgevallen.. én dan duurt het even voordat je weer op vrijgave van de beperkte snelheid zit.. sóms is er ook wat al te veel in signalering gezet (naar mijn mening).. mogelijk vanwege het wegrijden na het incident (snelheid maken).
Indien je enig vrij zicht hebt, ja. Maar vaak is dat vrije zicht er juist niet. En dan begrijp ik medeweggebruikers niet, als ze al gas geven, terwijl ook zij het einde van het incident niet kunnen overzien.

Die maatregel staat er niet voor niets. En denk nou zelf, zou je echt veel later op je afspraak zijn als je niet dat geduld kunt opbrengen om tot het einde van de maatregel je even aan de opgedragen snelheid te houden ??

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 07 jan 2023, 23:57

^^^klopt, het is niet rationeel gedrag.

ManuelNeuerFan1
polderweggetje

Bericht door ManuelNeuerFan1 » zo 08 jan 2023, 0:07

Snelwegfreak schreef: za 07 jan 2023, 23:28
ManuelNeuerFan1 schreef: za 07 jan 2023, 23:12* Kunnen deze tunnelsignaalgevers alles weergeven wat "normale" matrixborden kunnen weergeven? (Dus theoretisch ook :DVM80RR:, :DVMGP:, :DVM100: of :DVM120: ?)
Nee, tunnelsignaalgevers kunnen niet alle standaardbeeldstanden tonen. Zoals de rode rand en groene pijl of de driecijferige snelheden. Of alle tunnelsignaalgevers flashers kunnen tonen weet ik niet. Ik weet wel dat de tunnelsignaalgevers die in de nieuwe Corbulotunnel (N434) komen, dat wel kunnen, maar of je die ooit gaat zien? Om de door jou al genoemde argumenten denk ik dat het antwoord nee is. Hoewel: dit type komt ook in een deel van de verdiepte ligging van de N434 te hangen, voor de westelijke tunnelmond. Daar is de kans natuurlijk een stuk groter om de flashers in actie te gaan zien.
Stadsbaantunnel Utrecht-Leidsche Rijn heeft :DVMGP: :DVMGP: :

klik

En de signaalgevers zien eruit alsof ze hetzelfde model zijn als in de Leidsche Rijntunnel (A2).

De groene pijlen branden altijd bij normaal gebruik. Dat is ongebruikelijk in Nederland. Ook in Oostenrijk en Zwitserland zijn rijstrookseinen over het algemeen alleen actief als er minimaal één rijstrook is afgesloten; anders zijn ze donker. In Duitsland en Luxemburg daarentegen staan ​​de groene pijlen altijd aan in de meeste tunnels (zoals in de video).

(Ook zijn er verschillen in de verkeerslichten in tunnels:
NL, CH, D: verkeerslichten zijn donker tijdens normaal bedrijf.
A, L: verkeerslichten zijn groen tijdens normaal bedrijf.)
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 jan 2023, 0:10

Dat is dan ook een tunnel die niet door Rijkswaterstaat wordt beheerd. Geen idee wat Utrecht allemaal uitspookt.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 08 jan 2023, 7:18

Snelwegfreak schreef: za 07 jan 2023, 23:28 Of alle tunnelsignaalgevers flashers kunnen tonen weet ik niet.
Ik durf hier geen 100% antwoord op te geven, maar als referentie de Botlektunnel voor de afrit Spijkenisse gaan de flashers aan vóór de tunnelmond en blijven de signaalgevers :DVM50: of :DVM70: tonen. Volgens mij geldt dat ook voor de Thomassentunnel.
WeFo Lidnummer 0010.

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » zo 08 jan 2023, 19:35

mhkamp schreef: zo 08 jan 2023, 7:18
Snelwegfreak schreef: za 07 jan 2023, 23:28 Of alle tunnelsignaalgevers flashers kunnen tonen weet ik niet.
Ik durf hier geen 100% antwoord op te geven, maar als referentie de Botlektunnel voor de afrit Spijkenisse gaan de flashers aan vóór de tunnelmond en blijven de signaalgevers :DVM50: of :DVM70: tonen. Volgens mij geldt dat ook voor de Thomassentunnel.
Standaard hebben tunnelsignaalgevers geen flashers. Dit komt omdat de signaalgevers kleiner zijn, en niet alle beelden erin passen. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Zo weet ik bv van de Westerscheldetunnel, deze heeft wel flashers. Maar dit is geen weg beheerd door RWS, dus zijn er ook andere beeldstanden mogelijk.
De Westerscheldetunnel heeft geen vluchtbuis in het midden. Bij een calamiteit in een buis, moeten de weggebruikers vluchten naar de andere buis.
Natuurlijk worden beide buizen meteen afgesloten, maar omdat de WST 6 km lang is, duurt het wel even voordat de buis leeg is. Daarom wordt er, bij een calamiteit, door de hele buis, :DVMPR: :DVM50: getoont, met in het midden een signaalgever met :J23: (dit moet dan een vluchtend persoon voorstellen). Dan is er dus door de hele tunnel flashers te zien.

En dan hebben we ook nog zoiets als "tunnelsignalering". Indien de signaalgevers erg dicht op elkaar zitten, zoals in een tunnel, mogen er geen verschillende beelden getoond worden in de lengte richting. Bij een calamiteit net aan het einde van de tunnel, zal je dus nooit zien dat de verdrijfpijl of kruis in de tunnel staan, maar deze worden voor de tunnel reeds geplaatst, en alle signaalgevers tonen in de lengterichting een homogeen beeld.
Dus bij een calamiteit in de tunnel of net erna, zal je nooit zien dat een verdrijfpijl met flashers in de tunnel staat, maar altijd erbuiten. En dan is het nut van flashers in een tunnelsignaalgever ook meteen overbodig.

ManuelNeuerFan1
polderweggetje

Bericht door ManuelNeuerFan1 » zo 08 jan 2023, 22:22

fleppenstein schreef:En dan hebben we ook nog zoiets als "tunnelsignalering". Indien de signaalgevers erg dicht op elkaar zitten, zoals in een tunnel, mogen er geen verschillende beelden getoond worden in de lengte richting. Bij een calamiteit net aan het einde van de tunnel, zal je dus nooit zien dat de verdrijfpijl of kruis in de tunnel staan, maar deze worden voor de tunnel reeds geplaatst, en alle signaalgevers tonen in de lengterichting een homogeen beeld.
Dus bij een calamiteit in de tunnel of net erna, zal je nooit zien dat een verdrijfpijl met flashers in de tunnel staat, maar altijd erbuiten. En dan is het nut van flashers in een tunnelsignaalgever ook meteen overbodig.
Daar ben ik het mee eens. Dit is hoe ik het omschreef. Verdrijfpijlen of een AID worden voor de tunnel geplaatst. Bij de Leidsche Rijntunnel bijvoorbeeld is het leuk te zien op MXbord.nl. Een rijstrookafsluiting op een verbindingsboog in Knooppunt Oudenrijn (waar deze weg splitst in de semi-directe boog "g" en de directe boog "e") zorgde ervoor dat de hele tunnel :DVM90: :DVM90: :DVM90: aangaf. (alleen in de binnenbuis; de matrixborden in de buitenbuis waren donker)
Het blokkeren van de rechterrijstrook net na de tunnel zal er ook toe leiden dat :DVM70: :DVM70: :DVMX: overal in de tunnel wordt weergegeven.
Interessant is dat met een pechgeval achter de tunnel (als ik de pechhulp in Nederland moet bellen, ik waarschijnlijk niet "ik heb pech" aan de telefoon zeg, maar "ik heb een 90-90-70") in de tunnel zelf verschijnt meestal niet :DVM90: :DVM90: :DVM70: maar :DVM70: :DVM70: :DVM70: . Dat constateerde ik tenminste op MXbord.nl.
fleppenstein schreef:De Westerscheldetunnel heeft geen vluchtbuis in het midden. Bij een calamiteit in een buis, moeten de weggebruikers vluchten naar de andere buis.
Natuurlijk worden beide buizen meteen afgesloten, maar omdat de WST 6 km lang is, duurt het wel even voordat de buis leeg is. Daarom wordt er, bij een calamiteit, door de hele buis, :DVMPR: :DVM50: getoont, met in het midden een signaalgever met :J23: (dit moet dan een vluchtend persoon voorstellen). Dan is er dus door de hele tunnel flashers te zien.
Ik zag een :DVMX: :J23: :DVM30F: in een tunnel terwijl ik door Google Afbeeldingen bladerde, maar ik zag niet welke tunnel het was.
Laatst gewijzigd door ManuelNeuerFan1 op zo 08 jan 2023, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

RdG
woonerf

Bericht door RdG » zo 08 jan 2023, 22:39

^^ ik mag toch hopen dat als jij de pechhulpdienst belt, niet zegt dat je een 90-90-70 hebt, maar dat je je locatie benoemt. Sta je gevaarlijk bel je uiteraard direct 112 of RWS via 0800-8002.
De Verkeerscentrale zal vervolgens bepalen of jij een 90-90-70 of wat dan ook nodig hebt.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 jan 2023, 22:46

ManuelNeuerFan1 schreef: zo 08 jan 2023, 22:22 Ik zag een :DVMX: :J23: :DVM30F: in een tunnel terwijl ik door Google Afbeeldingen bladerde, maar ik zag niet welke tunnel het was.
Volgens mij is dat de Westerscheldetunnel geweest, tijdens een testfase.

ManuelNeuerFan1
polderweggetje

Bericht door ManuelNeuerFan1 » zo 08 jan 2023, 22:51

RdG schreef: zo 08 jan 2023, 22:39 ^^ ik mag toch hopen dat als jij de pechhulpdienst belt, niet zegt dat je een 90-90-70 hebt, maar dat je je locatie benoemt.
Met locatie natuurlijk. Ik vroeg me af of de pechhulp aan de telefoon zou begrijpen wat ik bedoel met "90-90-70".

ManuelNeuerFan1
polderweggetje

Bericht door ManuelNeuerFan1 » zo 08 jan 2023, 22:54

Snelwegfreak schreef: zo 08 jan 2023, 22:46
ManuelNeuerFan1 schreef: zo 08 jan 2023, 22:22 Ik zag een :DVMX: :J23: :DVM30F: in een tunnel terwijl ik door Google Afbeeldingen bladerde, maar ik zag niet welke tunnel het was.
Volgens mij is dat de Westerscheldetunnel geweest, tijdens een testfase.
Wordt dit vandaag de dag nog steeds gedaan? Of blijft het door u beschreven signaalbeeld ( :DVMPR: :J23: :DVM50:) geactiveerd totdat het wordt ingetrokken?
Het is in ieder geval duidelijk dat deze dingen 30 km/u kunnen weergeven. Dit is lang niet voor alle matrixborden het geval, althans niet aan te sturen door de verkeerscentrale.

Edit:
En hoe weet je dat zo precies? Bent u zelf als operator in de centrale verantwoordelijk voor deze tunnel, of heeft u deze zelf (als automobilist) in actie gezien?
Worden de flashers niet geactiveerd bij de :DVM50: ?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 jan 2023, 23:10

Op alle vragen: geen idee. Ik ben geen beheerder ;)

RdG
woonerf

Bericht door RdG » zo 08 jan 2023, 23:31

De borden kunnen 30 weergeven, maar dit zal niet snel gebeuren. Kans is het grootst bij personen op de rijbaan.
Echter zullen ze bij een calamiteit oid sneller de tunnel sluiten dan 30 plaatsen.

Oudere type halogeensignaalgevers kunnen ook 30 en 60 tonen. Deze lampen zijn echter grotendeels niet meer aangesloten en zijn ook niet meer beveiligd.

De standaard/meest gebruikte types LED signaalgevers hebben overigens geen 30 in het beeldenpakket zitten.
Wel 50/70/80/90/100/120 of 130.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 jan 2023, 23:43

RdG schreef: zo 08 jan 2023, 23:31 Oudere type halogeensignaalgevers kunnen ook 30 en 60 tonen. Deze lampen zijn echter grotendeels niet meer aangesloten en zijn ook niet meer beveiligd.
Dat klopt. Rond Stockholm worden her en der nog oude Nederlandse signaalgevers gebruikt. Zie hieronder. Helaas worden deze as we speak ook vervangen door nieuwe (niet-Nederlandse) full-LED modellen.

Afbeelding

Afbeelding

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 08 jan 2023, 23:48

Snelwegfreak schreef: zo 08 jan 2023, 22:46 Volgens mij is dat de Westerscheldetunnel geweest, tijdens een testfase.
Die testfase heb ik ook gehad. Rare gewaarwording terwijl het verkeer er onderdoor reed.
WeFo Lidnummer 0010.