Toen in 2012 wel, nu niet meerManuelNeuerFan1 schreef: ↑za 07 jan 2023, 13:02Zijn dekeokiracer schreef: ↑za 07 jan 2023, 1:11Snelwegfreak schreef: ↑za 07 jan 2023, 0:06 en bij een brugopening, in combinatie met een digitale.
![]()
![]()
gebroken?

Moderator: Moderatoren
Toen in 2012 wel, nu niet meerManuelNeuerFan1 schreef: ↑za 07 jan 2023, 13:02Zijn dekeokiracer schreef: ↑za 07 jan 2023, 1:11Snelwegfreak schreef: ↑za 07 jan 2023, 0:06 en bij een brugopening, in combinatie met een digitale.
![]()
![]()
gebroken?
Het effect van verschillende snelheden, is dat men niet meer op de meest rechterstrook wil rijden. En dat vind ik erg prettig.
Daar heb je wel absoluut een punt.
Ook bij verschillende snelheden geldt gewoon zoveel mogelijk rechts houden. Als het doel van een desbetreffende maatregel is om verkeer van de rechter strook te weren moeten ze een kruis plaatsen.Attietattie schreef: ↑za 07 jan 2023, 18:13Het effect van verschillende snelheden, is dat men niet meer op de meest rechterstrook wil rijden. En dat vind ik erg prettig.
En wanneer bereik je zoveel mogelijk veiligheid? Als iedereen zich aan die lagere snelheden houdt. En hoe bereik je dát? Door het geloofwaardig te maken. En juist daarin gaat het in Nederland al jaren totaal de verkeerde kant op. Niet alleen met de verkeerssignalering (maximumsnelheden of gebruik van rode kruisen), maar ook de maximumsnelheden in het algemeen (afwaarderen van menig weg).
Ik doe dat ook. Onafhankelijk van de getoonde borden ga ik als het veilig en zonder hinder kan standaard naar links als er op de vluchtstrook wat loos is. Ik heb te vaak verhalen gehoord van mensen op de vluchtstrook die door ander verkeer geraakt zijn.
En rijd je daar op die strook dan ook echt "70" ??? En dat dan ook totaan de [Einde] ??? Of gebruik je deze lege rijstrook dan om er met "90" langs te scheuren ???Attietattie schreef: ↑za 07 jan 2023, 18:13 Het effect van verschillende snelheden, is dat men niet meer op de meest rechterstrook wil rijden. En dat vind ik erg prettig.
Volgens mij snap ik je niet zo goed; hoezo kun je dat niet weten? Als je het einde kunt zien, kun je toch ook zien of er tot daar nog meer problemen zijn door gewoon naar de weg en het verkeer te kijken?fleppenstein schreef: ↑za 07 jan 2023, 22:09 Maar het pechgeval is mogelijk niet alleenstaand, er kan altijd nog een tweede pechgeval komen. Dat kan ik niet weten, vandaar dat ik 70 door blijf rijden tot en met het Einde-symbool.
Indien je enig vrij zicht hebt.. kán je toch kijken in hoeverre er nog iets op de vluchtstrook staat?fleppenstein schreef: ↑za 07 jan 2023, 22:09 (..)
Maar het pechgeval is mogelijk niet alleenstaand, er kan altijd nog een tweede pechgeval komen. Dat kan ik niet weten, vandaar dat ik 70 door blijf rijden tot en met het Einde-symbool.
Nee, tunnelsignaalgevers kunnen niet alle standaardbeeldstanden tonen. Zoals de rode rand en groene pijl of de driecijferige snelheden. Of alle tunnelsignaalgevers flashers kunnen tonen weet ik niet. Ik weet wel dat de tunnelsignaalgevers die in de nieuwe Corbulotunnel (N434) komen, dat wel kunnen, maar of je die ooit gaat zien? Om de door jou al genoemde argumenten denk ik dat het antwoord nee is. Hoewel: dit type komt ook in een deel van de verdiepte ligging van de N434 te hangen, voor de westelijke tunnelmond. Daar is de kans natuurlijk een stuk groter om de flashers in actie te gaan zien.ManuelNeuerFan1 schreef: ↑za 07 jan 2023, 23:12* Kunnen deze tunnelsignaalgevers alles weergeven wat "normale" matrixborden kunnen weergeven? (Dus theoretisch ook,
,
of
?)
* Hebben de tunnelsignaalgevers ook flashers?
Indien je enig vrij zicht hebt, ja. Maar vaak is dat vrije zicht er juist niet. En dan begrijp ik medeweggebruikers niet, als ze al gas geven, terwijl ook zij het einde van het incident niet kunnen overzien.Durashift schreef: ↑za 07 jan 2023, 23:19
Indien je enig vrij zicht hebt.. kán je toch kijken in hoeverre er nog iets op de vluchtstrook staat?
Er is soms de makke dat het incident nét nabij een matrixportaal is voorgevallen.. én dan duurt het even voordat je weer op vrijgave van de beperkte snelheid zit.. sóms is er ook wat al te veel in signalering gezet (naar mijn mening).. mogelijk vanwege het wegrijden na het incident (snelheid maken).
Stadsbaantunnel Utrecht-Leidsche Rijn heeftSnelwegfreak schreef: ↑za 07 jan 2023, 23:28Nee, tunnelsignaalgevers kunnen niet alle standaardbeeldstanden tonen. Zoals de rode rand en groene pijl of de driecijferige snelheden. Of alle tunnelsignaalgevers flashers kunnen tonen weet ik niet. Ik weet wel dat de tunnelsignaalgevers die in de nieuwe Corbulotunnel (N434) komen, dat wel kunnen, maar of je die ooit gaat zien? Om de door jou al genoemde argumenten denk ik dat het antwoord nee is. Hoewel: dit type komt ook in een deel van de verdiepte ligging van de N434 te hangen, voor de westelijke tunnelmond. Daar is de kans natuurlijk een stuk groter om de flashers in actie te gaan zien.ManuelNeuerFan1 schreef: ↑za 07 jan 2023, 23:12* Kunnen deze tunnelsignaalgevers alles weergeven wat "normale" matrixborden kunnen weergeven? (Dus theoretisch ook,
,
of
?)
* Hebben de tunnelsignaalgevers ook flashers?
Ik durf hier geen 100% antwoord op te geven, maar als referentie de Botlektunnel voor de afrit Spijkenisse gaan de flashers aan vóór de tunnelmond en blijven de signaalgeversSnelwegfreak schreef: ↑za 07 jan 2023, 23:28 Of alle tunnelsignaalgevers flashers kunnen tonen weet ik niet.
Standaard hebben tunnelsignaalgevers geen flashers. Dit komt omdat de signaalgevers kleiner zijn, en niet alle beelden erin passen. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.mhkamp schreef: ↑zo 08 jan 2023, 7:18Ik durf hier geen 100% antwoord op te geven, maar als referentie de Botlektunnel voor de afrit Spijkenisse gaan de flashers aan vóór de tunnelmond en blijven de signaalgeversSnelwegfreak schreef: ↑za 07 jan 2023, 23:28 Of alle tunnelsignaalgevers flashers kunnen tonen weet ik niet.of
tonen. Volgens mij geldt dat ook voor de Thomassentunnel.
Daar ben ik het mee eens. Dit is hoe ik het omschreef. Verdrijfpijlen of een AID worden voor de tunnel geplaatst. Bij de Leidsche Rijntunnel bijvoorbeeld is het leuk te zien op MXbord.nl. Een rijstrookafsluiting op een verbindingsboog in Knooppunt Oudenrijn (waar deze weg splitst in de semi-directe boog "g" en de directe boog "e") zorgde ervoor dat de hele tunnelfleppenstein schreef:En dan hebben we ook nog zoiets als "tunnelsignalering". Indien de signaalgevers erg dicht op elkaar zitten, zoals in een tunnel, mogen er geen verschillende beelden getoond worden in de lengte richting. Bij een calamiteit net aan het einde van de tunnel, zal je dus nooit zien dat de verdrijfpijl of kruis in de tunnel staan, maar deze worden voor de tunnel reeds geplaatst, en alle signaalgevers tonen in de lengterichting een homogeen beeld.
Dus bij een calamiteit in de tunnel of net erna, zal je nooit zien dat een verdrijfpijl met flashers in de tunnel staat, maar altijd erbuiten. En dan is het nut van flashers in een tunnelsignaalgever ook meteen overbodig.
Ik zag eenfleppenstein schreef:De Westerscheldetunnel heeft geen vluchtbuis in het midden. Bij een calamiteit in een buis, moeten de weggebruikers vluchten naar de andere buis.
Natuurlijk worden beide buizen meteen afgesloten, maar omdat de WST 6 km lang is, duurt het wel even voordat de buis leeg is. Daarom wordt er, bij een calamiteit, door de hele buis,![]()
getoont, met in het midden een signaalgever met
(dit moet dan een vluchtend persoon voorstellen). Dan is er dus door de hele tunnel flashers te zien.
Volgens mij is dat de Westerscheldetunnel geweest, tijdens een testfase.ManuelNeuerFan1 schreef: ↑zo 08 jan 2023, 22:22 Ik zag een![]()
![]()
in een tunnel terwijl ik door Google Afbeeldingen bladerde, maar ik zag niet welke tunnel het was.
Met locatie natuurlijk. Ik vroeg me af of de pechhulp aan de telefoon zou begrijpen wat ik bedoel met "90-90-70".
Wordt dit vandaag de dag nog steeds gedaan? Of blijft het door u beschreven signaalbeeld (Snelwegfreak schreef: ↑zo 08 jan 2023, 22:46Volgens mij is dat de Westerscheldetunnel geweest, tijdens een testfase.ManuelNeuerFan1 schreef: ↑zo 08 jan 2023, 22:22 Ik zag een![]()
![]()
in een tunnel terwijl ik door Google Afbeeldingen bladerde, maar ik zag niet welke tunnel het was.
Dat klopt. Rond Stockholm worden her en der nog oude Nederlandse signaalgevers gebruikt. Zie hieronder. Helaas worden deze as we speak ook vervangen door nieuwe (niet-Nederlandse) full-LED modellen.
Die testfase heb ik ook gehad. Rare gewaarwording terwijl het verkeer er onderdoor reed.Snelwegfreak schreef: ↑zo 08 jan 2023, 22:46 Volgens mij is dat de Westerscheldetunnel geweest, tijdens een testfase.