Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

DisasterLievelde
zandpaadje

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door DisasterLievelde » zo 10 dec 2023, 12:03

^^ Ok! dat snap ik,(leuk grapje:) :top:

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 10 dec 2023, 14:48

Ik heb zo'n wisselbaan nog nooit gezien met rijles, en ook nog nooit iets over gelezen behalve op dit forum; is dat normaal?

Piles
autoweg

Bericht door Piles » zo 10 dec 2023, 14:54

^^ Aangezien de enige wisselbanen die ik ken in regio Amsterdam liggen (A10 en A1/A6) verbaast me dat wel ja :lol:

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » zo 10 dec 2023, 17:06

DisasterLievelde schreef: zo 10 dec 2023, 11:26 Als een wisselbaan in een tegengestelde richting open is, waarom plaatsen ze geen :DVMX: in de afgesloten richting?
Dit kan toch de bestuurder duidelijk maken dat de wisselbaan gesloten is?
wisselbaan Coenplein:
https://www.google.nl/maps/@52.4024593, ... ?entry=ttu
https://www.google.com/maps/@52.4008218 ... ?entry=ttu
Beetje slecht te zien, maar als de wisselbaan in tegengestelde richting open is, en voor jou dus gesloten, dan wordt voordat je de wisselbaan op kan wel degelijk met verdrijfpijlen en kruizen en borden je van de wisselbaan weg geleid.
Zodra de wisselbaan is afgesloten met slagbomen en een verplaatsbare vangrail, zoals op jouw foto te zien, heeft het daarna geen nut meer om nog kruizen te tonen op de wisselbaan, je kan er (normaliter) toch niet komen, en inderdaad, een overdaad aan kruizen schept alleen maar verwarring dus.
A2Racer schreef: zo 10 dec 2023, 14:48 Ik heb zo'n wisselbaan nog nooit gezien met rijles, en ook nog nooit iets over gelezen behalve op dit forum; is dat normaal?
Als je nog rijles krijgt, en je dit nog nooit gezien hebt, zou ik eens aan je rijinstructeur vragen of je er een keer langs mag rijden, wellicht in beide richtingen in een les. Dan kan je ervaren wat het is om op de wisselstrook te rijden, en met name, deze te vermijden als tie dicht is. Want dat laatste is voor sommige nogal eens moeilijk :rofl2:

Thom
verkeersader

Bericht door Thom » ma 11 dec 2023, 1:59

A2Racer schreef: zo 10 dec 2023, 14:48 Ik heb zo'n wisselbaan nog nooit gezien met rijles, en ook nog nooit iets over gelezen behalve op dit forum; is dat normaal?
Naast wisselbanen heeft Nederland ook wisselstroken;
Algerabrug (N210): https://maps.app.goo.gl/J6JN2EpzxLYB71yU9?g_st=ic
https://maps.app.goo.gl/xAfyZhmNX26CmPM4A?g_st=ic

Spijkenisserbrug (N492): https://maps.app.goo.gl/iN519TgKeHCFub6NA?g_st=ic

Europalaan Kaatsheuvel (naast de Efteling): https://maps.app.goo.gl/xrM1iGqrDtQ6sBnp7?g_st=ic

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 12 jan 2024, 12:38

En in Breda nog de wisselbusbaan. :yes:

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » vr 12 jan 2024, 23:07

^^ Die heb je in Utrecht / de Bilt ook op het stukje van en naar de A28 / Uithof.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 15 jan 2024, 12:52

Op de N235 ook kruis/bus signaalgevers op de wisselbusbaan 't Schouw - Purmerend.

https://maps.app.goo.gl/FZp6mJo6aA2T7kL58

fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy » ma 15 jan 2024, 15:38

En niet te vergeten bij de Velsertunneltraverse, de invoegstrook vanuit Beverwijk richting de A22-zuid heeft op de brug ook een wisselbare inrichting.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 24 jan 2024, 15:37

Gekke situatie gisteren in de verbindingsboog van de A27 vanuit Utrecht naar de A2 richting Eindhoven. Het laatste setje signaalgevers in de boog toonde 70 op de linkerstrook en een verdrijfpijl naar rechts (dus naar de vluchtstrook) op de rechter. Vervolgens op de A2 een kruis op rechts en 70 op de overige rijstroken.

En afgelopen vrijdag op de A27 richting noorden een ongeval tussen Noordeloos en Lexmond. Hele rijbaan afgekruist, maar toch bleef ik verkeer tegenkomen (reed zelf richting Breda). Wat bleek, iedereen werd bij de afrit Noordeloos de snelweg af geleid, maar de toerit was niet dichtgezet... :shutup:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 24 jan 2024, 16:16

^^ Kan toch? Zo wordt het ook wel eens gepland.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 24 jan 2024, 16:42

Het ongeval was een paar kilometer na de aansluiting Noordeloos. Wie de toerit nam reed zich dus een eind verderop vast achter een ongeval waarvan de afhandeling zo te zien nog wel even ging duren. Het zou natuurlijk kunnen dat er nog niemand beschikbaar was om de toerit af te sluiten, maar aangezien er al wel pijlwagens op de A27 stonden ga ik daar niet van uit...

RdG
woonerf

Bericht door RdG » wo 24 jan 2024, 18:42

Kan zijn dat de toerit inderdaad nog niet dicht was gezet. Hoofddoel is de grote stroom verkeer geleiden en het ongeval beveiligen. Er zal vast vlak daarna nog iemand zijn gekomen voor de toerit.

We maken met z’n allen een hoop mee op de weg maar het zijn allemaal momentopnames. Voor- en nadat je langsrijdt gebeurt er nog een hoop meer.

Wat je bericht over de u-boog A27 > A2 kan ik helaas niet meer zien op weginfo. Ik verwacht dat wat je schetst langer dan 24u geleden is. Was wel heel benieuwd naar wat de beelden waren geweest in de historie.
Volg mijn werk op Twitter!

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 24 jan 2024, 20:07

Dat was dinsdagochtend rond een uur of negen inderdaad.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 02 feb 2024, 16:33

Ik begeef me zelden in deze hoek van het forum, maar ik kwam bij het zoeken naar historische videobeelden van wegen in België, deze leuke docu uit Nederland tegen. Erg vooruitstrevend voor die tijden en het toont waarom men in Nederland jarenlang zoveel verder stond op vlak van signalering.
Link

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 02 feb 2024, 22:56

Fantastisch!

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 02 feb 2024, 23:53

Wat mij het meeste bijblijft van deze docu is het vertrouwen in een nieuwe vorm van technologie die bestaat uit - voor die tijd - vooruitstrevende deeltechnologiën. Bijvoorbeeld in de centrale geeft men standen door aan de RSS, had men toen al camerabeelden beschikbaar van alle installaties om te controleren dat de commando's ook doorkwamen? Ik vermoed dat de communicatie nog via het koperen telefoonnetwerk verliep?

Ter illustratie, in diezelfde periode maakte men in België nog gebruik van "kraaiennesten". Kantoortjes van de Rijkswacht op belangrijkse verkeersaders van waaruit zij de verkeersdrukte in de gaten hielden en de weinige RSS manueel aanstuurden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 03 feb 2024, 0:38

Wimpie25 schreef: vr 02 feb 2024, 23:53Bijvoorbeeld in de centrale geeft men standen door aan de RSS, had men toen al camerabeelden beschikbaar van alle installaties om te controleren dat de commando's ook doorkwamen? Ik vermoed dat de communicatie nog via het koperen telefoonnetwerk verliep?
De boel communiceerde de beeldstand ook weer terug. Ook als er storing was, werd dat gecommuniceerd naar de centrale.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » ma 05 feb 2024, 9:56

Wat een ontzettend leuke inkijk naar de verkeersmaatregelen van vroeger. Vooral het stuk op [08:45] waarbij de man die het hek heeft neergezet, zo ongeveer op de blokmarkering met z'n rug naar het verkeer wegloopt terwijl er 2 auto's met hoge snelheid langsrijden. Bizar om je dat nu zo voor te stellen. Misschien heeft dat ook iets te maken met de mentaliteit van vroeger dat het stoer was om risico's te negeren.

Ook dat werkverkeer eerst op de vluchtstrook ter plaatse is, en dan pas een kruis aanvraagt is ook niet echt hoe dat nu gaat.

En geinig om te zien dat agenten toen echt allemaal van een ruime snor voorzien waren :worship:
Top dit filmpje. Lekker slow-TV.

KCJ
zandpaadje

Bericht door KCJ » ma 05 feb 2024, 12:22

Attietattie schreef: za 03 feb 2024, 0:38
Wimpie25 schreef: vr 02 feb 2024, 23:53Bijvoorbeeld in de centrale geeft men standen door aan de RSS, had men toen al camerabeelden beschikbaar van alle installaties om te controleren dat de commando's ook doorkwamen? Ik vermoed dat de communicatie nog via het koperen telefoonnetwerk verliep?
De boel communiceerde de beeldstand ook weer terug. Ook als er storing was, werd dat gecommuniceerd naar de centrale.
En nog steeds verloopt een aardig gedeelte van de verkeerssignalering via koper, al is er een flinke inhaalslag gaande en gaat langzaamaan alles over op glasvezel.

Wel een heel gaaf filmpje, ik had hem nog niet gezien!
Laatst gewijzigd door KCJ op ma 05 feb 2024, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 feb 2024, 12:24

Ah, dat filmpje, leuk! Hij is jaren geleden al voorbij gekomen, maar het blijft inderdaad leuk om te kijken :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 05 feb 2024, 19:55

Robonus schreef: ma 05 feb 2024, 9:56Misschien heeft dat ook iets te maken met de mentaliteit van vroeger dat het stoer was om risico's te negeren.
Denk persoonlijk dat het gevaar ten eerste wat minder groot was en dat men het sowieso gewoon niet inzag of niet meer zag.

Mensen die er voor het eerst staan vinden het vaak best heftig. Tijdje geleden reed er eentje met naar schatting 140 op 2 meter afstand langs me. Ja, tóen keken we allemaal even op.
Robonus schreef: ma 05 feb 2024, 9:56Ook dat werkverkeer eerst op de vluchtstrook ter plaatse is, en dan pas een kruis aanvraagt is ook niet echt hoe dat nu gaat.
Dat is eerlijk gezegd nog niet zo heel lang geleden. Ik denk dat dat tot een jaar of 10 terug nog zo ging. Met de komst van SPIN (planningstool van RWS) is dat zo'n beetje verdwenen.

KCJ
zandpaadje

Bericht door KCJ » wo 07 feb 2024, 9:37

Attietattie schreef: ma 05 feb 2024, 19:55
Robonus schreef: ma 05 feb 2024, 9:56Ook dat werkverkeer eerst op de vluchtstrook ter plaatse is, en dan pas een kruis aanvraagt is ook niet echt hoe dat nu gaat.
Dat is eerlijk gezegd nog niet zo heel lang geleden. Ik denk dat dat tot een jaar of 10 terug nog zo ging. Met de komst van SPIN (planningstool van RWS) is dat zo'n beetje verdwenen.
Alleen met spoedreparatie gebeurt het nog wel eens, maar goed; meestal weet een wegverkeersleider natuurlijk al dat er iets loos is op die locatie..