Ja? https://maps.app.goo.gl/vmavC4NbLKSpRStc6
Verkeerssignalering (de matrixborden)
Moderator: Moderatoren
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
-
sven_engelen
- expressweg
Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Grappig genoeg bij Born richting het zuiden weer wél een rood kruis

A1 bij Naarden het zelfde geval

Terwijl als ik naar de A9 kijk tussen Badhoevedorp en Alkmaar is dit weer niet het geval.
Bron: MxBord
Laatst gewijzigd door sven_engelen op do 22 aug 2024, 1:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo
https://svene.nl/
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Bij Echt ook.
Conclusie: niet 'altijd en overal' dus. Maar het meest kwalijke: inconsequent.
Conclusie: niet 'altijd en overal' dus. Maar het meest kwalijke: inconsequent.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Of om hem maar weer eens toe te passen: men moet eens consequent zijn. En ook hierin zijn ze dat dus niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
sven_engelen
- expressweg
De grap is dat die rode kruizen bij een spitsstrook nooit worden opgeheven met een 
Svenlo
-
djiwie
- stadsweg
Goh, wat gek dus dat mensen dan zelf maar een mening vormen of een kruis wel of niet "voor niX" staat. Hoe zou dat toch komen, met zo'n consequent en goed doordacht beleid.
Maar veiligheid op 1 hoor!
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Bij ons gaat een rood kruis ter hoogte van een afrit over in een oranje pijl. Eventeel met afstandsaanduiding.
(niet meteen de meest ideale foto)
*knip! En zo te zien een foto waar auteursrechten op rusten. Het is niet toegestaan deze zomaar te delen en zeker niet op de manier zoals je nu doet. M.v.g. moderatorenteam*
(niet meteen de meest ideale foto)
*knip! En zo te zien een foto waar auteursrechten op rusten. Het is niet toegestaan deze zomaar te delen en zeker niet op de manier zoals je nu doet. M.v.g. moderatorenteam*
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Vandaag trof ik een vreemde situatie aan bij dit portaal op de A20: Boven rijstrook 1
, die boven rijstroken 2 en 3 waren uit. De spitsstrook was dicht, dus een portaal verderop het gebruikelijke
met ook niks op 2 en 3.
Ik reed overigens op rijstrook 3, en daar zakte iemand meteen terug tot 70.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Autostrada
- autoweg
Wellicht een defect?
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Ik zag vanmiddag op de A10-west een portaal met een signaalgever waarop een 80 stond zonder rode rand en flashers. De andere aan hetzelfde portaal toonde een 70 met flashers.
-
Mark
- Forumbeheerder
Gisteren gezien dat de signaalgevers voor de Volkerakbrug komende vanaf de Haringvlietbrug, na een brugopening ook eenfleppenstein schreef: za 27 apr 2024, 1:56 Deze extra signaalgevers zijn erbij gekomen na de renovatie van de Haringvlietbrug-klep, toen de Haringvlietbrug zo'n 2 maanden dicht was. De reden ontgaat mij ook een beetje. Ze hadden beter de signaalgevers bij de Volkerakbrug kunnen uitbreiden, want komende vanaf de N59 Zierikzee hangt er nu geen/
, terwijl die er eigenlijk wel zou moeten zijn.
Bovendien wordt bij de Volkerakbrug de brugopening weer wel ondersteund door VWS-en, die er bij de Haringvlietbrug weer al jaren zijn weggehaald.
Ik heb me altijd verbaasd over het verschil in configuratie, in verschillende regio's in Nederland. Blijkbaar mag iedere dienstkring hier nog zijn zegje over doen ???
Deze middag ook gezien. Lijkt erop alsof de signaalgever defect is. Op mxbord.nl kon ik hem niet terug vinden.Palance schreef: za 31 aug 2024, 18:23 Vandaag trof ik een vreemde situatie aan bij dit portaal op de A20: Boven rijstrook 1, die boven rijstroken 2 en 3 waren uit. De spitsstrook was dicht, dus een portaal verderop het gebruikelijke
met ook niks op 2 en 3.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
ManuelNeuerFan1
- woonerf
Ik vind de signalisatie van het spitsstrook op de Brenner-snelweg (A22 Italië; Trento - Rovereto) interessant.
Na voorbereiding van het openen van het spitsstrook door de maximumsnelheid te verlagen van 130 naar 110 en vervolgens naar 90 km/u,

Na de opening wordt op de rechterrijstrook een verdrijfpijl getoond, die weggebruikers actief naar het spitsstrook verwijst:
Ik heb nog nergens anders zoiets gezien.
Dit signaalbeeld verschijnt gedurende vijf minuten, waarna er drie groene pijlen verschijnen:
https://www.ladigetto.it/permalink/29704.html
Na voorbereiding van het openen van het spitsstrook door de maximumsnelheid te verlagen van 130 naar 110 en vervolgens naar 90 km/u,
Na de opening wordt op de rechterrijstrook een verdrijfpijl getoond, die weggebruikers actief naar het spitsstrook verwijst:
Ik heb nog nergens anders zoiets gezien.
Dit signaalbeeld verschijnt gedurende vijf minuten, waarna er drie groene pijlen verschijnen:
https://www.ladigetto.it/permalink/29704.html
Contemporary-danser // Contemporary dancer // Contemporary Tänzer // Danseur contemporain
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.
-
Chris
- Moderator
Is daar nu eindelijk een spitsstrook? Er werd al jaren over gesproken, over het hele traject Bolzano - Rovereto, maar daar had ik vorig jaar nog niks van gezien.
-
ManuelNeuerFan1
- woonerf
Tot nu toe bestaat het spitsstrook alleen in het traject Trento - Rovereto. De snelwegbeheerder is echter nog steeds van plan om het hele traject van Bolzano naar Verona ermee uit te rusten.Chris schreef: vr 06 sep 2024, 17:32 Is daar nu eindelijk een spitsstrook? Er werd al jaren over gesproken, over het hele traject Bolzano - Rovereto, maar daar had ik vorig jaar nog niks van gezien.
Overigens is het beschreven systeem sinds 2013 in gebruik. De verkeerspieken op de A22 worden echter niet veroorzaakt door pendelaars, maar door toeristen, waardoor het spitsstrook soms wekenlang niet nodig is, soms bijna de hele dag. De portalen branden niet permanent. Pas enkele dagen voor de geplande opening van het spitsstrook worden ze ingeschakeld.
Contemporary-danser // Contemporary dancer // Contemporary Tänzer // Danseur contemporain
-
Chris
- Moderator
Een kamerbrief over de vervanging van 4.200 wegkantstations door de nieuwe iWKS. De kosten zijn begroot op € 250 miljoen.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... itrol-iwksKamerbrief schreef:Bijgevoegd vindt u het adviesrapport van het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) over het programma uitrol intelligente wegkantstations (iWKS) van Rijkswaterstaat. Met het programma beoogt Rijkswaterstaat de bestaande wegkantstations te vervangen om de continuïteit van de verkeerssignalering op het hoofdwegennet zeker te stellen. Het gaat om zo’n 4200 wegkantstations waarvan de vervangingskosten in eerste instantie zijn begroot op 250 miljoen euro. In deze brief wordt de hoofdlijn van het advies beschreven en komende maatregelen aan bod die worden genomen om het programma conform advies te laten doorgaan.
De verkeerssignalering op het hoofdwegennet in Nederland bestaat uit de centrale systemen voor de verkeerscentrales en de systemen langs de kant van de weg, de wegkantsystemen. Deze wegkantsystemen bestaan uit wegkantstations, matrixborden, detectiestations en -lussen die de snelheid van het verkeer meten. Het wegkantstation verzorgd hierin de aansturing van de matrixborden en de communicatie met de verkeerscentrales. Met iWKS wordt een vierde generatie wegkantstations uitgerold ter vervanging van de bestaande en verouderde wegkantstations.
De iWKS heeft dezelfde functionaliteit als de voorgaande en heeft Rijkswaterstaat zelf ontwikkeld. Omdat het is gebouwd met moderne technologie, zijn ze beter te onderhouden en flexibel aan te passen aan toekomstige eisen en wensen. Dit maakt bijvoorbeeld de transitie van informeren en waarschuwen langs de weg, naar in-car informeren en waarschuwen mogelijk en zal zowel bijdragen aan veiligheid als duurzaamheid (via energiebesparing en betere verkeersverdeling).
Het AcICT vindt het positief dat Rijkswaterstaat met het programma iWKS een eigen oplossing heeft ontwikkeld. Zij constateren echter dat de budgetten behorende bij de opdracht niet voldoende zijn voor de grootschalige uitrol van iWKS en dat de financiële dekking voor de grootschalige uitrol nog niet geregeld is. Ook vindt het college dat de iWKS-oplossing zelf verder ontwikkeld moet worden. Ten slotte is het college van mening dat de uitrol te complex georganiseerd is.
AcICT adviseert daarom door te gaan met het programma iWKS maar daarbij invulling te geven aan een aantal voorwaarden. Een drietal aanbevelingen is hiertoe geformuleerd: organiseer een gerichte uitrolstrategie, inclusief financieel kader, verbeter de iWKS-oplossing en stroomlijn de operationele uitrol.
De bevindingen in het advies worden door Rijkswaterstaat onderschreven en de aanbevelingen van AcICT zullen worden overgenomen.
Gedurende de uitvoering van het programma zijn de kosten aanzienlijk gestegen. Hierdoor is het tekort ontstaan waaraan AcICT in haar conclusie refereert. Dit kent verschillende oorzaken, zoals sterk gestegen personeels- en materiaalkosten, capaciteitstekort en uitgesteld onderhoud op het areaal. Als onderdeel van het herontwerp verkeersmanagement in het kader van basiskwaliteitsniveau RWS-netwerken1 zal een toekomstbeeld van verkeersignalering en de bijbehorende kosten worden bepaald. Dit heeft ook invloed op de verdere uitrol en budgettering van het project.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Interessant stukje, maar blijkbaar ook hier weer geld tekort. Het is mij nog onvoldoende duidelijk of dit voor de weggebruiker negatieve gevolgen gaat krijgen.
-
RdG
- dorpsstraat
Zolang de oude systemen in de lucht blijven niet.
Er zijn echter wel trajecten (die nog niet eens op de nominatie staan om vervangen te worden) die al met moeite overeind gehouden worden.
Je kunt het voornamelijk zien aan de gele borden in de berm met de tekst ‘Signalering buiten werking’. En dan met name de exemplaren die er niet een paar maanden staan, maar jaren.
Er zijn echter wel trajecten (die nog niet eens op de nominatie staan om vervangen te worden) die al met moeite overeind gehouden worden.
Je kunt het voornamelijk zien aan de gele borden in de berm met de tekst ‘Signalering buiten werking’. En dan met name de exemplaren die er niet een paar maanden staan, maar jaren.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
-
sven_engelen
- expressweg
Sterker nog, er zijn voldoende trajecten waar bepaalde beeldstanden en flashers het niet meer doen.
Svenlo
-
Timon
- zandpaadje
Ja dit klopt inderdaad. Ik zat laatst in de auto van Knooppunt Velperbroek naar de A12 aan het rijden en kwam in de splitsing van verkeer van Velperbroek en het verkeer van de A12 vanaf Ede. En hier kwam ik een 3e generatie signaalgever tegen waar alleen maar de flashers werken.sven_engelen schreef: za 28 sep 2024, 11:01 Sterker nog, er zijn voldoende trajecten waar bepaalde beeldstanden en flashers het niet meer doen.
Hier is vandaag wel een uitspraak geweest over een verbreding etc. dus ik verwacht ook dat hier dan ook de 3e generatie signaalgevers worden vervangen met 4e generaties.
Rare is wel dat in MxBord gewoon staat dat dit Matrixbord uitstaat.
-
RdG
- dorpsstraat
Alle beelden hebben een eigen lamp. 1 lamp voor 50, 1 lamp voor 70, etc. Elke flasher heeft ook een eigen lamp.Timon schreef: wo 02 okt 2024, 20:45hier kwam ik een 3e generatie signaalgever tegen waar alleen maar de flashers werken.sven_engelen schreef: za 28 sep 2024, 11:01 Sterker nog, er zijn voldoende trajecten waar bepaalde beeldstanden en flashers het niet meer doen.
Wat jij zag was mogelijk een AID waarbij de lamp van 50/70 defect was. Dan zie je dus enkel de flashers.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
N2 bij Eindhoven ook toevallig? Daar staat in de boog bij Batadorp ook al een jaar zo'n bord.RdG schreef: za 28 sep 2024, 9:45 Zolang de oude systemen in de lucht blijven niet.
Je kunt het voornamelijk zien aan de gele borden in de berm met de tekst ‘Signalering buiten werking’. En dan met name de exemplaren die er niet een paar maanden staan, maar jaren.![]()
-
RdG
- dorpsstraat
Dat bord is gisterennacht weggehaald.Via schreef: wo 02 okt 2024, 20:55N2 bij Eindhoven ook toevallig? Daar staat in de boog bij Batadorp ook al een jaar zo'n bord.RdG schreef: za 28 sep 2024, 9:45 Zolang de oude systemen in de lucht blijven niet.
Je kunt het voornamelijk zien aan de gele borden in de berm met de tekst ‘Signalering buiten werking’. En dan met name de exemplaren die er niet een paar maanden staan, maar jaren.![]()
Daar hebben we toevallig gisterennacht een nieuw WKS geplaatst die vorig jaar bij een aanrijding buiten bedrijf was geraakt.

-
Timon
- zandpaadje
Hoi, Ik reed laatst over de A50 bij Apeldoorn in de buurt.
En zag bij een tankstation een signaalgever voor alleen de rechter rijstrook. (spitsstrook)
Maar het rare is dat deze sinds dat hij geplaats is in 2018 nooit in gebruik genomen is van wat ik weet.
En zag bij een tankstation een signaalgever voor alleen de rechter rijstrook. (spitsstrook)
Maar het rare is dat deze sinds dat hij geplaats is in 2018 nooit in gebruik genomen is van wat ik weet.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Timon
- zandpaadje
-
Stefanuzz
- verkeersader
Dat matrixbord toont enkel een rood kruis op het moment dat de spitsstrook afgesloten is. Op het moment dat de spitsstrook open is, toont deze geen andere beeldstanden (dus ook geen 50 / 70, etc.).
Ik heb dat matrixbord al geregeld aan zien staan met een rood kruis, dus die is zeker in gebruik.
Zie (als voorbeeldje) de beeldstanden van vanochtend 05:00u (voor opening van de spitsstrook):

Ik heb dat matrixbord al geregeld aan zien staan met een rood kruis, dus die is zeker in gebruik.
Zie (als voorbeeldje) de beeldstanden van vanochtend 05:00u (voor opening van de spitsstrook):

Laatst gewijzigd door Stefanuzz op vr 11 okt 2024, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Op zich is zo'n 'eenzaam' signaleringsbord ook wel wat voor de A4 rechts bij Sloten. Omdat de spitsstrook daar heel vaak open is, rijden daar vaak mensen op de automatische piloot overheen, ook als hij dus niet open is. Het probleem is echter dat de spitsstrook daar ook echt begint en de eerste signalering pas een heel stuk verder ná een bocht hangt waardoor op het punt waar het fout gaat totaal geen rood kruis is te zien. Een extra signaleringsbord vlak na de afrit waarop een rood kruis te zien is wanneer de spitsstrook dicht is zou daarom denk ik al veel helpen.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ik zou juist dat kleine stukje spitsstrook tussen afrit Sloten en knooppunt Badhoevedorp ook gewoon opheffen en omvormen in een normale rijstrook, omdat op de A10-zuid richting de A4 nu ook de spitsstrook een gewone rijstrook is geworden.
Het is maar een paar honderd meter en qua onderhoud scheelt het ook nog iets als het een gewone rijstrook wordt.
Het is ook veiliger dan een spitsstrook vanwege de roodkruisnegatie en geloofwaardiger als er een normale rijstrook ligt.
Het is maar een paar honderd meter en qua onderhoud scheelt het ook nog iets als het een gewone rijstrook wordt.
Het is ook veiliger dan een spitsstrook vanwege de roodkruisnegatie en geloofwaardiger als er een normale rijstrook ligt.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Overigens is dat stuk tussen de A10 zuid en de A4 al in 2011 omgezet naar een permanente derde rijstrook. Dat is niet echt 'nu' meer te noemen.