Wel als ze aan de hand worden meegenomen.duikgek89 schreef:Fietsers horen op een zebra niet thuis
Zebrapad zonder bord: stoppen?
Moderator: Moderatoren
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
RSK
- Penningmeester
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Als je als voeganger wel kunt vertrouwen dat automobilisten afremmen (stoppen) bij het naderen van een zebra, dan kan er voor alle weggebruikers een veel wenselijker situatie ontstaan.RSK schreef:Mijn idee hoor. Maar het zou vanuit de hoek fietsers/voetgangers ook netjes zijn als ze eerst even kijken of iemand genegen is om te stoppen. Blind gokken dat 'ze toch wel stoppen' is namelijk het andere uiterste, met name fietsers maken zich daar dikwijls schuldig aan.
In Zwitserland (waar ik destijds woonde):
Ik steek een drukke weg over met verkeer dat 80 km/h rijdt.
Ik merk dat ik oogcontact heb met de automobilist die legaal tamelijk hard op de zebra aan komt rijden. Ik vertrouw er op dat hij mij gezien heeft. Ik steek over. En de automobilist hoeft amper af te remmen en kan eigenlijk gewoon doorrijden om gewoon achter mij langs door te rijden.
Mijn ouders, die bij mij op bezoek waren, zijn Nederland gewend. Die steken dus pas over als de auto's aan weerszijde van het zebrapad gestopt hebben zodat ze zeker weten dat ze veilig kunnen oversteken.
Dat is dus dubbel verlies. Zij hebben extra lang moeten wachten om zeker te weten dat ze veilig over kunnen steken, en de automobilisten hebben zich ongetwijfeld geërgerd aan die buitenlanders die niet gewoon zoals het hoort vlot en vaardig de oversteek maken...
Cultuurverschil
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Fietsers die aan de hand worden meegenomen horen ook niet op een zebra thuis.Palance schreef:Wel als ze aan de hand worden meegenomen.duikgek89 schreef:Fietsers horen op een zebra niet thuis
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Want?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Egbert
- expressweg
Omdat dat nog altijd fietsers zijn (extragratis tip: lees nauwkeurig wat er staat).
Voetgangers die een fiets aan de hand meevoeren zijn geen fietsers, maar dat is niet wat Attietattie zegt. Verder met RSK. Je kunt nauwelijks anticiperen op fietsers die even op een zebrapad komen aanrijden en van de fiets springen. Dat gaat namelijk te snel. Een fietser komt met 20-30 km/h aanrijden, een voetganger met 4-6 km/h.
Voetgangers die een fiets aan de hand meevoeren zijn geen fietsers, maar dat is niet wat Attietattie zegt. Verder met RSK. Je kunt nauwelijks anticiperen op fietsers die even op een zebrapad komen aanrijden en van de fiets springen. Dat gaat namelijk te snel. Een fietser komt met 20-30 km/h aanrijden, een voetganger met 4-6 km/h.
-
feitelijk
- expressweg
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik zal niet zeggen dat dat nooit gebeurt, maar ik heb dat zelf nooit zien gebeuren. Behoudens wellicht enkele drukke (studenten-)fietsroutes lijkt het mij een verwaarloosbaar probleem. Daarnaast gaat die fietser (dan dus voetganger) ook niet met 20-30 km/h de zebra ove, ook al komt-ie snel aanrijden. Maar nogmaals, ik heb niet het idee dat dat iets structureel is.Egbert schreef:Omdat dat nog altijd fietsers zijn (extragratis tip: lees nauwkeurig wat er staat).
Wat ik wel nog eens soms zie is dat een fiets 'meelift' met de overstekende voetgangers. De auto's staan immers toch al stil.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Dan rij je waarschijnlijk op andere plekken dan ik. Ik zie dit namelijk zeer frequent gebeuren. Je kan het een verwaarloos probleem noemen, maar ik erger me mateloos aan dit soort lui.Palance schreef: Ik zal niet zeggen dat dat nooit gebeurt, maar ik heb dat zelf nooit zien gebeuren. Behoudens wellicht enkele drukke (studenten-)fietsroutes lijkt het mij een verwaarloosbaar probleem. Daarnaast gaat die fietser (dan dus voetganger) ook niet met 20-30 km/h de zebra ove, ook al komt-ie snel aanrijden. Maar nogmaals, ik heb niet het idee dat dat iets structureel is.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Als je daar rondkijkt kan je je lol nog op. Heb je de andere kant op nog iemand links langs de heuvel ingehaald?
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Wellicht zijn ze in Noord-Holland minder opgevoed dan in Zuid-HollandRein schreef:Dan rij je waarschijnlijk op andere plekken dan ik. Ik zie dit namelijk zeer frequent gebeuren. Je kan het een verwaarloos probleem noemen, maar ik erger me mateloos aan dit soort lui.
Maar dat het ergelijk is kan ik me goed voorstellen.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Fietser/voetganger?
[youtube]z48z0xVGZ3c[/youtube]
[youtube]z48z0xVGZ3c[/youtube]
-
feitelijk
- expressweg
Waalwijk is al voorzien van de nodige meldingen.Attietattie schreef: Als je daar rondkijkt kan je je lol nog op.
Mevrouw belde net wat ik precies bedoelde met "rotondebord"
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
feitelijk
- expressweg
Ja, in die volgorde.Attietattie schreef:Fietser/voetganger?
-
Tommy
- autoweg
Even terzijde:
In Be is het heel simpel.
De voetganger aan of op het zebrapad heeft altijd voorrang. Andere weggebruikers (fietsers, auto's, ...) moeten dus stoppen.
Een fietser heeft geen voorrang op een zebrapad! Het wordt pas een 'voetganger' als deze wandelt met de fiets aan de hand.
(Bij het typen van bovenstaande merk ik één evidente uitzondering. Bij een VRI, rood mannetje, heeft de voetganger geen voorrang)
In Be is het heel simpel.
De voetganger aan of op het zebrapad heeft altijd voorrang. Andere weggebruikers (fietsers, auto's, ...) moeten dus stoppen.
Een fietser heeft geen voorrang op een zebrapad! Het wordt pas een 'voetganger' als deze wandelt met de fiets aan de hand.
(Bij het typen van bovenstaande merk ik één evidente uitzondering. Bij een VRI, rood mannetje, heeft de voetganger geen voorrang)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Heb je haar al verteld dat er wel verkeersborden boven onderborden horen te hangen?feitelijk schreef:Waalwijk is al voorzien van de nodige meldingen.![]()
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik heb van de week even zitten mailen met Amsterdam omdat ze er een
ontbrak bij een VOP.
"Ik heb de verkeerskundige geraadpleegd en er staat een
hoor."
"Nou nee, er staat een
en dat mag niet. Sterker nog, als er sneeuw ligt ga ik er door de
vanuit dat de VOP verderop ligt. Dus het is nog link ook."
Ik denk dat de vraag nu door de molen gaat want ik heb er nog geen reactie op.
"Ik heb de verkeerskundige geraadpleegd en er staat een
"Nou nee, er staat een
Ik denk dat de vraag nu door de molen gaat want ik heb er nog geen reactie op.
-
feitelijk
- expressweg
Ik geloof niet dat ik die zo heb zien hangen.Attietattie schreef:Heb je haar al verteld dat er wel verkeersborden boven onderborden horen te hangen?
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Om de hoek ontbreken wel meer borden en dan zijn we weer on-topic
https://maps.google.nl/?ll=51.687207,4. ... ,9.86&z=18
https://maps.google.nl/?ll=51.687207,4. ... ,9.86&z=18
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Volgens mij is vergeetachtigheid een kwaaltje dat je krijgt als je te hard moet trappen. Dan vloeit het bloed naar de benen en is men boven niet zo helder meer.boe! schreef:Zo simpel is het in Nederland ook. Er zijn alleen veel weggebruikers die dit zijn 'vergeten'.
Overigens stop ik gewoon als er geen bord staat (tenzij er een pak sneeuw ligt en ik ergens kom waar ik niet bekend ben en dus niet weet dat er een zebra is). Ik vind het nogal gevaarlijk en asociaal om naar de letter van de wet maar gewoon door te rijden.
-
feitelijk
- expressweg
Echt? Ik stop pas als er ook een voetganger/gehandicaptenvoertuig aan komt hoor. 
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Ja hehe... Je bent weer lekker op dreef vandaagfeitelijk schreef:Echt? Ik stop pas als er ook een voetganger/gehandicaptenvoertuig aan komt hoor.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is wel iets dat je wordt ingepeperd tijdens rijlessen ja. In Amsterdam moeten er heel vaak voetgangers oversteken bij zebrapaden, vooral op werkdagen rond winkelcentra. Dan zit het er dus goed in 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
En toch wordt er (in Nederland) nergens zo weinig voor zebra's gestopt als in Amsterdam. Veel voetgangers kijken oprecht verbaasd op als een auto voor ze stopt (al moeten ze bij het oversteken erg goed opletten of fietsers en scooters ook tijdig stoppen).