Afbeelding

Fietsstroken opheffen

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Fietsstroken opheffen

Bericht door Vinny » za 04 apr 2009, 2:03

Vandaag reed ik in een bestelwagen als bijrijder dwars door het centrum van Amsterdam. De doorstroming voor de vrijdagmiddagspits was verassend goed, dus tot zover geen klagen.
Wat wel heel erg irritant is, zijn fietsstroken bij verkeerslichten, waar je rechtsaf wilt slaan (terwijl er één licht is voor rechtdoor en rechtsaf). Dat betekent dat je er gevoegelijk van kan uit gaan dat er fietsers in de dode hoek zijn. En ja, die zie je dus niet. Nu was ik dus bijrijder en kon gewoon mijn hoofd door het raampje steken en de chauffeur waarschuwen voor fietsers. Heb er bijna een stijve nek aan over gehouden :oops: , maar het laat onverlet dat ik dit een zeer onwenselijke situatie vindt. Wat mij betreft verdwijnt voor dit soort verkeerslichten de fietsstrook aan de rechterkant van de weg en moeten fietsers zich midden op de rijstrook (tussen de auto's) zich begeven. Dan zie je ze tenminste...

Een andere oplossing kan zijn een apart fietslicht, zodat je in principe geen conflicterend groen hebt, maar dat lijkt me én niet doorstromingsbevorderend, en ook niet heel erg veilig gezien het feit dat fietsers vrijwel altijd door rood fietsen... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Fietsstroken opheffen

Bericht door Attietattie » za 04 apr 2009, 3:25

Een apart fietslicht kan prima. Die laat je 1 of 2 seconden eerder op groen springen voordat het andere verkeer groen krijgt. De heb je de fietsers al vòòr je, in het zicht op het conflictvlak. Met fietsers die door rood rijden heb ik weinig medelijden. Ik onderschat de gevolgen niet voor degene die de fietser aanrijdt (of voor de fietser die wordt aangereden), maar je kan simpelweg niet overal rekening mee houden.

Ik denk dat een fietser die door rood rijdt en direct naast je zit of op een fietspad zit niet veel uitmaakt. Die kan je beide net zo goed over het hoofd zien. Die uitspraak doe ik met inachtneming van de divergerende dode hoek.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 apr 2009, 9:35

Ik rij zelf elke dag in een bestelauto, en ken dus de beperkingen. Fietsers houden daar echter geen rekening mee (met vrachtwagens ook niet). Rotondes met fietsstroken op de rijbaan zijn ook een crime. Je ziet ze maar in een flits terwijl ze uit je spiegel wegdraaien, en dat kan je makkelijk missen als je ook op het overige verkeer let. De kunst is om ver vooruit te kijken, maar dat klinkt makkelijker dan in de praktijk werkt, wanneer je bijvoorbeeld op de rotonde moet wachten op iemand die af wil slaan.

Rotondes met vrijliggende fietspaden zijn daarom voor mij een pré, maar niet overal toe te passen. Het zelfde geldt eigenlijk voor verkeerslichten voor fietsers. Je ziet ook wel dat ze voor de auto's nog een vlak maken voor de fietsers (opgeblazen opstelstrook heten die volgens mij), maar ik twijfel aan die oplossing, aangezien je dan als langzaam verkeer al snel opgejaagd wordt door de snellere auto's. Ik ken in Zwolle één locatie waarbij de fietsers 2 seconden eerder groen krijgen dan de rest van het verkeer. Wat wel jammer is, is dat dat van de groenfase van de auto's af gaat, terwijl ik liever zie dat het met de conflictrichting gedaan wordt, fietsers trekken toch niet zo snel op. De ontruimingstijd op kruispunten is vaak toch al te lang vind ik.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » za 04 apr 2009, 10:20

Wat je in Delft vaak ziet is dat fietsers zich 2-3 meter voor de auto's moeten opstellen(en over de volle breedte, maar dat wordt alleen gebruikt voor fietsers die naar links willen), dus je alle fietsers gewoon kan zien. Maar dat blijft natuurlijk niet optimaal, omdat je fietsers die aan komen fietsen als het al groen is wel over het hoofd kan zien. Daarom worden in Delft ook zo veel mogelijk fietsstroken vervangen door (smalle) vrijliggende fietspaden. Bij de grotere kruispunten heb je bijna overal vrije rechtsaffers, waarbij je eerst over/door de fietsstrook moet, wat volgens mij ook niet echt veilig is.
Laatst gewijzigd door RoelZ1 op za 04 apr 2009, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 04 apr 2009, 12:50

Sommige gemeenten passen om dit probleem tegen te gaan een OFOS toe.
Met alle destructieve gevolgen op de doorstroming van dien... :roll:

Nee, ik ben er ook voorstander van om fietsers ter plaatse van kruispunten te laten mengen, of op een apart fietspad met een verder naar voren verschoven licht te plaatsen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 04 apr 2009, 12:51

Rene schreef:... een OFOS ...
Wa's da? :dontknow:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 04 apr 2009, 12:58

Een Opgeblazen Fiets Opstel Strook ;)

Ik ben zelf van mening dat een OFOS een goede oplossing is. Wat betreft doorstroming, op de fiets trek ik een heel stuk sneller op dan de gemiddelde automobilist! Daarnaast zullen de meeste fietsers die op zo'n strook staan rechtdoor gaan, zodat rechtsafslaand verkeer juist sneller kan doorstromen!

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 04 apr 2009, 13:04

Nou, forget it.
Ik heb dagelijks in mijn woon-werk-verkeer te maken met één OFOS, en dat kruispunt is dus het grootste drama op mijn hele reisroute.
Juist door de fietsers op die OFOS. Om nog maar niet te noemen dat als je zelf op de eerste plek voor de OFOS staat je enorm moet oppassen geen krassen op te lopen van fietsers die zich er persé vóór moeten en zullen murwen, ook al staan er al veel fietsers opgesteld...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 04 apr 2009, 13:08

Maar stel, er was op die plek geen OFOS, dan zouden die fietsers allemaal in een lange rij naast je staan, en zou het dus nog meer gedrang en tijd kosten voordat ze allemaal langs zijn en jij eindelijk rechts af kan slaan...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 apr 2009, 13:09

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.35 ... 1&t=h&z=19

De Cornelis Schuyststraat, daar kun je als bestelwagen prima op de rechteropstelstrook staan, zonder last te hebben van fietsers in de dode hoek, Op de (drukkere) Lairessestraat en je wilt naar rechts, dan heb je dus een groot probleem...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 04 apr 2009, 13:11

paolie schreef:Maar stel, er was op die plek geen OFOS, dan zouden die fietsers allemaal in een lange rij naast je staan, en zou het dus nog meer gedrang en tijd kosten voordat ze allemaal langs zijn en jij eindelijk rechts af kan slaan...
- voor rechtdoorgaand verkeer valt dat wel mee
- voor linksafslaand verkeer is tegenverkeer veel maatgevender
- voor rechtsafverkeer is er een zeer doeltreffende oplossing: met de wielen tegen de stoeprand aan voorsorteren :twisted:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 04 apr 2009, 13:17

Rene schreef: voor rechtsafverkeer is er een zeer doeltreffende oplossing: met de wielen tegen de stoeprand aan voorsorteren :twisted:
Dan moet je niet mij tegenkomen als fietser, want dan haal ik je links in, ga ik voor je auto staan, en blijk ik in een keer helemaal niet snel te kunnen optrekken :booooos:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 04 apr 2009, 13:20

Vinny schreef:http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.35 ... 1&t=h&z=19

De Cornelis Schuyststraat, daar kun je als bestelwagen prima op de rechteropstelstrook staan, zonder last te hebben van fietsers in de dode hoek, Op de (drukkere) Lairessestraat en je wilt naar rechts, dan heb je dus een groot probleem...
Cornelis Schuyt is een aardige oplossing, hoewel je daar als linksafslaande fietser weer last hebt van rechtdoorgaand autoverkeer. Op de Lairesse is te weinig ruimte voor een dergelijke constructie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 apr 2009, 13:25

paolie schreef:Wat betreft doorstroming, op de fiets trek ik een heel stuk sneller op dan de gemiddelde automobilist!
Ja, voor de eerste 10 meter. Daarna is een auto wel sneller.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 apr 2009, 13:26

Dan ben je de kruising als het goed is al overgestoken... :?

(En bovendien doe ik met liefde vijf minuten langer over een autoritje door het centrum van Amsterdam als ik die dode hoek maar kwijt ben...)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 apr 2009, 13:27

Op binnenstedelijke kruisingen ja. Maar ze worden ook toegepast in minder dicht bebouwde gebieden met veel ruimere kruispunten. Daar zijn ze juist slecht voor de doorstroming aangezien hier ook meer verkeer is op een snelheid hoger dan 30.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 apr 2009, 13:31

Ik ken ze vrijwel alleen in dichte stedelijke omgevingen. Nou ja daar ben ik dan ook het meest. Een opvallende is bijvoorbeeld deze kruising.
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.36 ... 1&t=h&z=19

Daar is die voorziening aangelegd, nadat een meisje is doodgereden als gevolg van het dode-hoekprobleem. Wat ik vooral naar vind, is dat vooral mensen het slachtoffer worden, die zich wél aan de regels houden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 apr 2009, 13:31

In Zwolle heb je een OFOS op de Burgemeester Drijbersingel, terwijl de fietsstrook ernaast gewoon meeloopt linksaf. Maar de fietser moet en zal hier voor de auto staan, terwijl dat echt nergens voor slaat, want ze moeten dan direct weer terug op de fietsstrook... :roll:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 04 apr 2009, 13:38

Volgens mij is er recentelijk weer een onderzoek geweest waar uit bleek dat het veiliger zou als een fietspad een stuk voor een kruispunt wordt beëindigd zodat fietsers zich tussen het overige verkeer kunnen mengen. Dit zou veiliger zijn dan het fietspad door te laten lopen over de zijweg heen. Een OFOS is inderdaad de meest voor de hand liggende oplossing die volgens mij weer wat meer in de belangstelling komt. Verder wordt er in campagnes ook meer aandacht besteed aan de dode hoek waarbij de fietsers ook meer op hun eigen verantwoordelijkheid wordt gewezen.

Waarom staat dit eigenlijk bij beleid?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 04 apr 2009, 14:12

Vinny schreef:Dat betekent dat je er gevoegelijk van kan uit gaan dat er fietsers in de dode hoek zijn. En ja, die zie je dus niet. Nu was ik dus bijrijder en kon gewoon mijn hoofd door het raampje steken en de chauffeur waarschuwen voor fietsers. Heb er bijna een stijve nek aan over gehouden :oops: , maar het laat onverlet dat ik dit een zeer onwenselijke situatie vindt.
Ik hoop voor de bestuurder dat hij niet alleen op jouw aanwijzingen is afgegaan, want in geval van een aanrijding heb je daar niets aan...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 04 apr 2009, 15:21

paolie schreef:Dan moet je niet mij tegenkomen als fietser, want dan haal ik je links in, ga ik voor je auto staan, en blijk ik in een keer helemaal niet snel te kunnen optrekken :booooos:
Dan moet je er eerst nog maar eens tussendoor zien te komen - en dat lukt op die locatie echt niet.
Mijn actie zorgt er in elk geval voor dat niet alles voor het rode licht volloopt met fietsers, en dat die laatste groep ook gewoon even netjes op hun plek in het rijtje moeten afwachten. Dat aso-gedrag van motorrijders en (brom)fietsers om bij VRI's altijd maar voor te moeten kruipen, dat ben ik al jaren méér dan zat.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 04 apr 2009, 16:01

paolie schreef:op de fiets trek ik een heel stuk sneller op dan de gemiddelde automobilist!
Dat komt omdat de gemiddelde Nederlandse automobilist bij groen licht eerst een half uur staat te slapen. Ik doe dat niet en heb een gruwelijke hekel aan die rotfietsers die voor de neus gaan staan.
Rene schreef:- voor rechtsafverkeer is er een zeer doeltreffende oplossing: met de wielen tegen de stoeprand aan voorsorteren :twisted:
Doe ik ook. In auto's waarin je geen zicht hebt op fietspiloten is het bovendien de enige manier om platte fietsers te voorkomen. Je ziet ze wel aankomen, en als je al stil staat en ze gaan naast je staan dan weet je dat ze ergens moeten zijn, maar je weet niet waar. Als er dan veel fietsers zijn dan weet je ook niet of er nog meer naast je zijn. Een paar fietsers kun je wel op anticiperen maar als daar een hele groep staat rechts van je is het toch wel lastig.
Rene schreef:motorrijders en (brom)fietsers om bij VRI's altijd maar voor te moeten kruipen, dat ben ik al jaren méér dan zat.
Met motorrijders heb ik niet zo'n probleem, die zijn doorgaans vlug weg, en zeker als er nog een slaapkop voor je neus staat zullen ze je niet snel ophouden. Maar fietsers en originele brommers die het verkeer ophouden... :booooos:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 apr 2009, 16:13

Doe ik ook. In auto's waarin je geen zicht hebt op fietspiloten is het bovendien de enige manier om platte fietsers te voorkomen. Je ziet ze wel aankomen, en als je al stil staat en ze gaan naast je staan dan weet je dat ze ergens moeten zijn, maar je weet niet waar. Als er dan veel fietsers zijn dan weet je ook niet of er nog meer naast je zijn. Een paar fietsers kun je wel op anticiperen maar als daar een hele groep staat rechts van je is het toch wel lastig.
Inderdaad, dat hebben wij ook gedaan. Maar op de Lairessestraat bega je wel een verkeersovertreding, immers je mag niet de doorgetrokken streep van een fietsstrook overschrijden...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 04 apr 2009, 16:31

Overigens biedt een OFOS amper voordelen.
Immers, er mogen wettelijk maar 2 fietsers in de breedte op staan (RVV 3:2)....

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 04 apr 2009, 16:32

^^ Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Over stilstaan wordt niks gezegd ;)

Trouwens, als ik twee naast elkaar rijdende fietsers inhaal zou ik dus in overtreding zijn :?

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » za 04 apr 2009, 16:38

Wouter N14 schreef: Trouwens, als ik twee naast elkaar rijdende fietsers inhaal zou ik dus in overtreding zijn :?
Dan zouden die kuddes trage scholieren me 's ochtends heel wat problemen opleveren :D

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 04 apr 2009, 16:38

Als het licht op groen gaat, gaan er door de OFOS over het algemeen wel degelijk meer dan twee fietsers tegelijkertijd naast elkaar rijden.
Immers, de OFOS is aanmerkelijk breder dan de maximale breedte die voor twee fietsers benodigd is.
Daarmee lokt een OFOS dus overtredingen uit. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 04 apr 2009, 16:39

^^ Klopt, volgens de letter van de wet gaat het dan fout. Maar we mogen er vanuit gaan dat die wet er niet is voor dit soort gevallen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 apr 2009, 16:46

Als je de letter van de wet naleeft, wachten fietsers keurig netjes in de dode hoek op groen. Die worden dan correct volgens de wettelijke voorschriften vergehaktmolend tot appelmoes :shutup:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 04 apr 2009, 17:40

Vervolgens is de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk, terwijl die er ook helemaal niets aan kan doen.

:roll: