Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.
Moderator: Moderatoren
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » za 04 apr 2009, 17:46
Vinny schreef:Doe ik ook. In auto's waarin je geen zicht hebt op fietspiloten is het bovendien de enige manier om platte fietsers te voorkomen. Je ziet ze wel aankomen, en als je al stil staat en ze gaan naast je staan dan weet je dat ze ergens moeten zijn, maar je weet niet waar. Als er dan veel fietsers zijn dan weet je ook niet of er nog meer naast je zijn. Een paar fietsers kun je wel op anticiperen maar als daar een hele groep staat rechts van je is het toch wel lastig.
Inderdaad, dat hebben wij ook gedaan. Maar op de Lairessestraat bega je wel een verkeersovertreding, immers je mag niet de doorgetrokken streep van een fietsstrook overschrijden...
Ik ken de Lairessestraat niet.

Soms bega je inderdaad een overtreding, maar dat is dan maar zo.
Op het water bestaat er nog iets als "goed zeemansschap" of iets dergelijks, dat betekent dat je ten alle tijde alle mogelijke maatregelen moet nemen om een aanvaring te voorkomen, ook als je daarbij de verkeersregels overtreed. Dat doe je in dit geval ook, al wordt er op de weg anders over gedacht. (Namelijk: Het staat zo in de wet en ook al slaat het nergens op je krijgt toch een bon)
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » za 04 apr 2009, 21:40
Wouter N14 schreef:
Klopt, volgens de letter van de wet gaat het dan fout. Maar we mogen er vanuit gaan dat die wet er niet is voor dit soort gevallen.
Dan mag ik er dus ook vanuit gaan dat een fietsstrook breder dan 2 fietsers dus geen fietsstrook is ?
Immers als de strook bedoeld was als fietsstrook, had de strook niet zo breed hoeven te zijn.
In dat geval is een OFOS dus geen fietsstrook. En aangezien het RVV geen OFOS kent...
(De hele werking van een OFOS is opgehangen dat een OFOS een fietsstrook is en dat een andere bestuurder daar niet op stil mag staan.)
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » za 04 apr 2009, 23:02
Rene schreef:paolie schreef:Dan moet je niet mij tegenkomen als fietser, want dan haal ik je links in, ga ik voor je auto staan, en blijk ik in een keer helemaal niet snel te kunnen optrekken

Dan moet je er eerst nog maar eens tussendoor zien te komen - en dat lukt op die locatie echt niet.
Mijn actie zorgt er in elk geval voor dat niet alles voor het rode licht volloopt met fietsers, en dat die laatste groep ook gewoon even netjes op hun plek in het rijtje moeten afwachten. Dat aso-gedrag van motorrijders en (brom)fietsers om bij VRI's altijd maar voor te moeten kruipen, dat ben ik al jaren méér dan zat.
Ach, ik zou zeggen, wees die motorrijders en (brom)fietsers op je blote knietjes dankbaar, want als die allemaal net als jij de auto zouden nemen, stond je heel wat langer op die kruising te wachten

-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » za 04 apr 2009, 23:06
Die wet van het niet naast elkaar fietsen van meer dan twee fietsen is vanwege hinder die dat oplevert op smalle wegen, wanneer fietsers continu met meerderen naast elkaar rijden. Natuurlijk kan je het dan heel letterlijk nemen door te zeggen dat je in geen enkele situatie met meer dan twee naast elkaar mag. Echter, bij het wegrijden van een groep fietsers bij een OFOS is er geen sprake van het continu naast elkaar rijden van meer dan twee fietsers. Daarom lijkt mij dat het betreffende artikel niet zo nauw kan worden toegepast.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » za 04 apr 2009, 23:51
Fietsstroken opheffen is een slecht idee. Dat komt de verkeersveiligheid bepaald niet ten goede. Verder is het zo dat fietsers weliswaar met z'n tweeën naast elkaar mogen rijden, maar dat mag alleen als het overige verkeer daardoor niet wordt gehinderd.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 05 apr 2009, 10:00
paolie schreef:Ach, ik zou zeggen, wees die motorrijders en (brom)fietsers op je blote knietjes dankbaar, want als die allemaal net als jij de auto zouden nemen, stond je heel wat langer op die kruising te wachten

En zo is het maar net!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » zo 05 apr 2009, 10:17
Ik ken de Lairessestraat niet.

Soms bega je inderdaad een overtreding, maar dat is dan maar zo.
Op het water bestaat er nog iets als "goed zeemansschap" of iets dergelijks, dat betekent dat je ten alle tijde alle mogelijke maatregelen moet nemen om een aanvaring te voorkomen, ook als je daarbij de verkeersregels overtreed. Dat doe je in dit geval ook, al wordt er op de weg anders over gedacht. (Namelijk: Het staat zo in de wet en ook al slaat het nergens op je krijgt toch een bon)
Dat is in het linkje wat ik je gegeven heb, gewoon de kruisende weg. De fietsstrook is alleen ter hoogte van het kruispunt ononderbroken uitgevoerd, dus kennelijk heeft de wegbeheerder een ander begrip van "goed zeemanschap"...

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » zo 05 apr 2009, 12:23
Oeps had je linkje even gemist.
Maar goed, met een auto waarbij ik het niet kan zien zet ik gewoon die strook dicht. De fiets mag aan de andere kant voorbij als hij/zij rechtdoor of linksaf gaat, en als de fiets rechtsaf gaat dan kan deze achter mij blijven. Geen probleem lijkt mij. Maar ach, volgens de letter van de wet en volgens een paar strepen op de weg moet je die fietsers aan de rechterkant voorbij laten gaan. Levensgevaarlijk.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » zo 05 apr 2009, 13:05
Niet alleen gevaarlijk, soms kun je er ook juist de doorstroming mee beperken.
In Leiden bijvoorbeeld ligt er een kleine brug bij het centrum (even opgezocht: Rijnzichtstraat). Daar loopt de fietspadmarkering over de brug door, alleen is de ruimte binnen die 2 stroken veel te krap. Als ik daar met de vrachtauto "netjes" links blijf staan zal een tegenliggende auto het knap lastig krijgen, laat staan een tegenliggende bus/vrachtauto (die komt er gewoon niet door). Aan het einde ligt een drukke T-splitsing met verkeerslichten plus een spoorwegovergang, dus je staat er soms best een tijdje te wachten voor rood licht. Dan zie je vrij snel gefrustreerde fietsers rechts het voetpad op duiken en draaien zich bij je om om nog een smerige blik op je te werpen, "Kl*techauffeur" zullen ze wel denken.

-
Jeroentedee
- stadsweg
Bericht
door Jeroentedee » di 07 apr 2009, 22:25
In den Bosch kom je regelmatig de volgende situatie tegen, vooral langs de zuidwillemsvaart.
Wanneer je rechtsaf moet heb je dus geen last van fietsers en ook voor linksaf omdat die al in het midden opgesteld staan.
Alleen eerder wanneer je dus het fietspad kruist is het even een onoverzichtelijk moment, vooral bij drukte. Maar daar heb je wel weer vrij ruim de tijd voor.
Voordeel is denk ik wel dat er minder onverwacht iemand in de dode hoek kan duiken omdat het niet gebeurt terwijl je staat te wachten.
Overigens is de fietsstrook in het echt niet oranje maar enkel met fietstteken op de weg en op de borden aangegeven.

-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » di 07 apr 2009, 23:07
Het oversteken van de rijstrook voor rechtsaf en rechtdoor door fietsers vlak voor de kruising lijkt net zo goed vrij gevaarlijk.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » di 07 apr 2009, 23:08
Ik heb dat ook wel eens gezien. Dit betreffen die gevallen waarbij een VRI net nodig wordt geacht, maar een aparte groep voor fietsers weer teveel van het goede is.
-
Jeroentedee
- stadsweg
Bericht
door Jeroentedee » di 07 apr 2009, 23:37
Die kruisingen zijn toch behoorlijk druk en VRI's zijn echt wel nodig.
Dat oversteken is inderdaad denk ik ook niet zonder gevaren, zeker voor mensen die onbekend zijn met de situatie.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » wo 08 apr 2009, 0:27
Als het ruim van tevoren wordt aangegeven kan een vrachtwagenchauffeur er rekening mee houden en rijdend de situatie inschatten. Ik denk dat er rijdend minder kans is op iemand die in de dode hoek opduikt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 08 apr 2009, 8:44
Hoe is de voorrang geregeld bij het kruisen van de fietsstrook?
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » wo 08 apr 2009, 8:55
paolie schreef:Hoe is de voorrang geregeld bij het kruisen van de fietsstrook?
Verkeersveilig: fietser moet voorrang verlenen
Schijnveilig: auto moet voorrang verlenen
In het algemeen geldt: hoe politiek correcter het college, deste meer schijnveiligheid.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 08 apr 2009, 9:04
Of gewoon: verkeer van rechts heeft voorrang. In dit geval zou dat dus de fietser zijn...
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » wo 08 apr 2009, 9:07

Of je kunt het zien als "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Dat is ook verkeersveilig. Zulke voorsorteervakken heb ik liever dan vrijliggende fietspaden, meestal is de wachttijd op dit soort kruisingen veel lager omdat de fietsers juist mee kunnen met het autoverkeer. Het is dus in ieders voordeel.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 08 apr 2009, 9:26
Ook in Amsterdam vind je dergelijke kruisingen:

-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 08 apr 2009, 10:00
Ook ik vraag mij af hoe het met de voorrang zit. Als fietsers is het altijd wat lastig om te beoordelen wat van achteren naderend autoverkeer doet. Heel tof vind ik dit soort oplossingen dan ook niet. Hier een mooi voorbeeld uit Den Haag, de Juliana van Stolberglaan bij het kruispunt met de Laan van NOI vanuit het centrum:
GMaps.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » wo 08 apr 2009, 10:06
Wat mij betreft geen twijfel over mogelijk: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
Het feit dat er op dit forum over getwijfeld wordt verbaast me en geeft aan dat er toch onduidelijkheid over is.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 08 apr 2009, 10:13
Natuurlijk ligt "rechtdoorgaand verkeer gaat voor" voor de hand, maar kijk nou eens naar mijn voorbeeld. Fietsverkeer moet een linksgaande beweging maken, autoverkeer een rechtsgaande. Is dit een op zichzelfstaande beweging voorafgaand aan de feitelijke actie, namelijk het rechtdoorgaan dan wel rechtsafslaan op het echte kruispunt of hoort het bij elkaar?
Het kan ook neerkomen op het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, maar die wordt dan ook door zowel de fietser als door de auto gemaakt.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 08 apr 2009, 10:25
Van rechtdoor op dezelfde weg is natuurlijk nog niet echt sprake, aangezien je een heel end voor de daadwerkelijke kruising al moet configureren. Het gaat dus in feite om het maken van een weefbeweging, zowel voor auto's als voor fietsers. Afhankelijk van de uitvoering ter plekke zou je de voorrang kunnen afleiden. In het geval van Den Haag: blokmarkering en rood asfalt, dus fietsers voorrang.
-
Jeroentedee
- stadsweg
Bericht
door Jeroentedee » wo 08 apr 2009, 10:29
Hoe het met die voorrang zit zou ik eigenlijk niet zeker weten.
Je maakt beiden een slinger dus gaat niet echt rechtdoor maar volgens mij loopt de markering van de fietsstrook onderbroken door dus dan zouden die neem ik aan voorrang hebben.
Over het algemeen krijgen/nemen de fietsers ook voorrang.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » wo 08 apr 2009, 10:37
De WEG maakt een slingerbeweging, niet de fietser want die gaat rechtdoor en volgt dus gewoon de rechtdoorgaande weg. De automobilist verwisselt van rijstrook/voorsorteervak en gaat dus niet rechtdoor. Laatsgenoemde moet dus voorrang verlenen lijkt mij.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 08 apr 2009, 11:09
En hier ontstaat dus de verwarring, want in de schets van Jeroentedee moeten ook auto's die rechtdoor gaan de fietsstrook kruisen. Zowel auto's als fietsers kunnen dus rechtdoor gaan op dezelfde weg, maar moeten elkaar toch kruisen. Dat levert wel degelijk onduidelijkheid op wat betreft de voorrang.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » wo 08 apr 2009, 11:26
Als wij er al niet uitkomen, hoe zal de gemiddelde automobilist er dan nog uitkomen?
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » wo 08 apr 2009, 11:33
paolie schreef:En hier ontstaat dus de verwarring, want in de schets van Jeroentedee moeten ook auto's die rechtdoor gaan de fietsstrook kruisen. Zowel auto's als fietsers kunnen dus rechtdoor gaan op dezelfde weg, maar moeten elkaar toch kruisen. Dat levert wel degelijk onduidelijkheid op wat betreft de voorrang.
Nee, dat klopt niet. Rechtdoorgaand verkeer kruist niets. Het slingert hooguit. Een slinger is geen manoeuvre. Rechtsafslaand verkeer kruist, maar dat slaat rechtsaf in tegenstelling tot de rechtdoorgaande (slingerende) fietser. Rechdoor op dezelfde weg dus voor.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » wo 08 apr 2009, 11:50
Ik vermoed dat de eerder getoonde schets niet juist is en het eerder zoiets is:

Waarschijnlijk lopen de strepen voor de markering voor de rijstrook voor auto's die rechtdoor / rechtsaf willen niet door over de fietsstrook. Als dat zo is, is de situatie wat mij betreft wel helder: automobilist verwisselt van rijstrook, dus bijzondere manoeuvre, dus voorrang voor fietsers.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 08 apr 2009, 12:23
Attietattie schreef:Nee, dat klopt niet. Rechtdoorgaand verkeer kruist niets. Het slingert hooguit. Een slinger is geen manoeuvre. Rechtsafslaand verkeer kruist, maar dat slaat rechtsaf in tegenstelling tot de rechtdoorgaande (slingerende) fietser. Rechdoor op dezelfde weg dus voor.
Je verwart volgens mij nog steeds de situatie
op de kruising met de situatie
voor de kruising...
Aangezien rechtsafslaand en rechtdoorgaand verkeer van dezelfde opstelstrook gebruik moeten maken, weet ik als fietser toch niet welk verkeer rechtdoorgaand is en welk verkeer afslaand?
Het gaat hier dus, zoals Seat ook stelt, om bijzondere manoeuvres. De regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg" treedt pas op de kruising zelf in werking.